Me hlavne vzdy zamrazi z toho androidu v aute, ktery ma pristup k CAN. Zamrazilo by me i s iOSu nebo Windows, ale ten lagroid, to je fakt sila. Zadny system by nemel byt pripojen primo k CAN, tecka! Pres CAN se daji vystrelit i airbagy a tim myslim, ze veskera obhajoba toho, proc by zadny externe pripojeny system nemel mit k CAN pristup, konci ....
Me treba pobavil ten pocin ceskeho t-mobilu tusim. Nejaky nesmysl do auta, pripojeny do OBD a posilajici prikazy z lagroidiho telefonu, to nemohl vymyslet soudny clovek ....
Čistě prakticky platí, že
1. V autech je několik sběrnic CAN a ne na každá jsou kritický informace
2. CAN jde jednoduše zapojit tak, že zařízení nemůže vysílat a jenom poslouchá. Stačí zapojit TxD fyzické vrstvy na Vcc místo na procesor.
3. Idioti, co to připíchnou i na motorový CAN a s možností vysílat, se asi najdou. Soudě podle Srandoidu v autě...
ano, je to do jisté míry redundantní informace, ale vychází z faktu že čeština používá rody založené na pohlaví + středním rodě. a kdyby se z češtiny stal bezpohlavní programovací jazyk, pochybuju že by Tě další existence bavila víc. kromě toho, ignorování toho pravidla způsobuje úpornou bolest hlavy a samovolné ostření hran polní lopatky.
Vy chcete na zaklade hovorove cestiny posuzovat pravidla pro spisovnou cestinu?
Kdyz uz jste v te Mense, tak byste tu diru ve vasem logickem postupu videt mohl.
Navic, pri oficialnich formalnich prilezitostech, na uradech, v mediich apod. se pouziva zpravidla spisovna cestina. Ze namisto spisovne cestiny (kde je rozdil mezi i/y poznat) pouzivate pouze hovorovou cestinu je pouze vase chyba. Nechci vas nutit spisovnou cestinu pouzivat, ale kdyz uz ji nepouzivate, nemate ani moralni pravo "do toho kecat".
Samozrejme, ze to na Slovensku na uradech nevadi, pokud obe strany pouzivaji spisovnou slovenstinu a spisovna slovenstina ma takovato pravidla.
Proc ale chcete za kazdou cenu prznit cesky jazyk, ktery nema stejna pravidla jako slovenstina? Tenhle vas myslenkovy postup mi hodne pripomina "vynucovani si" vyhod mensiny oproti vetsine. Napriklad kdyz pristehovalci chteji na cizim uzemi uplatnovat svuj pravni system (svoje pravidla), prestoze v zemi kam emigrovali uz pravni system je a meli by ho respektovat, chovat se jako hoste, nikoliv se ho snazit zmenit k obrazu svemu, prave proto, ze jsou hoste a ta hostitelska zeme (o ktere vi o dost mene, nez "domaci") ma svou historii, vyvoj, neco, s cim se identifikuji a nepotrebuji byt "nasilne obohacovani".
https://wikileaks.org/ciav7p1/cms/page_13763790.html zmiňují se tam "Vehicle Systems (e.g. VSEP)"
Podle všeho byl hacknutý software auta použit k vraždě Michaela Hastingse
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Hastings_(journalist)#Controversy_over_alleged_foul_play
díky za odkazy, o tom se dá už bavit.
Ve stejné seznamu jako VSEP je i BSD, Linux, QNX a celé to má nadpis: "možné cíle".
Další odkaz je dobře ozdrojovaný, člověk se pročte k citaci od Richard Clarke:
“So if there were a cyber attack on the car — and I’m not saying there was,” Clarke added, “I think whoever did it would probably get away with it.”
Všechno to je moc varchlaté, o hacku auta nepromluvil nikdo, kdo by měl kredit a dokázal získat určitý řětez důkazů nebo alespoň simalucí. Rozhodně to nelze považovat za skutečnost, pouze jako ještě nevyvrácenou/nepotvrzenou možnost.
Nikde se moc o úpravě SW nemluví, propašovat vlastní kus kódu do auta není opravdu moc snadné, musel bys za výrobcem, ale často jedno komponentu jich dělá více a jsou zaměnitelné, CAN bus je pěkná mrcha a vše napráská, nemluvě o tom, že řada informací se ukládá. Hack auta přes nějakou zranitelnost je už mnohem pravděpodobnější a už pár případů se objevilo.
O tomhle všem píší lidé, kteří se vývoji nebo bezpečnosti příliš nevěnují, mají jen obecnou představu o tom jak to funguje a pak tvrdí a sdílí naprosté nesmysly. Wikileaks je také vtipný, není žádná možnost jak ověřit věrohodnost informací, ono stačí pozměnit 1 % údajů, úniky z principu není možné jednoduše ověřovat a přece se najde řada lidí, kteří tomu 100% věří, byl bych v tomhle opatrný.
Jenže problém bezpečnosti současných aut netkví v otevřenosti software, ale v tom, že nějaký idiot propojí všechno se vším a mezi to nastrká tak maximálně "fajrwól" blokující pár největších průserů.
https://www.wired.com/2016/08/jeep-hackers-return-high-speed-steering-acceleration-hacks/