…student si domů může software zakoupit, může ho používat ilegálně nebo tento software doma vůbec používat nebude a nebude se dále vzdělávat. „Poslední jmenovaná situace je špatně, protože my chceme, aby se student doma maximálně připravoval, pokud bude chtít.“
spatne je samozrejme i ta druha moznost
--
Ucitel sice nemusi byt odbornikem na IT, ale alespon neco musi umet (nepochopim, jak muze moje kamaradka ucit vypocetku na ucnaku, kdyz sotva umi zapnout pocitac – takova vyuka je pak taky k nicemu)
U nás na škole se říkávalo: kdo to umí, ten to dělá. Kdo to neumí, ten to učí a kdo to není schopen učit, ten to řídí.
Být učitelem je náročné povolání (schválně nepoužívám zaměstnání), ale pokud chci něco naučit, tak to musím znát. Netvrdím, že bystrý žák někdy nepředčí svého učitele, ale tak už to bývá. A je na učiteli, aby ho to zpětně motivovalo. Základy VT může učit zmiňovaná paní, ale programování, databáze nebo operační systémy určitě ne.
To je velice široká problematika a nedá se shrnout ani do prázdných frází nebo do jedné přednášky. Je jedno, jestli je řeč o základní škole nebo o vysoké. Problém je v podstatě stejný, jde v prvé řadě o lidi. Kvalitní vyučující v jakémkoliv oboru musí být uživatel dané věci, pak jej to musí bavit, za další se chce v tom i dále vzdělávat a nakonec to musí chtít dále předat (např. u vědních oborů to lze vidět asi nejvíce). Co se týče OS je bohužel situace taková, že nejvíce lidí užívá Windows, mají rádi Windows, rádi třeba i instalují nové programy a pak rádi vše předají dále. Že musí žák pracovat doma v cracknutém CAD programu? Nezajímá! Že Adobe produkty stojí desetitisíce? Nezajímá! A tak se pak vyrábějí stahovači softwaru všeho druhu. Linux přišel na tento trh trochu pozdě, karty jsou už rozdány a horko těžko se budou měnit. Jediná možnost je ve výchově nových vyučujících, kteří pak budou dále učit své nástupce. Peníze v tom hrají taky svou roli, ale dokud bude truhla s penězi bezedná, nebude to nikoho příliš zajímat. Prostě se bude za soft platit a hotovo (i přes jasné neopodstatnění, třeba výuka profesionálních programů, které navíc velice rychle stárnou).
V přednášce jsem říkal, že v současném způsobu edukace pedagogů převažuje v aprobaci pro střední školy tendence, vychovávat teoretické informatiky více než učitele.
Rozhodně si nemyslím, že by učitel neměl být odborníkem, to ani v nejmenším, ale spíše by nemusel být vědcem, neboť čas, který můžeme věnovat do vzdělávání pedagogů na VŠ je totíž značně omezený a je otázkou, zdali současný předmětový mix jde optimální cestou. Zásadním způsobem chybějí témata (nebo jsou jen okrajová), která jsou pro výuku informatiky mimořádně podstatná – například vztah IT a společnosti, otázky etické,…
Můj názor je že:
Pedagogické fakulty by se měly zaměřit na to, aby své studenty učili učit, což zdaleka není jen soubor odborných znalostí z nějakého konkrétního oboru.
Teprve, až je učitel schopen nějaké míry vedení, začíná hrát roli míra odbornosti daného učitele. Nároky na specifickou odbornost by měly být tím vyšší, čím vyšší je stupeň školy, kde daný učitel působí (ovšem jsou i výjimky, kde to neplatí).
Bohužel, jsem se setkal s názorem, že „učit“ nelze naučit, že to studenti buď umí, nebo ne. Smutné je, že tento názor zastává řada učitelů pedagogických fakult.
Já to chápu tak, že učit se nelze pouze naučit, ale musí to mít učitel trochu i v genech. Stejně jako student herectví nebude automaticky dobrým hercem.
Učitel informatiky by měl být samozřejmě i odborníkem v oboru. Ale mesmí být fanatikem ve vztahu k jakémukoliv programu. Respektive neměl by to v žádném případě dát najevo před studenty. Naopak by měl umět vysvětlit rub i líc každého řešení.
Měl by umět i vhodně položit posluchačům otázku, jak jsou sami odhodláni se podílet na rozvoji společnosti. Do jaké míry jim záleží pouze na zisku a do jaké míry i na rozšiřování znalostí.
My neplánujeme, protože konferenci neorganizujeme. Samozřejmě jsem se na to organizátorů ptal a problém je prý s velkým datovým tokem z fakultních serverů (je to nějaký velký MPEG) a proto je vysílání blokováno. Víc o tom nevím. Letos by ale měly být záznamy rychleji, přímo na Altu se nabídl nový střihač, který má zájem to udělat rychle a poctivě. Tak uvidíme.
Vysílání živě přes web je myslím přehnaně nákladné, náročné na výpočetní výkon i obsluhu. Kromě toho, doma nemůžete nahrát tu atmosféru přes nějakou webkameru.
Fakultní videoservery přenáší video v mpeg2 při cca 6mbit/s, což většině uživatelů nepřijde málo, navíc to není zanedbatelné z pohledu odesílání z fakulty. Pokud to nemáte kousek, ani vám to za to nestojí, tak si počkejte na videa. Budete to mít bez přestávek a roztříděné. Při kompresi videa by písmenka často nebyla vidět, takže hodnotu by měla ± jenom zvuková stopa. Musel by někde běžet online rekóding do úspornějšího kódování, a nevím, jestli to je žádoucí. Navíc se tam nedají odfiltrovat případné drobné excesy, které není vhodné mít v záznamu :-) Musím ale říct, že organizátoři se vytáhli a žádné takové věci se neděly, ovšem je lepší být připraven.
Nevidím do toho do detailu, ale online vysílání je podle mě zbytečná komplikace a práce navíc pro organizátory, která přinese minimum užitku. Podle mě teda Videa budou, a pokud nebudou až příští rok, tak je snad jedno, jestli to je realtime, nebo záznam.
a ještě bych prosím prosil o opravu u Androidu: žádné problémy s alsou zde nejsou, při kontrole prezentace před LA mi to asi uniklo.
kromě vyřešených problémů nezapomeňte, že máte například možnost zcela jednoduše připojit i2c zařízení je naprosto úžasné – viz openmoko wiki a příklad s teploměrěm a měřičem atmosférického tlaku.
pro pochybovače: nedělejte si naděje z gta02-core. pokud se vám nelíbí dnešní gta02, na -core projektu si vždy budete schopni najít mouchy. :)
pro nerozhodnuté: gta02 je schopen 100% sloužit i neprogramátorovi jako super telefon s plnými možnostmi linuxu. pomalá grafika se řeší v X lepším tématem pro Enlightment, nebo instalací distra QTmoko. Pak máte plný debian systém s bashem, pythonem (jednoduché skriptování (hovořím o neprogramátorech, že jo :) )) a aplikacemi (co třeba xastir pro radioamatéry :). Wifi je stabilní a funkční, mohlo by to být lepší, ale je to jak to je. Android je dnes také výborný a spoustě lidí by se líbil (ztrácíte určité možnosti, ale aplikací pro Android je dnes poměrně hodně). myslím, že můžeme napsat: sen se nám splnil, máme funkční linuxový telefon (hardware před rokem a dnes i funkční aplikace).