mohl by mi nekdo vysvetlit jakou vyhodu ma plne okeni uzivatelske prostredi na enterprise serveru? ja to totiz nak porad nechapu - btw pruvodni texty typu "uvedomte si prosim vas ..." ftipny :) ... myslim ze distribuce jako je tadle nici GNU a linuxu povest strasne moc ... :)
SLES Linuxu v enterprise sfere prave pomaha jako nic pred tim. Kdyz pred nejakym IT managorem prohlasite, ze mu do podniku chcete dat na databazovy server pro Oracle Debian, stazeny kdesi na Netu, asi vas vyhodi. Kdyz nabidnete SLES ci RH Enterprise server, bude se s vami normalne bavit a mate pomerne znacnou nadeji na uspech a na zakazku.
Je to velmi profesionalne udelane distro s profesionalni podporou. Okenni prostredi tam samozrejme mit nemusite, pokud nejste uplne blby. Zalezi jen na vas. Ale spousta administratoru, kteri si pred tim zvykli na klikani na nejakem MS Windows 2000/2003 serveru to oceni. Novell ma o tyto lidi jako o zakazniky zajem. Je to komercni firma a ne particka studentiku.
Nechapu proc je v techto diskusich porad tolik zloby a hlouposti.
takze kdyz nabidnu neco co ma v nazvu enterprise a vic jak dve velky pismena pred tim - kdyz to bude velmi "profesionalni distro" (jinymi slovy to bude o sobe rikat v instalacnich dialozich vety typu: "Pohodlne se usadte - instalace vaseho enterprise systemu zacina") tak budou fsichni stastni? :) hmhm - vite co - ja myslel ze presne pro tohle se vyhejbame microsoftu sec muzem - no a tak to zacne delat novel - tak jako co to je? firmam jako je novel bych za przneni linuxu dal pokutu! :) co se tyce te zloby a hlouposti - jako hloupost me pripadne pristup vasich fiktivnich manageru a zlobu .. nemyslim si ze by zde slo o zlobu :)
Profesionální distro neznamená jen barevné obrazovky, ale především zaručenou podporu na příštích osum let, přímou podporu v několika jazycích (SLES dokonce i v češtině) a jednoduchou zprávu.
Težko budete ve velké firmě prosazovat, že uživatel se přídává pomocí useradd a pak ještě smbpasswd a stanici se musí také vytvořit účet a emailový alias se přidá dopsáním do souboru aliases a pak se ještě musí spustit newaliases atd. atd. Tohle skutečně nikde neprosadíte. Oproti tomu SLES nabízí správu uživatelů nástrojem yast, který je možno spouštět i v textové konzoli a nejenom. Navíc je databáze uživatelů uložena v LDAP a je snadné do sítě přidat další server.
Já, který mám na starosti více jak dvacet serverů v různých firmách toto velmi oceňuji a umožňuje mi to velmi efektivní správu těchto sítí. Navíc první kam jsme to nabízely byly školy a ty nějaký ten stažený linux skutečně nechtěli akceptovat a rozhodovalo se tak mezi RHEL a SLES. SLES nakonec vyhrál díky integraci LDAP.
A propos: ty manageři pro mě nejsou ani trochu fiktivní. Jednám s nimi dost často.
S tymto musim suhlasit, u nas vo firme (Sie.ens) sme siahli po SLES9 a to prave z dovodu oficialnej podpory. Na tomto systeme bezi obrovsky projekt a zatial sa dari. Zaroven ho pouzivame aj pri produkcii, kedze ako jedna z mala distribucii ma oficialnu podporu ClearCase, co je pre nas nesmierne dolezite. Takze aj ked osobne mam radsej distra ako *ubuntu v profi sfere sa pre velke a drahe projekty casto pouzivaju distra za ktorymi stoja velke spolocnosti a zakaznik ma u nich garanctovanu podporu - aj ked za peniaze.
hm - mno vidite a me to tak docela pripadne - mohl byste mi rict co znamena "ZARUCENA PODPORA NA PRISTICH OSM LET?"
ve velke firme nebudu prosazovat nic - velke firmy jsou rizeny metodologiemi a procesy - velke firmy maji infra teamy - velke firmy maj experty atd - nake SuSe je opravdu v teto podobe je opravdu nebude zajimat
kdyz porad mluvite o te podpore (ted mluvim o v kontextu clanku ktery ma ve svem nazvu: "Instalace malého firemního serveru se SLES 10"- reknete mi jednu opravdovou vyhodu podpory tak jak ji mate od nich a kterou nenajdu hledanim na internetu ve forech atp?
ja nerikam ze neni potreba vyvyjet serverove distribuce - ani nerikam ze je od veci mit distribuce ktere jsou 'certifikovane' pro napriklad produkty oraclu (coz necekam od 'maleho firemniho serveru' ze atd - ja jenom rikam ze cesta jakou jdou tyhle distra je spatna - kopiruje prisernej styl MS a propagujou se pomoci prisernyho marketingu kterymu se kazdej technik proste jen smeje - a ja myslim ze by bylo lepsi soustredit se na technicky reseni nez na vyblejskany obrazovky - krasny krabicky a podelany vety typu pohodle se usadte ...
"Zaručená podpora" znamená, že když se něco podělá, tak dodavatel půjde třeba až na úroveň bugfixování osm až deset let starého kernelu nebo glibcčka. V rozšířené podpoře třeba až na patnáct let.
Můžeš si být jistý, že kdyby dodavatel v tomhle směru smlouvu nedodržel, tak už nikdy žádnou další nedostane. ;-) Tohle si nikdo ve velké firmě nedovolí, obzvlášt, pokud zákazník je firma ještě větší a schopná přestat odebírat i další věci. :-)
BTW, není na tom nic divného, že takové věci existují - mainframové aplikace jsou leckdy podporovány i v mnohem starším věku, taková patnáctka je mezi nimi mladice. (Óóó, promiň, Ty samozřejmě dokážeš sám jako jedinec víc než sehraný tým, takže dokážeš na Enterprise úrovni podporovat i Gentoo. :-))
pokud tu budeme mluvit o mainfraimech tohoto typu - budeme se pohybovat v uplne jinych rovinach nez u 'maleho firemniho serveru' pro klasickou ceskou firmu - tim mam na mysli uplne jinou hladinu investic do hw / sw / lidi a cele podpory ze ... jako extermy si muzeme vymyslet a basnit o nich klidne cele zimni vecery - budme ale realiste ...
YF, tvuj problem je prave v tom, ze se citis jako technik a "pitomosti" kolem "obrazovek", klikatek a podpory te pripadaji smesne. Ja to chapu - take jsem takovy byval. Ve chvili, kdy se zacnes zivit a budes delat pro nekoho, kdo nabizi svoji praci velkym, strednim, i mensim firmam, pochopis, ze pro lidi, kteri je vedou, hrajou roli i jine veci nez ty ciste technicke. Chces - li ziskat zakazku, musis je zacit chapat. Nekdy jde opravdu o blbosti (nablyskany vzhled), ale musis se prizpusobit, coz neni takovy problem...Ale nektere z jejich pozadavku jsou opodstatnene - snadna sprava a hlavne ta _podpora_. Distribuce od Novellu a RedHatu takovou podporu opravdu maji - na mnoho let dopredu. A muzes si byt jisty, ze se dnes umistuji i do velkych spolecnosti, kde bys to jeste nedavno necekal. Ja osobne z toho mam radost, protoze delat na Linuxu (ci nejakem jinem Unixu) je pro me zajimava prace a nerad bych se dozil, ze bych se musel zabyvat nejakymi Okynky. A vlastne i kdyz si nasazuji server (nebo stanici) treba doma, dam uz dnes prednost treba SUSE prave proto, ze se snadno instaluje, spravuje a klidne priznam i proto, ze vypada pekne. Muj cas neni neomezeny a nejruznejsi zbytecne rucni prace jsem si uz uzil dost a dost. Pochopitelne, kdyz se ucim konfigurovat neco co jeste poradne neznam, udelam to rucne - abych pochopil co je pod kapotou. Ale nevidim jediny duvod, proc to delat rucne i pri n-te takove instalaci.
Nemluvím o podnikových mainframech, to byla jen demonstrace toho, že podpora na 10-15 let nemusí být až tak nereálná. Koneckonců, leckdy hardware pracuje dobu i delší - ne nutně počítačový, ale třeba telefonní ústředny a podobně - a taky by asi nikdo nebyl nadšený, kdyby po pěti letech nebyly k dispozici náhradní díly a opraváři, ne? ;-) Myslím, že za deset let budou SLES 10 a RHEL 4 pořád ještě někde běžet. ;-) To, že PCčka jsou spotřební šunt ještě neznamená, že takhle fungují všechny výpočetní systémy.
Prihodilo se mi, ze jsem potreboval dostat SLES7 na stroj, ktery mel 32GB RAM. A narazil jsem na problem, ze top a free nedokazali zobrazit mnozstvi volne pameti. Toz jsem zavolal do SUSE a mel jsem druhy den nove rpm baliky, ktere zadny problem nemely.
Tohle je vec, ktera u linuxovych firem fakt funguje a je celkem jedno jestli se jedna o SUSE nebo RedHat ci Mandrivu. Naopak u Microsoftu nebo Oracle dostanete opravu jen kdyz uz je predem hotova a je jen neverejna, sance ze by ji delali jen kvuli vam je zcela minimalni.
Samozrejme je to prkotina, kterou bych si umel vyresit sam. Jenze potom bych zase nemel platnou certifikaci od Oracle, pac bych mel v systemu cizi balik a tak bych se nemohl domahat odskodneni za padly Oracle.
Ale vzdycky je potreba zvazit, jestli ma smysl do toho investovat a jaka je sance se domoci treba toho odskodneni. Predstava ze nejaka ceska firma o 10 lidech zastupovana ceskym advokatem vysoudi na oracle odskodneni za jednodenni vypadek vyroby je zcela iluzorni.
tak to uz je potom o politice a ne technickym reseni ale ze ano ... podivejte ja nerikam ze to neni cesta - vsecko je cesta pokud se tudy rozhodnete jit - otazka je jestli ta cesta neni uplne stranou ...
Pokud ty spravcovske utilitky na spravu uzivatelu v LDAPu jsou skutecne promakane, tak proc ne. Proc nezaplatit za dobrou praci. Dobre adminske utilitky jsou hlavnim pozitivem tehle reseni vedle otestovanych sestaveni SW. Zatim neznam zadny opravdu prakticky pouzitelny OSS nastroj. Ldapadmin ktery je asi tak nejlepsi OSS adminska vec na LDAP co jsem zatim videl. Ale je stale prakticky nepouzitelny pro vytvareni a editaci uzivatelu. Klidne rozepisu pak proc.
Příteli, Vy to nechápete. Klidně můžete mít pravdu v tom, že všichni ti manažeři jsou největší hlupci pod slunkem (neříkám, že ji máte, prostě se o tom nepru), avšak to nic nemění na tom, že oni rozhodují, co se nasadí do jejich firmy, neboli kam půjdou peníze, které chtějí utratit za svůj software. Může se Vám to nelíbit, je to však skutečnost. A pokud taková XYZ Enterprise distribuce pomůže tomu, že ony peníze nepůjdou MS, ale linuxové firmě, která zaměstnává linuxové vývojáře a napomáhá rozvoji svobodného software, je to jen dobře.
Jistě, to je Váš názor na to, jak si mají počínat dobří manažeři. Jenže reální obchodníci nemohou spoléhat na to, co Vy si myslíte o správném způsobu řízení, nýbrž musí vycházet z toho, jací manažeři jsou ve SKUTEČNÝCH firmách. A tam nejsou (často) ti Vaši ideální, ale úplně obyčejní neideální.
Takže Vy si můžete postavit svoji distribuci pro ideální manažery a ideální provoz dle svých představ (a pak si s ní sám nebo s několika málo kamarády hrát a chválit si, jak je to to pravé), zatímco schopnější obchodníci prodají ty -- dle Vás špatné -- distribuce za peníze a budou s nimi mít úspěch na trhu. Uvidíme, kdo na tom nakonec bude lépe.
tak jako asi je v zajmu vsech aby veci byly co nejbliz svym idealnim stavum - o tom se asi nebudeme prit
co se tyce vaseho druheho odstavce - ten je podle me uplne mimo misu :) jenom mi dovolte z historie uvest priklad jedne garaze a nekolika malo kamaradu jak rikate kteri zalozili jednu jablecnou spolecnost - napriklad ... tady ne ze bych neco takoveho realizoval jenom tim chci rict jak moc lidi jako vy podcenujou kreativnost a nove napady na ukor zabehlych klise a dogmat - vite - obchodnici budou prodavat vzdy to co je - jenom zase ti dobri nejvic vydelaji na myslenkach a originalitach tech z garazi ... takze asi tak
Tady si někdo nevidí do huby. Na jedné straně nadává na grafické rozhraní a bussiness kecy a na druhou stranu dává za příklad společnost, jejíž úspěch je založen na grafickém rozhraní (v plné míře) a bussiness kecech (do jisté míry). Onen nejmenovaný jedinec, ať si laskavě udělá pořádek ve svých názorech. Takže asi tak.
:) v mych nazorech mam jasno - ale diky za doporuceni - jenom jestli vas muzu poprosit priste - zkuste se zamyslet - jde o podtatu veci ... a ta muze byt vyjadrena mnoha priklady i kdyz relativne v protikladu
Já bohužel musím souhlasit s tím, že manažer je obvykle právník nebo ekonom, kdo obvykle nemá velké ponětí o IT (kromě nejnovější Visty, kterou musí mít ve svém super notebooku). Proto když někdo takový má uvolnit peníze na server (železo + soft) a vidí že se použije věc zadarmo, tak obvykle co je zadarmo stojí za ho.no (dle zkušeností managera) a proto spíše ochotně souhlasí s výdajem 5-20 tis. Kč na software než aby tam bylo něco "co se mu nezdá". Těžko argumentovat že nějaké světové firmy používají to nebo ono, jeho rozum a rozhodovací zkušenosti to neberou. Proto je SLES dobrý nápad, jistě to pomůže rozšíření linuxu proto jiným produktům. Zkrátka když chtějí platit a nechtějí to zadarmo, tak ať platí.
a co se tyce tech penez - pokud takova distribuce jako je Suse Enterprise pomuze tomu ze ony penize nepujdou MS - tak pomuzou akorat k promrhanejm penezum ktery se neuroci tak jak by meli a je to plytvani! :)
to YF: mozna by bylo na case se trosku predstavit aby jsme meli predstavu co delas a kde pracujes a kde jsi prisel k tak "zajimavym" nazorum ;-)
Jinak ta jablecna firma se prosadila (a stale prosazuje) diky perfektne zmaknutemu marketingu (a tim nechci rict, ze by jejich produkty nebyli dobre, sam jsem stastnym majitelem nekterych jejich zarizeni).
mluvil sem o pocatcich - na pocatku to proste byla revoluce - to jak to pak slo dal to je vec jina - na zacatku to byla ale hlavne kvalita novej napad a pak samozrejme ten marketing ktery je nutnu ale ne primarni - jednalo se take o uplne jinou cilovou skupinu a ne odborniky na IT a servery - proc ale neco takoveho nejsme schopni vytvaret i na tomto poli? samotny marketing to nespasi - bez napadu to proste nejde - hotovo - kdyz to hodne prezenu ale jako dalsi ilustrace se mi to libi: GUI a nesmyslne zbytecne komplexni graficke prostredi ktere zbytecne zere penize na vyvoj na serverech je stejna zbytecnost jako raid5 se sluzbami vysoke dostupnosti na pracovni stanici napriklad
To je pravda. Na druhou stranu, pokud GUI pomůže přesvědčit manažera aby rozhodl o koupi kvalitního linuxového produktu, o který by jinak ani nezavadil, pak je to jen dobře. A z utržených peněz je možno financovat další vývoj a to nejen GUI.
Offtopic: Nedokážu pochopit, proč určité části Linuxové komunity leží v žaludku grafické rozhraní. Většina populace (včetně IT :) už od předškolního věku chápe, že obrázek dokáže vyjádřit víc než tisic slov. Vím, klišé, ale v případě GUI to platí na 100 %.
Tak to asi v MS pracují batolata. Vzhledem k jejich novému Windows Server 2008 "Longhorn" Core, který má drasticky redukované grafické rozhraní.
To tam zůstalo vlastně jen kvůli tomu, že ten podsystém je příliš zadrátovaný se zbytkem. A ono je to i logické, protože málokdo spravuje server přímo na té mašině, takže dojde na nástroje pro vzdálenou správu. A není důvod, aby bugy a náročnost grafického rozhraní zužovaly bezpečnost a výkon serveru.
Jeden obrázek dokáže vyjádřit víc než tisíc slov, která tento obrázek popisují, nic víc a nic míň. GUI a textové konfiguráky jsou zase abstraktní popisy procesů, které se odehrávají v počítači, takže jsou co do výrazových prostředků srovnatelné.
> takze kdyz nabidnu neco co ma v nazvu enterprise ... tak budou fsichni stastni?
Kdyz se jedna o maly server, napr. bezne PC za 20 kKc, tak je celkem jedno, jestli tam date Enterprise verzi nebo treba Debian. Ze zkusenosti vite, ze Apache, Samba, ... tam budou chodit a placenou podporu nepotrebujete, protoze jste expert. Kdyz se PC poroucha, tak pouzijete jine. V tomto pripade vam Enterprise verze muze prinest pohodli, ale nutna neni.
Na webu Novellu si muzete stahnout rozhovory se sefy projektu. Z nich pochopite, ze za oznacenim "Enterprise" se skryva spousta testovani s dodavateli aplikaci, HW, ... Tohle distribuce pro bezne uzivatele delat nemohou. (Z financnich duvodu).
> mohl by mi nekdo vysvetlit jakou vyhodu ma plne okeni uzivatelske prostredi na enterprise serveru?
Kdyz zacnete pracovat v IT, tak se naucite rozumet formatu (rekneme 1.0) konfiguracniho souboru aplikace X. Po nekolika letech vyvojari prejdou na uplne jiny format 2.0, ale aplikace dela to same, jen ma navic vlastnosti, ktere nepotrebujete. Po dalsich nekolika letech se objevi format 3.0, a aplikace ma opet nekolik vlastnosti navic.
Cim dele v IT pracujete, tim vice aplikaci obhospodarujete. Detaily formatu 3.0 vas nezajimaji, protoze nemate cas je studovat - jen potrebujete, aby aplikace delala to same co ve verzi s formatem 1.0. A prave zde je GUI vyhodou, protoze vas "odfiltruje" od nepodstatnych veci a umozni vam soustredit se na to podstatne. Dobre navrzene GUI do jiste miry slouzi jako expertni system, ktery uzivateli radi.
Jako zacinajici administrator to neocenite, ale kdyz mate na starosti desitky serveru a desitky aplikaci, kde se vse kontinuelne meni, pak jakakoliv pomoc, ktera setri cas, je vitana.
Pokud nechapete, ze to myslim vazne, pak ani nechapete, jak funguje byznys. Tam totiz nejde o to, kolik toho vite, ale o to, jak rychle dokazete veci udelat. Pro zamestnavatele byva vyhodnejsi zamestnat prumerneho cloveka za prumernou mzdu nez spickoveho odbornika za spickovou mzdu, pokud vysledek jejich prace je stejny.
Pokud tento trend snizovani nakladu v IT nevidite, pak jste slepy. Kdyz jsem zacinal, tak administratori byli spickovi odbornici. Kdyz se podivate na soucasne administratory, tak vidite prumer a u tech nekolika vyjimek si rikate, proc to jeste deleji, kdyz v jinem oboru by dostali vyrazne vyssi plat.
Vite ono ne vsechno jde v IT outsourcovat aniz by se to vyplatilo. Napriklad pokud spravuji dejme tomu tri admini slozitou sit vetsi firmy plus sprava pobocek(mimo HW jeho administrace je samozrejme outsourcovana), tak by byla blbost ne-li debilita toto outsourcovat. Bylo by to velmi neflexibilni a zdlouhave cokoli resit.
citace: "Dobre navrzene GUI do jiste miry slouzi jako expertni system, ktery uzivateli radi."
tak tohle je opravdu sila.... to mate namysli "pomocnicka" v offisech?
Jinak GUI samozrejme vyhody ma napr. .. ... ... ...
V pripade konfiguraci je ale jakekoli GUI pomalejsi neprehlednejsi a obecne ne-tak-vhodne (obzvlaset kdyz vysledkem je textovy konfigurak)
Podival jste se na ty screenshoty z instalace SLES 10? Myslite, ze napoveda v levem sloupci je tam pro srandu kralikum? Ze usability studies se delaji jen tak pro poteseni programatoru? Ze pro uzivatele je jednodussi si nastudovat konfiguraci iptables, nez jen v YaSTu odkliknout, ze chteji pouzivat NAT?
Nektere komentare jsou vazne divne. Prece nemuzete posuzovat svet jen podle sebe a svych schopnosti. Vedle vas je tu zbyvajicich 6.6 miliard lidi. Na prodeji SW prave Vam nikdo nezbohatne. Na prodeji SW onem zbyvajicim 6.6 miliardam lidi se da zbohatnout pohadkove.