To, co se v poslední době stalo s designen webů je typický příklad situace, kdy si určitá skupina lidí(v tomto případě "subkultura" vycoolovanců kolem webů a matlacích displejů) vystačí sama pro sebe a zcela ztratí vztah k realitě.
Co na tom, že ergonomie pláče a přes prázdnou plochu k uživateli proudí informace sotva po kapkách a ten jenom roluje a roluje... co na tom, že to vlastně vypadá nepřirozeně a hnusně... Poplácáme se vzájemně po zádech a jedeme dál. Cílem webu přece nejsou informace...
Jednou se té dnešní módě budeme smát.
No presne tak.
Ja ziadam od webu ako od informacneho media maximum obsahu v co najprehladnejsej forme, doslova ma seru tie rozne animacie, za ktore dostavaju cool kreativci v marketingovych studach tazke prachy a ja musim cakat ako idiot, kym sa stranke uraci nacitat. Weby by mali zaujat obsahom a nie grafikou.
Co sa tyka designu u mna vedie dsl.sk (dufam ze neni problem zdielanie linku na inu stranku) - ten isty design uz asi 15 rokov, ale stale tam chodim, lebo je to maximalne prehladne.
Suhlas.
Tento clanok a priklady v nom su skor odtrasujuce a nemaju nic spolocne s jednoduchostou a prehladnostou. Ukazky web stranok su jedny z najhorsich. Je to ukazka uplne zleho UX. Clovek skrolluje a skrolluje a nic. Obsah sa straca v tej zaplave grafiky a zbytocneho dizjanu. Musim ho tam hladat. Orientacia uplne zla. Clovek trocho odskrlluje a nevie, kde je.
Ten priklad s dsl.sk je dobry. Aj root.cz je lepsi ako vsetky ukazkove weby.
Dsl.sk je kvalitní především obsahově (a diskuze tam jsou kolikrát ještě o něco lepší než samotné články), ale pár inovací by určitě zasloužil.
Design root.cz je pro mě o něco lepší, články se mi zde čtou lépe na většině zařízení. To je pro mě moderní (a zároveň poměrně funkční) design. A nevšiml jsem si, že bych zde musel "cakat ako idiot, kym sa stranke uraci nacitat". Taky si uvědomte, že většinu toho designu, na který tu nadáváte si přeje zákazník, ne ti cool kreativci. A ne, nejsem chlapec od frontendů.
zároveň poměrně funkční
No nevím. Ten předchozí design funkční byl. Ale tenhle? Zrovna před chvilkou jsem kliknul na "zobrazit vlákno" místo na "další nový příspěvek", protože ty ikony vypadají stejně. Když odpovídám na poslední názor tak často vložím nový názor, místo odpovědi, protože tlačítko "odpovědět" je velmi nevýrazné, zatímco tlačítko "Přidat názor" svítí na dálku. Když vyjede ten geniální popup co mi nabízí k přečtení další článek (který jsem většinou právě dočetl), tak abych se trefoval přesně na střed toho křížku, protože není graficky ohraničená jeho aktivní plocha (hlavně, že se otočí, když nad něj najedete myší - co mají ale dělat majitelé dotykových obrazovek?).
"si přeje zákazník"
Chtel bych videt toho zakaznika, kterej si preje polonefunkcni web. Jestli ono to spis nebude vo tom, ze tvurce ho odkaze na svoje veledila, a zakaznik tak maximalne rekne "tuhle to chci vic ruzovy a tamhle chci ty rohy vic kulaty" ... predevsim pak proto, ze kdyby rek "a taky chci aby to fungovalo" ... tak to bude s 1000% prirazkou.
Vnímáte to příliš intenzivně a vyhroceně. Nedivím se vám, pokud si vás zařadím do skupiny power-userů. Myslím však, že tady prezentované trendy řeší zejména zachycení maxima prvopříchozích na danou stránku s očekáváním zejména BFU. Z vašeho (a mého též) pohledu jde o opičárny, které jen zdržují - protože máte při příchodu na danou stránku jistá očekávání a taky zkušenosti a chcete rychle postupovat dál a s velmi pozvolným dávkováním informací vzrůstá vztek. Představte se, že jste průměrný brouzdač - vaše očekávání budou (pokud vůbec budou) velmi malá, zkušenosti minimální, roztržitost značná, dispozice ke zmatení taktéž. Prostě ony trendy předpokládají člověka buďto lehce retadrovaného (skutečně to nemyslím zle) nebo člověka hodně roztržitého - a takového chtějí zaujmout. A věřím tomu, že tato strategie je vzhledem ke stavu internetové populace dnes účinná.
Podotýkám, že předpokládám nasazení zde diskutovaný trendů zejména na HP firemních webů nebo projektů pro masy a ne v e-zinech či odborných/technických webech. I tam je však žádoucí přehledné logické členění jak obsahu, tak grafické prezentace, aby člověk nemusel přečíst celou obsahově hutnou stránku, aby se dostal o krok dál. Každopádně ale ono dávkované "odkapávání" informací by na těchto webech způsobilo okamžitý odliv uživatelů.
Tedy - je třeba rozlišovat, o jakou stránku (a tedy o jaké úživatele) jde.
Tak to bych si nedovolil takto generalizovat. Pominu-li klasické obsahové stránky, které bývají běžně hodně dlouhé, tak existují záměrně vytvářené one-page prezentace. Dlouhý článek mám rozhodně raději v jednom kuse, než nasekaný na x dílů/stránek, mezi kterými se musím proklikávat a opakovaně načítat ten balast kolem obsahu, který mne zajímá. A one-page layout je podle mého také naprosto legitimní koncept. Něco jiného je, pokud je konkrétní případ zvrtaný.
Určitě však nesouhlasím s tezí, že na webových stránkách se nemá scrollovat.
Jasne, proto vsechny ctecky e-booku zobrazujou knizku jako nekonecnej rolovaci text ... oh wait ...
Ten balast kolem nacitas opakovane vyhradne proto, ze autor je trotl.
Pricemz je pomerne zasadni rozdil mezi tim, kdyz si zobrazis onepage formu nejakyho clanku o 30 normostranach textu (treba proto, ze v tom chces neco najit), vs kdyz ti stranka scroluje pres 10 obrazovek a toho textu je na ni 1/4 normostrany. Viz treba tu nekde kolem odkazany themoviedb ... kde to, co se ti roluje pres 5 obrazovek by se naprosto vpohode a prehledne veslo na jedinou.