Kdo by neznal demo mars ;) Jeste ho myslim nekde mam. Je vazne pekny co se podarilo dostat do tusim 4KB.
Me spis prekvapilo ze Rescue on Fractalus kreslil tu materskou lod. Verze kterou znam ja to nedela -- normalne proletim tunelem, vidim hvezdy a pak uz klesam do atmosfery planety. Nebo se tam dalo neco zmacknout pro pohled z venku?
Ad Fractalus - urcite to nebylo v kazetove verzi pro Atarka (myslim ted prevod do Turba 2000), ale fandal ma asi puvodni neorezanou verzi.
Btw. ta materska lod je i animovana, otaci se tam proti sobe ta stredni cast. Hledejte nove na http://a8.fandal.cz/.
Mars - http://www.pouet.net/prod.php?which=4662
pouet.net je obecne pekny zdroj. Staci pohladat nejake 256B intra, ze co vsetko sa da napisat do 256 bajtov :)
Ad fractalus. Ja som teda nebol atarista, ale kamosovi sa ta lod myslim zobrazovala. Mal 130XE so 128k a myslim ze tam boli drobne rozdiely voci 64k verzii
Opět skvělý článek.
erratum:
chybně - Obrázek 53: Comanche – úspěšný konec mise.
správně - Obrázek 53: Comanche – neúspěšný konec mise.
Tento obrázek je naopak neúspěšný konec mise (pokud se v té hře nedalo létat i za rusy v Ka-50(52) což si nepamatuji )
Letící vrtulník je Ka-50(52) a ten rozpláclý je Commanche.
Pokud se bavíme o "Obrázek 53" tak si dovolím nesouhlasit z následujících důvodů:
Letící vrtulník:
- má jeden kokpit = Kamov, ne Mi-24 (pilot a operátor, za sebou)
- v kokpitu je jeden pilot = Ka-50 (Ka-52 pilot a operátor, vedle sebe)
- rotory má 2 = Kamov (viz. pokračující hřídel a kus listu v levém horním rohu)
- není vidět žádný ocasní rotor = Kamov
"Obrázek 57" je pravděpodobně ten na který se koukáte vy ...
Do článku se vloudila malá a poměrně pochopitelná chybička (či spíše opomenutí) - CYAC byl kompatibilní i s EGA a pravděpodobně i CGA (ale tím si po těch 20+ letech nejsem úplně jistý). Na EGA režim se přepínalo stejně jako u LHX, parametrem z příkazové řádky (což ovšem u mnoha "ošetřených" verzí nefungovalo a tak vznikla už tehdy mezi hráči fáma, že CYAC je VGA-only).
První hra (nebo přinejmenším jedna z prvních) u které pozitivně vím, že vyžadovala na PC tvrdě VGA byla F-117A od MPS (což byla vlastně na PC vlastně "F-19 2.0", dokonce bylo možné mezi oběma verzemi přenést roster a tak plynule pokračovat v kariéře z F-19). Ta ostatně používala hodně podobné grafické postupy jako zmíněný CYAC.
Existovala jedna verze zmíněného .com, která to uměla (ale to je pochopitelně otázka štěstí) - a krom toho, mám takový neurčitý pocit, že CYAC si pamatoval poslední úspěšně spuštěné nastavení, takže u dalších spuštění už nebylo nutno parametry zadávat (ale tohle je opravdu jen pocit, který může být chybný), každopádně, tím samým způsobem se zapínala podpora pro zvukové karty adlib.
Když Comanche vyšel, někde jsem o něm četl a říkal si, konečně další simulátor vrtulníku, protože z těch přijatelných v té době existovaly asi jen Thunderchopper, LHX a Gunship 2000, přičemž první dva už působily poněkud zastarale. Bohužel jsem byl nakonec dost zklamaný, protože Comanche se ve hře nechová ani vzdáleně jako vrtulník, krajina je zobrazována v horizontálním rozlišení jen 160 bodů, místo naklánění se deformuje posouváním sloupců a nepřátelské vrtulníky vypadají dost hrubě. V podstatě se to od doby Rescue on Fractalus moc neposunulo.
Ano, beru to spíš jako technologické demo, ze kterého pak autoři udělali hru, do které nakonec přihodili vrtulník. Slušná ukázka grafických možností, které ale pro dobrou hru s vrtulníkem bylo přece jen potřeba vylepšit. Možná to na tehdejších počítačích o moc lépe nešlo, ale o tři roky později při vydání Comanche 2 už to začalo být poněkud trapné, protože použitý grafický systém se prakticky nezměnil.
Voxely mi připomněly ještě graficky o něco povedenější hru Robinson's Requiem, která ve verzi pro DOS používá podobný systém, ve kterém se ale mohou vyskytovat i přerušované sloupce, například mosty. Ta ovšem nepatří mezi letecké simulátory.
Pamatujete si to, jak na vas poprve vyhouk emzak misto zachranovaneho pilota? Ve me by se tenkrat krve nedorezal...
BTW o RoF byl peknej clanek na Lucasich strankach. Uz neni online, ale da se jeste vyhrabat v archive.org. Pisou tam o vsech ctyrech prvnich hrach. Moc se mi libil i Eidolon.
http://web.archive.org/web/20021216175905/www.lucasarts.com/20th/history_1.htm