Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (161. část – plošinovky ve druhé polovině osmdesátých let)

17. 2. 2015
Doba čtení: 19 minut

Sdílet

Poměrně bouřlivý vývoj čekal plošinovky ve druhé polovině osmdesátých let minulého století. Tehdy se totiž objevily hry, v nichž se systém plošinovek začal kombinovat například se střílečkami, bojovými hrami apod. Jedním z výrazných předělů v této oblasti bylo vydání her Bruce Lee, Saboteur a Castlevania.

Obsah

1. Historie vývoje počítačových her (161. část – plošinovky ve druhé polovině osmdesátých let)

2. Bruce Lee

3. Monty on the Run

4. Auf Wiedersehen Monty

5. (The) Castle

6. Castlevania

7. Draconus

8. Misja

9. Odkazy na Internetu

1. Historie vývoje počítačových her (161. část – plošinovky ve druhé polovině osmdesátých let)

V dnešní části seriálu o historii vývoje počítačových her se budeme zabývat plošinovkami, které (až na jednu výjimku) vznikly ve druhé polovině osmdesátých let minulého století. Právě tehdy se začal ve velké míře rozvíjet trend kombinace plošinovek se střílečkami, adventurami apod., který vlastně vydržel dodnes (viz například herní sérii s Mariem). Zajímavými mezníky v chápání plošinovek jsou například hry Bruce Lee (1984), Saboteur (1985), Castlevania (1987) či Draconus (1988), ovšem nesmíme zapomenout například ani na herní sérii Dizzy (první díl pochází z roku 1987) a samozřejmě ani na slavnou hru Prince of Persia (1989).

Obrázek 1: Klasická plošinovka pocházející z druhé poloviny osmdesátých let minulého století: úvodní obrazovka hry Super Mario Bros 2 ve verzi pro NES.

V následující tabulce jsou vypsány všechny plošinovky, s nimiž se dnes seznámíme. První hra sice pochází již z roku 1984, ovšem svým zpracováním i grafickým stylem již patří do druhé generace plošinovek:

Kapitola Hra Rok vzniku Autor/autoři Styl zobrazení
2 Bruce Lee 1984 Kelly Day, Ron Fortier 2D, pohled zboku, přepínání mezi obrazovkami
3 Monty on the Run 1985 Peter Harrap, Rob Hubbard (hudba) 2D, pohled zboku, přepínání mezi obrazovkami
4 Auf Wiedersehen Monty 1987 Peter Harrap, Shaun Hollingworth, Rob Hubbard 2D, pohled zboku, přepínání mezi obrazovkami
5 Castle 1986 ASCII Corporation 2D, pohled zboku, přepínání mezi obrazovkami
6 Castlevania 1987 Nobuhiro Matsuoka, Noriyasu Togakushi (grafika) 2D, pohled zboku, scrolling
7 Draconus 1988 Ian Copeland, Adam Gilmore, Brian Jobling, Michael Owens 2D, pohled zboku, přepínání mezi obrazovkami
8 Misja 1990 Janusz Pelc, Marek Siewior 2D, pohled zboku, přepínání mezi obrazovkami

Obrázek 2: Klasická plošinovka pocházející z druhé poloviny osmdesátých let minulého století: Super Mario Bros 2 ve verzi pro NES.

2. Bruce Lee

První plošinovkou, v níž se objevují rysy převzaté z jiných typů her, je Bruce Lee. Tuto v minulosti velmi oblíbenou hru vytvořili Kelly Day a Ron Fortier (Datasoft) v roce 1984, a to hned pro několik typů osmibitových domácích mikropočítačů, například pro Atari, Commodore C64 či ZX Spectrum (později vyšla i pro MS DOS). Hra Bruce Lee je pro nás zajímavá z toho důvodu, že se jednalo o jednu z prvních her, v nichž došlo ke kombinaci klasické plošinovky (platform game) s bojovou hrou typu beat'em up.

Obrázek 3: Bruce Lee – loading screen.

Hlavním hrdinou je zde samozřejmě Bruce Lee, který musí projít relativně rozsáhlým hradem, nalézt zde zlého čaroděje a zabít ho (pravděpodobně elektrickým proudem). Aby cesta nebyla tak jednoduchá, je Bruce Lee neustále pronásledován ninjou a taktéž sumo zápasníkem jménem Yumo (ve verzi této hry pro počítače Atari je nezdravě vybarven do zelena). Celá hra je rozdělena do 21 obrazovek, mezi nimiž se přechází naznačenými východy; některé východy se však otevřou až po sesbírání všech lampiónů, které se na obrazovce (obrazovkách, místnostech) nachází. Samozřejmě zde nalezneme i většinu klasických „plošinovkových“ prvků, zejména žebříky, obdobu výtahů (zde mají tvar nějakého posuvného plátna), propadla, pohyblivé překážky, které je nutné přeskakovat (nebo si pod ně lehnout), nášlapné miny apod.

Obrázek 4: Bruce Lee – hlavní menu hry.

V případě, že se na začátku hry zvolí hra pouze jednoho hráče, je jím jednoduše ovládána pouze postavička Bruce Leeho, zatímco oba protivníky, tj. ninju i Yuma řídí počítač. Alternativně je však možné zvolit i hru dvou hráčů, a to ve dvou režimech. Buď se hráči střídají u ovládání postavičky Bruce Leeho – po ztrátě života je na řadě druhý hráč –, nebo může druhý hráč ovládat přímo Yuma a sám si tak zvolit, zda bude hrát spíše kooperativně (například ve chvíli, kdy hráči potřebují hru alespoň nějakým způsobem dokončit :-) nebo naopak bude Leeovým protivníkem. Tento „asymetrický“ herní režim, v němž oba hráči nemají stejné možnosti, je skutečně poněkud neobvyklý, zejména na hru pocházející z první poloviny osmdesátých let minulého století. Zajímavé je, že na některých obrazovkách („červené úrovně“, fialová obrazovka, obrazovka s hradem, poslední dvě místnosti atd.) se Yumo ani ninja vůbec neobjevují, takže druhý hráč může v této chvíli v klidu odpočívat :-)

Obrázek 5: Bruce Lee – úvodní obrazovka – vstup do hradu.

Poznámka: pro tuto hru mám slabost, protože se jednalo o vůbec první program, který se nám podařilo načíst do nového Atari (a to ještě na magnetofonu bez Turba 2000, hra byla uložena ve standardním záznamu, což mj. znamenalo, že se Atari několik dní nesmělo vypnout :-).

Obrázek 6: Bruce Lee – Yumo útočí.

Obrázek 7: Bruce Lee – jedna z podzemních místností.

Obrázek 8: Bruce Lee – další místnost v podzemí („peklo“).

Obrázek 9: Bruce Lee – Lee může skákat z libovolné výšky.

Obrázek 10: Bruce Lee – nejobtížnější místnost, zejména ve chvíli, kdy je scéna zobrazena na staré černobílé televizi, na níž nejsou spodní černé pixely vůbec viditelné :-).

Obrázek 11: Bruce Lee – předposlední obrazovka se zlým čarodějem.

Obrázek 12: Bruce Lee – zapnutí elektrického trůnu.

Obrázek 13: Bruce Lee – úspěšné dokončení hry.

3. Monty on the Run

Druhá plošinovka, kterou si dnes popíšeme, pochází z roku 1985 a jmenuje se Monty on the Run. Jedná se o hru patřící do rozsáhlejší série, v níž v roli hlavního hrdiny vystupuje krtek Monty, který ovšem na rozdíl od normálních krtků umí skákat, šplhat, jezdit autem atd. atd. Z herního hlediska se jedná o klasickou plošinovku, v níž je herní svět rozdělený na jednotlivé místnosti s mnoha různými protivníky (putujícími po stále stejných trajektoriích), plošinkami, předměty, po nichž je možné šplhat apod. Od starších her se Monty on the Run odlišuje především pěknějšími animacemi a varianta této hry určená pro počítače Commodore C64 je známá především hudbou zkomponovanou Robem Hubbardem pro slavný zvukový čip SID (právě melodie z této hry a taktéž ze hry-plošinovky Thing on a Spring ukázala, že hudebníci používající zvukové čipy v domácích počítačích a herních konzolích dokážou produkovat skutečnou hudbu).

Obrázek 21: Monty on the Run pro ZX Spectrum – loading screen.

Obrázek 22: Monty on the Run pro ZX Spectrum – první místnost.

Obrázek 23: Monty on the Run pro ZX Spectrum – druhá místnost.

Obrázek 24: Monty on the Run pro ZX Spectrum – třetí místnost.

Obrázek 25: Monty on the Run pro ZX Spectrum – čtvrtá místnost.

4. Auf Wiedersehen Monty

Hra nazvaná Auf Wiedersehen Monty je o dva roky mladším pokračováním výše popsané hry Monty on the Run, pochází tedy z roku 1987. Krtek Monty v předchozí hře dokázal úspěšně utéci z Velké Británie do kontinentální Evropy a nyní zde putuje po jednotlivých zemích. Opět se jedná o hru s mnoha propojenými místnostmi, které dohromady tvoří velmi zjednodušenou mapu Evropy (viz též mapu místností dostupnou na adrese ). Mezi některými místnostmi je dokonce možné cestovat, například s použitím letadel apod. Zajímavé je, že se hlavní postava může opít: hráč potom částečně ztratí kontrolu nad ovládáním (bylo by vůbec možné hru s podobnými vlastnostmi vydat dnes? :-) V některých místnostech se autoři pokusili o navození atmosféry dané země, což je ovšem v plošinovce poměrně složité. Podobně jako tomu bylo v předchozí části této herní série, i zde se o tvorbu hudby pro Commodore C64 postaral Rob Hubbard, na ZX Spectru naopak Ben Daglish (řeč je o variantě pro ZX Spectrum 128K+).

Obrázek 26: Auf Wiedersehen Monty pro ZX Spectrum – loading screen.

Obrázek 27: Auf Wiedersehen Monty pro ZX Spectrum – úvodní obrazovka.

Obrázek 28: Auf Wiedersehen Monty pro ZX Spectrum – první místnost.

Obrázek 29: Auf Wiedersehen Monty pro ZX Spectrum – druhá místnost.

Obrázek 30: Auf Wiedersehen Monty pro ZX Spectrum – třetí místnost.

5. (The) Castle

Další plošinovkou, s níž se v dnešním článku seznámíme, je hra určená pro osmibitovou herní konzoli SG-1000. Název této hry je (The) Castle a vydána byl v roce 1986 (tj. již v relativně pozdním období životnosti této nepříliš úspěšné konzole) firmou s poněkud podivným názvem ASCII, jejímž zakladatelem byl Kazuhiko Nishi. O této společnosti se zmiňuji především z toho důvodu, že se jedná o firmu, která později vyprodukovala poměrně velké množství her i pro další herní konzole Sega Master System, Sega Mega Drive, Sega Saturn či Sega Dreamcast. Vraťme se však ke hře Castle. Jedná se vlastně o kombinaci plošinovky a bludišťovky, tj. hry využívající boční 2D pohled na herní svět. Podobně jako u mnoha dalších her učených pro herní konzoli SG-1000 byl celý svět rozdělen na jednotlivé obrazovky (místnosti), mezi nimiž se v určených místech přecházelo (některé další plošinovky používají scrolling, ten je ovšem na SG-1000 dosažitelný poměrně problematicky).

Obrázek 31: Hra Castle na osmibitové herní konzoli SG-1000.

V době vzniku hry Castle již měli programátoři poměrně dost zkušeností s programováním čipu Texas Instruments TMS9918/TMS9928, takže je herní svět hry Castle (alespoň na tehdejší poměry a omezené technologické možnosti) prokreslený velmi pěkně. Na jednotlivých obrazovkách se nachází množství protivníků a zajímavé jsou i samotné předměty, popř.  i stroje v jednotlivých místnostech (výtahy atd.). Herní svět byl poměrně velký, ovšem po nalezení mapy se v horní části obrazovky postupně mohl zobrazovat plánek celého hradu. Tato hra se navíc stala i inspirací pro hry s podobnou tematikou: CastlevaniaCastle Excellent, i když tyto hry byly naprogramovány pro jiné a komerčně úspěšnější herní konzole, především pro NES (na osmibitových domácích počítačích pak vznikla například i hra Schreckenstein určená pro dva hráče, která navíc nezobrazovala jednotlivé místnosti, ale namísto toho používala horizontální a vertikální scrolling).

Obrázek 32: Další snímek hry Castle.

Obrázek 33: Další snímek hry Castle.

6. Castlevania

Další hrou posunující původně dosti jednoduchý koncept plošinovek směrem k akčním hrám a částečně i k RPG, je Castlevania pocházející z roku 1987. Tato hra, která se stala slavnou především na osmibitové herní konzoli NES, se postupně rozvinula do série trvající již 25 let. Jak jsme si již řekli v úvodní větě, jedná se o hru ležící na pomezí mezi klasickou plošinovkou a akční adventurou, v níž je možné nalézt i prvky (relativně jednoduché) RPG. Castlevania se stala oceňovaná mj. i díky velmi pěkně prokresleným scénám navozujícím tísnivou hororovou atmosféru, což dobře korespondovalo s ústředním tématem hry: bojem proti vampýrům, nemrtvým a v některých dílech dokonce i bojem proti samotnému Drákulovi (osobně považuji grafiku her Castlevania I-III za to nejlepší, co pro herní konzoli NES vzniklo za celou dobu její existence).

Obrázek 34: Úvodní obrazovka hry Castlevania I na NESu.

Od všech ostatních plošinovek, s nimiž jsme se dnes seznámili, se Castlevania odlišuje i způsobem zobrazení, neboť namísto přepínání obrazovek je každá úroveň představovaná jedinou plochou mnohem větší než jedna obrazovka. Tato plocha plynule scrolluje a sleduje tak pohyby hráče, což je ostatně patrné i z videa dostupného na adrese https://www.youtube.com/wat­ch?v=W5RGTdOq288. V Castlevanii také můžeme narazit na prvek známý především ze stříleček – jedná se o bosse, tj. většího a silnějšího protivníka, kterého je nutné zničit.

Obrázek 35: Pěkně navržená grafika hry Castlevania I (obrázek má jen 15 barev).

Jednotlivé verze hry Castlevania se však od sebe odlišují: první verze byla vlastně klasickou plošinovkou s lineárním vývojem děje, ovšem v dalších verzích se již objevily prvky adventury či RPG a děj se tak stal částečně nelineárním (což popravdě řečeno vyhovovalo jen některým hráčům). Na okraj, i když to přímo nesouvisí s herní konzolí NES, je vhodné říci, že i herní série Castlevania se dočkala nových vydání využívajících 3D prostor, ovšem tyto hry zpočátku nebyly přijaty tak kladně, jako v případě „3D Maria“ (tj. další plošinovkové herní série, které se budeme věnovat příště).

Obrázek 36: Castlevania I na NES.

V následující tabulce jsou vypsány hry patřící do série Castlevania:

Rok Herní tituly
1986 Castlevania
Vampire Killer
1987 Castlevania II: Simon's Quest
1988 Haunted Castle
1989 Castlevania: The Adventure
Castlevania III: Dracula's Curse
1990 Kid Dracula (Famicom)
1991 Castlevania II: Belmont's Revenge
Super Castlevania IV
Kid Dracula (Gameboy)
1992 ×
1993 Akumajo Dracula
Castlevania: Rondo of Blood
1994 Castlevania: Bloodlines
1995 Castlevania: Dracula X
1996 ×
1997 Castlevania: Symphony of the Night
Castlevania Legends
1998 ×
1999 Castlevania (Nintendo 64)
Castlevania: Legacy of Darkness
2000 ×
2001 Castlevania: Circle of the Moon
Castlevania Chronicles
2002 Castlevania: Harmony of Dissonance
2003 Castlevania: Aria of Sorrow
Castlevania: Lament of Innocence
2004 ×
2005 Castlevania: Dawn of Sorrow
Castlevania: Curse of Darkness
2006 Castlevania: Portrait of Ruin
2007 Castlevania: Order of Shadows
Castlevania: The Dracula X Chronicles
2008 Castlevania: Order of Ecclesia
Castlevania Judgment
Akumajo Dracula: The Medal
Pachislot Akumajo Dracula
2009 Castlevania: The Arcade
Castlevania: The Adventure ReBirth
2010 Pachislot Akumajo Dracula II
Castlevania: Harmony of Despair
Castlevania Puzzle: Encore of the Night
Castlevania: Lords of Shadow
2012 Pachislot Akumajo Dracula III
2013 Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate
2014 Castlevania: Lords of Shadow 2

Obrázek 37: Castlevania I na NES.

Obrázek 38: Castlevania I na NES.

Obrázek 39: Castlevania II na NES.

Obrázek 40: Castlevania II na NES.

Obrázek 41: Castlevania II na NES.

Obrázek 42: Castlevania III na NES.

Obrázek 43: Castlevania III na NES

Obrázek 44: Castlevania III na NES

Obrázek 45: Castlevania III na NES

7. Draconus

Předposlední hra, s níž se v dnešním článku seznámíme, se jmenuje Draconus. Tato hra, která byla naprogramována pro domácí osmibitové mikropočítače Atari, Commodore C64 i ZX Spectrum, pochází z roku 1988 a o její vytvoření se postaral větší počet lidí, a to jak vývojářů, tak i grafiků a hudebníků: Ian Copeland, Adam Gilmore, Brian Jobling, Michael Owens, Kevin Franklin. Větší počet autorů je ostatně dalším z poměrně typických rysů her (zdaleka nejenom plošinovek) pocházejících z druhé poloviny osmdesátých let minulého století. Je zde již patrná mnohem větší specializace, na rozdíl od starších her, které lze v mnoha případech považovat za homebrew tituly, protože je (vetšinou) vytvořil jen jediný programátor a teprve distributor ke hře přidal známější logo (nejedná se samozřejmě o všechny hry, protože větší herní společnosti programátory zaměstnávaly). Pro příklady „homebrew titulu“ ostatně nemusíme chodit daleko: například Manic Miner popsaný v předchozích dílech tohoto seriálu je dílem jediného autora.

Obrázek 46: Draconus pro osmibitové počítače ZX Spectrum – loading screen.

Vraťme se však k titulu Draconus. Hráč se zde ocitá v jakémsi fantaskním světě a jeho úkolem je zabít tvora, který trošku připomíná známého vetřelce. Ve skutečnosti však není možné pouze vetřelce najít a pokusit se ho zabít – předtím je zapotřebí získat čtyři magické předměty, které hráčově postavě umožní například metamorfózu na plujícího ještěra (a zpět), rozpoznání falešných zdí, pád z výšky apod. Herní svět je poměrně rozsáhlý, což je ostatně patrné i z mapy dostupné na adrese http://mapy.atari8.info/c-e/draconus.png a některé části mapy jsou dostupné pouze při již zmíněné metamorfóze. Tato hra byla v minulosti velmi populární a například mnozí Ataristé ji považují za jednu z vůbec nejlepších her, která pro tyto domácí osmibitové mikropočítače vznikla. Verze pro C64 a především pro ZX Spectrum byla odlišná – na ZX Spectru je (pochopitelně) zcela odlišné grafické provedení, i zvuky a hudba doznala velkých změn.

Obrázek 47: Draconus pro osmibitové počítače ZX Spectrum – úvodní obrazovka.

Obrázek 48: Draconus pro osmibitové počítače ZX Spectrum – první místnost.

Obrázek 49: Draconus pro osmibitové počítače ZX Spectrum – prostředí herního světa.

Obrázek 50: Draconus pro osmibitové počítače ZX Spectrum – konec hry.

Obrázek 51: Draconus pro osmibitové počítače Atari – úvodní obrazovka.

Obrázek 52: Draconus pro osmibitové počítače Atari – první místnost ve hře.

Obrázek 53: Draconus pro osmibitové počítače Atari – prostředí herního světa.

Obrázek 54: Draconus pro osmibitové počítače Atari – prostředí herního světa.

Obrázek 55: Draconus pro osmibitové počítače Atari – prostředí herního světa.

8. Misja

Poslední dnes popsaná hra se jmenuje Misja (mise). Jedná se o po grafické i hudební stránce propracovanou hru určenou pro osmibitové mikropočítače Atari, která vznikla v roce 1990 ve společnosti Avalon. Programátoři, grafici i hudebníci z Avalonu pocházeli z Polska , kde byly – ostatně podobně jako i v mnoha dalších zemích východního bloku – osmibitové domácí mikropočítače stále velmi populární i na začátku devadesátých let minulého století, takže není divu, že se vývoj počítačových her určených pro tyto stroje přesunul právě do střední a východní Evropy. Misja je ukázkou vcelku běžné kombinace bludišťovky, plošinovky a střílečky.

Obrázek 56: Úvodní obrazovka.

Hráč má za úkol projít obrovskou vojenskou základnou, zničit ji (resp. umístit detonátory k jakýmsi obrovským nádržím, časovač je nastavený na 100 sekund), ovšem musí ještě před závěrečným výbuchem najít vrtulník a ze základny uniknout (vše lze najít na mapě dostupné na adrese http://mapy.atari8.info/l-o/misja.png). V Misje je použit režim přepínání mezi obrazovkami, tj. celá základna je rozdělena na samostatné místnosti, v nichž se nachází klasické plošinky, žebříky, výtahy, zakódované dveře, automaticky střílející lasery a další typické prvky mnoha plošinovek. V dolní části obrazovky se navíc zobrazuje mapa, na níž je možné vidět, které části vojenské základny již byly prozkoumány.

Obrázek 57: První místnost ve hře (vpravo dole je vidět mapa základny).

Obrázek 58: Lasery jsou jednoduchou překážkou (tanky a rakety jsou již mnohem horší).

Obrázek 59: Zakódovaná brána, je nutné najít správný klíč (kartičku s číslem).

Obrázek 60: Prostředí klasické plošinovky.

CS24_early

Obrázek 61: Prostředí klasické plošinovky.

Obrázek 62: Neslavný konec mise.

9. Odkazy na Internetu

  1. Monty on the Run (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0003258
  2. Auf Wiedersehen Monty (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000328
  3. Monty on the Run (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Monty_on_the_Run
  4. Auf Wiedersehen Monty (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Auf_Wiedersehen_Monty
  5. Castlevania (1986 video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Castlevania_(1986_vide­o_game)
  6. Draconus (a8.fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1743
  7. Misja (a8.fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2452
  8. Bruce Lee (a8.fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1437
  9. Bruce Lee (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000718
  10. Sega Retro: The Castle
    http://segaretro.org/The_Castle
  11. SMS/GG hardware notes
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  12. Web ring: Jet Set Willy & Manic Miner
    http://hub.gamesntoys.org/hub/jet­setwillymanic?w=1280;rh=http://jsw­remakes.emuunlim.com/;rd=1
  13. Mr. Robot and His Robot Factory
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Mr._Robot_and_His_Robot_Fac­tory
  14. Mr Robot and His Robot Factory
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2400
  15. Mr. Robot II
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2358
  16. Mr. Robot 3
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=6596
  17. Nuclear Nick
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2512
  18. Polar Pierre
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=4284
  19. Aztec Challenge (1982)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1254
  20. Aztec Challenge
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1288
  21. Caverns of Khafka
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1674
  22. Abu Simbel Profanation (ZX Spectrum)
    http://www.mobygames.com/game/zx-spectrum/abu-simbel-profanation
  23. Abu Simbel Profanation (remake)
    http://retrospec.sgn.net/u­sers/ignacio/abui.htm
  24. Modern games are too easy? Try Abu Simbel!
    http://www.mobygames.com/game/zx-spectrum/abu-simbel-profanation/reviews/reviewerId,186443/
  25. The Pharaoh's Curse
    http://www.mobygames.com/game/pharaohs-curse
  26. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://vgf0001.blogspot.cz/2011/05/a­tari-emulator-beer-belly-burt-in-brew.html
  27. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://www.mobygames.com/game/beer-belly-burts-brew-biz
  28. Cohen's Towers (video na Youtube)
    https://www.youtube.com/wat­ch?v=NzqehOhL6A8
  29. Cohen's Towers (pro C64)
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=514
  30. Cohen's Towers
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1628
  31. Ghosh Chaser
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=1045
  32. Ghost Chaser
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1983
  33. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=3693
  34. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1474
  35. Ollie's Follies
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=1827
  36. Ollie's Follies
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2557
  37. Scooter
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=3035
  38. Jet Set Willy
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2122
  39. Jet Set Willy 2007
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=5676
  40. Chuckie Egg
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1621
  41. Space Panic
    http://www.arcade-history.com/?n=space-panic&page=detail&id=2551
  42. Apple Panic (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/game/apple-panic
  43. Apple Panic (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Apple_Panic
  44. Miner 2049er (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/game/miner-2049er
  45. Miner 2049er (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Miner_2049er
  46. Dynablaster pro Amigu
    http://www.lemonamiga.com/ga­mes/details.php?id=358
  47. Dynablaster
    http://www.bestoldgames.net/eng/old-games/dyna-blaster.php
  48. Bomberman: Strategy Wiki
    http://strategywiki.org/wi­ki/Bomberman
  49. Bomberman II: Wikipedia
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bomberman_II
  50. Bomberman games
    http://www.mobygames.com/game-group/bomberman-games
  51. Bomberman series
    https://www.dmoz.org/Games/Vi­deo_Games/Action/B/Bomber­man_Series
  52. Bomberman: Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Bomberman
  53. Bomberman II: Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Bomberman_II
  54. Dynablaster (Amiga)
    http://amr.abime.net/review_49428
  55. Bomberman: World of Spectrum
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000625
  56. Gauntlet: Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Gauntlet_(1985_video_ga­me)
  57. Dandy
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Dandy_(video_game)
  58. Boulder Dash
    http://www.firststarsoftwa­re.com/boulderdash.htm
  59. Arno's Boulder Dash Fansite
    http://www.boulder-dash.nl/
  60. Sabre Wulf
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sabre_Wulf
  61. Starquake
    http://www.mobygames.com/ga­me/starquake
  62. Map of Starquake
    http://maps.speccy.cz/map­.php?id=Starquake
  63. Berzerk, Frenzy a podobné hry
    http://www.hardcoregaming101­.net/berzerkfrenzy/berzer­kfrenzy.htm
  64. Frenzy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0004193
  65. Hungry Horace (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0002390
  66. Berzerk Variants
    http://www.mobygames.com/game-group/berzerk-variants/
  67. Cavelord (Wikipedia):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cavelord
  68. K-Razy Shoot Out
    http://www.atarimania.com/game-atari-400–800-xl-xe-k-razy-shoot-out_6759.html
  69. K-Razy Shoot Out (fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2166
  70. K-Razy Antiks (fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2178
  71. Twomaze (Frank Ostrowski)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=3254
  72. Shamus (fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2987
  73. Nibbler
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2496
  74. The History of Mazes and Labyrinths
    http://amazeingart.com/maze-faqs/ancient-mazes.html
  75. Video Game History Wiki: Maze Games
    http://videogamehistory.wi­kia.com/wiki/Category:Maze_Ga­mes
  76. List of maze video games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_maze_video_games
  77. Classics and Clones: Retro-gaming on the iPhone: The Early 70s
    http://nodpad.com/2010/01/04/classic-and-clones-retro-gaming-on-the-iphone-the-early-70s/
  78. Maze War
    http://www.giantbomb.com/maze-war/3030–23137/
  79. Maze War (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Maze_war
  80. Atari 2600 Video Game Critic
    http://videogamecritic.com/2600.htm
  81. The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
    http://videogamecritic.net/2600aa.htm
  82. Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
    http://classicgaming.games­py.com/View.php?view=Game­Museum.Detail&id=13
  83. Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
    http://retro.ign.com/arti­cles/903/903024p1.html
  84. Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
    http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html
  85. Visitor Top 25 Total Downloads
    http://www.atarimania.com/pge­mainsoft.awp?type=G&system=2
  86. Atari 2600 FAQ
    http://www.atariage.com/2600/faq/in­dex.html
  87. Atari 2600 Consoles and Clones
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/consoles.html
  88. Atari 2600 Programming (odkazy)
    http://www.atariage.com/2600/pro­gramming/index.html
  89. Design case history: the Atari Video Computer System
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/design_case.html?Sys­temID=2600
  90. Atari 2600 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Atari_2600
  91. Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/schematics_pal/index­.html
  92. Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
    http://www.vintagegamingan­dmore.com/atari-2600-schematics
  93. Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
    http://www.warrenrobinett­.com/adventure/index.html
  94. Mapa hry Adventure
    http://www.warrenrobinett­.com/adventure/adv-map1.gif
  95. 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
    http://www.makeuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/
  96. History of video game consoles (second generation): Wikipedia
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/History_of_video_game_con­soles_(second_generation)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.