Díky za tento díl - herní konzole mne sice neberou, nicméně seriál čtu od prvních dílů. A tady jsem vděčný za drobné odbočení od popisované konzole k 6502 resp. 65C816. Jsem prapůvodním vyznáním Atarista :-) a tak se s 6502 poměrně dobře známe, ale protože ST už jelo na 68000, tak jsem o 65C816 vůbec nevěděl. O Apple II jsem se dověděl až zpětně po nějaké době (co už jsem ani Atari neměl) a pořídil jsem si jej až nedávno (jednak jsem Apple používal už od Classica a nějaké stroje vývojově "po cestě" mi zůstaly, a druhak se mi líbilo, že Woz použil právě 6502, kterou jsem znal z o dekádu mladšího Atari). Celkově jsem tedy rád, že existuje mladší a výkonnější bráška 6502 a že jsem se o něm dověděl.
Díky
no ja mam dokonce pocit, ze se 65c816 pouziva v ruznych embedded zarizenich dodnes - hlavne kvuli nizkemu vyzarovani + moznosti stopnout hodiny na 0 MHz. A puvodni 65c02 (tedy ne original MOS 6502, ale CMOS) se jeste nedavno pouzival na nekterych univerzitach pro vyuku assembleru, coz je fajn, protoze ten procesor byl fakt jednoduchy, snad az na adresovani typu (adr),y a (adr,y) ktere me chvilku trvalo pochopit :)
No, ono se jeste 'nedavno', kdyz se cipove karty programovaly v assebleru, se pouzivaly varianty/odvozeniny 65C02. Prave z predchozich vypsanych duvodu: jednoduche zapojeni, nizke vyzarovani, moznost zmeny kmitoctu, ....
No, dneska uz se tomu rika applety a pise se to v "jave" (v uvozovkach proto, ze neni java jako java, napriklad zde nefunguje grabage collector a podobne :-)
Již je to dlouho, co jsem programoval pro C64, ale vytvořil jsem tehdy pro své účely assembler/disassembler všech instrukcí, včetně těch oficiálně nedokumentovaných a pamatuji se, že mezi nimi byly též přesuny (např. TXY určitě). Takže minimáně částečně měl některé tyto vymoženosti už 6502 (ale v oficiální dokumentaci byly tyto opcode uvedeny jako nevyužívané a instrukce nebyly popsané).
Jinak díky za článek, rád si přečtu o době svých počítačových začáků (tedy skoro, pokud nepočítám programování v autokódu a Algolu na National Eliott... :-)
Já mám pocit, že právě tahle doplnění oficiální instrukční sady má na svědomí ona inovovaná verze 6502 - tedy 65C02. Už to nevím přesně, ale myslím, že se v assembleru dalo určit, že je to kód pro 65C02 a tyto instrukce používat (ale už nevím, který to byl - snad Atmas nebo Mac65). Nebýt toho, že C64 snad mělo 6510 - tedy ještě další verzi.
jj hodne toho uz bylo na 65C02. Asi nejlepe je to zhrnute na strance 6502 Instruction Set Decoded (odkazovana i v clanku):
http://www.llx.com/~nparker/a2/opcodes.html
Kdysi davno jsem si opkody 6502 opisoval do sesitu - proste pred-SITove doby :)
ono to jde barevně a plynule i se stařičkým 6502 bez turba (neupravené Atari 800XL/XE) - viz:
http://www.youtube.com/watch?v=Z3-J2-VeoH8
;-)
... ale jak to bylo na Apple IIgs nevím
Vynikající díl, díky za něj.
Akorát mám dojem, že se Amiga CDTV začala vyrábět už v roce 1988, ne až v 1991.
Tenhle famózní stroj jsem měl, jen škoda, že ho Commodoreneobdařil mocnějším hardwarem, vždyť to byla A500 s CD-ROM, DO a povedenou skříní. Mohli tam dát MC68020 nebo jen 68000, ale třeba na 12MHz, 4MiB RAM, novější kickstart aj.
Byla to škoda, že zaspali.
CDTV se začalo prodávat v roce 1990. Bohužel ho pohřbila paradoxně jak jeho nadčasovost (laická veřejnost v té době ještě nebyla připravena na podobný druh zařízení), tak i paradoxně zastaralost (v té době už byla na trhu A3000 a A500+, které měli lepší hardware -ECS- a především OS -2.01-, což zase odradilo Amiga fanoušky), k tomu se ještě přidal neschopný marketing CBM, který pořádně nevěděl, jak CDTV propagovat. Jinak v r. 1992 vzniklo ještě několik kusů fuknčních prototypů vycházejících z hardwaru A600 -CDTV CR-, právě s OS2.01, ECS a slotem pro PCMCIA. Dnes jsou ultra rare mezi sběrateli.
Nemyslím, že by ECS a Kickstart 2.xx zrovna v CDTV byl k něčemu dobrý. Přínos ECS je prakticky jenom možnost adresovat 2MB Chip RAM, ale ta stejně není v CDTV kam strčit. A novější OS přinášel gamesníkům spíš jenom nekompatibilitu a i u A500+ se běžně "downgradoval" na 1.3 pomocí ROM switche.
Jako největší problém CDTV bych, kromě zmíněného špatného marketingu a vysoké ceny, viděl hlavně v absolutním nedostatku software, který by z kombinace Amigy s CD nějak těžil. Když si odmyslím pár encyklopedií a nějakých výukových CD-ROMů, tak snad neexistovala žádná hra, co by to využívala. Vesměs to byly identické verze s disketovou, kde výjimečně přibylo pár hudebních CD tracků, ale opravu jenom výjimečně. Bylo docela srandovní mít CD a na něm obsah dvou DD disket :)
Ale jinak to je skvostný a opravdu vymakaný HW. K dokonalosti tomu chybí jenom klasické devítipinové joy porty (ideálně pod nějakým víčkem na čelním panelu) a to joystickové DO mohlo být rádiové namísto infra, protože to člověk v zápalu hry často namíří do stropu a zhebne. Ale to už bych chtěl moc.
Tak tak Commodore by za propagaci Amigy zasloužil vyliskat mokrým lávičníkem.. Už je nza to že si neuvědomili co vlastně mají doma pod střechou. Preemptivní multitasking se kterým se opravdu DALO PRACOVAT by samozřejmě sklidil více ohlasu i v kancelářské sféře.... (a když se přidala nějaká turbína a Executive patch .o) )
Pracovat se s ním dalo (obzvlášť od kickstart 2.04 a dál), ale bohužel to bylo vymyšlené tak blbě, že se tam ani dodatečně na strojích s MMU nedala při zachování kompatibility dodělat ochrana paměti.
A pro kancelářské použití tomu chyběl nějaký slušný neblikací grafický režim. Productivity režim u ECS úplně propadl a VGA kompatibilní režimy na AGA už zase moc nestíhal a to už nastupovala levná PCčka...