Díky za článek, velmi dobře vystiženo! Náš místní spolek je vystaven témuž. Podle mě je současný postup FÚ součástí širšího neduhu, který je v ČR přítomný a tím je určitá úroveň nepředvídatelnosti práva.
Pokud tu máme druh aktivit, který je dvacet let shledáván v souladu se zákonem (a nad to nejenže není společensky nebezpečný, ale naopak nanejvýš prospěšný), pak prostě nelze "jen tak" změnit zaběhlý výklad zákona. Resp. pokud opravdu onen zaběhlý výklad korektní není, pak je to námět k rychlé změně zákona.
Tohle má potenciál poškodit jednu z opravdu pozitivních věcí, které existují v českém veřejném prostoru, tenhle typ "zde zdola" vznikajících komunitních aktivit by měl být naopak maximálně podporován.
A z ceho dovozujete soulad se zakonem? Ze to driv nikdo moc nepostihoval? To ale prece samo o sobe neni relevantni argument. Mimoto nikdo nerika, ze spolky internet poskytovat nemuzou - jasne ze muzou.
A rozhodne neplati, ze by jine (neinternetove) spolky neplatily dane. Kdyz se pozorneji podivate do metodik u takoveho Sokola nebo Junaka, tak tam naopak mate popsano, kdy prijem k dani prihlasit, na co si dat bacha... Proste ty organizace samy pocitaji s tim, ze z nektere prijmy dani podlehaji. A nesnazi se vsechno schovavat pod nedaneny clensky prispevek...
Mně to přijde jako silný argument. To, že nikdo nikoho nepostihoval, přece nepřišlo jen tak. Spolky mají povinnost vést účetnictví, jejichž závěry roky nikdo nenapadal. Předpokládám, že mimo to probíhaly i audity a jiné kontroly (nekomercni.net uvádí např. kontrolu ze strany ČTU) nenacházející pochybení. Tím vším tu vznikla dlouholetá praxe, kterou spolky logicky interpretují tak, že konají v souladu ze zákonem. A nekomercni.net uvádí minimálně jeden případ i z nedávné doby, kdy kontrola ze strany FÚ skončila konstatováním, že podnikání nebylo prokázáno (viz https://nekomercni.net/#history), čili se opět lze domnívat, že vše je v pořádku a zde je to doloženo i konkrétním rozsudkem. Další spory pak končí opačně...
Jinými slovy z dlouholeté předvídatelné praxe jsme se přesunuli do stavu stavu právního chaosu a to je to, co mi vadí.
K samotné problematice toho, co a jak podléhá jakému zdaní, se záměrně nechci vyjadřovat, nerad bych zapleveloval veřejný prostor svým irelevantním laickým názorem a interpretacemi. Pro daný účel tu je daňové a právní poradenství, pokud bych se do podobné situace sám dostal, obracel bych se tam.
Z vysledku jedne kontroly u jedne organizace nejde dovozovat obecny pravni stav aplikovatelny vsude, aniz byste znal detaily. CTU navic neresi danovou stranku veci - a o danich se tu bavime primarne. A vsimnete si, ze detaily onech urednich rozhodnuti se uz nezverejnuji, takze vam nezbyva nez se spokojit s tim, co vam napsali na webu :-)
A ono tady se bavime uz uplne v jine rovine - nezpochybnuje se jen konani nejakeho uradu, ale zpochybuje se cela nezavisla soudni moc a jeji zavery. Pritom prave soudum dle ustavy prislusi vyklad prava - pravnik, ktereho si najmete muze vyslovit svuj pravni nazor, ale skutecny vyklad prava prislusi az tem soudum. A ta diskuze tady je i o tom, ze kdyz se nam rozhodnuti soudu nelibi, tak se zpochybnuje... :-) A fakt bych u toho netvrdil, ze soudci na NSS, co ty veci posuzovali jsou nekvalitni... to je z pohledu prava naopak elita.
Tak diskuze se tu zvrtla v diskuzi o daních, to je pravda – a téhle části se také odmítám zúčastnit, viz mé důvody v předchozím komentáři ;-) V článku, na který reaguji, se vyskytuje pouze pojem "zastírání podnikání" (a s tím se pracuje i pod tím odkazem, který jsem sdílel). O tom, že neznáme všechny detaily, které mohou být zásadní, se asi také není důvod přít, byť bych to nerad uzavřel cimrmanovským "víme vše a to, že nevíme nic".
Jestli to zpochybňování nezávislé soudní moci je mířeno (i) na mě, pak to opravdu nebylo mým cílem. Soudní rozhodnutí respektuji a nenapadám, žiji ale ve svobodné společnosti, takže zdravé pochyby nad chaotičností a nejednotností výkladů – pokud se dějí – myslím jsou na místě. A příklady, kdy např. Ústavní soud rozporoval rozhodování např. Vrchního soudu v Praze (v obou případech předpokládám špičkové soudce) tu také byly. Ale to už se opravdu velmi hodně vzdalujeme od tématu :-)
Pokud bych měl nějak kulantně vyjádřit jádro toho, o co mi jde, pak řeknu, že v minulých dvaceti letech se zásadně nezměnila legislativa, která danou situaci ovlivňuje, ale významně se změnila její interpretace ze strany úřadů, které ji aplikují. A to je to, co mi vadí. A tím bych to za sebe asi i uzavřel :-)
22. 11. 2023, 15:30 editováno autorem komentáře
Danova legisliva se prave zmenila hodne. Byvaly doby, kdy spolek ani nemusel vest ucetnictvi, stacila danova evidence... On to vlastne ani nebyl spolek, ono o to bylo obcanske sdruzeni :-) Novy obcansky zakonik sam o sobe byl po roce 2014 velkou revoluci, co se spolcovani tyce - spousta drive nekodifikovanych veci se najednou objevila v zakone. Zmenilo se treba i to, ze spolky od roku 2016 musi zvedejnovat sve ucetni zaverky ve sbirce listin, to take nebyvalo, prubezne se meni se kriteria u DPH - kde se treba ani neresi podnikani, ale operuje se s ekonomickou cinnosti (coz neni totez)... a muzem pokracovat dale a dale... :-) Rozhodne bych netvrdil, ze v poslednich dvaceti letech se nic nezmenilo. Kdyby byla pred 20 lety stejna legislativa, jako plati dnes - tak ja osobne bych uz spolek (sdruzeni) ani nezakladal - proste uz to neni takova pohoda, co to byvala a to ani v pripade, kdy formalne spolkem neprotece ani koruna...
Psal jsem "zásadně nezměnila legislativa, která danou situaci ovlivňuje", ne, že se nic nezměnilo. NOZ samozřejmě bude z těch (nej)větších změn, které se tu staly po roce 1989. Jestli to moje "zásadně nezměnila (...)" je pravdivé uvidíme, až Ústavní soud vyhodnotí stížnost, která byla v téhle věci podána. Držím palce spolkům, případné zamítavé rozhodnutí mě učiní trochu (dost) smutným, ale bude třeba jej respektovat.
Treba s ucinnosti zakona c. 80/2019 se dost zmenila textace § 61, odstavec a) zakona o DPH. To osvobozeni s podminkou "pokud nenarusuje hospodarskou soutez" je vcelku past... :-) A pokud byste chtel hejtit politiky, tak tretim ctenim ve snemovne to proslo pres ANO, ODS, SPD, CSSD, KSCM, KDU-CSL, TOP09 i STAN... zdrzeli se akorat Pirati. To vite, jak je duvodem zmen neco kvuli EU, tak je to dobe misto, kterak do legislativy propasovat i podobne veci... bijte sveho zakonodarce, soudci za to nemuzou.
No, stále platí, že k daňovým změnám se nebudu vyjadřovat :-) A stále budu tvrdit, že soudní rozhodnutí respektuji a nenapadám. I to, že "určitá úroveň nepředvídatelnosti práva" a "stavu stavu právního chaosu" tu panuje a že mi to vadí :-) Už se točíme v kruhu, díky za diskuzi a přeji hezký (pod)večer :-)
Moc zakonodarna prislusi poslancum, je to jejich kompetence. Ti se kazde ctyri roky obmeni. Jak chcete zabezpecit predvidatelnost prava, kdyz i napric politickym spektrem se nazory na ruzne veci dost lisi - a realne se to zvrhlo do toho, ze opozice nam dnes ustavni soud vlastne pouziva jako treti komoru parlamentu? ;-) Takze tu jistotu fakticky nemate ani ve chvili, kdy zakon uz opravdu plati, pokud se opozicni poslanci k takovemu kroku uchyli.
A cast zmen v legislative je mimo jine proto, ze se hodne resi litera zakona a slovickari se. Doporucoval bych zde shlednout vzkaz jednoho byvaleho ustavniho soudce a take spoluautora nasi ustavy. Ten to vystihnul pekne - spis nez litera zakona se ma resit jeho duch... :-) Ale to u nas pri te klickovane mezi paragrafy moc nefunguje. Bohuzel na nazor, jak vidi zde diskutovanou kauzu se jej uz zeptat nemuzeme....