Týden v KDE: nejen střídání dne a noci
Automatické střídání dne a noci zamířivší do Plasmy 6.5.0 je novinkou, kterou si Nate Graham vybral k vypíchnutí na začátek přehledu novinek z vývoje KDE za uplynulý týden. Kromě toho jsou zde i další novinky, úpravy UI a opravy chyb.
Budoucí Plasma 6.5.0 tedy dostává schopnost automaticky přepnout na jiné globální téma vzhledu prostředí v rámci přechodu mezi denním a nočním cyklem, včetně možnosti nastavení, po kolika sekundách nečinnosti se tak má státi (to pro případ, aby třeba během zaníceného psaní článků na Roota se nebohému autorovi nepřepnul editor ze světlého na tmavý režim). Specificky u wallpaperu lze nastavit, aby se stále používal jeden konkrétní („tmavý“, nebo „světlý“).
Dále na Waylandu v této verzi Plasmy najdeme změnu chování KRunneru, kdy je-li vyhledávaný soubor už dříve otevřen v nějaké aplikaci, uživateli se rovnou zvětší její okno. Čtečka Orca umí na Waylandu číst změnu Caps Locku. Nastavení rohů obrazovky se přesouvá do sekce Zobrazení a monitorů. Je-li systém nastaven pro hibernaci, nově se hibernace nabídne i v menu v SDDM.
Téměř desítka oprav míří do aktualizační verze Plasma 6.4.4, povětšinou řeší zamrzávání či přímo pády Plasmy. Plasma 6.5.0 pak dostává také pár oprav. Nate dále v přehledu zmiňuje Qt 6.8.4 s opravou chyb způsobující za určitých okolností nadměrné zatěžování CPU při běhu KWin na X11. Počet chyb s vysokou prioritou zůstává na čtyřech, počet 15minutových klesl z 28 na 23.
Týden v GNOME #210: vylepšení knihovny Libadwaita
Tradičně skromnější přehled novinek v GNOME zahajuje Alice s informací o dalším vývoji knihovny Libadwaita, kde se mění velikost UI fontu z 11 na 12 bodů a projekt má novou třídu stylů .document pro použití se specifikovanými widgety, zamýšlenou pro věci jako zprávy v chatu. V -body je též zvětšena výška řádku (spolu s .caption), může být použita pro texty typů UI popisků, které budou čitelnější – už je nyní použita pro popis dialogů, popisy stavu a skupiny preferencí či pro sekce What’s new / legal / troubleshooting v dialogu About.
Mezi projekty Circles přehled zmiňuje novou verzi Drum Machine 1.4.0, z projektů třetích stran pak aplikaci Nucleus, periodickou tabulku s řadou vlastností. Dále vyšla první verze Newelle 1.0.0, nástroje fungujícího jako AI asistent pro GNOME. Další novinky přináší Fractal 12, v Rustu napsaný „kecálek“ pro Matrix.
Nakonec v závěru přehled uvádí, že příručka pro portování rozšíření na GNOME Shell 49 je hotova a projekt nyní akceptuje tato rozšíření.
Nová verze Wayback 0.2 pro běh X11 desktopů na Waylandu
Nadále platí, že projekt Wayback je v alfa stádiu vývoje, nicméně projekt pozvolna pokračuje dál a nová verze 0.2 přináší několik novinek a oprav chyb. Tvůrci zmiňují u wayback-session použití &argv[1] namísto &argv[optind] (opravuje se tím zacyklení v wayback-session sesscmd) či nakládání s child procesy bez SIGTERM. Projekt je nyní k dispozici skrze Gentoo GURU ( gui-wm/wayback) a Nixpkgs ( wayback-x11 v unstable).
Linus Torvalds stále používá Radeon RX 580
Radeony éry Polaris (tedy např. modely RX 480 a RX 580) byly velmi populární a dodnes jsou na Steamu hojně zastoupené. A hle, z jednoho komentáře v jaderném mailing listu při řešení jedné regrese vyplývá, že RX 580 stále používá i sám Linus Torvalds. Jeho novému stroji postavenému kompletně na AMD jsme věnovali před 5 lety samostatný článek. Zajímavostí je, že ač jde o poměrně staré GPU, má k němu Linus připojen nadprůměrně schopný monitor, ASUS ProArt 5K poskytující 5120×2880/60Hz zobrazení. Kromě toho se Linus vrátil k notebooku s Intelem.
Linux se blíží ke 3% zastoupení na Steamu
Mezi hráči využívajícími platformu Steam nadále roste podíl těch, kteří hrají na Linuxu, alespoň to vyplývá z přehledu na měsíc červen, kdy Linux dosahuje už 2,89% podílu. Překvapením by nemělo být, že významná část této části koláče připadá na přenosné konzole Steam Deck, poměrně slušný podíl si ale drží různé varianty Fedory 42, také již tradičně Linux Mint a též všichni, kteří Steam provozují přes jeho Flatpak instalaci.
Podíl výrobců x86 CPU jen mírně osciluje, Intel si připsal 1 procentní bod z podílu AMD, nadále ale platí přibližný poměr 1:2 ve prospěch AMD. Tři čtvrtiny grafických kart jsou stále od Nvidie, zhruba šestina jsou Radeony (což je také iGPU ve Steam Decku, dodejme), necelý 8% podíl připadá na Intel. Méně než 4 % uživatelů mají dvoujádrové CPU, čtyři pětiny mají alespoň 6 CPU jader. Nejčastějším rozlišením displeje je stále 1920×1080, nejčastějším OS jsou Windows 11 a nejvíce lidí má 16 GB RAM, resp. 8GB paměti na grafické kartě.
Intel XeSS 2.1 přináší Frame Generation i pro neIntelovská GPU, stále ale má uzavřený kód
Na světě je nová verze balíku Intel XeSS 2.1, tedy Xe Super Sampling, obdoby Nvidia DLSS a AMD FSR. Intel konečně otevírá podporu generování (neexistujících) snímků XeSS Frame Generation + Xe Low Latency i pro konkurenční GPU (věc funguje pro GPU zvládající Shader Model 6.4 a vyšší), nicméně nadále jde o projekt s uzavřeným zdrojovým kódem (licence Intel Simplified Software), navzdory dřívějším slibům o jeho otevření.
Další novinky zahrnují určitá vylepšení pro API Vulkan pro lepší reportování chyb, práci s validační vrstvou a obecná vylepšení stability. Jak dodává Phoronix, nadále platí, že na Linuxu není XeSS dobře fungujícím řešením, což ostatně bude jistě plynout i z jeho uzavřenosti. Toto je ještě dluh Intelu vůči linuxové komunitě.