Seznamácké jízdní řády použitelně nevypadají - zadávání dost zoufalé (=neuvěřitelné odezvy) a hlavně, triviální test ukázal, že ignorují některé skutečnosti, např. uzavření stanice Brno hl.n. ve směru na sever a klidně vás tam pošle na vlak, který ovšem odtamtud nejede a v Králově Poli už ho nestihnete.
V JŘ od Seznamu může hledat spojení skutečně jen šílenec - kdysi skvělý Pubtran na Androidu zcela zlikvidovali, v některých obdobích to není schopné vyhledat správně ani spojení typu Kolín - Praha, kde jezdí vlak co 20 minut. O výlukách apod. darmo mluvit. Aktualizovat JŘ pro MHD trvá týdny, další týdny trvá doladění mraků chyb (zrušené/nové linky) -- no a když to po nějakých 4 měsících konečně začně jakž takž fungovat, tak se opět změní JŘ a kolečko jede znova.
jízdní řády dělají neskutečný trafik a pro Seznam je škoda nemít takové množdství lidí na svých službách. To je celé.
Samotný IDOS má ale občas také mezery, neumí dobře kombinovat MHD a meziměstskou dopravu, což u velký měst je hodně patrné, dokonce mezi některými městy nenajde žádné spoje, protože jezdí pouze MHD a je škoda to nevylepšovat, když už mají data.
Problém 1: Chaps někdo dostal do zákona a nedomyslel důsledky. Databázi jízdních řádů si měl držet stát a platit si infrastrukturu sám. Měla to udělat EU pro celé své území, ale to už bychom chtěli moc.
Problém 2: Chaps se spojil s Mafrou, udělali portál IDOS a všechny ostatní pokusy se snaží všemi silami znehodnotit, navzdory zákonu. Vznikl tak monopol IDOSu na jízdní řády. Už to je v tržním hospodářství hodně velký problém.
Problém 3: Protože mají Chaps/Mafra monopol, nic je nenutí IDOS jakkoliv vylepšovat. Zatímco Pubtran (I původní český i ten londýnský) se vyvíjeli, tak IDOS už nekolik let stagnuje a nefunguje zrovna dobře. Hledání zastávek autobusu / vlaku / městské čtvrti je příšerné a některé nalezené spoje nejsou ani k smíchu.
Takže v jiných zemích je na výběr z vícero srovnávačů. Například Google hledá velice dobře rovnou z mapy a ukáže přehledně seznam dopravních spojení v čase. A v našem banánistánu máme jednu nefunkční zastaralou aplikaci se státem garantovanými řády a jednu sice dobrou aplikaci, ale s neaktuálními daty která musí Seznam horko těžko shánět po dopravcích. Za to by zasloužili zodpovědní hodit pod vlak.
Na IDOSu je především špatný jeho de facto monopol.
Alternativy jen tak nebudou, protože CHAPS se nehodlá svého zlatého vejce jen tak vzdát a tak hazí klacky pod nohy potenciálním zájemcům o data jejich poskytováním v naprosto nepoužitelných formátech (excelovské tabulky bez jednotné struktury) apod.
Jakkoliv JŘ od Seznamu mají své mouchy, je jedině dobře, že se snaží nabourat ten monopol. Nikdo jiný (no flame intended) by si tady totiž asi nemohl dovolit investovat do toho otevření dat a budování alternativní aplikace takové prostředky (lidé, čas, finance).
IDOS je aplikačka, která tak nějak funguje, leč je pro veterány. Někdy nabídne již hledané spoje, někdy ne, jindy vymyslí ptákovinu, nesourodé hledání s/bez MHD... no taková slátanina bez vstupní rozumné uživatelské analýzy a dotaženého pracovního modelu. O gui nemluvím raději vůbec.
Jinak IBM a pásky - moc jim fandím. Vzpomínám na dobu před deseti lety, kdy vylezli na trh s LTO2, LTO3. Totálně bez konkurence. A věřím tomu, že v archivaci (banky, operátoři) se investovaná práce zaplatí. Ale asi na trhu to odhaduju tak za 5 let.. a za rok potom další firmy jako HP a tak, aby byla zdravá konkurence.