Obsah
1. Historie vývoje počítačových her (17.část – hry a další software pro konzoli Vectrex)
2. Overlaye aneb cesta k pseudobarevnému zobrazení
3. Emulátor herní konzole Vectrex
8. Hry vytvořené na amatérské bázi
1. Historie vývoje počítačových her (17.část – hry a další software pro konzoli Vectrex)
V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky navážeme na část předchozí, v níž jsme se seznámili se základními technickými parametry unikátní herní konzole nazvané Vectrex. Víme již, že tato herní konzole je založena na osmibitovém mikroprocesoru Motorola 6809, zvukovém čipu AY-3–8912 a zabudované vektorové obrazovce, která je ovládána pomocí dvojice lineárních interpolátorů zkonstruovaných z integračních článků, na jejichž vstup je připojen výstup z digitálně-analogového převodníku. Prozatím nám budou tyto základní znalosti interní struktury herní konzole Vectrex dostačovat, protože se dnes budeme zabývat především popisem programového vybavení této konzole – samozřejmě se bude jednat především o hry, které byly vytvořeny jak přímo výrobcem Vectrexu, tak i dalšími programátory, kteří vytvořili hry a další programy na amatérské bázi (tím ovšem nechci říct, že se jedná o nekvalitní software, ve skutečnosti je tomu v mnoha případech právě naopak).
Obrázek 1: Trojrozměrný model herní konzole Vectrex.
Ve třetí kapitole se zmíníme taktéž o velmi kvalitním emulátoru této herní konzole, jehož programátor se snažil o dosažení co nejvěrnějšího zobrazení napodobujícího původní vektorovou obrazovku. Jedná se ovšem o pouhé přiblížení k reálné vektorové obrazovce, protože současné rastrové LCD či CRT nemohou stoprocentně tuto starší technologii dokonale napodobit.
Obrázek 2: Úvodní obrazovka emulátoru herní konzole Vectrex nazvaného ParaJVE.
2. Overlaye aneb cesta k pseudobarevnému zobrazení
Před popisem jednotlivých her, které vznikly pro herní konzoli Vectrex, si musíme říct ještě jednu důležitou informaci. Ta se týká způsobu zobrazení herní scény na vektorové obrazovce. CRT zabudovaná do herní konzole Vectrex totiž byla pouze monochromatická, především kvůli snaze o dosažení co nejmenší výsledné ceny konzole (v jeden okamžik se však uvažovalo i o použití barevné obrazovky). Ostatně cena Vectrexu byla v porovnání s konkurenčními konzolemi již tak dosti vysoká, a to právě kvůli zabudované obrazovce, což je zařízení, které nebylo na ostatních dobových konzolích zapotřebí, protože se tyto konzole připojovaly k běžnému televizoru (v USA s normou NTSC, v Evropě pak většinou s normou PAL, což vedlo k nutnosti použít odlišnou hodinovou frekvenci mikroprocesoru). Aby se však hráči nemuseli dívat na „pouhou“ monochromatickou herní scénu, byla ke hrám dodávána průhledná barevná fólie, která se připevňovala před obrazovku Vectrexu.
Obrázek 3: Overlay hry Mind Storm.
Samozřejmě se ve skutečnosti nejednalo o žádnou žhavou novinku, protože se s podobnou „pokročilou technologií zobrazování“ můžeme setkat jak u v tomto seriálu již zmíněné herní konzole Magnavox Odyssey (bez dvojky), tak i u mnoha herních automatů, z nichž některé byly taktéž vybaveny vektorovou obrazovkou. Paradoxně byla výrobcem podobných automatů především společnost Atari, která je současně i tvůrcem čipů TIA, GTIA a ANTIC určených v herních konzolích pro generování obrazu pro rastrové televizní obrazovky. Vraťme se však k herní konzoli Vectrex. Barevné fólie – overlaye – byly v některých případech navrženy poměrně sofistikovaně, takže mnohdy hru učinily mnohem zajímavější. Ve skutečnosti však samozřejmě nemohly nahradit plnohodnotnou barevnou obrazovku, což byl – vedle poměrně vysoké ceny – další důvod komerčního neúspěchu tohoto zařízení na americkém, japonském i evropském trhu.
Obrázek 4: Overlay hry Space Wars.
Obrázek 5: Overlay hry Dark Tower.
3. Emulátor herní konzole Vectrex
Podobně jako je tomu i u dalších historických osmibitových herních konzolí, vzniklo i pro konzoli Vectrex několik emulátorů, které umožňují spuštění původních her i na moderních počítačích, popř. na moderních herních konzolích. V případě Vectrexu je situace dokonce lepší, než u dalších konzolí, protože původní hry (resp. obrazy pamětí ROM těchto her) byly uvolněny pro osobní použití, takže současní uživatelé nemusí mít špatný pocit z toho, že by spuštěním a pouhým odzkoušením téměř 30 let starých her někoho okrádali. Jedním z dobrých emulátorů herní konzole Vectrex je emulátor nazvaný ParaJVE, neboli Parabellum's Java Vectrex Emulator. Jedná se o aplikaci dostupnou na adrese http://www.vectrex.fr/ParaJVE/, která je sice naprogramovaná v Javě, ale výpočetně nejnáročnější část emulace – zobrazení vektorů – je prováděno s využitím grafické knihovny OpenGL, jenž je volána přes knihovnu jogl (z tohoto důvodu není nejlepší nápad spouštět tento emulátor na počítači bez hardwarové grafické akcelerace).
Obrázek 6: Výběr programu (většinou hry), který se má spustit v emulátoru ParaJVE.
Instalace emulátoru ParaJVE je velmi jednoduchá. Stačí stáhnout příslušný tarball obsahující jak část napsanou v Javě, tak i nativní binární knihovny a dokonce i obsahy pamětí ROM s hrami a demy. Následně je nutné tarball rozhalit příkazem:
tar xvfz ParaJVE_0.7.0_linux.tgz
… přejít do adresáře s emulátorem:
cd ParaJVE
… a konečně emulátor poprvé spustit, což vede k detekci architektury a rozbalení binárních knihoven příslušných dané architektuře:
./ParaJVE
Obrázek 7: Credit screen emulátoru ParaJVE.
Další použití emulátoru je velmi jednoduché: v úvodním dialogu postačuje vybrat jednu z nabízených her nebo dem, zvolit celoobrazovkový režim (nepracuje korektně se všemi ovladači!) a hru/demo spustit. Jakmile je aplikace spuštěna, lze v menu zvolit podrobnější parametry zobrazení, protože emulátor ParaJVE obsahuje několik algoritmů pro zobrazení herní scény složené z vektorů.
Obrázek 8: Při nahrávání hry se objeví tento vektorový obrázek, který, když se nad tím zamyslíme, vlastně nedává moc smyslu, protože herní konzole Vectrex nebyla vybavena disketovou jednotkou.
4. Berzerk
Pro herní konzoli Vectrex byla vytvořena mj. i hra Berzerk, s níž jsme se již v tomto seriálu setkali při popisu her pro herní konzoli Atari 2600. Připomeňme si, že úkolem hráče v této hře je chodit prakticky nekonečným bludištěm a přitom střílet na roboty, kteří si zpočátku hráče příliš nevšímají, ale v dalších místnostech na něj už přímo útočí (přitom mnohdy zastřelí své kolegy). Vzhledem ke zcela odlišnému způsobu zobrazení herní scény na konzoli Vectrex se hra Berzerk poněkud odlišuje od ostatních variant této hry. Největší rozdíl spočívá v tom, že jak bludiště, tak i hráč a roboti jsou zobrazeni stejnou barvou, což poněkud ztěžuje orientaci především ve vyšších úrovních, kdy je nutné začít jednat ihned při vstupu do místnosti. Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na „Evil Otta“, který nesmí v žádném poctivém remaku hry Berzerk chybět – tento NPC je opět vyobrazen jako smajlík ničící při své cestě bludištěm jak roboty, tak nakonec i hráče.
Obrázek 9: Hra Berzerk ve verzi pro herní konzoli Vectrex.
Obrázek 10: Evil Otto ve variantě Berzerku pro herní konzoli Vectrex.
Obrázek 11: Úvodní obrazovka hry Berzerk ve variantě pro herní konzoli Atari 2600.
Obrázek 12: Evil Otto je (dodnes) považován za jednoho z nejhorších NPC, které se kdy v herním průmyslu za celou dobu jeho existence objevili :-)
5. Pole Position
Rozdíl mezi grafickými schopnostmi herní konzole Vectrex a herními konzolemi pracujícími s rastrovým obrazem je velmi dobře patrný při pohledu na hru Pole Position. I touto hrou jsme se již v tomto seriálu zabývali – veřejnost se mohla s touto hrou nejprve seznámit v roce 1982 na herních automatech, které v Japonsku distribuovala společnost Namco a v USA firma Atari (zajímavé je, že tento automat byl založen na dvojici šestnáctibitových mikroprocesorů Zilog Z8002 a jednom osmibitovém mikroprocesoru Zilog Z80). Automatová varianta hry Pole Position zobrazovala závody formulí z pohledu kamery umístěné za hráčovým automobilem, což je styl, který byl později využíván i v mnoha dalších závodních hrách. Herní prostředí bylo v podstatě velmi jednoduché, protože se skládalo z vozovky se zatáčkami a středovým pruhem, různými reklamami po stranách vozovky a samozřejmě též s dalšími formulemi řízenými mikroprocesorem.
Obrázek 13: Hra Pole Position ve verzi pro herní konzoli Vectrex.
Způsob zobrazení se v případě konverze na herní konzoli Vectrex změnil poměrně zásadním způsobem, protože bylo (konečně) možné názorně zobrazit formuli v zatáčce (samozřejmě se nejednalo o plnohodnotný trojrozměrný model, ale pouze o připravenou sekvenci vektorů). Ovšem vzhledem k tomu, že počet vektorů (resp. jejich celková délka v obraze) byl omezený, bylo herní prostředí poměrně chudé.
Obrázek 14: Otáčení formule aneb poměrně dobrá simulace 3D modelu.
Obrázek 15: Úvodní obrazovka hry Pole Position ve variantě pro konzoli Atari 2600.
Obrázek 16: V zatáčce jsem právě potkal dalšího závodníka (Pole Position pro Atari 2600).
6. Armor Attack
Třetí hrou, s níž se v dnešním článku alespoň ve stručnosti seznámíme, je hra nazvaná Armor Attack. Jedná se o obdobu her Combat nebo Armor Ambush, které si hráči mohli poprvé vyzkoušet na herní konzoli Atari 2600. Princip všech těchto her je v podstatě velmi jednoduchý – hráč se pohybuje v bludišti viditelném shora a jeho úkolem je zasáhnout tankem druhý tank, který může být buď řízený protihráčem nebo přímo mikroprocesorem. Tank se může otáčet libovolným směrem, což je režim, v němž se dají s výhodou využít všechny možnosti vektorového displeje. Stačí si ostatně vzpomenout, jak nepřesně se vykreslovaly natočené tanky na herní konzoli Atari 2600, což bylo způsobené především nízkým rozlišením obrazu generovaného čipem TIA. Asi není nutné dodávat, že jak bludiště (tj. herní scéna), tak i oba hráči a další prvky hry (helikoptéra) byly na obrazovce konzole Vectrex zobrazeny monochromaticky. Na druhou stranu se však overlay této hry opravdu povedl, jak je to ostatně patrné z obou screenshotů.
Obrázek 17: Hra Armor Attack ve verzi pro herní konzoli Vectrex.
Obrázek 18: Další snímek hry Armor Attack.
Obrázek 19: Snímek ze hry Combat při souboji dvou tanků na volném území (Atari 2600).
Obrázek 20: Souboj dvojice stíhaček (Combat na Atari 2600).
7. Space Wars
Čtvrtou hrou popsanou v tomto článku je hra Space Wars. Jak již název této hry napovídá, jedná se o jednu z variant na původní program Spacewar! z roku 1962, který byl naprogramován Stephenem Russellem pro minipočítač PDP-1. Varianta této hry pro herní konzoli Vectrex se v několika ohledech přibližuje k originálu, samozřejmě především způsobem zobrazení herní scény na vektorovém displeji. Oproti některým jiným variantám této hry nemuselo při prvním zásahu hráče dojít k destrukci celé kosmické lodě, ale došlo například pouze ke zničení jedné trysky atd. – to vše doprovázené animací. Podobná animace byla použita i při konečném výbuchu hráče nebo protihráče. Stejně jako u předchozí hry, i zde se programátorům podařilo vytěžit z možností vektorového displeje maximum, což se týká především plynulého otáčení obou kosmických lodí.
Obrázek 21: Hra Space Wars ve verzi pro herní konzoli Vectrex.
Obrázek 22: Další snímek hry Space Wars (destrukce kosmické lodě).
Obrázek 23: Displej s originální hrou Spacewar!
Obrázek 24: Obrazovka originální hry Spacewar.
8. Hry vytvořené na amatérské bázi
Kromě původních her naprogramovaných většinou v polovině osmdesátých let minulého století vznikla pro herní konzoli Vectrex celá řada her na amatérské bázi. Tímto termínem mám na mysli hry vytvořené jednotlivci (nikoli tedy většími specializovanými firmami), kteří hry buď nabízí zcela zadarmo ve formě obrazů ROM, nebo za relativně malý poplatek, který většinou odpovídá výrobní ceně paměťového modulu a jeho potisku. Podobných her již vzniklo několik desítek, což jen vypovídá o tom, že herní konzole Vectrex je i přes komerční neúspěch stále chápána jako po technologické stránce velmi zajímavé zařízení. Některé z těchto her, audiovizuálních dem a dalších aplikací (například i programovacích jazyků) si popíšeme v následující části tohoto seriálu.
Obrázek 25: Hra Gravitrex Plus.
9. Odkazy na Internetu
- ParaJVE – Parabellum's Java Vectrex Emulator, version 0.7.0
http://www.vectrex.fr/ParaJVE/ - Vectrex System History – The Mini Arcade
http://vectrexmuseum.com/vectrexhistory.php - GCE Vectrex: unique system, unique subculture. Part 2. Unique subculture
http://lady-eklipse.livejournal.com/ - Novinky.org: PSPVE v1.0.2 (Emulátor konzole Vectrex)
http://psp.novinky.org/view.php?cisloclanku=2008060010 - 3 Generations of Game Machine Architecture
http://www.atariarchives.org/dev/CGEXPO99.html - Atari 5200
http://www.atariage.com/software_search.html?SystemID=5200 - Atari 5200 Hardware and Accessories
http://www.atariage.com/5200/archives/hardware.html - Atari 5200 Screenshots
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=5200&ItemTypeID=SCREENSHOT - History of video game consoles (second generation): Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles_(second_generation) - Atari 5200: Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_5200 - 6502 – the first RISC µP
http://ericclever.com/6500/ - The Video Game Console Library: Fairchild Channel F
http://www.videogameconsolelibrary.com/pg70-fairchild.htm - Jerry Lawson
http://www.vintage.org/2006/main/bio.php?id=1586 - Fairchild Semiconductor F8
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/F8_ins.html - Fairchild Channel F 101: A Beginner's Guide
http://www.racketboy.com/retro/fairchild-channel-f-101-a-beginners-guide - Lowell O. Turner: This old microprocessor
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/OldCPU.html - VC&G Interview: Jerry Lawson, Black Video Game Pioneer
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/545 - Fairchild Channel F
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F - The Great CPU List Part II: Fairchild F8, Register windows
http://jbayko.sasktelwebsite.net/cpu2.html#Sec2Part2 - Fairchild F8
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_F8 - 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
http://www.makeuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/ - Channel F
http://www.giantbomb.com/channel-f/60–66/ - MESS Wiki
http://www.mess.org/ - O2 Homepage
http://www.the-nextlevel.com/odyssey2/ - Magnavox Odyssey2 (1978), Philips Videopac G7000 / C52 (1979)
http://www.mess.org/sysinfo:odyssey2 - The Video Game Critic's Odyssey 2 Reviews
http://videogamecritic.net/odd.htm - Computer Closet Collection: Magnavox Odyssey2
http://www.computercloset.org/MagnavoxOdyssey2.htm - PHILIPS Videopac C52
http://old-computers.com/museum/computer.asp?c=1060 - O2 Tech. Manual V.1.1 (PDF dokument)
http://www.atarihq.com/danb/files/o2doc.pdf - Magnavox Odyssey2
http://www.game-machines.com/consoles/odyssey2.php - Magnavox Odyssey2 (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/Odyssey2 - Magnavox Odyssey2 Games (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Videopac_games - The FPGA Videopac Project
http://www.fpgaarcade.com/videopac.htm - Last minute addition: Odyssey 2 (P824×) VDC chip!
http://ploguechipsounds.blogspot.com/2009/10/last-minute-addition-odyssey-2-p824×.html - Space Invaders (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9662 - Spy Hunter (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9742 - Spy Hunter (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Spy_Hunter - DP Interviews … Bob Whitehead
http://www.digitpress.com/library/interviews/interview_bob_whitehead.html - Atari Age: Video Chess
http://www.atariage.com/software_page.html?SoftwareID=1429 - Moby Games: Video Chess
http://www.mobygames.com/game/video-chess - Wikipedia: Video Chess
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Chess - The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
http://videogamecritic.net/2600aa.htm - Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=13 - Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=290 - The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
http://videogamecritic.net/icon_ET.htm - Atari 2600 ROMs
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=2600&ItemTypeID=ROM - Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_A-E.zip - Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_F-J.zip - Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_K-P.zip - Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_Q-S.zip - Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_T-Z.zip - Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
http://retro.ign.com/articles/903/903024p1.html - Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html - Visitor Top 25 Total Downloads
http://www.atarimania.com/pgemainsoft.awp?type=G&system=2 - Atari 2600 FAQ
http://www.atariage.com/2600/faq/index.html - Atari 2600 Consoles and Clones
http://www.atariage.com/2600/archives/consoles.html - Atari 2600 Programming (odkazy)
http://www.atariage.com/2600/programming/index.html - Design case history: the Atari Video Computer System
http://www.atariage.com/2600/archives/design_case.html?SystemID=2600 - Atari 2600 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600 - Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
http://www.atariage.com/2600/archives/schematics_pal/index.html - Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
http://www.vintagegamingandmore.com/atari-2600-schematics - Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
http://www.warrenrobinett.com/adventure/index.html - Mapa hry Adventure
http://www.warrenrobinett.com/adventure/adv-map1.gif - Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
http://www.rabayjr.com/jay_miner.htm - Magnavox and the Odyssey systems
http://www.pong-story.com/odyssey_other.htm - Magnavox Odyssey First home video game console
http://www.pong-story.com/odyssey.htm - The Odyssey in France
http://www.pong-story.com/odypubfr.htm - Magnavox Odyssey at old-computers.org
http://www.old-computers.com/museum/photos.asp?t=1&c=883&st=2 - Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey_Series - MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
http://balduin.wordpress.com/2007/10/15/magnavox-odyssey-1971/ - Magnavox Odyssey FAQ
http://www.pong-story.com/o1faq.txt - Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
http://www.sinclairlair.co.uk/level9.htm - Level 9 Computing
http://en.wikipedia.org/wiki/Level9 - Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
http://sinclairzxspectrum.cz/software/recenze/worm_in_paradise.php - World of Spectrum: Jewels of Darkness
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0011293 - World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=^Level+9+Computing+Ltd$&loadpics=1 - Adventure International
http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_International - Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/ - atari.fandal.cz
http://atari.fandal.cz/games.php - Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/ - Zork I (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I - Zork I Walkthrough
http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs - Zork I: The Great Underground Empire
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork1.html - Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz - Zork II (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II - Zork II: The Wizard of Frobozz
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork2.html - Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master - Zork III (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III - SAGA – Scott Adams Grand Adventure
http://www.msadams.com/index.htm - Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
http://www.thedoteaters.com/p4_stage1.php - Textovky.cz – Textovkářův ráj
http://www.textovky.cz/ - Scott Adams (game designer, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Adams_(game_designer) - Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
http://www.adventureclassicgaming.com/index.php/site/interviews/129/ - Scott Adams game interpreter
http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html - Ohlédnutí za herní historií: Textovky
http://www.slunecnice.cz/tipy/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/ - BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
http://atariarchives.org/basicgames/showpage.php?page=78 - Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI - Hamurabi (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi - Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
http://www.hammurabigame.com/hammurabi-game.php - Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
http://198.212.189.111/ - Empire Classic (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Empire_Classic_(computer_game) - Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
http://www.wolfpackempire.com/default.htm - FOCAL (programming language, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/FOCAL_(programming_language) - Forty Years of Lunar Lander
http://technologizer.com/2009/07/19/lunar-lander/ - Category: Timelines of video games (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Timelines_of_video_games - Dennis M. Ritchie – home page
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/index.html - Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/spacetravel.html - Yes, A video game contributed to Unix Development
http://people.fas.harvard.edu/~lib215/reference/history/spacetravel.html - Space Travel (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Travel_(video_game) - Computer and Video Game History
http://inventors.about.com/library/inventors/blcomputer_videogames.htm - OXO (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/OXO - Tennis for Two (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_for_Two - Who really invented the video game?
http://www.atarimagazines.com/cva/v1n1/inventedgames.php - The Video Game Revolution
http://www.pbs.org/kcts/videogamerevolution/history/timeline.html - The First Video Game?
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/higinbotham.asp - První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic1.jpg - Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic2.jpg - MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
http://www.mud.co.uk/richard/mud.htm - MUD1 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/MUD1 - Text-based game (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game - Text mode games
http://www.textmodegames.com/ - Why Text-Mode Games are Cool
http://www.textmodegames.com/articles/why-text-mode-games-are-cool.html - The Dragon Ate My Homework
http://www.wired.com/wired/archive/1.03/muds.html - Hunt the Wumpus
http://en.wikipedia.org/wiki/Hunt_the_Wumpus - A Brief History of „Rogue“
http://www.wichman.org/roguehistory.html - Rogue (video game) (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_(computer_game) - Roguish Charm
http://www.1up.com/features/essential-50-rogue - Colossal Cave Adventure Map
http://www.spitenet.com/cave/ - Colossal Cave Adventure
http://www.rickadams.org/adventure/ - Here's where it all began…
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html - David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
http://www.rickadams.org/adventure/e_downloads.html - Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
http://www.rickadams.org/adventure/c_xyzzy.html - Colossal Cave Adventure jako Java Applet
http://www.astrodragon.com/zplet/advent.html - Colossal Cave Adventure
http://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_Cave_Adventure - iPod Adventure Game
http://hamimiami.com/ipod/adventure/index.html