Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (22.část - hry pro konzoli Sega Master System)

12. 4. 2012
Doba čtení: 22 minut

Sdílet

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se již podruhé vrátíme k popisu osmibitové herní konzole Sega Master System (SMS). Minule jsme si popsali technické parametry této konzole a dnes se zaměříme na popis některých zajímavých her, které pro tuto konzoli vznikly.

Obsah

1. Historie vývoje počítačových her (22.část – hry pro konzoli Sega Master System)

2. Sonic the Hedgehog

3. Spy vs. Spy

4. Montezuma's Re­venge

5. Missile Defense 3D

6. Mortal Kombat

7. Phantasy Star

8. Seznam dalších her pro konzoli Sega Master System

9. Odkazy na Internetu

1. Historie vývoje počítačových her (22.část – hry pro konzoli Sega Master System)

V předchozí části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky jsme se zabývali popisem osmibitové herní konzole nazvané Sega Master System (SMS). Víme již, že se jedná o konzoli, která vznikla inovací původní a komerčně nepříliš úspěšné konzole Sega Game System 1000 (SG-1000). Díky mnoha vylepšením a taktéž specifickým podmínkám na některých trzích se herní konzole Sega Master System poměrně dobře prodávala v Evropě a zejména pak v Brazílii. Ovšem nejen v oblasti herních konzolí platí, že důležitější než technické parametry je především množství a kvalita herních titulů. Pro konzoli SMS vzniklo, na rozdíl od SG-1000, relativně velké množství her; jejich počet dokonce převyšuje hodnotu 300. Je samozřejmé, že většina těchto her je spíše průměrná nebo podprůměrná, ovšem najdeme zde i technologicky či hratelně velmi dobře zpracované tituly. Některé z těchto her budou popsány v následujících kapitolách.

Hra Rok vzniku Výrobce Kapitola
Sonic the Hedgehog 1991 Sonic Team 2
Sonic the Hedgehog 2 1992 Sonic Team 2
Sonic the Hedgehog Spinball 1993 Sega Interactive 2
Spy vs. Spy 1986 First Star Software 3
Montezuma's Revenge 1989 Parker Bros 4
Missile Defense 3D 1987 Sega 5
Mortal Kombat 1993 Midway Games 6
Phantasy Star 1987 (Jap)/1988 (EN) Sega 7

Obrázek 1: Jeden z emulátorů herní konzole Sega Master System – MEKA. Jak je z tohoto screenshotu patrné, dokáže tento emulátor zobrazit kromě vlastní hry i například obsah obrazové paměti, kde jsou uloženy jednotlivé „dlaždice“ a sprity.

2. Sonic the Hedgehog

První hrou, s níž se v dnešním článku seznámíme, je hra, resp. celá herní série nazvaná Sonic the Hedgehog. Zajímavé je, že tato herní série původně vznikla na šestnáctibitových konzolích Sega Genesis + Sega Mega Drive a teprve o několik měsíců později došlo díky velké popularitě této hry i ke konverzi na další typy herních konzolí, takže ke konci roku 1991 byla tato hra dostupná i pro dnes popisovanou konzoli Sega Master System, ovšem design některých úrovní se odlišoval, stejně jako přehrávaná melodie (povšimněte si, že hry nejsou popisovány podle svého chronologického pořadí). Pro herní konzoli SMS vzniklo hned několik her patřících do této herní série. Kromě původního titulu Sonic the Hedgehog z roku 1991 byla o rok později vydána hra Sonic the Hedgehog 2 a v roce 1995 pak ještě hra Sonic the Hedgehog Spinball – v tomto případě se však jednalo o jednu z variant pinballu, v němž ježek Sonic vystupoval v roli míčku, takže se dal ovládat buď flippery nebo v některých případech i jako postavička ve hře.

Obrázek 2: Titulní obrazovka hry Sonic the Hedgehog.

Vraťme se však k původnímu hernímu titulu Sonic the Hedgehog. Jedná se o klasickou plošinovku (platform game), v níž vystupuje ježek Sonic, jehož úkolem je sbírat prstýnky, osvobozovat zvířata přeměněná na roboty a na konci některých úrovní ještě bojovat s hlavní zápornou postavou: Dr. Robotnikem. Hlavní zbraní Sonica jsou jeho ostny. Jedním z důvodů, proč Sonic nepoužíval žádné střelné zbraně, byla snaha jeho tvůrce (autorem postavičky Sonica je Naoto Ohshima) o to, aby se plošinovky na herních konzolích firmy SEGA odlišovaly od podobně koncipovaných her na konkurenčních konzolích Nintendo. Mimochodem: ježek Sonic se postupem času stal maskotem herních konzolí SEGA, podobně jako se to stalo se Super Mariem (dříve Jumpmanem) u konkurenčních herních konzolí Nintendo. Varianta hry Sonic the Hedgehog pro herní konzoli SMS se sice snažila přiblížit svému šestnáctibitovému protějšku, což se však pochopitelně podařilo jen částečně, ovšem i tak je tento titul dobře hratelný a neprojevují se na něm některé nectnosti dalších plošinovek konvertovaných na osmibitové konzole – nepřesné skákání, trhaný scrolling atd.

Obrázek 3: Výběr levelu ve hře Sonic the Hedgehog.

Obrázek 4: Prostředí hry Sonic the Hedgehog.

Obrázek 5: Prostředí hry Sonic the Hedgehog.

3. Spy vs. Spy

Další hrou, s níž se dnes seznámíme, je hra nazvaná Spy vs. Spy. Jedná se o dosti originální hru určenou pro jednoho nebo dva hráče, kteří ovládají dvojici zlodějů (při hře jednoho hráče ovládá druhého zloděje poměrně schopná AI). Tvary postaviček zlodějů jsou odvozeny ze stejně pojmenovaného komiksu (Spy vs. Spy), který začal vycházet již v roce 1961, tj. relativně dlouho před vznikem komerčních video her. Ve hře Spy vs. Spy se oba zloději pohybují v poměrně rozlehlé budově (která se mění se zvyšující se obtížností), v níž se nachází pouze místnosti (pokoje) propojené dveřmi. V každé místnosti se může nacházet past (například bomba) nastražená druhým zlodějem. Vzhledem k tomu, že je obrazovka rozdělena na dvě části (pro každého zloděje jedna polovina obrazovky), je možné sledovat, co dělá protihráč, kam ukládá bombu atd. Vše se ovšem odehrává v reálném čase, takže určitě není čas na kreslení mapy (a nejlepší na tom je, že zloděj může narazit na svou vlastní past :-).

Obrázek 6: Titulní obrazovka hry Spy vs. Spy.

Hra Spy vs. Spy se prakticky ihned po svém uvedení na trh stala velmi populární a přitom se jednalo o implementačně poměrně jednoduchý softwarový titul, takže není divu, že byla portována snad na každý osmibitový domácí mikropočítač s grafickým výstupem, včetně Atari, Commodore C64, ZX Spectra či Apple II. Portace hry proběhla i na šestnáctibitové a 32bitové osobní počítače i na mnoho herních konzolí, samozřejmě též na Sega Master System (SMS). Mimochodem: společností, která stála za vývojem hry Spy vs. Spy, byla firma First Star Software, která taktéž stojí za neméně zajímavou (a pro mě osobně i zajímavější) hrou Boulder Dash, která se dočkala několika pokračování a dokonce i editoru místností nazvaného Boulder Dash Construction Kit.

Obrázek 7: Prostředí hry Spy vs. Spy.

Obrázek 8: Prostředí hry Spy vs. Spy. – oba zloději se setkali v jedné místnosti a černý zloděj právě zapíchl bílého.

Obrázek 9: Konec hry Spy vs. Spy. – černý zloděj vyhrál.

Poznámka: pokud jste prozatím hru Spy vs. Spy nehráli, vřele doporučuji ji získat pro prakticky libovolný emulátor (Atari 800/130, Sega Master System atd.). Jedná se o dobrou zábavu i v případě, že se sejdou více než dva lidé, protože je dobré mít po ruce nějakého poradce.

4. Montezuma's Re­venge

S hrou zmíněnou v této kapitole jsme se již setkali v části věnované osmibitové herní konzoli Atari 2600, i když varianta této hry pro Atari 2600 je vizuálně odlišná od varianty naprogramované pro SMS. Jedná se o hru nazvanou Montezuma's Re­venge, za jejímž vývojem stála společnost Parker Bros. Opět se jedná o klasickou plošinovku, ovšem na rozdíl on výše zmíněného Sonica se v případě hry Montezuma's Re­venge hráč pohybuje v aztécké pyramidě a hra není zaměřena primárně na rychlost reakcí, ale především na schopnost zapamatovat si tvar místností v pyramidě, což je nezbytné především ve vyšších obtížnostech.

Obrázek 10: Úvodní obrazovka hry Montezuma's Revenge ve variantě pro herní konzoli Sega Master System.

Úkolem hráče je najít místnost s pokladem a přeskočit do další úrovně, kde se již nepatrně změní umístění některých stěn a dveří, takže se nejedná o stálé opakování stejného schématu. Navíc se v každé nové obtížnosti vždy jedno nižší patro zatmí, takže hráč buď musí najít louč nebo se pohybovat po paměti (což není až tak složité, i když samozřejmě existuje i návod, zde konkrétně pro SMS).

Obrázek 11: Start nové hry.

Konverze hry Montezuma's Re­venge pro herní konzoli Sega Master System je po grafické stránce jedna z nejlepších, pokud samozřejmě zůstaneme u osmibitových domácích počítačů a osmibitových herních konzolí (srovnání se šestnáctibitovými a 32bitovými systémy by nebylo férové). Dokonce se dá říci, že právě tento typ skákaček se na SMS implementuje velmi snadno, protože není zapotřebí programovat horizontální a vertikální scrolling, jednotlivé místnosti i předměty v nich je možné přímo skládat z jednotlivých „dlaždic“ (tiles) a animace se provádí pouhou záměnou dlaždic, tj. přepisem jednoho či dvou bajtů v obrazové paměti.

Obrázek 12: Druhé patro pyramidy (počítáno od její špičky).

Obrázek 13: Druhé patro pyramidy (počítáno od její špičky).

Poznámka: existují i mapy celé pyramidy získané složením screenshotů jednotlivých místností. Na následujících dvou adresách jsou mapy určené přímo pro SMS: [1], [2].

5. Missile Defense 3D

Zatímco u předchozí hry (Montezuma's Re­venge) jsme si řekli, že její implementace pro herní konzoli Sega Mega Drive byla i díky struktuře obrazové paměti relativně jednoduchá, u hry Missile Defense 3D se to říci nedá. U hry Missile Defense 3D se totiž její autoři (pracující přímo pro společnost SEGA) snažili o vykreslení trojrozměrného prostoru a to dokonce takovým způsobem, aby bylo možné použít 3D brýle, které tvořily jedno z periferních zařízení, jež bylo možné k SMS zakoupit. Navíc se tato hra ovládala světelnou pistolí (tu lze použít i v emulátoru, zaměření pistole se většinou emuluje pomocí myši) a obecně se nejedná o špatnou hru, pouze její grafika je z pochopitelných důvodů poněkud jednodušší.

Obrázek 14: Úvodní obrazovka hry Missile Defense 3D.

Popis této hry je vlastně velmi jednoduchý: hráč pomocí světelné pistole v jednotlivých obtížnostech sestřeluje buď rakety, které k němu přilétají (zde je použit 3D pohled), popř. střílí na letadla, které vidí shora (opět je použit 3D pohled, i když letadla ve skutečnosti letí vždy v jedné rovině).

Obrázek 15: První úroveň hry Missile Defense 3D. Rakety proti hráči vylétají ze sil viditelných po levé a pravé části letištní plochy.

Tato hra je poněkud zvláštní i tím, že byla dostupná buď přímo v boot ROM herní konzole (což je dnes poměrně vzácná kombinace), nebo se (častěji) dodávala na paměťovém modulu, podobně jako ostatní hry.

Obrázek 16: Statický obrázek.

Obrázek 17: Druhá úroveň hry Missile Defense 3D.

6. Mortal Kombat

Hru Mortal Kombat pravděpodobně není nutné většině čtenářů tohoto článku nijak podrobně představovat. Jedná se totiž o hru, která byla portována na velké množství osmibitových domácích počítačů, šestnáctibitových osobních počítačů i na mnohé herní konzole, ovšem asi největší úspěch měla její implementace v podobě herního automatu z roku 1992. Zajímavé ostatně je, že pro Sega Master System byla tato hra portována až v roce 1993, tedy již v době, kdy byla tato herní konzole postupně nahrazována buď konkurenčními konzolemi, nebo výkonnějšími 16bitovými stroji. Vraťme se ovšem ke hře Mortal Kombat. Herní princip je vlastně značně jednoduchý – hráč si z obrázkového menu vybere postavu a s ní se snaží v aréně bojovat proti postupně stále lepším a lepším protivníkům. Bojový styl jednotlivých postav vznikl sloučením několika existujících bojových stylů (karate, kick box atd.)

Obrázek 18: Úvodní obrazovka hry Mortal Kombat.

V mnoha zemích byly s distribucí hry Mortal Kombat potíže, především z toho důvodu, že hra obsahovala dosti brutální animace (fatality) zobrazované ve chvíli, kdy jeden z hráčů ztratil veškerou energii. Na konverzi hry Mortal Kombat na herní konzoli Sega Master System je patrné, že její grafický subsystém je lépe připravený především na hry, v níž se na statickém pozadí pohybují relativně malé objekty. U Mortal Kombatu je však nutné animovat vysoké postavičky, které navíc ovládají mnoho chvatů a proto jsou animace trhané a také se na nich projevuje malé rozlišení obrazovky; nicméně charakter originální hry zůstal zachován (včetně výběru postav, obrázků zobrazovaných před vstupem do arény atd.).

Obrázek 19: Výběr hráče.

Obrázek 20: Začátek prvního herního kola.

Obrázek 21: Herní prostředí Mortal Kombat na konzoli Sega Master System.

Obrázek 22: Herní prostředí Mortal Kombat na konzoli Sega Master System.

7. Phantasy Star

V předchozích pěti kapitolách jsme si popsali hry, které svým stylem i způsobem ovládání připomínají klasické hry implementované v herních automatech. Ovšem už na osmibitových herních konzolích se hráči mohli setkat s hrami, které se pro klasické herní automaty nehodily, protože se jednalo o hry, u nichž se herní doba nepočítá na minuty, ale spíše na desítky a mnohdy i stovky hodin. Jedná se o RPG hry, mezi něž patří i herní série Phantasy Star, jenž vznikla právě na herní konzoli Sega Master System a teprve později došlo k jejímu rozšíření i na další herní konzole; například na Sega Mega Drive, Sega Saturn či Game Boy Advance. V první hře celé série – Phantasy Star – použili tvůrci několik postupů, které nakonec ve sféře RPG zdomácněly. Jedná se především o přepínání mezi dvěma styly pohledu: pokud se hlavní hrdina (či přesněji řečeno hrdinka) pohybuje po mapě, je použit 2,5D pohled, ovšem při konverzaci s postavami či při chůzi v dungeonu je použit 3D pohled.

Obrázek 23: Úvodní obrazovka hry Phantasy Star s hlavní hrdinkou.

Při konverzaci s NPC je použit systém menu, který je zde nutný, protože herní konzole nejsou (většinou) vybaveny plnohodnotnou klávesnicí. Zajímavé jsou i technické parametry této hry, protože Phantasy Star byla dodávána na paměťovém modulu s kapacitou 512 kB, což bylo na tehdejší dobu velké číslo, jelikož většina her pro SMS byla umístěna na modul o poloviční, čtvrtinové i menší kapacitě. Původní verze vznikla pro japonský trh (tato verze využívala možností FM syntézy) a teprve o rok později byla připravena i varianta pro trh v USA. Zde je zajímavé taktéž to, že s počáteční cenou dosahující někdy až osmdesáti dolarů se jednalo o nejdražší paměťový modul své éry.

Obrázek 24: Začátek nové hry.

Obrázek 25: Pohyb hrdinky po herním světě zobrazeném v 2,5D stylu.

Obrázek 26: Systém menu použitý ve hře.

K RPG hrám obecně se v tomto seriálu ještě vrátíme.

8. Seznam dalších her pro konzoli Sega Master System

Jak jsme si již řekli v úvodní kapitole, vzniklo pro herní konzoli Sega Master System více než tři stovky her rozličných žánrů a různých výrobců. V následující tabulce jsou vypsány jen některé z těchto her – jedná se o hry, které někteří autoři řadí mezi TOP 10 her pro SMS. Seznam všech oficiálně vydaných her je dostupný na adrese http://en.wiki­pedia.org/wiki/Lis­t_of_Sega_Mas­ter_System_ga­mes.

Alex Kidd in Miracle World
WonderBoy (několik dílů)
Wonder Boy (podle mnohých nejlepší série pro SMS)
Wonder Boy in Monster Land
Wonder Boy III: The Dragon's Trap
Wonder Boy in Monster World
Double Dragon
Zaxxon 3-D
Zillion
Xenon 2 Megablast

Obrázek 27: Screenshot ze hry Zillion 2 (zdroj: Wikipedia)

9. Odkazy na Internetu

  1. Sega Master System Hardware
    http://www.smspo­wer.org/Develop­ment/Documents
  2. SMS/GG hardware notes
    http://www.smspo­wer.org/upload­s/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c­370e1fcac51d5774319979bf­96f4c
  3. Sega Master System Museum
    http://alexkid­d.com/
  4. Jadeite's Sega Master System Museum
    http://rp_gamer­.tripod.com/SMS/1­.html
  5. YM2413 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
    http://www.smspo­wer.org/maxim/Do­cuments/YM2413Ap­plicationManu­al?sid=28c370e1fcac51d57­74319979bf96f4c
  6. Sega Master System (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Se­ga_Master_Sys­tem
  7. Sega Card (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Se­ga_Card
  8. Sega Master System VDP documentation
    http://www.smspo­wer.org/upload­s/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c­370e1fcac51d5774319979bf­96f4c
  9. bee – The Multi-Console Emulator
    http://www.the­beehive.ws/
  10. Sega Retro: H.E.R.O.
    http://segare­tro.org/H.E.R­.O.
  11. Sega Retro: The Castle
    http://segare­tro.org/The_Cas­tle
  12. Sega Retro: Star Force
    http://segare­tro.org/Star_For­ce
  13. Sega Retro: Girl's Garden
    http://segare­tro.org/Girl's_Gar­den
  14. Sega Retro: The Black Onyx
    http://segare­tro.org/The_Blac­k_Onyx
  15. Catalog of non-gaming Vectrex demos
    http://vectrex­.wikia.com/wi­ki/Catalog_of_non-gaming_Vectrex_de­mos
  16. Nebula Commander
    http://www.clas­sicgamecreati­ons.com/nebula­.html
  17. ParaJVE – Parabellum's Java Vectrex Emulator, version 0.7.0
    http://www.vec­trex.fr/ParaJ­VE/
  18. Vectrex System History – The Mini Arcade
    http://vectrex­museum.com/vec­trexhistory.php
  19. GCE Vectrex: unique system, unique subculture. Part 2. Unique subculture
    http://lady-eklipse.livejou­rnal.com/
  20. Novinky.org: PSPVE v1.0.2 (Emulátor konzole Vectrex)
    http://psp.no­vinky.org/view­.php?cisloclan­ku=2008060010
  21. 3 Generations of Game Machine Architecture
    http://www.ata­riarchives.or­g/dev/CGEXPO99­.html
  22. Atari 5200
    http://www.ata­riage.com/sof­tware_search.html?Sys­temID=5200
  23. Atari 5200 Hardware and Accessories
    http://www.ata­riage.com/5200/ar­chives/hardwa­re.html
  24. Atari 5200 Screenshots
    http://www.ata­riage.com/sys­tem_items.html?Sys­temID=5200&Item­TypeID=SCREEN­SHOT
  25. History of video game consoles (second generation): Wikipedia
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/His­tory_of_video_ga­me_consoles_(se­cond_generati­on)
  26. Atari 5200: Wikipedia
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/A­tari_5200
  27. 6502 – the first RISC µP
    http://ericcle­ver.com/6500/
  28. The Video Game Console Library: Fairchild Channel F
    http://www.vi­deogameconsole­library.com/pg70-fairchild.htm
  29. Jerry Lawson
    http://www.vin­tage.org/2006/ma­in/bio.php?id=1586
  30. Fairchild Semiconductor F8
    http://www.nyx­.net/~lturner/pu­blic_html/F8_in­s.html
  31. Fairchild Channel F 101: A Beginner's Guide
    http://www.rac­ketboy.com/re­tro/fairchild-channel-f-101-a-beginners-guide
  32. Lowell O. Turner: This old microprocessor
    http://www.nyx­.net/~lturner/pu­blic_html/OldCPU­.html
  33. VC&G Interview: Jerry Lawson, Black Video Game Pioneer
    http://www.vin­tagecomputing­.com/index.php/ar­chives/545
  34. Fairchild Channel F
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Fa­irchild_Channel_F
  35. The Great CPU List Part II: Fairchild F8, Register windows
    http://jbayko­.sasktelwebsi­te.net/cpu2.html#Sec2Par­t2
  36. Fairchild F8
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Fa­irchild_F8
  37. 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
    http://www.ma­keuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/
  38. Channel F
    http://www.gi­antbomb.com/chan­nel-f/60–66/
  39. MESS Wiki
    http://www.mes­s.org/
  40. O2 Homepage
    http://www.the-nextlevel.com/o­dyssey2/
  41. Magnavox Odyssey2 (1978), Philips Videopac G7000 / C52 (1979)
    http://www.mes­s.org/sysinfo:o­dyssey2
  42. The Video Game Critic's Odyssey 2 Reviews
    http://videoga­mecritic.net/od­d.htm
  43. Computer Closet Collection: Magnavox Odyssey2
    http://www.com­putercloset.or­g/MagnavoxOdys­sey2.htm
  44. PHILIPS Videopac C52
    http://old-computers.com/mu­seum/computer­.asp?c=1060
  45. O2 Tech. Manual V.1.1 (PDF dokument)
    http://www.ata­rihq.com/danb/fi­les/o2doc.pdf
  46. Magnavox Odyssey2
    http://www.game-machines.com/con­soles/odyssey2­.php
  47. Magnavox Odyssey2 (Wikipedia EN)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/O­dyssey2
  48. Magnavox Odyssey2 Games (Wikipedia EN)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Lis­t_of_Videopac_ga­mes
  49. The FPGA Videopac Project
    http://www.fpga­arcade.com/vi­deopac.htm
  50. Last minute addition: Odyssey 2 (P824×) VDC chip!
    http://ploguechip­sounds.blogspot­.com/2009/10/last-minute-addition-odyssey-2-p824×.html
  51. Space Invaders (Killer List of Video Games)
    http://www.arcade-museum.com/ga­me_detail.php?ga­me_id=9662
  52. Spy Hunter (Killer List of Video Games)
    http://www.arcade-museum.com/ga­me_detail.php?ga­me_id=9742
  53. Spy Hunter (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Spy_Hun­ter
  54. DP Interviews … Bob Whitehead
    http://www.di­gitpress.com/li­brary/intervi­ews/interview_bob_whi­tehead.html
  55. Atari Age: Video Chess
    http://www.ata­riage.com/sof­tware_page.html?Sof­twareID=1429
  56. Moby Games: Video Chess
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/video-chess
  57. Wikipedia: Video Chess
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Vi­deo_Chess
  58. The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
    http://videoga­mecritic.net/2600a­a.htm
  59. Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
    http://classic­gaming.gamespy­.com/View.php?vi­ew=GameMuseum­.Detail&id=13
  60. Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
    http://classic­gaming.gamespy­.com/View.php?vi­ew=GameMuseum­.Detail&id=290
  61. The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
    http://videoga­mecritic.net/i­con_ET.htm
  62. Atari 2600 ROMs
    http://www.ata­riage.com/sys­tem_items.html?Sys­temID=2600&Item­TypeID=ROM
  63. Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_A-E.zip
  64. Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_F-J.zip
  65. Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_K-P.zip
  66. Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_Q-S.zip
  67. Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_T-Z.zip
  68. Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
    http://retro.ig­n.com/articles/903/903­024p1.html
  69. Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
    http://www.ata­rimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html
  70. Visitor Top 25 Total Downloads
    http://www.ata­rimania.com/pge­mainsoft.awp?ty­pe=G&system=2
  71. Atari 2600 FAQ
    http://www.ata­riage.com/2600/fa­q/index.html
  72. Atari 2600 Consoles and Clones
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/consoles­.html
  73. Atari 2600 Programming (odkazy)
    http://www.ata­riage.com/2600/pr­ogramming/index­.html
  74. Design case history: the Atari Video Computer System
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/design_ca­se.html?Syste­mID=2600
  75. Atari 2600 (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/A­tari_2600
  76. Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/schema­tics_pal/index­.html
  77. Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
    http://www.vin­tagegamingandmo­re.com/atari-2600-schematics
  78. Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
    http://www.wa­rrenrobinett.com/ad­venture/index­.html
  79. Mapa hry Adventure
    http://www.wa­rrenrobinett.com/ad­venture/adv-map1.gif
  80. Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
    http://www.ra­bayjr.com/jay_mi­ner.htm
  81. Magnavox and the Odyssey systems
    http://www.pong-story.com/odys­sey_other.htm
  82. Magnavox Odyssey First home video game console
    http://www.pong-story.com/odys­sey.htm
  83. The Odyssey in France
    http://www.pong-story.com/ody­pubfr.htm
  84. Magnavox Odyssey at old-computers.org
    http://www.old-computers.com/mu­seum/photos.as­p?t=1&c=883&st=2
  85. Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Mag­navox_Odyssey_Se­ries
  86. MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
    http://balduin­.wordpress.com/2007/10­/15/magnavox-odyssey-1971/
  87. Magnavox Odyssey FAQ
    http://www.pong-story.com/o1faq­.txt
  88. Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
    http://www.sin­clairlair.co.uk/le­vel9.htm
  89. Level 9 Computing
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Le­vel9
  90. Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
    http://sincla­irzxspectrum.cz/sof­tware/recenze/wor­m_in_paradise­.php
  91. World of Spectrum: Jewels of Darkness
    http://www.wor­ldofspectrum.or­g/infoseekid.cgi?id=0011­293
  92. World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
    http://www.wor­ldofspectrum.or­g/infoseekpub­.cgi?regexp=^Le­vel+9+Computin­g+Ltd$&loadpic­s=1
  93. Adventure International
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ad­venture_Inter­national
  94. Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/
  95. atari.fandal.cz
    http://atari.fan­dal.cz/games.php
  96. Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/dos/zork-the-great-underground-empire/review­s/reviewerId,4465/
  97. Zork I (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_I
  98. Zork I Walkthrough
    http://www.ga­mefaqs.com/pc/5644­46-zork-i/faqs
  99. Zork I: The Great Underground Empire
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/zor­k1.html
  100. Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz
  101. Zork II (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_II
  102. Zork II: The Wizard of Frobozz
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/zor­k2.html
  103. Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/zork-iii-the-dungeon-master
  104. Zork III (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_III
  105. SAGA – Scott Adams Grand Adventure
    http://www.msa­dams.com/index­.htm
  106. Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
    http://www.the­doteaters.com/p4_sta­ge1.php
  107. Textovky.cz – Textovkářův ráj
    http://www.tex­tovky.cz/
  108. Scott Adams (game designer, Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Scot­t_Adams_(game_de­signer)
  109. Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
    http://www.ad­ventureclassic­gaming.com/in­dex.php/site/in­terviews/129/
  110. Scott Adams game interpreter
    http://www.ifar­chive.org/inde­xes/if-archiveXscott-adamsXinterpre­ters.html
  111. Ohlédnutí za herní historií: Textovky
    http://www.slu­necnice.cz/ti­py/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/
  112. BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
    http://atariar­chives.org/ba­sicgames/show­page.php?page=78
  113. Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
    http://www.dun­nington.u-net.com/public/ba­sicgames/HMRA­BI
  114. Hamurabi (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ha­murabi
  115. Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
    http://www.ham­murabigame.com/ham­murabi-game.php
  116. Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
    http://198.212­.189.111/
  117. Empire Classic (video game)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Em­pire_Classic_(com­puter_game)
  118. Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
    http://www.wol­fpackempire.com/de­fault.htm
  119. FOCAL (programming language, Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/FO­CAL_(programmin­g_language)
  120. Forty Years of Lunar Lander
    http://techno­logizer.com/2009/07­/19/lunar-lander/
  121. Category: Timelines of video games (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ca­tegory:Timeli­nes_of_video_ga­mes
  122. Dennis M. Ritchie – home page
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr­/index.html
  123. Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr­/spacetravel.html
  124. Yes, A video game contributed to Unix Development
    http://people­.fas.harvard.e­du/~lib215/re­ference/histo­ry/spacetravel­.html
  125. Space Travel (video game)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Spa­ce_Travel_(vi­deo_game)
  126. Computer and Video Game History
    http://inventor­s.about.com/li­brary/inventor­s/blcomputer_vi­deogames.htm
  127. OXO (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/O­XO
  128. Tennis for Two (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ten­nis_for_Two
  129. Who really invented the video game?
    http://www.ata­rimagazines.com/cva/v1n­1/inventedgames­.php
  130. The Video Game Revolution
    http://www.pbs­.org/kcts/vide­ogamerevoluti­on/history/ti­meline.html
  131. The First Video Game?
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/higinbot­ham.asp
  132. První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/images/Vi­deogameSchema­tic1.jpg
  133. Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/images/Vi­deogameSchema­tic2.jpg
  134. MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
    http://www.mud­.co.uk/richar­d/mud.htm
  135. MUD1 (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/MUD1
  136. Text-based game (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Text-based_game
  137. Text mode games
    http://www.tex­tmodegames.com/
  138. Why Text-Mode Games are Cool
    http://www.tex­tmodegames.com/ar­ticles/why-text-mode-games-are-cool.html
  139. The Dragon Ate My Homework
    http://www.wi­red.com/wired/ar­chive/1.03/mud­s.html
  140. Hunt the Wumpus
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Hun­t_the_Wumpus
  141. A Brief History of „Rogue“
    http://www.wichman­.org/roguehis­tory.html
  142. Rogue (video game) (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ro­gue_(computer_ga­me)
  143. Roguish Charm
    http://www.1up­.com/features/es­sential-50-rogue
  144. Colossal Cave Adventure Map
    http://www.spi­tenet.com/cave/
  145. Colossal Cave Adventure
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/
  146. Here's where it all began…
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/a_his­tory.html
  147. David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/e_dow­nloads.html
  148. Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/c_xyz­zy.html
  149. Colossal Cave Adventure jako Java Applet
    http://www.as­trodragon.com/zplet/ad­vent.html
  150. Colossal Cave Adventure
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Co­lossal_Cave_Ad­venture
  151. iPod Adventure Game
    http://hamimi­ami.com/ipod/ad­venture/index­.html