Ten __asm {} byl dlouhodobě neudržitelný, bo omezoval kompilátor v optimalizacích. U Borland C byl snad dokonce zakázaný inline pro funkce s __asm?? Gcc to udělalo 1000* líp (i když ten zápis vypadá šíleně) a běžně se používá tam, kde jiné kompilátory mají builtin intrinsics. Psát s původní implementací VC++ inline asm by ten kompilátor na x86_64 nebo Arm64 úplně zabilo.
Obojí - podpora assembleru a intrinsics - fungují obvykle dostatečně dobře, s tím, že intrinsics jsou omezené na to, co kompilátor zná.
K tomu původnímu: IMHO je x86_32 (spolu s dalšími starými CISC) naopak asi nejudržitelnější - vzhledem k omezenému počtu registrů a CISC instrukcí je to pro lidský mozek ještě pochopitelné. Samozřejmě se všemi zápory z toho plynoucími .
To je něco jiného. Jako koncept je stejný, ale třeba zapojení pinů bylo odlišné, takže se musely používat speciální základní desky. Já takovou viděl (neosazenou), ale moc časté to asi nebylo (spíš mi připadlo, že to sem dováželi, protože to nikdo jinej nechtěl?). Ale zkusím si o tom neco zjistit blíže - sám jsem Weiteky (pro 386 a 486) nepoužíval a potom už to bylo jedno.