Obsah
1. Historie vývoje počítačových her (22.část – hry pro konzoli Sega Master System)
8. Seznam dalších her pro konzoli Sega Master System
1. Historie vývoje počítačových her (22.část – hry pro konzoli Sega Master System)
V předchozí části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky jsme se zabývali popisem osmibitové herní konzole nazvané Sega Master System (SMS). Víme již, že se jedná o konzoli, která vznikla inovací původní a komerčně nepříliš úspěšné konzole Sega Game System 1000 (SG-1000). Díky mnoha vylepšením a taktéž specifickým podmínkám na některých trzích se herní konzole Sega Master System poměrně dobře prodávala v Evropě a zejména pak v Brazílii. Ovšem nejen v oblasti herních konzolí platí, že důležitější než technické parametry je především množství a kvalita herních titulů. Pro konzoli SMS vzniklo, na rozdíl od SG-1000, relativně velké množství her; jejich počet dokonce převyšuje hodnotu 300. Je samozřejmé, že většina těchto her je spíše průměrná nebo podprůměrná, ovšem najdeme zde i technologicky či hratelně velmi dobře zpracované tituly. Některé z těchto her budou popsány v následujících kapitolách.
Hra | Rok vzniku | Výrobce | Kapitola |
---|---|---|---|
Sonic the Hedgehog | 1991 | Sonic Team | 2 |
Sonic the Hedgehog 2 | 1992 | Sonic Team | 2 |
Sonic the Hedgehog Spinball | 1993 | Sega Interactive | 2 |
Spy vs. Spy | 1986 | First Star Software | 3 |
Montezuma's Revenge | 1989 | Parker Bros | 4 |
Missile Defense 3D | 1987 | Sega | 5 |
Mortal Kombat | 1993 | Midway Games | 6 |
Phantasy Star | 1987 (Jap)/1988 (EN) | Sega | 7 |

Obrázek 1: Jeden z emulátorů herní konzole Sega Master System – MEKA. Jak je z tohoto screenshotu patrné, dokáže tento emulátor zobrazit kromě vlastní hry i například obsah obrazové paměti, kde jsou uloženy jednotlivé „dlaždice“ a sprity.
2. Sonic the Hedgehog
První hrou, s níž se v dnešním článku seznámíme, je hra, resp. celá herní série nazvaná Sonic the Hedgehog. Zajímavé je, že tato herní série původně vznikla na šestnáctibitových konzolích Sega Genesis + Sega Mega Drive a teprve o několik měsíců později došlo díky velké popularitě této hry i ke konverzi na další typy herních konzolí, takže ke konci roku 1991 byla tato hra dostupná i pro dnes popisovanou konzoli Sega Master System, ovšem design některých úrovní se odlišoval, stejně jako přehrávaná melodie (povšimněte si, že hry nejsou popisovány podle svého chronologického pořadí). Pro herní konzoli SMS vzniklo hned několik her patřících do této herní série. Kromě původního titulu Sonic the Hedgehog z roku 1991 byla o rok později vydána hra Sonic the Hedgehog 2 a v roce 1995 pak ještě hra Sonic the Hedgehog Spinball – v tomto případě se však jednalo o jednu z variant pinballu, v němž ježek Sonic vystupoval v roli míčku, takže se dal ovládat buď flippery nebo v některých případech i jako postavička ve hře.

Obrázek 2: Titulní obrazovka hry Sonic the Hedgehog.
Vraťme se však k původnímu hernímu titulu Sonic the Hedgehog. Jedná se o klasickou plošinovku (platform game), v níž vystupuje ježek Sonic, jehož úkolem je sbírat prstýnky, osvobozovat zvířata přeměněná na roboty a na konci některých úrovní ještě bojovat s hlavní zápornou postavou: Dr. Robotnikem. Hlavní zbraní Sonica jsou jeho ostny. Jedním z důvodů, proč Sonic nepoužíval žádné střelné zbraně, byla snaha jeho tvůrce (autorem postavičky Sonica je Naoto Ohshima) o to, aby se plošinovky na herních konzolích firmy SEGA odlišovaly od podobně koncipovaných her na konkurenčních konzolích Nintendo. Mimochodem: ježek Sonic se postupem času stal maskotem herních konzolí SEGA, podobně jako se to stalo se Super Mariem (dříve Jumpmanem) u konkurenčních herních konzolí Nintendo. Varianta hry Sonic the Hedgehog pro herní konzoli SMS se sice snažila přiblížit svému šestnáctibitovému protějšku, což se však pochopitelně podařilo jen částečně, ovšem i tak je tento titul dobře hratelný a neprojevují se na něm některé nectnosti dalších plošinovek konvertovaných na osmibitové konzole – nepřesné skákání, trhaný scrolling atd.

Obrázek 3: Výběr levelu ve hře Sonic the Hedgehog.

Obrázek 4: Prostředí hry Sonic the Hedgehog.

Obrázek 5: Prostředí hry Sonic the Hedgehog.
3. Spy vs. Spy
Další hrou, s níž se dnes seznámíme, je hra nazvaná Spy vs. Spy. Jedná se o dosti originální hru určenou pro jednoho nebo dva hráče, kteří ovládají dvojici zlodějů (při hře jednoho hráče ovládá druhého zloděje poměrně schopná AI). Tvary postaviček zlodějů jsou odvozeny ze stejně pojmenovaného komiksu (Spy vs. Spy), který začal vycházet již v roce 1961, tj. relativně dlouho před vznikem komerčních video her. Ve hře Spy vs. Spy se oba zloději pohybují v poměrně rozlehlé budově (která se mění se zvyšující se obtížností), v níž se nachází pouze místnosti (pokoje) propojené dveřmi. V každé místnosti se může nacházet past (například bomba) nastražená druhým zlodějem. Vzhledem k tomu, že je obrazovka rozdělena na dvě části (pro každého zloděje jedna polovina obrazovky), je možné sledovat, co dělá protihráč, kam ukládá bombu atd. Vše se ovšem odehrává v reálném čase, takže určitě není čas na kreslení mapy (a nejlepší na tom je, že zloděj může narazit na svou vlastní past :-).

Obrázek 6: Titulní obrazovka hry Spy vs. Spy.
Hra Spy vs. Spy se prakticky ihned po svém uvedení na trh stala velmi populární a přitom se jednalo o implementačně poměrně jednoduchý softwarový titul, takže není divu, že byla portována snad na každý osmibitový domácí mikropočítač s grafickým výstupem, včetně Atari, Commodore C64, ZX Spectra či Apple II. Portace hry proběhla i na šestnáctibitové a 32bitové osobní počítače i na mnoho herních konzolí, samozřejmě též na Sega Master System (SMS). Mimochodem: společností, která stála za vývojem hry Spy vs. Spy, byla firma First Star Software, která taktéž stojí za neméně zajímavou (a pro mě osobně i zajímavější) hrou Boulder Dash, která se dočkala několika pokračování a dokonce i editoru místností nazvaného Boulder Dash Construction Kit.

Obrázek 7: Prostředí hry Spy vs. Spy.

Obrázek 8: Prostředí hry Spy vs. Spy. – oba zloději se setkali v jedné místnosti a černý zloděj právě zapíchl bílého.

Obrázek 9: Konec hry Spy vs. Spy. – černý zloděj vyhrál.
Poznámka: pokud jste prozatím hru Spy vs. Spy nehráli, vřele doporučuji ji získat pro prakticky libovolný emulátor (Atari 800/130, Sega Master System atd.). Jedná se o dobrou zábavu i v případě, že se sejdou více než dva lidé, protože je dobré mít po ruce nějakého poradce.
4. Montezuma's Revenge
S hrou zmíněnou v této kapitole jsme se již setkali v části věnované osmibitové herní konzoli Atari 2600, i když varianta této hry pro Atari 2600 je vizuálně odlišná od varianty naprogramované pro SMS. Jedná se o hru nazvanou Montezuma's Revenge, za jejímž vývojem stála společnost Parker Bros. Opět se jedná o klasickou plošinovku, ovšem na rozdíl on výše zmíněného Sonica se v případě hry Montezuma's Revenge hráč pohybuje v aztécké pyramidě a hra není zaměřena primárně na rychlost reakcí, ale především na schopnost zapamatovat si tvar místností v pyramidě, což je nezbytné především ve vyšších obtížnostech.

Obrázek 10: Úvodní obrazovka hry Montezuma's Revenge ve variantě pro herní konzoli Sega Master System.
Úkolem hráče je najít místnost s pokladem a přeskočit do další úrovně, kde se již nepatrně změní umístění některých stěn a dveří, takže se nejedná o stálé opakování stejného schématu. Navíc se v každé nové obtížnosti vždy jedno nižší patro zatmí, takže hráč buď musí najít louč nebo se pohybovat po paměti (což není až tak složité, i když samozřejmě existuje i návod, zde konkrétně pro SMS).

Obrázek 11: Start nové hry.
Konverze hry Montezuma's Revenge pro herní konzoli Sega Master System je po grafické stránce jedna z nejlepších, pokud samozřejmě zůstaneme u osmibitových domácích počítačů a osmibitových herních konzolí (srovnání se šestnáctibitovými a 32bitovými systémy by nebylo férové). Dokonce se dá říci, že právě tento typ skákaček se na SMS implementuje velmi snadno, protože není zapotřebí programovat horizontální a vertikální scrolling, jednotlivé místnosti i předměty v nich je možné přímo skládat z jednotlivých „dlaždic“ (tiles) a animace se provádí pouhou záměnou dlaždic, tj. přepisem jednoho či dvou bajtů v obrazové paměti.

Obrázek 12: Druhé patro pyramidy (počítáno od její špičky).

Obrázek 13: Druhé patro pyramidy (počítáno od její špičky).
Poznámka: existují i mapy celé pyramidy získané složením screenshotů jednotlivých místností. Na následujících dvou adresách jsou mapy určené přímo pro SMS: [1], [2].
5. Missile Defense 3D
Zatímco u předchozí hry (Montezuma's Revenge) jsme si řekli, že její implementace pro herní konzoli Sega Mega Drive byla i díky struktuře obrazové paměti relativně jednoduchá, u hry Missile Defense 3D se to říci nedá. U hry Missile Defense 3D se totiž její autoři (pracující přímo pro společnost SEGA) snažili o vykreslení trojrozměrného prostoru a to dokonce takovým způsobem, aby bylo možné použít 3D brýle, které tvořily jedno z periferních zařízení, jež bylo možné k SMS zakoupit. Navíc se tato hra ovládala světelnou pistolí (tu lze použít i v emulátoru, zaměření pistole se většinou emuluje pomocí myši) a obecně se nejedná o špatnou hru, pouze její grafika je z pochopitelných důvodů poněkud jednodušší.

Obrázek 14: Úvodní obrazovka hry Missile Defense 3D.
Popis této hry je vlastně velmi jednoduchý: hráč pomocí světelné pistole v jednotlivých obtížnostech sestřeluje buď rakety, které k němu přilétají (zde je použit 3D pohled), popř. střílí na letadla, které vidí shora (opět je použit 3D pohled, i když letadla ve skutečnosti letí vždy v jedné rovině).

Obrázek 15: První úroveň hry Missile Defense 3D. Rakety proti hráči vylétají ze sil viditelných po levé a pravé části letištní plochy.
Tato hra je poněkud zvláštní i tím, že byla dostupná buď přímo v boot ROM herní konzole (což je dnes poměrně vzácná kombinace), nebo se (častěji) dodávala na paměťovém modulu, podobně jako ostatní hry.

Obrázek 16: Statický obrázek.

Obrázek 17: Druhá úroveň hry Missile Defense 3D.
6. Mortal Kombat
Hru Mortal Kombat pravděpodobně není nutné většině čtenářů tohoto článku nijak podrobně představovat. Jedná se totiž o hru, která byla portována na velké množství osmibitových domácích počítačů, šestnáctibitových osobních počítačů i na mnohé herní konzole, ovšem asi největší úspěch měla její implementace v podobě herního automatu z roku 1992. Zajímavé ostatně je, že pro Sega Master System byla tato hra portována až v roce 1993, tedy již v době, kdy byla tato herní konzole postupně nahrazována buď konkurenčními konzolemi, nebo výkonnějšími 16bitovými stroji. Vraťme se ovšem ke hře Mortal Kombat. Herní princip je vlastně značně jednoduchý – hráč si z obrázkového menu vybere postavu a s ní se snaží v aréně bojovat proti postupně stále lepším a lepším protivníkům. Bojový styl jednotlivých postav vznikl sloučením několika existujících bojových stylů (karate, kick box atd.)

Obrázek 18: Úvodní obrazovka hry Mortal Kombat.
V mnoha zemích byly s distribucí hry Mortal Kombat potíže, především z toho důvodu, že hra obsahovala dosti brutální animace (fatality) zobrazované ve chvíli, kdy jeden z hráčů ztratil veškerou energii. Na konverzi hry Mortal Kombat na herní konzoli Sega Master System je patrné, že její grafický subsystém je lépe připravený především na hry, v níž se na statickém pozadí pohybují relativně malé objekty. U Mortal Kombatu je však nutné animovat vysoké postavičky, které navíc ovládají mnoho chvatů a proto jsou animace trhané a také se na nich projevuje malé rozlišení obrazovky; nicméně charakter originální hry zůstal zachován (včetně výběru postav, obrázků zobrazovaných před vstupem do arény atd.).

Obrázek 19: Výběr hráče.

Obrázek 20: Začátek prvního herního kola.

Obrázek 21: Herní prostředí Mortal Kombat na konzoli Sega Master System.

Obrázek 22: Herní prostředí Mortal Kombat na konzoli Sega Master System.
7. Phantasy Star
V předchozích pěti kapitolách jsme si popsali hry, které svým stylem i způsobem ovládání připomínají klasické hry implementované v herních automatech. Ovšem už na osmibitových herních konzolích se hráči mohli setkat s hrami, které se pro klasické herní automaty nehodily, protože se jednalo o hry, u nichž se herní doba nepočítá na minuty, ale spíše na desítky a mnohdy i stovky hodin. Jedná se o RPG hry, mezi něž patří i herní série Phantasy Star, jenž vznikla právě na herní konzoli Sega Master System a teprve později došlo k jejímu rozšíření i na další herní konzole; například na Sega Mega Drive, Sega Saturn či Game Boy Advance. V první hře celé série – Phantasy Star – použili tvůrci několik postupů, které nakonec ve sféře RPG zdomácněly. Jedná se především o přepínání mezi dvěma styly pohledu: pokud se hlavní hrdina (či přesněji řečeno hrdinka) pohybuje po mapě, je použit 2,5D pohled, ovšem při konverzaci s postavami či při chůzi v dungeonu je použit 3D pohled.

Obrázek 23: Úvodní obrazovka hry Phantasy Star s hlavní hrdinkou.
Při konverzaci s NPC je použit systém menu, který je zde nutný, protože herní konzole nejsou (většinou) vybaveny plnohodnotnou klávesnicí. Zajímavé jsou i technické parametry této hry, protože Phantasy Star byla dodávána na paměťovém modulu s kapacitou 512 kB, což bylo na tehdejší dobu velké číslo, jelikož většina her pro SMS byla umístěna na modul o poloviční, čtvrtinové i menší kapacitě. Původní verze vznikla pro japonský trh (tato verze využívala možností FM syntézy) a teprve o rok později byla připravena i varianta pro trh v USA. Zde je zajímavé taktéž to, že s počáteční cenou dosahující někdy až osmdesáti dolarů se jednalo o nejdražší paměťový modul své éry.

Obrázek 24: Začátek nové hry.

Obrázek 25: Pohyb hrdinky po herním světě zobrazeném v 2,5D stylu.

Obrázek 26: Systém menu použitý ve hře.
K RPG hrám obecně se v tomto seriálu ještě vrátíme.
8. Seznam dalších her pro konzoli Sega Master System
Jak jsme si již řekli v úvodní kapitole, vzniklo pro herní konzoli Sega Master System více než tři stovky her rozličných žánrů a různých výrobců. V následující tabulce jsou vypsány jen některé z těchto her – jedná se o hry, které někteří autoři řadí mezi TOP 10 her pro SMS. Seznam všech oficiálně vydaných her je dostupný na adrese http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sega_Master_System_games.
Alex Kidd in Miracle World |
WonderBoy (několik dílů) |
Wonder Boy (podle mnohých nejlepší série pro SMS) |
Wonder Boy in Monster Land |
Wonder Boy III: The Dragon's Trap |
Wonder Boy in Monster World |
Double Dragon |
Zaxxon 3-D |
Zillion |
Xenon 2 Megablast |

Obrázek 27: Screenshot ze hry Zillion 2 (zdroj: Wikipedia)
9. Odkazy na Internetu
- Sega Master System Hardware
http://www.smspower.org/Development/Documents - SMS/GG hardware notes
http://www.smspower.org/uploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - Sega Master System Museum
http://alexkidd.com/ - Jadeite's Sega Master System Museum
http://rp_gamer.tripod.com/SMS/1.html - YM2413 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
http://www.smspower.org/maxim/Documents/YM2413ApplicationManual?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - Sega Master System (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Master_System - Sega Card (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Card - Sega Master System VDP documentation
http://www.smspower.org/uploads/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - bee – The Multi-Console Emulator
http://www.thebeehive.ws/ - Sega Retro: H.E.R.O.
http://segaretro.org/H.E.R.O. - Sega Retro: The Castle
http://segaretro.org/The_Castle - Sega Retro: Star Force
http://segaretro.org/Star_Force - Sega Retro: Girl's Garden
http://segaretro.org/Girl's_Garden - Sega Retro: The Black Onyx
http://segaretro.org/The_Black_Onyx - Catalog of non-gaming Vectrex demos
http://vectrex.wikia.com/wiki/Catalog_of_non-gaming_Vectrex_demos - Nebula Commander
http://www.classicgamecreations.com/nebula.html - ParaJVE – Parabellum's Java Vectrex Emulator, version 0.7.0
http://www.vectrex.fr/ParaJVE/ - Vectrex System History – The Mini Arcade
http://vectrexmuseum.com/vectrexhistory.php - GCE Vectrex: unique system, unique subculture. Part 2. Unique subculture
http://lady-eklipse.livejournal.com/ - Novinky.org: PSPVE v1.0.2 (Emulátor konzole Vectrex)
http://psp.novinky.org/view.php?cisloclanku=2008060010 - 3 Generations of Game Machine Architecture
http://www.atariarchives.org/dev/CGEXPO99.html - Atari 5200
http://www.atariage.com/software_search.html?SystemID=5200 - Atari 5200 Hardware and Accessories
http://www.atariage.com/5200/archives/hardware.html - Atari 5200 Screenshots
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=5200&ItemTypeID=SCREENSHOT - History of video game consoles (second generation): Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles_(second_generation) - Atari 5200: Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_5200 - 6502 – the first RISC µP
http://ericclever.com/6500/ - The Video Game Console Library: Fairchild Channel F
http://www.videogameconsolelibrary.com/pg70-fairchild.htm - Jerry Lawson
http://www.vintage.org/2006/main/bio.php?id=1586 - Fairchild Semiconductor F8
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/F8_ins.html - Fairchild Channel F 101: A Beginner's Guide
http://www.racketboy.com/retro/fairchild-channel-f-101-a-beginners-guide - Lowell O. Turner: This old microprocessor
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/OldCPU.html - VC&G Interview: Jerry Lawson, Black Video Game Pioneer
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/545 - Fairchild Channel F
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F - The Great CPU List Part II: Fairchild F8, Register windows
http://jbayko.sasktelwebsite.net/cpu2.html#Sec2Part2 - Fairchild F8
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_F8 - 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
http://www.makeuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/ - Channel F
http://www.giantbomb.com/channel-f/60–66/ - MESS Wiki
http://www.mess.org/ - O2 Homepage
http://www.the-nextlevel.com/odyssey2/ - Magnavox Odyssey2 (1978), Philips Videopac G7000 / C52 (1979)
http://www.mess.org/sysinfo:odyssey2 - The Video Game Critic's Odyssey 2 Reviews
http://videogamecritic.net/odd.htm - Computer Closet Collection: Magnavox Odyssey2
http://www.computercloset.org/MagnavoxOdyssey2.htm - PHILIPS Videopac C52
http://old-computers.com/museum/computer.asp?c=1060 - O2 Tech. Manual V.1.1 (PDF dokument)
http://www.atarihq.com/danb/files/o2doc.pdf - Magnavox Odyssey2
http://www.game-machines.com/consoles/odyssey2.php - Magnavox Odyssey2 (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/Odyssey2 - Magnavox Odyssey2 Games (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Videopac_games - The FPGA Videopac Project
http://www.fpgaarcade.com/videopac.htm - Last minute addition: Odyssey 2 (P824×) VDC chip!
http://ploguechipsounds.blogspot.com/2009/10/last-minute-addition-odyssey-2-p824×.html - Space Invaders (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9662 - Spy Hunter (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9742 - Spy Hunter (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Spy_Hunter - DP Interviews … Bob Whitehead
http://www.digitpress.com/library/interviews/interview_bob_whitehead.html - Atari Age: Video Chess
http://www.atariage.com/software_page.html?SoftwareID=1429 - Moby Games: Video Chess
http://www.mobygames.com/game/video-chess - Wikipedia: Video Chess
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Chess - The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
http://videogamecritic.net/2600aa.htm - Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=13 - Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=290 - The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
http://videogamecritic.net/icon_ET.htm - Atari 2600 ROMs
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=2600&ItemTypeID=ROM - Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_A-E.zip - Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_F-J.zip - Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_K-P.zip - Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_Q-S.zip - Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_T-Z.zip - Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
http://retro.ign.com/articles/903/903024p1.html - Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html - Visitor Top 25 Total Downloads
http://www.atarimania.com/pgemainsoft.awp?type=G&system=2 - Atari 2600 FAQ
http://www.atariage.com/2600/faq/index.html - Atari 2600 Consoles and Clones
http://www.atariage.com/2600/archives/consoles.html - Atari 2600 Programming (odkazy)
http://www.atariage.com/2600/programming/index.html - Design case history: the Atari Video Computer System
http://www.atariage.com/2600/archives/design_case.html?SystemID=2600 - Atari 2600 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600 - Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
http://www.atariage.com/2600/archives/schematics_pal/index.html - Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
http://www.vintagegamingandmore.com/atari-2600-schematics - Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
http://www.warrenrobinett.com/adventure/index.html - Mapa hry Adventure
http://www.warrenrobinett.com/adventure/adv-map1.gif - Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
http://www.rabayjr.com/jay_miner.htm - Magnavox and the Odyssey systems
http://www.pong-story.com/odyssey_other.htm - Magnavox Odyssey First home video game console
http://www.pong-story.com/odyssey.htm - The Odyssey in France
http://www.pong-story.com/odypubfr.htm - Magnavox Odyssey at old-computers.org
http://www.old-computers.com/museum/photos.asp?t=1&c=883&st=2 - Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey_Series - MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
http://balduin.wordpress.com/2007/10/15/magnavox-odyssey-1971/ - Magnavox Odyssey FAQ
http://www.pong-story.com/o1faq.txt - Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
http://www.sinclairlair.co.uk/level9.htm - Level 9 Computing
http://en.wikipedia.org/wiki/Level9 - Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
http://sinclairzxspectrum.cz/software/recenze/worm_in_paradise.php - World of Spectrum: Jewels of Darkness
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0011293 - World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=^Level+9+Computing+Ltd$&loadpics=1 - Adventure International
http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_International - Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/ - atari.fandal.cz
http://atari.fandal.cz/games.php - Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/ - Zork I (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I - Zork I Walkthrough
http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs - Zork I: The Great Underground Empire
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork1.html - Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz - Zork II (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II - Zork II: The Wizard of Frobozz
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork2.html - Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master - Zork III (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III - SAGA – Scott Adams Grand Adventure
http://www.msadams.com/index.htm - Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
http://www.thedoteaters.com/p4_stage1.php - Textovky.cz – Textovkářův ráj
http://www.textovky.cz/ - Scott Adams (game designer, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Adams_(game_designer) - Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
http://www.adventureclassicgaming.com/index.php/site/interviews/129/ - Scott Adams game interpreter
http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html - Ohlédnutí za herní historií: Textovky
http://www.slunecnice.cz/tipy/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/ - BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
http://atariarchives.org/basicgames/showpage.php?page=78 - Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI - Hamurabi (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi - Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
http://www.hammurabigame.com/hammurabi-game.php - Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
http://198.212.189.111/ - Empire Classic (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Empire_Classic_(computer_game) - Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
http://www.wolfpackempire.com/default.htm - FOCAL (programming language, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/FOCAL_(programming_language) - Forty Years of Lunar Lander
http://technologizer.com/2009/07/19/lunar-lander/ - Category: Timelines of video games (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Timelines_of_video_games - Dennis M. Ritchie – home page
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/index.html - Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/spacetravel.html - Yes, A video game contributed to Unix Development
http://people.fas.harvard.edu/~lib215/reference/history/spacetravel.html - Space Travel (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Travel_(video_game) - Computer and Video Game History
http://inventors.about.com/library/inventors/blcomputer_videogames.htm - OXO (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/OXO - Tennis for Two (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_for_Two - Who really invented the video game?
http://www.atarimagazines.com/cva/v1n1/inventedgames.php - The Video Game Revolution
http://www.pbs.org/kcts/videogamerevolution/history/timeline.html - The First Video Game?
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/higinbotham.asp - První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic1.jpg - Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic2.jpg - MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
http://www.mud.co.uk/richard/mud.htm - MUD1 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/MUD1 - Text-based game (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game - Text mode games
http://www.textmodegames.com/ - Why Text-Mode Games are Cool
http://www.textmodegames.com/articles/why-text-mode-games-are-cool.html - The Dragon Ate My Homework
http://www.wired.com/wired/archive/1.03/muds.html - Hunt the Wumpus
http://en.wikipedia.org/wiki/Hunt_the_Wumpus - A Brief History of „Rogue“
http://www.wichman.org/roguehistory.html - Rogue (video game) (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_(computer_game) - Roguish Charm
http://www.1up.com/features/essential-50-rogue - Colossal Cave Adventure Map
http://www.spitenet.com/cave/ - Colossal Cave Adventure
http://www.rickadams.org/adventure/ - Here's where it all began…
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html - David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
http://www.rickadams.org/adventure/e_downloads.html - Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
http://www.rickadams.org/adventure/c_xyzzy.html - Colossal Cave Adventure jako Java Applet
http://www.astrodragon.com/zplet/advent.html - Colossal Cave Adventure
http://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_Cave_Adventure - iPod Adventure Game
http://hamimiami.com/ipod/adventure/index.html