Zajimalo by mě jak je to u těchto produktů s licencí.
Jak mužou tento produkt prodávat když Linux je pod GPL.
Či si snad softváre mohu stáhnout zdarma a kupuji jen podporu?
A jak je to u RHEL?
Rozšířeným omylem je, že GNU GPL zakazuje prodej software. To rozhodně není pravda a každý může libovolný GPL produkt vzít a prodávat. Stallman už na začátku hnutí GNU definoval sedm způsobů, jak na svobodném software přímo vydělávat.
U komerčních distribucí jako SUSE, RHEL, Mandriva, Linspire a dalších je to tak, že jednotlivé části (některé) jsou pod GNU GPL, ale rozhodně ne všechny. Výrobce má samozřejmě právně ošetřenou distribuci všech součástí (má distribuční licence od výrobců) a tak může systém jako celek distribuovat (a prodávat). Některé součásti ale nemusí být (a taky nejsou) volně šiřitelné, takže jako zákazník nemáte právo je dále poskytovat (kromě těch pod GNU GPL pochopitelně). Snad to na vysvětlení stači.
To jsem rád. Ještě doplním, že se tento systém nemusí týkat jen distribucí. Když se podíváte například na Firefox, jeho části jsou pod GNU GPL. Obsahuje ale taky chráněná loga a některé části kódů pod jinými licencemi. Celek je pak pod MPL.
Konkrétně SLES jako takový, tuším, můžete mít zadarmo. Co si musíte zaplatit, jsou updaty systému, případně podporu. Anebo SLES používat zadarmo ale nezáplatovaný.
Místo RHELu by zase šel použít CentOS (pokud nepotřebujete certifikovaný systém), který je údajně to samé jako RHEL, jen jsou z něj vykuchané ochranné známky RedHatu. Jak je to u CentOSu s updaty, nevím, nikdy jsem ho nepoužíval.
CentOS vývojáři reagují na updaty RHELu (které jsou ve zdrojové podobě k dispozici) většinou do několika dnů (zdarma). CentOS je výborná distribuce tam, kde si člověk nemůže dovolit originální RHEL, a zároveň chce mít 7 roční opravy chyb. Jinak je lepší finančně RH podpořit.
S RHELem je to stejné. Při instalaci bez aktivace člověk přichází o přístup do repozitáře a tím možnost updatů. Lze to však obejít, vzhledem k binární kompatibilitě balíčků z CentOSu (což je RHEL přeložený ze zdrojových RPM zbavený ochraných známek) pouhou změnou repozitáře. Jenže není důvod proč nepoužít CentOS rovnou. Na server je obojí IMHO výborná distribuce.
V podstatě ano. Vy si kupujete dílo skompletované profesionály, kteří za svoje dílo ručí. Kupujete si podporu v tom smyslu, že když něco nefunguje, máte kam napsat. Nemusíte řešit co jak v kterém souboru změnit někde v pochybném fóru, prostě pošlete mail nebo zatelefonujete, a oni vám (pravděpodobně) poradí co s tím. Nutno dodat, že pokud jste v situaci, kdy celá firma stojí, protože nejede server, každá minuta je drahá. Pokud v takové situaci přiletí manažer a zjistí, že tápete někde na webu a hledáte odpověď, asi se hodně nasere. Pokud ale může zavolat firmu, ať okamžitě přijede technik, že 100 zaměstnanců nic nedělá bo jim to nefunguje, rychlý a kvalifikovaný servis je v takové situaci spásou. Asi chápete, že takový manažer nebude někde na IRC prosit někoho, aby se mu podíval na systém.
Další věc je, že u enterprise licence se (teoreticky) nemusíte starat o problémy s kompatibilitou atd. Tohle všechno řeší chlapci z firmy a vám přicházejí jen updaty solidní a v produkční kvalitě. Pravda, tady se může zdát, že běžná distribuce jako Debian bohatě stačí. Jenže ve chvíli, kdy jste promrhali nějaký ten milionek tím, že firma nejela, ukážete na smlouvu, podíváte se za co vám ručí, uvidíte že ručí, uvidíte nesplnili, šup a někdo (dodavatel) to zatáhne. Prostě, jenom penězi můžete po někom chtít odpovědnost za něco, co dělá. Pokud máte něco zadarmo, ručíte si za to bez vyjímky sami.
ano, je to pekne receno, a je vystizne popsano, proc tu SLES vubec je. Odpovednost. Je mozno rici, ze uz se udelalo vsechno, co bylo v lidskych silach, kopilo se to prece s podporou. Vsichni jsoi z obliga. Nikdo neudelal chybu. Administrator odeslal hlaseni a firma stoji. Vsimnete si, firma stoji, v obou pripadech. Ale u SLES je admin z obliga.
V tom popsanem pripade by patrne manager odpovedneho IT pracovnika presto vyhodil, i kdyz koupil SLES, ale to uz je jina pisnicka.
Ano, tahle chimera s podporou firmy je velmi rozsirena. Jak myslite, ze probiha procesne takovy servis uvnitr spolecnosti? Ze opravdu neni o co stat potvrzuji i vyzkumy IDC a Gartneru. A penalizace? To fakt ne. To spis funguje u mensich firem nez u velke ctyrky. U tech spis dostanete bonus na nakup dalsich produktu v budoucnu prip. nejaky "critsit" upgrade za smesnou cenu.
Mimochodem co vam brani koupit si podporu na Debian?
Ale certifikace reseni je urcite vyhoda. To bez diskusi. Sice by to teoreticke melo fungovat vsude, ale znate to. Je to jen technika. Takze do provozu urcite s certifikovanym resp. overenym resenim.