Neviem, ci sa mi to len zda, ale mam pocit ako keby tento zaner vesmirnych 4X hier vysumel do stratena. Svojho casu ma drzala este zaujimava hra Galactic Civilization 2 (ktora by s multiplayerom bola uplne super :) ) a potom dalej sa tento typ hier krizil s realtime strategiami (Sins of Solar Empire). Asi "najnovsia" hra tohto zanru (ktora sa mi dostala do ruk) bola Sword of the Stars, ktora sa podla mna celkom podarila. Akurat je trochu viac zamerana hlavne na multiplayer, co sa jednoduchosti manazmentu kolonii tyka, ale vynahradzuje si to cakanim pocas subojov nepriatelov.
Ale co je na SotS zaujimave, ze ma rozlicne rasy, ktore pouzivaju aj uplne odlisne zakladne technologie - rozumej formu pohybu medzi planetami. Tym padom sa za kazdu rasu hra uplne inak. Ludia chodia klasicky cez tie star lines (cervie diery), dalsi si tie starlines dokazu vytvorit, ale su nestabilne, hmyzaci sa dokazu presuvat len rychlostou mensou ako svetlo, ale za to dokazu stavat star gates a presuvat sa uz vybudovanou sietou velmi rychlo, atd, atd...
http://www.galciv2.com/index.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Sword_of_the_Stars
Inak co hovorite na Master of Orion3? Bol to podla vas krok vedla alebo vas ta hra zaujiala, nedajboze chytila? :)
Za pozornost rozhodně stojí Distant Worlds s oběma rozšířeními - http://www.matrixgames.com/products/379/details/Distant.Worlds
Žánr tak úplně nevyšuměl, ale stojí holt - právě kvůli své komplexnosti - mimo zájem většiny současných hráčů.
Další známou hrou jsou zcela jistě Space Empires http://spaceempires5.com/ Hra má dokonce svou stolní obdobu http://boardgamegeek.com/boardgame/84419/space-empires-4x
A ještě jeden odkaz na závěr - http://www.spacesector.com/
"Žánr tak úplně nevyšuměl, ale stojí holt - právě kvůli své komplexnosti - mimo zájem většiny současných hráčů."
Asi je to tak :-/ jinak by urcite firmy nejake nove 4x vesmirne strategie vytvareli jak na bezicim pasu (=jak ruzne FPS :-)
Na druhou stranu i kdyz je to dejme tomu nekolik procent potencionalnich kupcu hry, muze to byt v absolutnich cislech vic, nez na zacatku 90.let, tezko rict.
Na druhou stranu mohou být paradoxně tablety a chytré telefony resuscitací pro zdánlivě mrtvý koncept - tahové hry. A to nejen pro strategie (viz například úžasná - původně stolní - hra Elder Sign). Nebo dokonce pro někdejší osmi či šestnáctibitové klasiky. Viz nedávné přírůstky na Google Play v podobě The Lords of Midnight a Alien Breed.