Predavat binarky inde mozu, ako napr. Ardour. Mohlo by stacit vyzadovat upozornenie, ze ide o open source. Kto chce alebo vie, ten si moze spravit vlastny build alebo ho stiahnut inde zadarmo. Takze dobre rozhodnutie na ochranu pouzivatela, ale mozno prilis restriktivne. Stacilo by blokovat tych, ktori tieto informacie neposkytnu.
Tvůrce poskytuje software pod určitou licencí. Pokud ji poskytne pod licencí umožňující tvorbu uzavřených komerčních derivátů, je NAPROSTO v pořádku, že se to děje. To je přece jeho věc, on tu licenci uděluje.
Ostatně mnohokrát jsem používal OSS software, kde se někdo sebral, opravil chyby, na té či které platformě ho zprovoznil a celkem logicky doufal, že se mu to alespoň částečně zaplatí. Oficiální verze byla podstatně horší nebo rovnou nepoužitelná.
Takže vítejte co chcete, ale je to slepé a vlastně dost hloupé.
Ano, tvůrci Krity (či kdokoli jiný) mají právo udělat "komerční build" a ten prodávat za peníze. Microsoft má právo se rozhodnout, jestli takové prodeje na svém obchodu chce. Pokud by Microsoft Store byla jediná cesta, jak dostat aplikace do OS, resp. jak vůbec uživateli ukázat, že nějaká Krita existuje a že si ji může koupit, pak by šlo o něco jiného. Ale tomu tak není.
Zajimavy je, ze to 20 let na windows fungovalo normlane pres free codec baliky a nebo appky jako VLC. A az ve Win10 je to jinak? Tak se zeptam takhle, stale jdou kodeky instalovat stejne jako drive a vse funguje jako drive. Proc MS nenabidne toto reseni? Proc musi nabizet svuj store s placenim neceho, co se da na par kliku udelat zdarma. Vam to prijde normalni? resp. pro uzivatelsky pristup?
Kdyz prijmu to, ze to berete kvuli legislative, tak mohl MS proste napsat hlasku chybi ten a ten kodek, uzivatel by si stahnul co kde sam potrebuje a bylo by. Ale takhle kdyz jako prvni vyskoci hlaska, musite koupit to a to, tak ja si napoprve myslel, ze to MS nejak zablokoval ve win a pujde to jen takhle...a ono ne, je to jen matouci taktika... Podle me to nesouvisi s licencema a zakonama a korporatem, ale jen to, ze chteji hrabat prachy....
BTW nebavime se o HW akceleraci ale SW prehravani.
Právě že se bavíme o HW akceleraci. Bez HW na novějších Windows h265 video nepřehrajete a potřebujete aplikaci třetí strany, která obsahuje softwarovou implementaci (ta to má ohledně práv jednodušší, zvláště pokud je SW z Evropy a ne USA - tady softwarový patenty zatím nemáme).
Pro upřesnění, s h264 problémy nebyly ("Zajimavy je, ze to 20 let na windows fungovalo normlane"). Např. stačí Microsoftu platit 4 mil. USD ročně patentovému poolu a má podporu h264 (i softwarovou) pro všechny prodané Windows. Podobně Cisco platí za svoji podporu h264 a tuto dává jako plugin do Firefoxu (ten tak díky tomu taky umí h264). Ale jak říkám, u h265 se patentový trolové poučili a chtěj víc - několikanásobně více peněz a méně přehledné patentové pooly. Proto taky se přechází na alternativní kodeky (VP9 jako dočasné řešení a AV1 jako finální).
EDIT: Mně ta hláška přijde srozumitelná, že potřebuje ze storu kodek. Akorát asi není jasné, že jde o h265.
13. 7. 2022, 14:20 editováno autorem komentáře
No a oni su v store 2 rozličné kodeky pre H.265: "HEVC Video Extensions" a "HEVC Video Extensions from Device Manufacturer".
Prvý je softvérová implementácia a stojí peniaze, druhý je podpora pre hw akceleráciu, pokiaľ HEVC už podporuje grafická karta a je zdarma -- tu odviedol licenčné poplatky už výrobca karty.
Zaujímavé je, že ten druhý kodek sa strašne zle vyhľadáva a vždy to nájde ten prvý :-).
Motivace používat Radeony 5450 a 6450 je naprosto jasná. Jde o poslední grafické karty od AMD s plně pasivním chlazením. Sice se pak vyráběly ještě low-endy v rámci následujících generací, ale ty měly furt stejné 32nm jádro z té 6450, asi prakticky bez úprav. nVidia vyráběla ve stejné době o dost výkonnější pasivní kartu, kterou taky používám se skřípěním zubů s binárními ovladači. A později ještě asi dvě generace lepší, které je ale obtížné koupit za rozumnou cenu. Dnes už se žádné grafické karty bez větráku nevyrábějí!
To je špatná úvaha. Jednak stáří těch karet je problém (i z hlediska údržby a hrnutí novinek do kernelu).
Druhá špatná úvaha je ono pasivní chlazení. Člověk musí mít velmi dobré flow vzduchu ve skříni, aby si zbytečně nezkracoval životnost komponent. Nakonec vyjde stejně nejlépe na takový pasiv napálit velký větrák na malé otáčky.
Další možností je si upravit novou kartu a překopat na ní chlazení ke svým potřebám. Každopádně best practice je foukat vždy.
Zdar Max