U většiny oborů lidské činnosti již společnost dávno akceptovala, že pod jedním názvem se skrývá celá řada věcí.
Například elektrotechnika. Rozeznáme silnoproud a slaboproud, někdo se zabývá fyzickým návrhem vyšších celků (jak rozložit součástky tak, aby se to dalo uchladit), jiný se zabývá technilogií výroby integrovaných obvodů. Jiný pak ty integrované obvody navrhuje. Jiný z nich staví přístroje. Silnoproud se také dělí, někdo je odborník na přenosové soustavy, jiný na výrobu elektřiny. Samostatně pak stojí automatizace. Atd.
Nebo například lékařství. Máme chirurgy, psychology, patology. Neurology, urology, gynekology, pediatry, ORL, zubaře. A rozlišujeme mezi nimi, dokonce mají i různé školy. I ti hloupější z nás půjdou s problémem s močením spíše k urologovi než k patologovi. A když jsme u toho, očkování mi obvykle píchá sestra. Takže i tento zdravotní personál spadá do lékařství.
No a teď se nabízí otázka, proč se tolik lidí brání uvěřit tomu, že i programování není prostě jeden obor. Nemusíme se zrovna hádat o to kdo je "opravdovější programátor" (neurochirurgie je bezesporu špička v oboru, ale já se zánětem močových cest stejně víc důvěřuji urologovi). Spíše se těším na dobu, kdy u pohovoru nebude veškerá kvalifikace shrnuta do otázky "a umíte programovat?" Bohužel, tento článek k takové situaci nesměřuje a v lidech "co tomu až tak nerozumí" to vytváří chybné názory a u řady dalších pak závist (to když se pak napíše, kolik bere "programátor v Praze").
to je supr prispevek a proto pojdme a rozhovorme se nad otazkou proc. Ano, rada z nas je vysokoskolaku a proto bychom meli dokazat na to "proc" umet odpovedet. (stredoskolak nemusi, jeho ulohou je vedet "ze to tak je"). Jako prvni opatreni k zodpovezeni te otazky navrhuji (jako vzdy v inzenyrstvi) sebrat relevantni nazory k dane tematice. Me napada v kratkosti nasledujici:
- delka zivotnosti oboru IT je prilis kratka ?
- programovani bylo dlouho povazovano za umeni
- na vysokoych skolach sedi jako docenti a profesori deti byvalych docentu a profesoru
- na vysokych skolach se dnes vubec nenajdou lide z praxe
- nekolik monopolistu ovlivnuje mysleni v celem oboru
- globalizace
- ....
Ak by si teda chcel vyhadzovat zo skusky staci ti dat otazku vymenujte mozne individualne styly programovania a isto by nikto nemal ani 56% potrebych na udel;enie skusky..
To je přesné :-) Potom zmizí názory jako "Programátor by ale měl základy matematiky umět. Bezpodmínečně, ať si každý říká co chce.", kvůli kterému jsem se do téhle debaty zapletl :-)
Druhotná úzká specializace je většinou až v praxi.
- v elektrotechnice se předpokládá a je také nutná znalost základů. I silnoproudař zná základy automatizace a naopak. O bezpečnosti nemluvě, protože je ve valné míře rozhodujícím faktorem přežití.
- opět všichni mají jako základ obor "všeobecné lékařství", jak naznačuje titul MUDr. Co by to bylo za lékaře bez základní znalosti anatomie? Navíc psycholog NENÍ lékař, je to povětšině gaučový expert z FF. Lékař s touto specializací se zove psychiatr.
- programování je obor zahrnující mnoho specializací. A podobně jako všechny technické obory vyžaduje určitou úroveň znalosti matematiky.
Co se týče kindermanagorů, pak tito absolventi různých OA a EF nemají matematické ani přírodovědné základy ani na úrovni ZŠ.
Příkladem budiž Ministerstvo dopravy, kde se někteří podivují, že tramvaj nemá stejnou brzdnou dráhu jako osobní automobil - sic! A Ostrava je opravdu "zářným" příkladem kindermanagorismu (DP), kdy jsou tolik vyzdvihované "nároky" a "zodpovědnost" na kindermanagory rychle zapomenuty a je ihned nalezen obětní beránek...