tentokrat je komiks pomerne vtipny a pointa ma hned nekolik urovni.
1. nazev iPorucha odkazuje na o-ickovani vseho, ceho se apple dotkne, tentokrat dokonce poruchy, coz je absurdni (doufejme, ze stale jeste).
2. slovo porucha samotna odkazuje na meta-meta-uroven, tj. na velkou cast reakci na jine komiksy na rootu, ven ze situace v komixu, jde o to jistou, mirnou formu zcizovani podle stanislavskeho.
3. prvni nosna cast vtipu je, ze zakazgeek jiz prijde s presnou klasifikaci jadra poruchy, tedy je mirne absurdni tazat se po projevech.
4. pricemz otazka, kterou poskok apple za pultem pouzije, jde po povrchu, cimz se zrejme odhali, ze jeho kvalifikace, je mnohem nizsi nez zakaznikova
5. druha nosna cast vtipu je v tom, ze porucha pohyboveho cipu se zrejme projevuje celkem jasnym zpusobem - nefunguji aplikace pouzivajici informace z pohyboveho cipu, ci funguji erraticky, tedy je mirne absurdni tazat se po projevech, kdyz vime, v cem je problem.
Re "4. pricemz otazka, kterou poskok apple za pultem pouzije, jde po povrchu, cimz se zrejme odhali, ze jeho kvalifikace, je mnohem nizsi nez zakaznikova"
A: A jak se to projevuje.
B: No, nejde mi todle zmáčknou
Absurdní? Kolikrát už jste od zákazníků či "rádoby odborníků" slyšeli: nefunguje tohle a tohle (velmi jasně definovaný pojem, resp. přímo terminus technicus). A nakonec to - často na první pohled - bylo něco úúúplně jiného. /bez ohledu, zda se to týká sw či hw - sw nám asi bude bližší, tam si to lépe představíme/
Má-li být pointa vtipu v "blbém" dotazu prodavače, tak už vím, proč vtip nechápu.
I když si myslím, že dokážu ukázat na jádro závady hodně přesně (často opravuji úspěšně nejen počítače), dodržuji určitou pokoru před reklamačními techniky a popisuji _relevantní_ příznaky závady a jen pokud se technik příliš odchyluje ode mnou předpokládané diagnózy, opatrně položenou otázkou mu napovím.
Povrchní projevy se uvádět musí, technik je stejně musí napsat do reklamačního protokolu. A po pravdě, bývá na slovo skoupý. Např: Nejde zapnout.
Parkrat jsem jiz takle k reklamaci prisel s diagnozou a musel jeste vysvetlovat, o cem to vlastne mluvim. Treba nedavno muj ISP presel na jine modemy a novym priradil jiny rozsah ip adres. Po vymene modemu jsem se nedostal na news server, byl jsem odmitan, protoze soudruzi zapomneli povolit pristup z noveho rozsahu adres. Volal jsem jim asi 5x, mackal cudliky voleb z jejich hlasove nabidky a poslouchal hroznou hudbu. A trvalo vice, nez tyden, nez konecne nekdo pochopil, kde je problem a neco s tim udelal. A pamatuji se, ze pri prvnim telefonatu jsem musel vysvetlovat, co je to news server, jak se ten jejich vlastne jmenuje a pozadal jsem je, aby si dali dohromady konfiguraci a povolili pristup z novych adres. Cili diagnozu jsem prinesl, ale za blbce jsem byl zase ja. Supportak se mi snazil namluvit, ze news server vlastne neexistuje, ze je to mystifikace, protoze dneska vlastne jede vsechno uz jen na webu.
V minulosti jsem jiz mel s jejich serverem problemy, kdy server sice jel, a ja na nej i mel pristup. Potiz byla v tom, ze se jim jiz nekolik tydnu nesynchronizoval s jinymi servery, jak jsem zjistil porovnanim s google groups. To byla tehdy take domluva.
Vrta mi hlavou, jak by to vypadalo, kdybych mel problemy s POPem nebo SMTP. Dost mozna o tom take neslyseli.
tiez som hladal nejaky zmysel...
pretoze mne to pride normalne aby poskok daval take otazky .... keby bol trochu inteligentnejsi (alebo keby mal poruchu osobnosti), tak nerobi takeho poskoka, ja som si pri reklamaciach na take blbosti uz celkom zvykol...
ja :: "kyve sa mi klavesa CTRL na mojom novom laptope"
on :: "kedy sa to najviac prejavuje?"
Smysl toho obrázku není žádný, krom účelu škádlit Bleka, V praxi nehledej za prodavačem technika. Prodavač si jen pomatuje otázky co slyší od technika. Pokud ty samé otázky slyšíš od technika, tak zpravidla jako zákazník neznáš všechny souvislosti související s problémem. Technik se obvykle setkává s průměrně až velmi podprůměrně technicky zdatnými jedinci, proto se zaměřuje na na co nejvíce primitivní popis toho, co zákazník vidí a jeho diagnóza a závěry ho zpravidla nezajímají. Pokud chce zákazník něco vysvětlit, tak ber navědomí, že ne všichni se umí přizpůsobit chápání každého zvídavého prakticky nekvalifikovaného individua.
Situace nastíněná v komixu mi přijde opravdu jen jako normální dotaz. Pokud to chápete jinak, máte pravěpodobně problémy s komunikací. Nikdo totiž nevidí tomu druhému do hlavy a nemuže vědět co tím termínem doopravdy myslí.
Příklad: Otázka zní co je to pohybový senzor. napadají mě 3 možnosti:
1. senzor zjišťující zdali je přístroj horizontálně nebo vertikálně, (používá se to u fotoaparátu aby jsme věděli, jak orientovat fotku.)
2. nějký druh krokoměru, akcelerometru... (Ipod to pravděpodobně nemá, ale člověk nikdy neví jestli zákazník nemá v ruce najeké speciální vydání)
3. hned by mě to nenapadlo, ale mohla by to být i dotyková obrazovka, display,(Touch pad... těžko říct, jak to ten který výrobce pojmenuje). Zde by byl dotaz oprávněný, někdy totiž dotykové display náhodně nefunguje a jindy má náhodně hodně nízkou citlivost. (obojí je na výměnu). Pokud je software příliš vypočetně náročný, nemusí display zaregovat včas, nebo ho zákazník mohl blbě zkalibrovat....
Vzhledem k faktu ze se zjevne jedna o autorizovanou prodejnu. Dalo by se ocekavat, ze prodavac bude vedet co je v pripade iPhone mysleno pohybovym senzorem se vsemi dusledky jeho nefunkcnosti. Z Vasi reakce je jasne ze neznate iPhone/iPod touch coz Vam nikdo nema za zle pokud toto neni soucasti Vasi prace neb kazdy ma delat to cemu rozumi.
"bude vedet co je v pripade iPhone mysleno pohybovym senzorem"
No jo, ale ví to i ten zákazník? A jak se asi (nejrychleji, a hlavně blbuvzdorně) prodavač dozví, že zákazník ví, o čem je řeč? Že zákazník jen nemachruje, aniž by měl ánunk co vlastně říká.
Máš pravdu, neznám Ipod. Psal jsem to obecně jako technik spotřební elektroniky. Technik nutně potřebuje technickou dokumentaci, ale již se tak nezajímá o marketing, takže již nemusí znát "u jiných přístrojů nevídaný marketingový název" pro něj zcela samozřemé a běžné funkce obvyklé pro tuto kategorii přístrojů :-)
kdyz amater vede monolog o problemu, tak to sice jde, ale musi pomalu, aby si odbornik dokazal asociovat terminy a prelozit a pochopit co chtel amater rict. pak nastava druha faze - identifikovat mista, kde se amater dopousti nejednoznacnosti.
1, 2 neni ani na uskleb
3 - naopak, je to ta jedina spravna otazka, stejne jako jedina spravna vytka zakaznika je "nemuzu delat tohle a tohle, telefon pri tom dela tohle a tohle, spravte to"
4 - zase spatne, viz 3, jen zkusenosti, nebudu se typicky chovat podle raritnich vjemu, typicky se budu chovat podle typickych vjemu a typicky vi zakaznik hovno o vnitrnostech
5 zase ani na uskleb, leda na trapnej
ten vtip stoji za hovno, BLEK.ovy vlastni vtipy na tema poruchy jsou daleko vyzivnejsi, az Warholovsky demaskujici (neco na zpusob jak nechal pul hodiny namirenou kameru na nejakou znamou osobnost a odbehl)
ze jako tresinka na dortu z nejakeho duvodu prodavacova leva ruka jakoby nahodou schovana pod iStolem :o) Je to zrejme jen doplneni bodu 4, ale velmni zajimave, ehm, dokreslujici situaci, ze...
To je asi tak přesná kvalifikace poruchy jako když přijede technik vyměnit monitor, který podle zákazníka "nefunguje" a zjistí, že je vytažený ze zásuvky, protože manželka potřebovala zapojit vysavač.
Chvíli jsem váhal, zda to nějak nesouvisí s masturbací (oba muži na obrázku mají levou ruku v nějaké divné poloze) a pak jsem usoudil, že to je fakt jenom narážka na Blek.a.
No vidis, mne nic z toho moc vtipne neprijde.
Mne jeste napadlo, ze zmineny prodavac je naopak velice dobre informovany, a vi ze zadna aplikace ktera by pohybovy senzor vyuzivala jeste neexistuje, proto se pta jak se to projevuje... Ale vzhledem k tomu ze to neni realny stav, tak jsem myslel ze mi ten vtip nejak unika. Asi neunika, proste se netrefil do meho smyslu pro humor.
Davam licenci k dispozici zdarma pro nekomercni pouziti pod licenci BSD nebo pro jakekoliv pouziti s vyjimkou pro vojenske a policejni ucely pod licenci GPL. V ostatnich pripadech je nutno dohodnout konkretni licencni podminky se mnou, pripad od pripadu.