JXD se v tom článku dopouští spousty polopravd nebo úplnejch lží, například v roce 2004 rozhodně IE nebyl jedinej použitelnej prohlížeč, Mozilla tehdy byla velice stabilní a i Firefox už se dal používat, o Opeře a Konqueroru nemluvě.
Že jsou Windows použitelný a blbuvzdorný, o tom se dá taky s úspěchem polemizovat, minimálně je to otázka stylu práce a prostředí, kam takovej systém nasadíme. Dovolim si tvrdit, že Windows jsou blbuvzdornější, ale ne každej to potřebuje a chce. A použitelnost, to je podle mě čistě subjektivní kritérium, někomu třeba víc vyhovuje příkazová řádka, než omalovánky.
Ale abych nenadával jen jemu, v jednom směru neni moc daleko od pravdy a týká se to právě toho náboženství (netroufám si použít slovo sekta, to pravda neni).
Neustále kolem sebe (na IRC, diskusních fórech, v anketách na serverech o linuxu a opensource atd.) vidim věci typu "Kolik jste přesvědčili lidí k používání toho a toho?", "Kamárad mě přesvědčil..." atd., určitě to znáte taky. A tohle právě zavání náboženstvím a možná i sektou (sekty se zaměřujou na získávání novejch členů víc, než obyčejný náboženství). Tady vidim kámen úrazu. Reklama samotná je OK, proti tomu nikdo nic mít nemůže, pokud nebude špatná. Ale nemyslim si, že je správný kolem toho dělat takovej hype, je to podle mě zbytečný. Timhle se fakticky dostáváme na úroveň Microsoftu a Petra Novotnýho. Otevřu stránku, reklama na Firefox. Otevřu druhou, článek o Firefoxu. Otevřu třetí, informace o updatech pro Firefox. A aby toho nebylo dost, v New Yorku tomu neuteču ani v novinách. A totéž platí i o linuxu a vlastně o open source jako takovym. Takže se ptám, je to nutný? Musíme ze sebe dělat šašky, když máme v ruce tak kvalitní zbraně? Nebo je to s tou kvalitou trochu jinak?
Na kvalitu zbrani vam lidi kaslou, oni funguji podle reklamy. Kdyby ne, myslite, ze by nekdo koupil treba prasky na prani, ze kterych je zadelana priroda az do more, ktere mohou vyvolat ekzemy i rakovinu (u lidi i u tulenu) a navic smrdi? Jednou jsem toho svinstva vezl dve velke pixly pro nekoho v aute a s otevrenymi okny jsem celou cestu kychal. A prece se to proda, stejne jako MS software. Reklama funguje, kdo ji nema, zemre sam, opusten, v jeskyni v hlubokem lese. Tot realita, bohuzel.
Ohledně podobnosti sekt a OSS jsem se rozepsal, akorát jsem to přilepil jako odpověď ke článku nad tím tvým.
Co se týče protivné reklamy na OS na každém kroku: JE ŽÁDOUCÍ. Přestože se ti možná zdá, že je skoro všude, je spousta lidí, co o ní ani nezavadili. Lidi jsou víc neinformovaní, než se možná zdá - minimálně než bych očekával. Reklama na OSS nikoho nenutí platit, je to spíš informování než přesvědčování. Její tvůrci z ní NEMAJÍ HMOTNÝ PROSPĚCH. A snad nikdy není tak agresivní jako reklama MS. Dobrovolné reklamy na Linux a OSS není nikdy dost!
To je trošku nepochopení toho, co mám na mysli. Mě nevadí reklama jako taková, to ke konkurenčnímu boji patří a dobrej produkt si kvalitní reklamu určitě zaslouží. Mě spíš vadí, jak jsem řek, ten jev, kterej i JXD popsal, že tomu produktu pak děláme reklamu i sami, dál ho šíříme atd. Do určitý míry je to dobrý, ale nemůžu se zbavit dojmu, že spousta lidí z mýho okolí to dělá až s fanatickym nadšením, dělá z opensource softwaru něco víc, než to je, nějakou modlu která nás všechny spasí. Tohle, jak to JXD popsal, vidim stejně a stejně jako jemu mi to vadí, protože je to podle mě zbytečná šaškárna, která spoustu lidí spíš odradí.
Jenže ona je spíš šaškárna to jak k reklamě přistupují nonopensource společnosti pane. Vše záleží na úhlu pohledu, že? Všichni jsou blbý, jen já jsem letadlo.
Ano, je to strasna saskarna a je velmi smutne, ze neco takoveho musime (myslim open-source komunita) delat, aby se o open-source dozvedela vetsinova populace.