Hlavní navigace

Má nový formát WebP od Google šanci nahradit JPEG?

4. 10. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Google představil nový formát fotografií WebP, který má přímo konkurovat dnes nejrozšířenějšímu obrazovému formátu JPEG. Vychází z video formátu WebM a jeho hlavní výhodou má být výrazně menší velikost, což se projeví na rychlosti načítání webových stránek. Má vůbec takový formát šanci na úspěch?

O co tady běží

Před pěti měsíci zveřejnil Google svůj formát WebM, jehož cílem je vytlačit z webu flash video. Nyní přichází nový formát WebP, který se už nezaměřuje na video ale na obrázky. Jeho cílem je snížit velikost obrázků a tím zrychlit jejich načítání z webu.

V rámci naší snahy o zrychlení webu jsme v uplynulých měsících vydali několik různých nástrojů. Protože byly neuvěřitelně úspěšné, chceme pokračovat s komponentami stránek, které jsou v současné době zodpovědné za většinu zpoždění týkajících se webů: obrázky, napsal ve svém oznamovacím článku Google.

Podle Google tvoří obrázky asi 65 % objemu webových stránek a většina z nich používá ztrátovou kompresi JPEG. Google se tedy rozhodl, že je čas vytvořit nový formát, který bude objemově menší a zároveň zachová kvalitu osmnáct let starého formátu JPEG. Google se rozhodl využít algoritmů VP8, který je využíván pro klíčové snímky ve WebM a nasadit jej na statické obrázky. To vše je navíc zabaleno do kontejneru RIFF, který umožňuje k obrázku přidávat různé užitečné meta informace, které známe z JPEGu. Pokud doplňkové údaje nepotřebujete, zabere hlavička příjemných 20 bajtů.

Samotné kódování využívané ve WebP (a WebM) používá predikční algoritmus, při kterém se enkodér snaží předpovědět hodnoty pixelů podle okolních hodnot. Ukládá se pak jen chyba, která při předpovědi vznikla. Pokud se ale predikční algoritmus trefí, uloží se jen nuly, kterých je v praxi ve výsledném souboru poměrně hodně. Tím pádem vzniká velmi dobrý vzorek pro následnou bezztrátovou kompresi. Zájemci si mohou podrobnosti přečíst v podrobné dokumentaci k WebM (PDF).

Jak se to chová v praxi

Teoretické výhody WebP jsou zajímavé, ale až praxe prověří, jestli skutečně stojí za to. Google se proto rozhodl provést praktický test na reálných obrázcích získaných z webu. Náhodně proto vybral milion obrázků, přičemž 90 % jich bylo ve formátu JPEG, 5 % PNG a 5 % GIF. Malou část (půl procenta) tvořily ještě obrázky v jiných formátech. Pak vývojáři provedli praktický test a hromadně tyto obrázky zkonvertovali do WebP tak, aby nedošlo ke ztrátě obrazové kvality. Celý balík obrázků se zmenšil o 39 %.

I vy si můžete vyzkoušet, co WebP s vašimi obrázky udělá. Na webu projektu je k dispozici konverzní utilita, která dokáže převést obrázky do WebP a ty pak případně zpět do bezztrátového PNG, abyste si mohli výsledky prohlédnout. Utilita je v současné chvíli dostupná pouze pro 64bitový Linux, uživatelé 32bitové varianty zatím musejí kompilovat. Verze pro MS Windows se připravuje.

Příkladový obrázek přikládáme také my, abyste si mohli udělat představu. U následujícího obrázku se podařilo ušetřit dvě třetiny velikosti:

Další příklady si můžete stáhnout z galerie projektu (přímý odkaz na ZIP soubor).

Má šanci na úspěch?

Jedinou výhodou, na kterou chtějí vývojáři nového formátu nalákat uživatele, je snížení velikosti obrázků na webu a tím zvýšení rychlosti jeho načítání. Faktem je, že 40 % není vůbec málo a pokud přihlédneme k celkovému podílu obrázků na celkovém objemu webové stránky, ušetří tvůrce i uživatel asi čtvrtinu velikosti. Pravděpodobně vás už napadla námitka, která se sama nabízí: při dnešních rychlostech připojení to není až tak podstatná nevýhoda.

Jinak se samozřejmě budou tvářit uživatelé mobilního připojení, případně tvůrci WebGL her, které nás v budoucnu pravděpodobně čekají. Při načítání textur o objemu desítek megabajtů už bude poloviční velikost znát. Bohužel proti jedné výhodě zatím stojí velká řada nevýhod.

Jason Garrett-Glaser, který je známým vývojářem enkodéru x264 a kritikem WebM, poukazuje na technické nevýhody nového formátu. Kritizuje především to, že WebP používá jen 4:2:0 chroma subsampling, zatímco JPEG umí 4:2:2 i 4:4:4. Navíc se podle něj v obrázcích ztrácí výrazně více detailů než v případě známého JPEGu. Nejdřív udělejte dobrý encoder a pak jej propagujte jako nejlepší alternativu. Obráceně to nebude fungovat, píše Garrett-Glaser na svém blogu.

Další nevýhody jsou ryze praktické a budou tak uživatele sedící za editorem i prohlížečem zajímat nejvíce. Především je to zatím nulová podpora na straně aplikací. To se samozřejmě může (a bude) časem měnit, ale otázka zní, jak dlouho to bude trvat a zda všechny podstatné aplikace budou nakonec nový formát podporovat.

Které vlastnosti WebP jsou podle vás klíčové?

Stejné je to i v prohlížečích – WebP si prostě dnes v žádném oficiálním vydání nezobrazíte. Google tvrdí, že v příštím Chrome (sedmičce?) už bude podpora integrována, ale zjevně ještě nebude kompletní. Podpora pro alfa transparentnost bude k dispozici „někdy v dalším vydání“. Podpora u ostatních prohlížečů je ve hvězdách, Google prý jedná s ostatními výrobci, ale nikdo zatím nic nepotvrdil. Je ale pravděpodobné, že Mozilla i Opera se přidají, vždyť už teď jedou ve vlaku WebM.

Velkým otazníkem je Internet Explorer, který je stále velmi důležitým hráčem na trhu a jeho podpora je pro nové technologie klíčová. Microsoft už odmítl přímo podporovat WebM a uživatelé, kteří budou chtít přehrát VP8 video, si budou muset do systému doinstalovat příslušný kodek. Z toho můžeme velmi dobře odhadnout, že ani s WebP nebude Microsoft kamarádit. Bez něj ale nemá nový formát žádný smysl.

Dalším problémem je univerzálnost nového formátu. JPEG je dnes velmi rozšířený, můžeme jej pořizovat pomocí mobilních telefonů, digitálních fotoaparátů a dalších zařízení. Pak jej přímo zobrazíme v našem DVD přehrávači, multimediálním síťovém přehrávači, set-top-boxu, vytiskneme jej na tiskárně nebo zobrazíme ve webovém prohlížeči. Tohle vše nám WebP neumí nabídnout. I s podporou v prohlížečích to bude jen formát pro ně. Pro všechny další operace budeme muset obrázky konvertovat, což je jednak velmi otravné a především to snižuje kvalitu obrazu.

Vítáte nový formát WebP?

  • Ano, moc se těším.
    40 %
  • Je mi to jedno.
    33 %
  • Ne, další zbytečný formát.
    27 %

Kde je růžová budoucnost?

Podle mého názoru zatím WebP příliš šancí na úspěch nemá. Většina uživatelů oželí pár desítek kilobajtů výměnou za pohodlí, které jim dnešní JPEG nabízí. Podpora je dnes v podstatě absolutní a neexistuje obrazová aplikace (softwarová či hardwarová), která by si s JPEG standardem nerozuměla.

root_podpora

Z historie víme, že jakákoliv masivní změna je pro uživatele velmi bolestivá a někdy ani zásadní výhody novinky nedokáží přinutit lidi ke změně. Už dlouhou dobu tu máme například formáty JPEG XR a JPEG 2000, které slibují podstatně vyšší kvalitu obrazu, ale nikdo je v praxi nepoužívá. Stejně tak o hudebních souborech OGG Vorbis se dlouho ví, že jsou kvalitnější než známé MP3 a jejich uživatelů je hrstka.

WebP nenabízí tak zásadní výhody, aby to uživatele donutilo na něj složitě přecházet, když překážky jsou poměrně velké a výsledná výhoda tak malá. Masového rozšíření na úkor JPEG se tak pravděpodobně nedočkáme. Je ale možné, že oba formáty budou v prohlížečích koexistovat a u aplikací, kde to má smysl, se bude používat paralelně s nejrozšířenějším konkurentem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.