Vlákno názorů k článku Holotz's Castle: trochu obtížná hradní prohlídka od koroptev - Uz jsem kdysi videl (v zachvatu neceho jako...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 11. 2006 7:21

    koroptev (neregistrovaný)
    Uz jsem kdysi videl (v zachvatu neceho jako "tak se koukneme, co vsechno je na tech CD od SUSE (distrem uz si nejsem jist) za hry"). Takovej grafickej zblit, a je to hned za 300 natvrdo. Puvodne to bezelo na 8mi bitech. Fuj, hnus. Mezi abandonwarem (ted myslim dosovske hry) je velky vyber nesrovnatelne lepsich titulu, mozna by stalo za to udelat nejaky serial o techto zapomenutych perlach (neni to sice o linuxu, ale tato hra s nim ma spolecneho taky jenom to, ze tam jde spustit), nez tu strasit s linuxovymi porty X let starych her anebo zverstvy jako je toto.
  • 10. 11. 2006 9:49

    LK (neregistrovaný)
    Tak mně napadá - ony jsou nějaké opravdu dobré hry pro Linux? Asi ne a tudíž se zde píše o tom nejlepším z té bídy, co je k mání. Nedávno jsem si stáhl TORCS. Myslel jsem, že si ze mně někdo dělá srandu. Grafika je naprosto otřesná. Žádné detaily, vyblité textury, otřesné pohledy z kokpitu (pokud vůbec pro to které auto byly k dispozici). Prostě Need For Speed I z roku 1995 jsou asi o tolik graficky lepší, jako je lepší Oblivion oproti Wizardry III. Zvuky taky nic moc. Řekl jsem si, budiž, dělá to parta nadšenců, kteří nedisponují patřičnými prostředky, aby získali kvalitní textury a udělali kvalitní modely aut (i když, kdo viděl některé skvělé fandovské modely aut třeba do Mafie, pomyslí si taky svoje).
    Ale co ta hratelnost - fyzikální model? Tak, jak se chovají auta v TORCS, se nechovalo nic, co jsem kdy řídil. Prostě děs a hrůza.
    Když jsem zjistil, že TORCS fanoušky není brána jako něco, co je tak pět-šest let pozadu za deset let starým NFS, ale jako slušně udělaná hra s pěknou grafikou, uvědomil jsem si, že opravdu kvalitních her pro Linux se asi jen tak nedočkáme. Bohužel - je to logické. Udělat hru stojí spoustu úsilí, hra je za pár desítek hodin dohrána a konec. Když podobné úsilí vrhnu do vývoje programu, aspoň ho pořád používám. Programovali byste stovky hodin aplikaci, kterou použijete 10x a pak už nikdy více?
    Kdo třeba sleduje situaci kolem RPG projektu Return To Chaos nebo CSBwin (pozor na matoucí jméno, funguje i pod Linuxem), nepřekvapí ho to. Obě hry jsou zdarma, mají jasně popsaný engine, k RTC existuje pohodlný editor pro vytváření vlastních dungeonů. Takže ideální podmínky pro to, aby se objevily nejrůznější hry (příběhy), s různým prostředím, fantasy nebo sci-fi, prostě celkem neomezené možnosti. Přesto se takových příběhů objevilo zhruba tucet - nikoho to prostě nebaví dělat, protože životnost takto investovaného úsilí je minimální, prachy z toho taky nejsou a když už člověk chce dělat dobré věci zadarmo pro pocit seberealizace, půjde dělat něco jiného než počítačové hry. Firmy to sponzorovat nebudou, protože z toho pro ně nic nekouká.
    To je dle mně důvod současného katastrofálního stavu na poli her pro Linux. Světlo na konci tunelu nevidím.
  • 10. 11. 2006 10:10

    Jirka (neregistrovaný)
    A neni to treba tim, ze tech fandu do her na Linuxu je proste malo, tudiz vznika i mene vlastnich odvozenin byt treba od dobrych enginu?

    Ja svetlo na konci tunelu vidim. Chce to poradne ovladace pro grafiku a velmi restriktivni licencni politiku u Microsoftu. Pak si k Linuxu lidi cestu najdou. Kde jsou uzivatele, tam jsou i vyvojari. Chce to cas.
  • 10. 11. 2006 10:19

    LK (neregistrovaný)
    Nemyslím si, že máte pravdu. Jako jeden z důvodů, proč si to nemyslím, jsou mnou zmiňované projekty. Fungují na Win stejně dobře, jako na Linuxu (oba jsou původně pro Win), čili uživatelů dostatečné množství.
    Problém vidím přesně tam, kde jsem psal výše. Co vede lidi k tomu, že svůj čas věnují vývoji OSS, popř. něčemu zdarma? Osobně vidím tři hlavní důvody
    a) mají z toho vlastní užitek, např. chybí jim ten a ten program, tak si ho udělají
    b) mají z toho prospěch nefinančního charakteru (položku do životopisu, dobré jméno apod.)
    c) prostě je to baví, mají to jako koníčka. Někdo chytá ryby, někdo programuje, jiný kreslí.

    U her bod a) prakticky nemá význam, protože potřebné vyvinuté úsilí je příliš velké na to, že hru máte za 10-15-20 hodin dohranou a už se k ní nevrátíte. Navíc u her typu RPG/adventure apod. lze těžko čekat, že se budete bavit u řešení hádanek, které jste sami předtím vymýšleli.
    Bod b) většinou taky postrádá u her smysl, pokud se tedy nechcete ucházet o místo u vývojáře her.
    IMHO zbývá tedy motivace uvedená pod bodem c) a to je málo na to, aby vzniklo něco opravdu slušného.

    Uživatelů Win je strašně moc a kvalitních OSS her je také jako šafránu.
  • 10. 11. 2006 13:24

    matej (neregistrovaný)
    Ja si myslim , ze z ciste programatorskeho hlediska uz zacina byt problem mezi directX a openGL . Ono totiz to directX zacina byt docela lepsi nez opengl hlavne co se tyka directX 10 . Do openGL se pridavaji extensions a za chvilku uz se v tom nikdo nevyzna directX je takove konzistentni podporuje novejsi veci no proste uz zdaleka neplati to , ze directX=smejd opengl=skvele. A kdyz si k tomu vezmete , ze MS dava zadarmo pro komercni ucely Visual C# 2005 tak neni co resit .Blender na modelovani je zadarmo na obouch platformach , ale obecne myslim , ze zdarma ruznych enginu je vic pro win .

    Ted si k tomu prictete slozitou (ovsem ne neresitelnou) podporu ATI,NVIDIE(tam je to o dost lepsi ) driveru pro linux a rozjeti 3d podpory a to je dalsi zadrhel.

    On je rozdil vzit instalacku win xp nainstalit nahrat a za hodinu v klidu pracovat ve vymakanem IDE anebo tyden resit nejdriv rozjeti podpory 3d potmo ruznych nedodelanych IDE a pod.
  • 11. 11. 2006 20:22

    dejf (neregistrovaný)
    Podpora ati a nvidie neni nci proti "podpore" matroxu. Jejich aktualni karty chodi jen s driverem, ktery prubezne aktualizuje majitel tuxx-home.at, jinak by to 80% casu nejelo vubec. Zlaty ATi...
    OpenGL ma i verzi 2, to ze stale neni nikde implementovana a ve viste nebude vubec je spis kamenem urazu nez dx10.
  • 12. 11. 2006 20:53

    Ctenar (neregistrovaný)
    OpenGL uz ma dokonce i verzi 2.1 a nutno poznemenat, ze jediny rozdil mezi 2.0 a 1.5 je v humbuku, ktery okolo dvojky byl. Celkove je to notne vypocitavy marketingovy tah, nebot 2.0 je 1.5 s par extensionama navic. Nesmite zapomenout, ze tolik oslavovane OpenGL Shading Language, ktere je zkutecne zabavne uzivat, nebot chybi mechanizmus podobny efektum Cg/HLSL, se objevilo jiz ve verzi 1.5 a nikoliv ve verzi 2.0, jak se snazi v dokumentaci k OpenGL zduraznovat.
  • 10. 11. 2006 15:35

    Hraesvelgr Odin (neregistrovaný)
    TOhle je pravda, me hry rozhodne nebavi, krom nethacku (nethack rulez:)) jsem nikdy nic nehral a nebudu, tak radsi programuju poradny open source programy ktere k necemu jsou, a ne hry, coz jsou podle me nesmysly a zybtecnosti.
  • 12. 11. 2006 21:00

    Ctenar (neregistrovaný)
    No, hry jsou vyznamne tahnou komerncni vyvoj spotrebitelskych PC dopredu. Normalni uzivatel si proste 2.0 GHz procesor nekoupi jenom proto, ze zacina jeho oblibenym cislem. Musi mit duvod a nova hra, to je ten duvod. Na beznou kancelarskou praci staci i 400 MHz.
  • 15. 11. 2006 23:16

    bez přezdívky
    Ja myslim ze problem je v tom, ze her je moc a jsou strasne komplikovane. Za casu osmibitu mohl novou hru udelat kazdy, dneska uz jsou skoro vsecky napady nejen pouzity, ale i nekolikrat vykradeny, slusne vypadajici grafika ti zabere vic casu nez programovani a na zaver prijde nekdo jako vy a zkritizuje to ze videl lepsi a stala jenom o nekolik tisic vic.

    Treba v dobe Dooma, kdy vice-mene neexistoval jiny 3D engine, bylo jasne ze vsichni delali levely do nej. Editoru bylo nekolik a stacilo kreslit ve 2D a nastavit parametry. Dneska je takovych engine mraky, editory na to casto nejsou a kdyz jo, tak musite byt architekt aby jste je zvladl pouzit (protoze se level navrhuje v plnem 3D).

    Osobne mi pripada vyber her na linuxu dostatecny - ano, jiste, je jich mene nez pro wokna, ale ja stejne nemam tolik casu na jejich hrani, a ano, jiste, maji horsi grafiku, ale alespon behaji i na moji graficke karte za 1000,- kc (kdyz zapnu proprietarni ovladac) a nemusim si na ne kupovat delo za 10000,- s turbovrtulovym chlazenim. A sem tam se objevi i neco s napadem, ktery je alespon pro me novy, i kdyz tohle rozhodne neni ten pripad.

    A rozhodne se nezlobim za predelavky dobrych her pro win, diky cemuz nemusim bootovat woknous. I kdyz taky mi pripada ze jsou i lepsi cile.
    (Krome toho, pri psani linuxove verze wokeni hry si muzete usetrit praci s grafikou, pokud zvladnete pouzit original datove soubory.)
  • 10. 11. 2006 15:33

    Hraesvelgr Odin (neregistrovaný)
    Doufam ze svetlo na konci tunelu je jen reflektor protijedouci lokomotivy :) hry jsou jen pro lidi co nemaji nic kloudnejsiho na praci a IMHO na lin nepatri a at si zustanou tam kam jsou, z hernich "komunit" a titulu se mi dela na nic a jeste aby se paktovali do operacniho systemu (rozumej unixu)
  • 10. 11. 2006 15:46

    Zdenek (neregistrovaný)
    Me se dela na nic z lidi jako jste vy. Netolerantni, arogantni a hloupy.
  • 10. 11. 2006 10:54

    koroptev (neregistrovaný)
    Prijde mi, ze to jsou pokusy kopirovat jiz existujici hry (jeeee, libi se mi tahle zavodni hra, udelame neco podobneho os). Zadny novy napad to neprinasi a technickym zpracovanim to komercnim hram konkurovat samozrejme nemuze. Chyba je tedy hned na zacatku. Chce to napad (napr. Elastomania - jednoducha grafika, vyborna hratelnost, os kopie :-) se zove xmoto nebo tak nejak). Ale proc se sakra na rootu recenzuje nejaka (mimochodem prvni release je z rijna 2004, takze zadna novinka, varime z vody?) uboha hopsacka a jako plus se drze uvadi "nizke" hw naroky?