MoO vládne!
Rozdíl mezi útočící a bránící stranou v souboji u planety je asi hlavně v tom, že po nějaké době útočníci sami odletí, pokud se jim nepodaří obránce porazit. Toho se dá poměrně účinně využít k tomu, že si postavíte jednu monstrózní loď, ideálně s Advanced Damage Control, a prostě počkáte, až budou muset odletět.
Náhodné výzkumné stromy jsou nepřijemné hlavně tehdy, pokud nemůžete vymyslet dvě zásadní technologie - Advanced Damage Control (která vám umožní stavět prakticky nezničitelné lodě) a hlavně Black Hole Generator (která vám umožní stavět téměř dokonalé útočné lodě). Kombinace Black Hole Generator+Subspace Teleporter v malé lodičce vám umožní postavit za pár šupů loď, která dokáže vymazat ze světa libovolnou nepřátelskou flotilu :)
Bude zmínka o fantasy klonu Master of Magic?
Me vadila hlavne absence star gate, mam rad strategii pouziti jen nekolika operacnich svazu, ktere mohou libovolne skakat mezi hvezdami v 1 tahu. Taky death spores tusim patri mezi technologie, ktere se nekdy neobjevi a pritom (to jsem odkoukal od AI :-) kdyz se udela 1000 malych lodi s death spores a vysokou manevrovatelnosti, tak proste hned na zacatku souboje znici v podstate jakkoli velkou kolonii.
Master of Magic samozrejme bude, doufam, ze nevynecham zadnou klasiku (ovsem asi bude "recenze" vzdy dvou her spojena, jeste uvidime).
Nejprve Advanced Damage Control na obří loď, to zajistí obranu systémů. Pak Black Hole Generator a vyluxovat galaxii :)
Pokud BHG není k dispozici, tak biologické zbraně (ideální v kombinaci se Subspace Teleporterem) a prostě je všechny šmahem vyhladit. Když má člověk zbraně na poražení Guardiana, obvykle už opravdu ten Death Ray zas takový rozdíl neudělá.
Nevím, jestli MoM stojí za zvláštní recenzi, je to v zásadě přeskinovaný MoO, jen horší :) Spíš bych ho odbyl zmínkou.
A teď mám hroznou chuť si MoO zase zahrát :)
Tedy já smekám. Navíc takto vyprofilovanou historii games jsem nikde neviděl. V hermích časopisech obvykle je děj, akce, fotky... ale do souvislostí, popis hardwaru, tehdejší trendy sw,hw,... Moc pěkné.
Pokud by vznikla petice: Kni-hu kni-hu kni-hu! Budu první, kdo ji podepíše. Neuvažoval jste nad knižním vydáním? Myslímže by to bylo dost nadčasové, protože tak to prostě bylo a basta. Možná sebrat jednou tolik dodatků od čtenářů... Asi by to nebyla knížka za stovku, ale tak za pět, ale tutově bych si ji koupil. Hrálo se, hraje se a bude se hrát.
Tak držím palce, ať se dál daří, pramen inspirace nevysychá a ať se držíte hráčského umu jako doposud (tj. bez reklamy, komerce a tak :-)
M.Kučera.
No jo, vidíte, to mne nenapadlo. Oni někteří vydavatelé a tiskárny (já jsem jednu knížku vydal u fy Nová Forma Č Budějovice, http://www.novaforma.cz/) dokáží zázraky. Prostě knížku mají v PDFku (pod vaší autorskou ochranou) a pak ji elektronicky distribuují jako ebuk, nebo na objednávku z internetu přímo vytisknou na barevce. A autorský honorář je půl napůl... Umí udělat ISBN včetně poviných výtisků...(nechci dělat reklamu, ale přišlo mi to milé a pro mne jako samoinvestora dětské knížky bez návratnosti ideální pro výtisk 20ti kusů). Mají tam kalkulačku, tam naperete počet barvných počet čb stran, počet ks... a vypadne rozumná cena.
Anebo si samosebou ponechat autorství a říci open komunitě pro doplňování... ale to by t hoto mohla být za chvíli Ottova encyklopedie (budete psát o ruských mašinkách nu pagadi zajac?). Podobně jako Linux Dokumentační projekt. (1200stran?).
Každopádně fandím!
Jedna z mála her, kterou mám na originálních médiích a to jak jedničku, tak dvojku. Hrát na vícebitech mě nikdy moc nebavilo, ale když bych měl vyjmenovat Top10 her, které mě na PC chytly, tak určitě MoO bude na čelních místech, ne-li zcela nahoře. Herdek, teď abych pouštěl DOSBox a zase si to zahrál...
Taky jsem u teto hry stravil mnoho casu. Koupil jsem si originalni CD nekdy v roce 2000 v levnych knihach za 50 Kc a i dneska si ji obcas v DOSboxu zahraju. Spolu s UFO nejlepsi hra vsech dob.
Na iOS jsem nasel hru Orion, ale neni to ono. Technologie, navrh lodi, diplomacie, AI ... nic neni tak propracovane jako u MoO. Je to smutne, muj iPad ma vykon mnohonasobne vyssi nez PC z roku 1995, spoustu RAM, flash pamet vetsi nez tehdejsi HDD, GPU a pritom ty hry jsou mnohem mene propracovane nez tehdy. Grafika je lepsi, ale obsahove jsou ty hry o nicem. Klidne bych zaplatil 500 za port UFO a MoO pro iOS s puvodni grafikou.
Na iOS je vynikajici klon od jednoho startupu. Jmenuje se lakonicky Orion. Stoji pomerne dost penez, silne pripomina Moo2, herni system zatim zdaleka neni tak promakany jako v Moo, ale zato hodne dodelali multiplayer.
btw: stary Moo2 je stale hrano. Dosbox umi IPX krasne zabalit a poslat pre ovpn/hamachi ci podobne protivnikovi. Stale jsou IRC kanaly, kde si muzu domluvit (vetsinou nesmyslne obtizneho) ziveho protivnika.
Game on!
Me chytla vic hra Ascendancy.
http://www.youtube.com/watch?v=i-iB90PY7TM
Dalo se to vyhrat v pratelske galaxii i bez expanze, kazdemu nabizet vsechny technologie a vyhnout se konfliktu.
Tiez som chcel spomenut Ascendancy. Podarena hra, bavila ma. Dokonca pozeram, ze vraj je na iOS vydany aj jej remake (2011). Co mi vsak trochu vadilo, ze Ascendancy nema multiplayer. Este si zivo pamatam tie vikendy, ked sme svojho casu s kamosom hrali MoO2. Krasne spomienky. :)
Neviem, ci sa mi to len zda, ale mam pocit ako keby tento zaner vesmirnych 4X hier vysumel do stratena. Svojho casu ma drzala este zaujimava hra Galactic Civilization 2 (ktora by s multiplayerom bola uplne super :) ) a potom dalej sa tento typ hier krizil s realtime strategiami (Sins of Solar Empire). Asi "najnovsia" hra tohto zanru (ktora sa mi dostala do ruk) bola Sword of the Stars, ktora sa podla mna celkom podarila. Akurat je trochu viac zamerana hlavne na multiplayer, co sa jednoduchosti manazmentu kolonii tyka, ale vynahradzuje si to cakanim pocas subojov nepriatelov.
Ale co je na SotS zaujimave, ze ma rozlicne rasy, ktore pouzivaju aj uplne odlisne zakladne technologie - rozumej formu pohybu medzi planetami. Tym padom sa za kazdu rasu hra uplne inak. Ludia chodia klasicky cez tie star lines (cervie diery), dalsi si tie starlines dokazu vytvorit, ale su nestabilne, hmyzaci sa dokazu presuvat len rychlostou mensou ako svetlo, ale za to dokazu stavat star gates a presuvat sa uz vybudovanou sietou velmi rychlo, atd, atd...
http://www.galciv2.com/index.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Sword_of_the_Stars
Inak co hovorite na Master of Orion3? Bol to podla vas krok vedla alebo vas ta hra zaujiala, nedajboze chytila? :)
Za pozornost rozhodně stojí Distant Worlds s oběma rozšířeními - http://www.matrixgames.com/products/379/details/Distant.Worlds
Žánr tak úplně nevyšuměl, ale stojí holt - právě kvůli své komplexnosti - mimo zájem většiny současných hráčů.
Další známou hrou jsou zcela jistě Space Empires http://spaceempires5.com/ Hra má dokonce svou stolní obdobu http://boardgamegeek.com/boardgame/84419/space-empires-4x
A ještě jeden odkaz na závěr - http://www.spacesector.com/
"Žánr tak úplně nevyšuměl, ale stojí holt - právě kvůli své komplexnosti - mimo zájem většiny současných hráčů."
Asi je to tak :-/ jinak by urcite firmy nejake nove 4x vesmirne strategie vytvareli jak na bezicim pasu (=jak ruzne FPS :-)
Na druhou stranu i kdyz je to dejme tomu nekolik procent potencionalnich kupcu hry, muze to byt v absolutnich cislech vic, nez na zacatku 90.let, tezko rict.
Na druhou stranu mohou být paradoxně tablety a chytré telefony resuscitací pro zdánlivě mrtvý koncept - tahové hry. A to nejen pro strategie (viz například úžasná - původně stolní - hra Elder Sign). Nebo dokonce pro někdejší osmi či šestnáctibitové klasiky. Viz nedávné přírůstky na Google Play v podobě The Lords of Midnight a Alien Breed.