Hlavní navigace

Jako pára nad hrncem

28. 12. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

...se rozplývají sliby producentů počítačových programů, implementátorů nových technologií a vizionářů všeho druhu. Produktům a technologiím ze světa IT, na které čekáme nejdéle nebo jejichž uvedení na trh bylo odloženo nejvíckrát, uděluje magazín Wired News ocenění Vaporware.

Stalo se už skoro zvykem, že v oblasti IT se na většinu nových produktů či technologií čeká skoro vždy o nějaký ten pátek déle, než bylo původně přislíbeno. Ať už je to výsadou počítačového průmyslu a oblastí souvisejících nebo nikoliv, je pravdou, že leckdy se z těch několika pátků navíc vyklube i pár měsíců a výjimkou nejsou ani případy, kdy se natěšení uživatelé dočkali vysněného produktu se zpožděním několika let. Není tedy divu, že v důsledku této neutěšené situace vzniklo „ocenění“ Vaporware udělované magazínem Wired News produktům (nebo technologiím), na něž se i přes častá prohlášení odpovědných pracovníků čeká nejdéle.

Letos dopadlo udílení Vaporware takto:

Tabulka č. 92
  Produkt
1. Mac OS X
Operační systém od společnosti Apple
2. Duke Nukem Forever
Hra od 3Drealms
3. Black and White
Hra od Lionhead Studios
4. Linuxové jádro verze 2.4.0
Myslím, že netřeba představovat
5. Itanium
Nový 64-bitový procesor od Intelu
6. Warcraft III
Hra od Blizzard Entertainment
7. Electronic Film System
Speciální film od Silicon Film Technologies, který by měl proměnit běžný fotoaparát využívající 35mm film na digitální přístroj.
8. Bluetooth
Protokol umožňující krátkodosahové bezdrátové propojení různých zařízení
9. Wireless Web Pads
Bezdrátové přenosné počítače v podobě dotykové obrazovky umožňující přístup na web
10. Tribes 2
hra od Sierra Studios

Pro zajímavost uvádím ještě tabulku „vítězů“ z loňského roku:

Tabulka č. 93
  Produkt
1. Windows 2000
Operační systém od společnosti Micro$oft
2. Nová Amiga
Počítačová platforma neustále se potácející na hraně propadliště dějin
3. Netscape Communicator 5.0
Netřeba představovat
4. Diablo II
Hra od Blizzard Entertainment
5. Daikatana
Hra od Ion Storm
6. SDMI
Mechanismus umožňující protipirátskou ochranu nahrávek v digitální podobě
7. Hry pro Macy
Netřeba komentovat
8. Vysokorychlostní přístup k Internetu
Škoda slov :)
9. Vecta3D
Nástroj umožňující přidávání 3D prostoru do flashových animací
10. Přepisovatelné DVD

Rozhodně není bez zajímavosti, že některé nejočekávanější technologie a produkty roku 1999 se jen tak tak podařilo uvést do praxe teprve před několika týdny (Netscape 5.0 se nakonec nekonal a verze 6.0 má za sebou asi měsíc existence, projekt SDMI prošel nedávno nepříliš úspěšně prvními zkouškami a přepisovatelné DVD také nezaznamenalo žádný velký boom) a jiných jsme se dokonce dosud nedočkali (Amiga nebo masově rozšířené vysokorychlostní připojení k Internetu).

Jinak lze konstatovat, že bezkonkurenčně nejvíce leží lidem v žaludku čekací doby na software, přičemž nejčastěji se mezi oceněnými objevují hry. Zvláštní primát ale drží operační systémy. Jak vidno z tabulek, loni i letos se smutným vítězem stal právě operační systém. Skutečnou perličkou je, že Windows 2000 dokázaly dosáhnout na první (nebo poslední, podle toho, jak se na to díváte :) příčku taktéž v roce 1998, tehdy ještě pod názvem Windows NT 5.0 (že se v roce 1997 do žebříčku dostaly i Windows 98 už asi nikoho nepřekvapí).

CS24_early

Nás, příznivce Linuxu, ovšem příliš nepotěší čtvrté místo, na němž se umístilo linuxové jádro 2.4.0. Je pravda, že několik posledních měsíců jsme slýchali, že „dva-čtyřka“ bude již brzy a zatím jsme se dočkali pouze dvanácti testovacích pre-verzí. Musím říct, že zaujmout k tomuto problému nějaké vyhraněné stanovisko neumím. Na jednu stranu jsem rád, že Linus a další nepodléhají vnějším tlakům a nepustí jádro ven, dokud jim nebude připadat dostatečně odladěné, přičemž zájemci mohou testovat víceméně pravidelné pre-verze. Na stranu druhou ono déletrvající masírování uživatelů přísliby brzkého vydání čehokoliv mě příliš netěší – skoro mám pocit, že bych se raději jednoho krásného dne probudil a zjistil, že nová verze je bez velké pompy na světě :)

A co vy? jaký je váš názor na věc? Patří sliby a odklady k běžnému folklóru počítačové scény a bez nich by to byla nuda? Jde o marketingový tah, kladoucí si za cíl vydráždit zvědavost potenciálních uživatelů? A nebo je pravda mnohem prozaičtější a důvodem je prostý fakt, že odhadnout dobu potřebnou k vývoji toho či onoho je prostě velmi nesnadné nebo dokonce nemožné?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku