Obrázek 1: Asterix and Obelix pro Amigu.
Textovky byly pro Amigu vyvíjeny v různých programovacích jazycích, což je poměrně velký rozdíl oproti osmibitovým domácím mikropočítačům, kde byli programátoři většinou odkázáni na assembler nebo BASIC. V případě Amigy se jednalo o různé interpretry a dokonce i o překladače BASICu, i když se tento jazyk již v mnoha ohledech odlišoval od původních nestrukturovaných BASICů s čísly řádků – obecně je možné většinu BASICů pro Amigy považovat za vysokoúrovňové jazyky podporující strukturované programování a v některých případech i objektově orientované programování (OOP). Dále pro Amigu existovalo několik překladačů programovacího jazyka C a taktéž nesmíme zapomenout na programovací jazyk REXX, jenž byl velmi důležitý pro skriptování aplikací, které implementovaly programové rozhraní pro REXX – určitou moderní obdobou tohoto rozhraní je (D)COM či CORBA.
Obrázek 2: Asterix and Obelix pro Amigu.
Některé vybrané vyšší programovací jazyky (a taktéž jeden assembler) dostupné pro Amigu jsou vypsány v následující tabulce:
# |
Název produktu |
1 |
Amiga E |
2 |
AmigaBASIC |
3 |
Blitz BASIC |
4 |
GFA BASIC |
5 |
AMOS Basic (programming language) |
6 |
ASM-One Macro Assembler |
7 |
Aztec C |
8 |
Lattice C |
Obrázek 3: Asterix and Obelix pro Amigu.
Přímo v AmigaOS, přesněji řečeno v AmigaOS verze 1.1 až 1.3, byl pro vývojáře a samozřejmě i pro znalejší uživatele připraven AmigaBASIC vytvořený společností Microsoft. Jednalo se původně o pouhý interpret BASICu, ale později se začaly objevovat i jeho překladače. Již tato varianta BASICu obsahovala funkce a procedury umožňující práci s grafickým subsystémem Amigy. Mnohem zajímavější však byl GFA BASIC, jehož autorem je Frank Ostrowski, jenž je taktéž autorem staršího a dosti populárního Turbo Basicu určeného pro osmibitové domácí mikropočítače Atari. GFA BASIC ve variantě pro Amigu byl do značné míry kompatibilní s variantami tohoto jazyka určenými pro počítače Atari ST i MS-DOS, a to včetně příkazů pro práci s grafikou.
Obrázek 4: Disk s GFA Basicem zobrazený ve Workbenchi.
GFA BASIC dokonce obsahoval i procedury umožňující jednoduchou tvorbu GUI. Mezi další vlastnosti GFA BASICu patří podpora pro tvorbu programů, v nichž se nemusela používat čísla řádků, což je jeden z poměrně zásadních rozdílů mezi tímto jazykem a mnoha BASICy pro osmibitové mikropočítače. Dále tento programovací jazyk podporoval strukturované příkazy určené pro tvorbu programových smyček, podporu pro tvorbu uživatelských procedur a funkcí a taktéž například velmi užitečný příkaz použitelný pro blokové přesuny dat BMOVE, k dispozici byla i celá řada příkazů umožňujících jednoduše provádět operace s maticemi (MATRIX…).
Obrázek 5: Výběr souboru pro načtení do editoru GFA Basicu.
2. Pilotův příběh
První dnes popisovaná hra, která nese název Pilotův příběh, současně patří i mezi první české textovky naprogramované přímo pro Amigu (viz též první screenshot zobrazený pod tímto odstavcem). Jedná se o klasickou textovku ovládanou jednoslovními a dvouslovními příkazy. Slovník Pilotova příběhu obsahuje příkazy pro pohyb v herním světě (s, j, z, v), sbírání a používání předmětů (seber, poloz, pouzij, inventar) a taktéž užitečný příkaz zabij. Uživatelské rozhraní této hry se snaží zachovat strohý vzhled původních textovek, což znamená, že se využívá emulace textového režimu, samozřejmě společně s textovým kurzorem (české znaky ovšem chybí, takže jde o retro na druhou). Autorem této hry je Pavel Jiřík (Straton Software) a hra Pilotův příběh vznikla v roce 1991, podobně jako i druhá dnes popisovaná hra zmíněná v následující kapitole.
Obrázek 6: Pilotův příběh.
Obrázek 7: Pilotův příběh.
Obrázek 8: Pilotův příběh.
Obrázek 9: Pilotův příběh.
Obrázek 10: Pilotův příběh.
Obrázek 11: Pilotův příběh.
Obrázek 12: Pilotův příběh.
3. Cesta bojovníka
S textovkami vytvořenými programátorem Kamilem B. jsme se již setkali v předchozí části tohoto seriálu. Dnes popisovaná hra pocházející od stejného autora se jmenuje Cesta bojovníka. O této velmi jednoduché hře se zde zmiňuji především z toho důvodu, že Cesta bojovníka pochází z roku 1991, podobně jako výše zmíněná hra Pilotův příběh. Hra se ovládá velmi jednoduchým způsobem – výběrem jedné ze dvou možností z menu, což mj. znamená, že nebylo nutné programovat složitý parser. Cesta bojovníka drží i další dva primáty. Lze ji totiž dohrát (dokonce bez čtení textu na obrazovce, kde je popisován celý příběh) za necelé dvě minuty a navíc se pravděpodobně jedná o jedinou hru na světě, v níž je na konci použita zpráva „Game Ower“ :-)
Obrázek 13: Cesta bojovníka.
Obrázek 14: Cesta bojovníka.
Obrázek 15: Cesta bojovníka.
Obrázek 16: Cesta bojovníka.
Obrázek 17: Cesta bojovníka.
Obrázek 18: Cesta bojovníka.
Obrázek 19: Cesta bojovníka.
Obrázek 20: Cesta bojovníka.
Obrázek 21: Cesta bojovníka.
4. Hotel u Zelené Sedmy
U textovek vytvořených Kamilem B. ještě chvíli zůstaneme, protože se v této kapitole zmíníme o hře s názvem Hotel u Zelené Sedmy. Tato textová hra pochází z roku 1993 a zachovává si styl ovládání shodný s Cestou bojovníka. Nyní je ovšem vše komplikovanější, protože hráč nemá na výběr pouze ze dvou možností, ale počet položek v menu zobrazeném pro jednotlivé herní lokace je vyšší. Taktéž příběh je již komplikovanější a zábavnější (řekněme, že tato hra má oproti Cestě bojovníka skutečný příběh). Celá hra sice využívá emulaci textového režimu s barevným textem, kromě toho je však na začátku použit i zajímavý úvodní šestnáctibarevný obrázek s čurajícím chlápkem a postavičkami připomínajícími hrdiny South Parku.
Obrázek 22: Hotel u Zelené Sedmy.
Obrázek 23: Hotel u Zelené Sedmy.
Obrázek 24: Hotel u Zelené Sedmy.
Obrázek 25: Hotel u Zelené Sedmy.
Obrázek 26: Hotel u Zelené Sedmy.
Obrázek 27: Hotel u Zelené Sedmy.
Obrázek 28: Hotel u Zelené Sedmy.
Obrázek 29: Hotel u Zelené Sedmy.
5. Ovečka udělala béé
Pan Prase (alias Holyna) mi udělal v komentářích pod články patřícími do tohoto seriálu radost, takže si – čistě díky v našich zemích tak oblíbené protekci – popíšeme jeho další hru :-). Tato hra, resp. přesněji řečeno demoverze hry, pochází z roku 2008 a nese poněkud zvláštní název Ovečka udělala bééé. Jedná se o klasicky pojatou textovku ovládanou pomocí příkazů zadávaných z klávesnice, v níž se hrdinovo alter ego pohybuje s využitím mnoha lety praxe ověřených příkazů sever-jih-západ-východ-nahoru-dolů. Textový parser dokáže rozpoznat jednoslovní a dvouslovní příkazy, včetně možnosti zkrácení slov ve chvíli, kdy nedojde ke kolizi ve zkrácených verzích slov. Zajímavá je absence hudby slibované v nápovědě :-) (snad se někdy dočkáme v plné verzi Ovečky?).
Obrázek 30: Ovečka udělala béé.
Obrázek 31: Ovečka udělala béé.
Obrázek 32: Ovečka udělala béé.
Obrázek 33: Ovečka udělala béé.
Obrázek 34: Ovečka udělala béé.
Obrázek 35: Ovečka udělala béé.
Obrázek 36: Ovečka udělala béé.
Obrázek 37: Ovečka udělala béé.
6. Alice in Zombieland
Dostáváme se k další textovce inspirované klasickými textovkami z konce sedmdesátých let a začátku osmdesátých let minulého století. Tentokrát se však jedná o hru doplněnou mj. i o pěkné statické obrázky. Tato hra od Crudesys, která pochází z roku 2010, se jmenuje Alice in Zombieland. Příběh této hry začíná poměrně romanticky (pokud si tedy hráč nebude všímat druhé postavy v pravé horní části obrazovky), přesně podle knihy Alenka v kraji divů. Ovšem v závěru intra se hráč dozví krutou pravdu o prostředí, v němž se hra bude odehrávat, i o obyvatelích herního světa :-). Jak jsem se již zmínil na začátku tohoto odstavce, jedná se o klasickou textovku, takže zde najdeme pohyb s využitím příkazů s/j/z/v, používání předmětů, uložení a obnovení hry atd. Celá textovka je doplněna mnoha statickými obrázky použitými jak v intru, tak i v samotném průběhu hry.
Obrázek 38: Alice in Zombieland.
Obrázek 39: Alice in Zombieland.
Obrázek 40: Alice in Zombieland.
Obrázek 41: Alice in Zombieland.
Obrázek 42: Alice in Zombieland.
Obrázek 43: Alice in Zombieland.
Obrázek 44: Alice in Zombieland.
Obrázek 45: Alice in Zombieland.
Obrázek 46: Alice in Zombieland.
Obrázek 47: Alice in Zombieland.
Obrázek 48: Alice in Zombieland.
7. Lost
Předposlední dnes popisovaná hra, která byla naprogramovaná pro osobní mikropočítače Amiga, se jmenuje Lost, což je název inspirovaný stejnojmenným televizním seriálem. Tato hra pochází z roku 2010, což jen názorně ukazuje, že pro Amigy se ještě stále vyvíjí nový a současně i kvalitní software, i když se z komerčního hlediska jedná o prakticky mrtvou platformu (což je škoda, protože například vývojáři operačních systémů a jejich GUI nadstaveb by se Amiga OS mohli a možná i měli nechat inspirovat. tak jako je tomu v případě AROSu :-). V případě hry Lost se nejedná o čistou textovku, ale spíše o kombinaci textovky s jednoduchou strategickou simulací podobnou hře Hammurabi. Úkolem hráče je postarat se o cestující, kteří přežili pád letadla a ocitli se v situaci, kdy se mohou spolehnout pouze na sebe a na své schopnosti naplánovat své další kroky.
Obrázek 49: Lost.
Obrázek 50: Lost.
Obrázek 51: Lost.
Obrázek 52: Lost.
Obrázek 53: Lost.
Obrázek 54: Lost.
8. The Guild of Thieves
Pro porovnání základních vlastností českých textovek s komerčně vytvořenou zahraniční hrou se v dnešním článku ještě seznámíme se známou hrou nesoucí jméno The Guild of Thieves. Jedná se o klasickou textovku s poměrně kvalitním parserem, která však byla – minimálně na počítačích Amiga a Atari ST – doplněna o některá „multimediální“ rozšíření, především o syntézu řeči a taktéž o přibližně třicet statických obrázků, které sice v současnosti vypadají spíše průměrně, ale v době vzniku The Guild of Thieves byly považovány za jedny z nejlepších (statických) obrázků použitých ve hrách (především v případě konverzí této hry na již zmíněné mikropočítače Atari ST a Amiga). Společností, která stála za vývojem The Guild of Thieves je Magnetic Scrolls (konkurent firem jakými byly Level 9 Computing či Infocom).
Obrázek 55: Úvodní obrazovka hry The Guild of Thieves.
Tato firma ještě před vývojem The Guild of Thieves vyvinula a prodávala další známou (možná i známější) textovku s názvem The Pawn, jenž byla na některých platformách taktéž vybavena statickými obrázky. Na textovce The Pawn, s níž jsme se již v tomto seriálu ve stručnosti seznámili, bylo zajímavé především to, že byla téměř kompletně napsána v assembleru mikroprocesoru Motorola 68000, což znamená, že její nativní platformou byly počítače Atari ST, Amiga a taktéž Apple Macintosh. Při konverzi The Pawn na osmibitové počítače vybavené mikroprocesory Zilog Z80 a MOS 6502 byl původní binární program interpretován jednoduchým virtuálním strojem emulujícím Motorolu 68000, což sice bylo teoreticky pomalé, ovšem u textovek není výpočetní rychlost rozhodujícím faktorem (tím je příběh a v menší míře taktéž kvalita slovního parseru).
Obrázek 56: The Guild of Thieves v průběhu nahrávání. Informace o použité hudbě patří k mnoha vtípkům, které hra obsahuje.
Příběh hry The Guild of Thieves se odehrává na malém ostrově a úkolem hlavního hrdiny je stát se členem skupiny zbojníků (trošku nadnesené slovo…). Aby byl hrdina „do týmu“ přijat, musí na ostrově prohledat hrad a jeho okolí a nalézt zde všechny potřebné předměty. Aby nebylo kopírování hry tak jednoduché, bylo nutné pro její dokončení znát některé informace z dodávaného manuálu. Dnes ho lze sice najít na Internetu, ovšem v dobách kralování Amigy to nebylo tak snadné jako dnes. Obrázky ve hře bylo možné v případě potřeby skrýt a hráč tak mohl komunikovat pouze psaným textem, tak jako za starých dob prvních verzí hry Collosal Cave Adventure :-). Alternativně bylo možné si text nechat přečíst, o řečovou syntézu se postaral příslušný software a zvukový čip Paula.
Obrázek 57: Základní pohled na hru připomíná klasické textovky.
Obrázek 58: Mezi zajímavosti patří možnost nechat si vypisovaný text i přečíst. Syntéza řeči na Amize byla na vysoké úrovni – předčítanému textu bylo možné bez problémů porozumět.
Obrázek 59: Obrázek pro úvodní „místnost“.
Obrázek 60: Hráč si mohl sám určit, kolik prostoru se má ponechat pro text a kolik pro obrázky.
Obrázek 61: Příchod ke chrámu.
Obrázek 62: Interní prostory chrámu.
Obrázek 63: Interní prostory chrámu.
9. Odkazy na Internetu
- Commodore CDTV
http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_CDTV
- Amiga
http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga
- Picasso 2
http://www.iol.ie/~ecarroll/picasso2.html
- Hold-And-Modify
http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_Hold-And-Modify
- Amiga Halfbrite mode
http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_Hold-And-Modify
- HAM8 Explained
http://www.amigans.net/modules/AMS/article.php?storyid=22
- Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 1 of 4)
http://www.faqs.org/faqs/amiga/introduction/part1/
- Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 2 of 4)
http://www.faqs.org/faqs/amiga/introduction/part2/
- Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 3 of 4)
http://www.faqs.org/faqs/amiga/introduction/part3/
- Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 4 of 4)
http://www.faqs.org/faqs/amiga/introduction/part4/
- Amiga Coding Wiki
http://www.amigacoding.com/index.php/Main_Page
- Amiga screen
http://amigadev.elowar.com/read/ADCD2.1/Hardware_Manual_guide/node0061.html
- Amiga HAM mode
http://amigadev.elowar.com/read/ADCD2.1/Hardware_Manual_guide/node008F.html
- Copper WAIT instruction
http://amigadev.elowar.com/read/ADCD2.1/Hardware_Manual_guide/node004B.html
- Copper MOVE instruction
http://amigadev.elowar.com/read/ADCD2.1/Hardware_Manual_guide/node004A.html
- GalaxSIM: Solutions for Digital Living
http://www.amiga.com/
- Denise Pin Assignment
http://www.ntrautanen.fi/computers/hardware/misc/denise.htm
- Custom Chips: Paula
http://www.amiga-hardware.com/showhardware.cgi?HARDID=1460
- Big Book of Amiga Hardware
http://www.amiga-resistance.info/bboahfaq/
- Amiga Hardware Database
http://amiga.resource.cx/
- ExoticA
http://www.exotica.org.uk/wiki/Main_Page
- The absolute basics of Amiga audio
http://www.sufo.estates.co.uk/amiga/amimus.html
- Wikipedia: Tracker
http://en.wikipedia.org/wiki/Tracker
- Wikipedia: Trackers
http://en.wikipedia.org/wiki/Trackers
- Ultimate Soundtracker
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_Soundtracker
- Protracker
http://en.wikipedia.org/wiki/ProTracker
- Impulse Tracker
http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_Tracker
- Scream Tracker
http://en.wikipedia.org/wiki/ScreamTracker
- Motorola 68000 CPU
http://en.wikipedia.org/wiki/68000
- Motorola 68008
http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_68008
- Motorola 68020
http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_68020
- Motorola 68030
http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_68030
- Mrazik '88
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006714
- Rychle Sipy: Zahada Hlavolamu
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0004281
- Rychle Sipy 2: Stinadla Se Bouri
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0004283
- Fuksoft
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006341
- Fuksoft 2
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=6&solution_id=fuksoft2_nv.txt
- Rychle Sipy 1–2
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&game_id=rychlesipy.txt
- Fuksoft
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=6&solution_id=fuksoft1_nv.txt
- Super Discus
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0007058
- Tria
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0007136
- World of Spectrum: Indiana Jones 2
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006472
- World of Spectrum: Indiana Jones 3
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006474
- PanPrase.cz: Ataristův protiútok
http://atari.panprase.cz/?action=detail&co=207
- PanPrase.cz: Podraz III
http://atari.panprase.cz/?action=detail&co=343
- PanPrase.cz: Indiana Jones (Spacesoft)
http://atari.panprase.cz/?action=detail&co=6540
- Město robotů (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006677
- Město robotů: návod
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=6&solution_id=mestorobotu_nv.txt
- Město robotů: informace o hře
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&game_id=mestorobotu.txt
- ZX-Spectrum Games: Belegost
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&game_id=belegost.txt
- Belegost (Wikipedia CZ)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Belegost
- Belegost (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006003
- Indiana Jones a Chrám zkázy (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006471
- Neverending Story
http://141.24.37.187:8080/coll/games/e_games.htm
- Několik zastavení ve Zlatých časech aneb České textovky pro ZX Spectrum (1. díl)
http://www.textovky.cz/clanky/nekolik-zastaveni-ve-zlatych-casech-aneb-ceske-textovky-pro-zx-spectrum-1-dil/
- Několik zastavení ve Zlatých časech aneb České textovky pro ZX Spectrum (2. díl)
http://www.textovky.cz/clanky/nekolik-zastaveni-ve-zlatych-casech-aneb-ceske-textovky-pro-zx-spectrum-2-dil/
- Fuxoft: tvorba
http://www.fuxoft.cz/tvorba.htm
- Adventure of the Week: Stranded (Atari 8-bit, 1984)
http://gamingafter40.blogspot.cz/2013/11/adventure-of-week-stranded-atari-8-bit.html
- Colossal Cave Adventure Map
http://www.spitenet.com/cave/
- Colossal Cave Adventure
http://www.rickadams.org/adventure/
- Here's where it all began…
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html
- David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
http://www.rickadams.org/adventure/e_downloads.html
- Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
http://www.rickadams.org/adventure/c_xyzzy.html
- Colossal Cave Adventure jako Java Applet
http://www.astrodragon.com/zplet/advent.html
- Colossal Cave Adventure
http://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_Cave_Adventure
- iPod Adventure Game
http://hamimiami.com/ipod/adventure/index.html
- Ohlédnutí za herní historií: Textovky
http://www.slunecnice.cz/tipy/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/
- Elvira: Mistress of the Dark
http://en.wikipedia.org/wiki/Elvira:_Mistress_of_the_Dark
- Elvira II: The Jaws of Cerberus
http://en.wikipedia.org/wiki/Elvira2:_The_Jaws_of_Cerberus
- Roguelike (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Roguelike
- Dungeon crawl (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_crawl
- Don D. Worth Home Page
http://worth.bol.ucla.edu/
- Chronology of roguelike video games (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology_of_roguelike_video_games
- Roguelike wiki
http://roguebasin.roguelikedevelopment.org/index.php?title=Main_Page
- Rogue Temple (forum)
http://www.roguetemple.com/forums/index.php
- Top MUD Sites
http://www.topmudsites.com/
- ASCII-GAMES – Play and Review
http://ascii-games.org/
- Tribute to text-mode games
http://www.textmodegames.com/
- Text-based game (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game
- Angband na rephial.org
http://rephial.org/
- Angband.oook.cz
http://angband.oook.cz/
- Angband – stránka s možností downloadu hry
http://angband.oook.cz/download.php
- Angband a jejíklony (varianty)
http://angband.oook.cz/variants.php
- Další seznam klonů hry Angband (podrobnější)
http://roguebasin.roguelikedevelopment.org/index.php?title=List_of_Angband_variants
- Angband (pevnost ve Středozemi)
http://en.wikipedia.org/wiki/Angband
- Angband (hra)
http://en.wikipedia.org/wiki/Angband_(video_game)