Můj výsledek na dilema nastíněné v článku je jednoduchý: Mnohonásobné placení okolo autorství je nefér vůči zbytku společnosti, která dostává za práci zaplaceno jednou. Radikální změna AZ směrem ke zrovnoprávnění je řešením většiny těchto problémů. Prostě by objednavatel jednou zaplatil za obrázky a pak by byly volné. Stejně jako třeba jednou koupím šroubovák a pak každý den nejen šroubuji bez poplatku, ale dokonce podle svého opravuji druhým, aniž bych neustále solil Narexu.
Bud si jist tim, ze nebude. Az bude mozny prijit do garaze a rict "tak dneska bych se projel v A6" ... nacez se zhmotni zcela dokonala kopie, tak nikdo nebude platit za nic jineho, nez spotrebovanou energii. Ostatne, stejne jako v pripade dat - legalita realne nikoho nezajima.
=> platba za skutecne odvedenou praci je jediny mozny smer budouciho vyvoje. A drtiva vetsina malych firem a zivnostniku to tak dela uz davno. Ja kdyz prijdu k zakaznikovi a on po me neco chce ... tak mu reknu cenu, odevzdam vysledek a pokud zaplati, je mi zcela jedno co stim bude dal delat.
to je práve problém duševného "vlastníctva".
1. vlastníctvo hmotných statkov vzniklo na to aby riešilo problém vzácnosti zdrojov.
2. duševné "vlastníctvo" nielenže tento problém nerieši - duševné "vlastníctvo" naopak vytvára umelú vzácnosť. Duševné vlastníctvo je realizovateľné iba porušovaním vlastnícva hmotných statkov.
To by jistě šlo. Jste připraven za ten obrázek zaplatit ne 100 Kč, ale třeba 10000 Kč? Za program 20 milionů a ne 3000? "Mnohonásobné placení okolo autorství" sice může člověku, který staví stoly, připadat jako neskutečná drzost a tisíc plateb za jednu práci, ale současně to umožňuje, aby jednotlivý zákazník platil podstatně menší cenu, než by odpovídalo nákladům na vývoj.
Vis jaka je cena jednoho auta? Vyrobni nekde od 30kKc (nejlevnejsi auticka, prodavajici se od tech 150k).
Vis jaka je cena !jednoho! kusu? Vcetne vyvoje, vyroby prislusnych forem, nastroju ...? Mozna (ted strelim) miliarda ... kupodivu, se auta za miliardu neprodavaji ... zajimave ... a to presto, ze si s autem kazdy muze delat co chce.
Šlo by to klidně tak, že se třeba 20 podnikatelů domluví, že potřebuje program na daňovou evidenci, tak si zaplatí jeho vývoj a každý zaplatí dvacetinu ceny. A až je program vyvinut, tak už žádný autorský zákon nepotřebuješ, abys ten program chránil.
Stejně většina programátorů píše programy na zakázku a jeden zadavatel platí celou cenu práce. Proč toto pak ještě chránit autorským zákonem?
Co se týče obrázků - chceš obrázek, který už existuje? - neplatíš nic. Chceš nový obrázek podle svých vlastních představ? - zaplať si práci grafika. Zas k tomu nepotřebuješ žádný autorský zákon.
Většina vývoje například linuxového kernelu je placená. A většina (relativně) úspěšných open source projektů vznikla z nějakého komerčního projektu (Firefox, PostgreSQL, OpenOffice). Navíc komerční firmy dělají přesně to co popisujete: firma píše účetnictví, a náklady se dělí mezi zákazníky. A umožňuje to generovat zisk, má to fungující business model. To se o open source říct zdaleka nedá.
Google na browseru ani Androidu nevydělává. Ano, podporují jeho služby. Jenže těch tvůrců SW, kteří mohou platit vývoj ze zisků obrovské továrny na reklamu a šmírování, je naprosté minimum.
Jako hypotetický příklad bych uvedl společnost IKEA. Kdyby dali svůj plánovač interiérů jako open source, asi byste tvrdil, že se u IKEA mohou inspirovat, jak se má vydělávat na open source. Jo, jasně. Stačí mít prodělečný vývoj SW, a k tomu jiný dostatečně masivní zdroj peněz :)
Firma vzdy vydelava na komplexu sluzeb a pokud nejakou zrusi, vzdy se to projevi na celkovych prijmech. Pokud si objednam zednika, a ten mi rekne, ze na obklady si mam objednat obkladace, protoze to se mu nevyplati delat, tak ho poslu doprdele, a objednam si nekoho, kdo vyzdi i oblozi.
To je samozrejme nesmysl.
1) nikdo zakaznikum nebrani aby se na konkretni vyvoj slozili
2) velmi casto naopak jeden zakaznik cely vyvoj zaplati, a ostatnim se to opakovane proda (velmi oblibene specielne ve firemnim sektoru)
3) zcela zjevne tento model nefunguje
Mimochodem, truhlar si taky musi (za !miliony!) poridit vybaveni dilny ... a taky nechce za zidli milion, presto, ze ji majitel muze pouzivat dle libosti, dokonce ji muze pronajimat ...
Kdyz je bekdo blb, tak blbem zustane, ze ...
"Neboli povaha nehmotného statku umožňuje rozložit náklady na jeho vytvoření."
=> u hmotnych statku to nelze ze ...
Truhlar nema zadny zakonny narok dostas zaplaceno za pronajem sve zidle ani za vyrobeni kopie te zidle. Takze kupodivu, pokud tu zidli bude prodavat za ten milion, tak neproda zadnou a krachne, stejne jako kracnou "umelci" kteri chteji stokoruny za bezceny zaznam.
Taková přirovnání vždycky kulhají na obě nohy. Fyzický výrobek se vyrobí a jednomu zákazníkovi prodá. Nebo se může pronajímat za nižší cenu.
Nehmotný výrobek se dá samozřejmě taky udělat na objednávku. Můžete zavolat Metallice a říct jim, že jim těch 1M dolarů dáte a že chcete mít svoje originální CD. Ale to asi nikdo neudělá. Mnohem lepší je se na ty náklady složit. Stejně jako se při návštěvě plovárny všichni skládají na náklady na vodu, čistění, plavčíka a elektřinu. Nebo by bylo lepší, kdyby si tu jejich „bezcennou kopii plovárny“ nechali a kdyby jeden člověk ty náklady zatáhl, tak jako u židle?
Financování hmotných a nehmotných statků probíhá jinak, proto nemůžete použít příklad se šroubovákem:
Vytvoření hmotných i nehmotných statků stojí nějaké zdroje, tedy peníze, za které je možno tyto statky směnit. Vzhledem k tomu, že hmotný statek jde prodat jen jednou (je unikátní z podstaty), řešení je snadné - zaplatíte vše. U nehmotného statku tomu tak být nemusí, protože je možné (ale ne nutné) jej (neboli práva k jeho užití) prodat mnohokrát, a tudíž je možno rozpočítat náklady na více kupců, to už ale není tak jednoduchá úloha, protože nemusíte vědět, kolik jich bude. Dle vašeho navrženého případu si objednáte vytvoření obrázků, ale zaplatíte celé náklady, protože jste byl prvním, kdo je chtěl, a protože jste jediným kupcem, ale výhradní práva nezískáte, budou zdarma dostupné všem. Jak se cítíte nyní?
Já bych to cítil tak, že se stejně ustálí nějaká rovnováha a vzniknou mechanismy které dodají obrázky za rozumnou cenu. I kdyby se na ně lidé měli složit, nebo se to řešilo předplatnými do fotobank.
Je bláhové se domnívat, že lidé přestanou vytvářet nehmotné statky jen proto, že na ně nebudou mít monopol.
Rozpocitavani na vice kusu se dela zcela bezne prave u hmotnych statku, u SW je to spis vyjimka ... a vzdy je to kupodivu o riziku podnikani toho, kdo neco takoveho prodava. U vetsiny vyrobku jsou totiz naklady na vlastni vyrobu a material zcela nepatrne vuci nakladum na vyvoj, nastroje ...
Kupodivu kdyz si objednam fotografa, tak mu zaplatim veskerou praci, kterou s tema fotkama mel. A vyjde me to casto levnejs, nez si nekde shanet uz hotovy.
I blb jako ty by moh vedet, ze ten pisek se musel nekde vykopat a sam se do pytle nedostal. Nekdo si na to poridil bagr, takze tech pytlu musi prodat poradnych par fur aby se mu zaplatil ten bagr.
Presto mi kupodivu nikdo nebrani, vzit motyku a jit si nakopat vlastni pisek, a majitel bagru nikde nerve, ze ho okradam.
Tak jinak. Vaše oblíbená kapela složí nový hit a má koncert. Investuje do pronájmu sportovní haly, najme si za desetitisíce osvětlovače, ochranku,... a ve výsledku vylosuje jednoho z návštěvníků, který to všechno zalepí a ostatní to budou mít zadarmo. jak by jste se cítil jako vylosovaný dobrovolník?
Při placení nejde o to, jak byla prodávaná hodnota vytvořena, ale platí se za hodnotu, kterou přinese zákazníkovi. Takže v případě šroubováku jako zákazník zaplatíte za něco, co vám umožní zašroubovat šroubek. V případě koncertu malou částku, za kterou se vám dostane kulturního zážitku. Jiný zážitek je třeba flaška vína, ta už je sice fyzická, ale taky platíte za uspokojení. Nestojíte o víno za pětikilo? Fajn, můžete jít do kaufáče pro chateau de box. A v případě software platíte za to, že vám např. jako živnostníkovi zjednoduší daňovou evidenci nebo poskytne online prodejní kanál...
Jestli to někdo vykopal ze země, vysoustružil nebo jenom vložil kopii souboru do mailu, řešit vůbec nemusíte. Uspokojil vaši potřebu odpovídajícím způsobem za cenu, se kterou souhlasíte? Tak plaťte. Ne? Tak místo šroubováku od Narexu kupte za poloviční cenu čínský, který má životnost tři šroubky. A nebo si na kovadlině rozklepejte hřebík, to je zadarmo... U softu platí to samý.
No a na to je právě potřeba autorský zákon. Takoví jako vy by si měli zkusit něco opravdu kvalitního naprogramovat, odladit, otestovat a nedostat za to ani korunu. Ono to není tak jednoduchý, jak to vypadá.
Program i další věci (nejenom) na torrentu mají autora, který do nich investoval čas a peníze. Jsou jeho vlastnictvím a on by měl rozhodnout, co s tím udělá. Jestli dílo nabídne zdarma a za jakých podmínek, nebo jestli to někomu kompletně prodá, nebo to bude půjčovat za pět dolarů týdně... To, že si to zadarmo stáhnete je stejný, jako když si prostě na posekání zahrady vezmete sousedovu sekačku z kůlny a ani se ho nezeptáte. Přece sekačky neubude, tak co...
Si predstav, ze sem prave vyrobil uzasny lejno ... prisel sem ti ho rozmazat po dverich a ted na tebe poslu pravniky, protoze ty si uzil moje lejno, a nechces za nej platit.
Ja kdyz neco kodim, tak pro nekoho, kdo mi za to zaplati. A zaplati nejspis proto, ze ma nejakou potrebu neco mit. Na druhou stranu delam spoustu prace jako konicek a neocekavam, ze mi za to bude nekdo platit.
Kdyz zjistim, ze se rozmazavanim lejn po dverich neuzivim, asi budu muset zmenit lokal ... a lejna rozmazavat jako svuj konicek, zcela gratis.
A tohle je princip, kterej lidi jako ty a spousta dalsich "umelcu" nedokazou pochopit. Platba je zcela DOPROVOLNY akt a vyjadreni neciho zajmu. Ty muzes lidi presvedcovat, muzes se jim podbize .. (prodat se da vazne naprosto cokoli) ... ane nemuzes je NUTIT - a to ani zakonem, prototze to jednoduse nefunguje, a kazda takova akce vyvolava zcela logicky reakci - odmitavou a zapornou.
Ja si uz poridil tolik smejdskyho SW, filmu, ... ze z principu platit predem odmitam. A pokud mi tvurce hodla hazet klacky pod nohy v podobe vyhruzek, DRM, ... tak mu proste platit nebudu ani nahodou.
Nebo si vazne myslis, ze pokud prijdu za zakaznikem a hned mezi dverma mu reknu, ze je stejne peknej zlodej, tak at navali prachy, a ze pak mu mozna neco dodam, tak ze se uzivim?
Oblíbená kapela složí hit, jdu na koncert, zaplatím lístek. Koupím si CD, zaplatím. Poslouchám jí v rádiu mám zaplaceno tím, že zaslechnu reklamu.
Nemám s tím problém, ale mám problém s tím, že oblíbená kapela (nebo pořadatel)za ten koncert, kde hrají svoje skladby, zaplatí vyděračům z OSA. Ale to už je trochu (víc) mimo téma.
Kapela ma koncertovat a placku ma davat jako promo k listku. Na koncerte platis za odvedenou praci. Placka je bezcenny zaznam te prace.
Taky prineses zamestnavateli/chlebodarci video, jak si (pred rokem) pracoval a on ti za to da plat?
Dtto autor textu/hudby necht si dohodne s interpretem, za kolik pro nej bude/nebude psat, to je zcela mezi nima. Nevim proc do toho tahat zcela nezucastnene strany.
Kapela ma koncertovat a placku ma davat jako promo k listku. Na koncerte platis za odvedenou praci. Placka je bezcenny zaznam te prace.
On ten "bezcenný" záznam bývá jaksi po všech stránkách několikrát kvalitnější, než živá produkce, což stojí několik dní ve studiu, vybavení, střih, produkci, hosty, všechny parazity kolem, atd, atd.
Taky prineses zamestnavateli/chlebodarci video, jak si (pred rokem) pracoval a on ti za to da plat?
Když zaměstnavateli pustíš záznam jak pracuješ, tak z toho nemá nic(ve tvojem případě to možná vyjde nastejno), zatímco ze záznamu můžeš mít ten samý požitek jako na koncertě(když pominu tu atmosféru). Hlavně ale neplatíš za to, že někdo vyluzuje zvuky, ale za to, že z těch zvuků někdo složil skladby, dal jim aranžmá, otextoval je, nahrál, nazpíval a k tomu je to natolik dobrý, že si to někdo je ochotný pouštět.