Vysoke skolsvi produkuje studenty takove, cemu odpovidaji vstupy – kvalita uchazecu (vzhledem k mnozstvi vysokych skol, ktere v poslednich letech vznikly jako houby po desti s velmi rozdilnou kvalitou) a dale podminkami stanovenymi ve vlade/na ministerstvu (to je ten napad „zvysime pocet vysoskolaku“, i kdyz neumi zvysit pocet lidi, kteri by na VS meli schopnosti).
Takze to neni ani tak tim, ze vysoke skoly plati stat formou prispevku na studenta, ale tim, jak je ten prispevek nastaveny a jak nuti skoly prijimat velke pocty studentu, aby mohly prezit.
Chcete zlepsit vysoke skolstvi? Snizte pocet vysokych skol, at se kvalitni uchazeci neredi tim, co nemelo nikdy po stredni skole pokracovat ve studiu. A dale zajistete kvalitni financovani skol (za malo penez malo muziky, vime?).
Az na poslednu vetu suhlasim. Penazi nie je v ceskom a toboz nie v slovenskom skolstve mnoho, ale z toho, co do skol prichadza + peniaze zo zahranicnych projektov ako KEGA, VEGA, APVV, NIL a ine, sa daju urobit neuveritelne veci. Tu je to ale kazdemu jedno, nik nema zaujem podielat sa na zvysovani kvality a transformacii vyucby z anonymneho memorovania na zapadny styl. Dovolim si povedat, ze ak by stupli vstupy o 100% kvalita by sa zvysila mozno o 10.
Do nas na VS hustili placal a pak nam tam jezdili „odpornici“ z Ceskeho telecomu jak jim funguje Frejm Vybley a ATM. Uz tehdy technologie na smetisti dejin. Mezi nejdulezitejsi patrily ty tri dementimatematicke predmety ktere me totalne otravily. Rozhodl jsem se jako ty.
Postupem casu jsem si zacal kvalitni vzdelani platit a to teprve se opravdu vyplatilo.
Negenerují ani jedno. Alespoň co se IT oboru týká. Ano, osahal jsem si Cisco router a strávil s ním 2 cvičení. To jsou skoro 3 hodiny. Jsem tedy odborník na sítě? Praktické úlohy sice byly, ale bylo jich jen pár (2?) a měly jedno jediné správné řešení, navíc obecně známé. Na víc prostě nebyl čas. Takže odborník pro praxi nejsem. A vědec? Proboha co je na opsání několika konfiguračních příkazů ze script vědeckého? A na přednáškách se sice povídá o tom jak se navazuje TCP spojení, ale opět, co je na tom věděckého? Vždyť nám jen přečtou RFC. Pak přijdete do praxe, síťové spojení některých stanicí náhodně chcípe a vy hledáte co se kde pokazilo. S Wiresharkem a spol. v ruce a po několika hodinách s velice dobře placeným helpdeskem IBM na telefonu pak zjišťujete, že vám umírá jeden box v USA a ten druhý má nestandardně nastavené MTU a některé pakety pak cestou k nám někdo zahazuje. Na tohle mě VŠ nepřipravila ani prakticky ani teoreticky. Jo, naučili mně co je to MTU, to zas jo.
Nepsal sem ze generuji, ale ze se pokouseji. Taky netvrdim, ze by absolvent VS mel byt odbornik pres Cisco … ale me by byt schopen s manualem v ruce ho nejak aspon „rozumne“ nastavit, mel by ± vedet co lze a co nelze, aby vedel, jestli to ma hledat, nebo rovnou rict ze to nejde.
Taky nejde o to, aby scanoval po siti kde se co podelalo, ale aby umel tu sit navrhnout a predevsim rict proc zrovna takhle a ne jinak (nemluvim jen o natazeni dratu, ale o navrzeni vlanu, dmz, vpn, ipsec …). Stejne tak by mel bejt schopnej na existujici siti zjistit, co je blbe v navrhu, nebo kde jsou kriticky body a navrhnout reseni.
Samosebou by mel bejt schopnej to nakonec vyhodnotit ekonomicky, protoze uzasnou sit za GKc umi navrhnout kazdej.
Neni pravda, rozhodne ne v IT. Krom statni spravy, kde IT velej diplomovani kreteni (a podle toho to pak vypada, viz DS a dalsi), vsechny firmy co znam, ktery se zabejvaj IT, neberou absolutne zadnej ohled na vzdelani. Osobne sem nikdy nikde nemusel ukazovat ani maturitni vysvedceni, nikoho to nezajimalo.
Presne tak. Proto jsem po prvnim zamestnani odesel jen to bylo mozne. Diplomovany kreten je pomerne mirny termin. Jedna se o individua ktera by v praxi neobstala. Ale nic nedelaji. Tudiz podle hesla „kdo nic nedela, ten nic nezkazi“ delaji h.vno a na vsechno si objednavaji externi firmy. Uspech externi firmy je pak vydavan za uspech jejich. A nebo neuspech. Nulovy rust v oboru ale svoje maji jiste.
No nevim, jsou obory a obory. Pokud vam v IT staci zapojovat routery a instalovat Win, tak VS asi nepotrebujete a pak by ji nejspise nemel chtit ani zamestnavatel, ale jsou i obory, kde napriklad programujete autopiloty bezpilotnich vojenskych letadel (dela se i v CR) a tam se bez VS a hodne vysoke matematiky proste neobejdete. Nemluve o tom, ze jsou lidi, kteri pouzivaji Matlab a lidi, kteri vytvareji Matlab. Ta druha skupina jsou v drtive vetsine PhD. Takze VS tam, kde je potreba a neni IT jako IT. To same napr. Senior Scientist v Adobe, ktery dela nove featurky pro Photoshop.
Na spoustu veci vas pripravi i ceske vysoke skoly, protoze do vas budou hustit matice, integraly a diferencialni rovnice po dobu nekolika let a k tomu elektrotechniku a par programovacih jazyku, takze pak budete treba delat pro Intel nebo programovat Embedded S/W pro Boeing.
Rozhodne bych nepodcenoval schopnosti ktere musi mit clovek pri sprave nejake velke infrastruktury. Na to tu mam mnoho nedodelanych postgradualu ba i jaderny fyzik by se nasel;)
Na vami zminene mi staci nedostudovany stredoskolak(obdoba telecomackych trataku-umi vymenit kartu, zapojit drat ale nevi co vubec dela).
Vy ale hovorite o jen o nekolika lidech kteri se na z toho kvanta uplatni. Jen na opravdu velmi malo pozic je vylozene VS potreba. A to bych si dovolil jeste vyhrady. Profesori sami jsou hrdi kdyz se sem tam nekteri studentik uplatni ve vyzkumu v nejake vyznamne firme. Jsou to ale jedinci a ne zastupy absolventu VS jak se mi tu snazite lehce naznacit.
Tady v prispevcich od nekoho zaznelo ze nase VS vychovavaji vedce a ne lidi pouzitelne v zamestnani. Pod to bych se podepsal.
Osobne pro mne clovek ktereho problematika chytne, ma motivaci, je treba ochoten si doplnit vzdelani mnohem uzitecnejsi nez kdejaky unaveny doktorant. Kdo umi ten umi. Vysoka matematika neni nic co by se nedalo bez motivace zvladnout bez VS. Pokud mam motivaci a potrebuju ji, tak si patricne veci nastuduji. Mame tu technicke knihovny,odborne weby a jine. Nelibi se mi vsak postup od teorie k praxi. Preferuji opacny postup. Nevyhovuje mi tradicni pojeti vyuky a potrebuju mit hodne praxe a samostatnosti. Potrebuji mit pocit ze to co delam potrebuji a je mi uzitecne. Potrebuji mit pocit aplikace dane veci.
Vemte to tak ze to ze nekdo nema VS, neznamena ze neni schopen vedeckeho pristupu a badani. Jenom mu treba nevyhovuje styl prace. To je vse,
Nesouhlasím.
Diplom není zárukou ani chytrosti, ani inteligence a nakonec ani debility.
Fakticky je ověřeno, že v praxi neobstojí široký kus populace (myšleno z pohledu potřeb) a nezáleží přitom ani na vzdělání a ani na pohlaví a nakonec ani na věku.
Heslo – „kdo nic nedělá ten nic nezkazí“ – je typické pro určitou kategorii lidiček, která se táhne a přimyká k celému zemskému globu. Polemizovat nad tímto faktem je možné, ale zbytečné. Prostě to tak je a každý z nás se s tím potká minimálně jednou za život. Každý z nás to také řeší individuálně.
Shrneme to.
To co Vy popisujete vidím jako typickou vychcanost a narazíte na ní kdekoliv. VŠ není původcem této vychcanosti.
Obecně k VŠ:
Ty mají produkovat především lidičky schopné:
* samostudia
* kritického myšlení či pohledu
* analytického myšlení
* inženýrského přístupu k řešení úloh, což je obecně vzato cca: analýza, dekompozice, syntéza, kritická analýza, návrh, realizace, testování a provoz
* vyjadřovat se
To že to dnes VŠ neprodukují je problém systému jako takového, který deklasuje VŠ studium na „Poplatky za hlavu“. Což ve výsledku vede ke kvantitě budoucích vzdělanců – NE K JEJICH KVALITĚ.
Zdar.
Dovolim si s vami nesouhlasit. VS (IT obor) jsem si udelal pri zamestnani (delal jsem sitare) a musim rict, ze mi pomohla s rozsirenim obzoru. Po dokonceni skoly jsem se zacal profilovat jinam a dnes ridim vyvoj kompletniho aplikacniho portfolia pro pomerne velkou spolecnost.
Takze o tom, ze by vysoka skola v oboru IT byla k nicemu musim nesouhlasit. Beru to, ze pro obycejneho kodera, nebo admina je k nicemu, ale pro cloveka, ktery tyto lidi musi ridit je VS naprosta nutnost.
V cem vam VS rozsirila obzory? Pokud mam ochotu stourat do jinych IT oboru a dozvidat se vice pro rozsireni sveho rozhledu opet musim nesouhlasit. Pokud jste toho nebyl schopen samostatne a musela vas k tomu dotlacit skola tak budiz taky cesta. Ale neimplikuje to uzitecnost vedeni skoly.
Podivejte ja treba zacinal na osmibitech soucasne s elektronikou. Coz da cloveku hodne do zakladu. Programovani od strojaku po vyssi jazyky uz prijde s tim. Tehdy jsem ziskal asi nejlepsi zaklady jako maly capartik. Clovek tak nejak ziska predstavu jak to vsechno chodi a pak uz jen rozsiruje. Ono je to stejne vsechno na jedno brdo. Jen clovek musi mit drobet toho abstraktniho a analytickeho mysleni.
I jako admin musim ridit lidi. I jako admin musim designovat infrastrukturu a vedet neco o vedlejsich oborech. A pri diskusi se specialistou nevypadat jak tvrde Y. Admina bez vyse uvedenych vlastnosti bych nebral. BTW: Uz jste byl na pohovoru v google? Ja ano a maji naroky na rozhled v IT opravdu velke. Skoro si zacinam myslet ze nikdo takovy na danou pozici snad ani nemuze existovat;)