Coz takhle si vobcas trosku rejpnout do vlastnich rad? Vono se preci rika, ze kdo si neumi delat srandu sam ze sebe ...
Docela zajimavy tema by mohlo bejt 'nerd v autoservisu' nebo 'nerd u porodu'.
V autoservisu totiz dokazou vykecat i jinak chytrymu nerdovi diru do hlavy a v porodnici jak by smet.
Neco jako, ze nerd povida mechanikovi: To jsem rad, ze jste tomu mymu BMW vymenili nejen remen, ale rovnou i rozvody. :-D
Dyk od toho jsou prece v servisu odbornici, ne? S rozvodovym remenem vam vymeni i rozvody, uz ale nevymeni treba vodni pumpu a napinaci kladku, jak predepisuje pri vymene remenu vyrobce. Vam se pak na dalnici zadre lozisko, urve remen a hlava motoru vam vybehne kapotou takovym fofrem, ze cestou na obeznou drahu jeste sunda letadlo.
A typicky nerd si neporidi neco tak mainstreamovyho jako auto s remenem. Pokud si vubec neco takovyho poridi. Jako priznivce stabilnich vetvi bsdcek a primitivne jednoduchych a funkcnich veci je preferuji retez nebo ozubena kola. I kdybych mel tak klesnout a kupit si starou schade.
A hlavne cela koncepce mechanickeho prevodu u neceho co musi byt tak presne a kde hrozi odkurneni celeho motoru je zastarala a je slabym clankem ne-li myslnym kurvitkem u celeho motoru. Chybi tam fail-safe reseni aspon na mechanicke bazi. Kdyz uz se to podela tak aspon tak by to odnesl jen ten samotny pohon a ne zbytek motoru.
A nejhorsi na tom je ze se to nestane postupne ale mzikem. A rupnout remen muze klidne uplne novy protoze bezny automechanik neni materialovy expert a kouka jen ocima. Spatny retez poznam ocima a usima. Na to mne staci zaskoleni.
Elektromagneticky zpusob se jeste neprodava, protoze automobilovy prumysl doposud nevymyslel jak implementovat fatalni zavady vedouci k nakupu 8x drazsich nahradnich dilu.
Panove, predstavuju si, ze by jste presne takhle dopadli v tom servisu.
Ucet byste zaplatili bez mrknuti voka. Jeste byste to vokorenili nejakou tou radoby chytrou hlaskou o 'hlave valcu na obezne draze'.
Takovej nerd je mechanikuv sen: Protoze nevi, ze v BMW neni remen ale retez. Navic, tohle nesmyslny navyseni ceny za opravu bere s vopravdovym pochopenim. :-)
Za prvy tu nikdo nevyvraci ze BMW nema remen ale retez a za druhy jak ktery BMW a jak ktery motor. A to pokud se bavime jen o autech.
Tak zas mechanikova nocni mura jsou ridici jednotky,firmwary a settingy. Zatimco mechanik si koupi supr,dupr,certifikovany pristroj, nerd je schopen to same udelat s notasem a handmake mezisraci na CAN a jine busy a busky.
Mechanici byvaji v mechanice velmi zdatni ale na elektroniku nadavaji. A ne nadarmo. Hlavni ukol elektroniky v dnesnich autech neni ridici pomahat, ale implementovat sofistikovana kurvitka jez si zakaznik kupuje za nasobky ceny s rozumnou marzi. Plus je jeste treba pridat tzv. vypalne ceskych znackovych servisu.
Ja bych remen dal tak maximalne na pohon klimy nebo ventilatoru. Niceho kritickeho.
Se slzou v oku vzpominam na dedu jak se mu zacalo varit embecko. Potom polozil posadce otazku:Zensky nemate puncochy?
Dneska clovek musi mit i ten certifikovany remen s cipem ktery overi rfid ctecka ze je to spravny remen a ten papir od nej si pomalu jeste musi schovat pro STK nebo kdyby naboural.
V zásadě souhlas. Ale ten očipovaný řemen by mohl být i výhoda – když koupíš staré auto, tak bys věděl, jestli je čas na výměnu nebo ne a nemusel měnit součástky preventivně (protože se fakt nelze spoléhat na to, že předchozí majitel dělal servis v předepsaných intervalech). Ale to by to nesmělo být tak zkurvené, že si ten čip sám nepřečteš a informace nedekóduješ (asi bys vyčetl jen nějaký bezvýznamový identifikátor a ten by se musel odeslat do centrály k výrobci, kde by teprve zjistili, jak stará ta součástka je a kdy byla nainstalována).
To pozbyva smyslu. Od toho maji servisni zapisy do ridicich jednotek kde uz se nemaze jen pamet zavad, ale i id servisu, ostatni provedene opravy a jake mel zakaznik v dobe navstevy na sobe boty.
Pokud koupim stare auto a nejsem si stoprocentne jisty historii, tak rozvody preventivne vymenim. Zrada noveho remenu je v tom, ze nevis ktere tele ve znackovem servisu to menilo, kterym ostrym nastrojem do nej dloubl a pridrzoval. Zpusob montaze ze vec ktera ti srazi zivotnost cele sady na minimum. Ja bych v tomhle nikomu neveril. A nebo mi dany servis da zaruku na dil po celou zivotnost/kilometraz remene? Ha to asi tezko.
Ono se tam stejne muze tech veci vykydlit vic a proto se meni i kladky,pumpy cele soustroji(u modernich aut jsou kladky i z plastu).
Ta ridici jednotka pochopitelne nestoji vic nez dva litry...
Pokud mas blize hranice, tak jezdi do zahranicnich autoservisu.
V cechach jsem mel jeste donedavna problem zkontrolovat CNG casti kdy auto uz bylo takto vyrobeno. Nastesti se situace aspon v cajzlu v tomto ohledu vylepsila.
A to nehovorim o automatech ktery autoservisy v cesku proste neumi opravit a meni celou prevodovku. Udrzby automatu zasadne neprovadi - nemeni olej a nekontrolujou ani ty jednoduchy roboty do doby nez se neco vykydli. Nedej boze aby dostali do ruky DSG.
Je to des. Kdysi strojirenska velmoc a ma takhle mizerne autoservisy. Cest vyjimkam.
Ano, jadernou elektrarnu sovetskeho typu - asi tak o 20 let starsi technologie nez na zapade a kdyby si to soudruzi nepohlidali, vse v okruhu 100km od ni by se nejradsi vystehovalo.
Dneska je to jen o tom, jestli ty reaktory budou ze SSSR nebo od imperialistu ze zapadu. Od nas nebyly nikdy. Jedine ten uran.
Futrál Westinghouse s reaktorem VVER vyvinutým v SSSR a vyrobeným v Plzeňské Škodě! Nic bezpečnějšího na světě neexistuje, a to se Švédi hodně snažili. Zbytek světa je pořád ještě na úrovni Three Mile Islandu.
Jenže dneska by náš montovací "průmysl" nepostavil ani zmenšeninu Černobylu, kde by se uran přihazoval lopatou. Určitě jsi na to pyšný.