Ačkoliv to není hned tak zřejmé, vyvíjet software pro přenosná zařízení je hotové peklo. Každý výrobek je postaven na jiném procesoru, má jinou architekturu a vývojář musí počítat s tím, že jeho aplikace poběží jen na několika vybraných modelech koncového zařízení. Dnes je všechno jinak. Java2 Micro Edition (J2ME) se konečně začala prosazovat a i u nás jsou již delší dobu na trhu zařízení, která J2ME podporují (zejména mobilní telefony). Díky J2ME můžete vyvíjet kdekoliv (zejména na Linuxu), vše můžete pečlivě otestovat v emulátoru a aplikaci pak jednoduše nahrajete do zařízení pomocí kabelu nebo přes internet.
Kniha Learning Java2 Micro Edition(v překl. Naučte se Java2 Micro Edition) od Q. H. Mahmouda vyšla v nakladatelstní O`Reilly v roce 2002. Vydavatelství Grada Publishing pro nás ještě v témže roce připravila českou verzi. Překlad vyhotovil Pavel Makovec a my se nyní blíže podíváme na to, co kniha přináší.
Kniha je rozdělena do tří částí. V první části (Úvod do platformy J2ME) se podrobně dozvíme, co to vlastně J2ME je a co nabízí. Hned v první kapitole však narazíme na dva příklady, které jsou na můj vkus poměrně rozsáhlé. Autor se však omlouvá s tvrzením, že jde o jakousi ukázku toho, jak se v J2ME programuje. Bez jakýchkoli znalostí jsou tyto příklady však spíše matoucí.
V průběhu první části knihy, která se skládá ze tří kapitol, jsou vysvětleny dva hlavní pojmy J2ME, a to CLDC a CDC. Je zde shrnuto to, co byste museli pracně hledat v různých obsáhlých specifikacích. Během první části se bezpečně dozvíte, co je to J2ME profil, proč jsou profily tak důležité a k čemu jsou. Závěr první části je věnován seznámení s profilem MIDP, kterému je vlastně věnována celá kniha.
Druhá nejobsáhlejší část se dotýká konfigurace CLDC/MIDP, tedy konfigurace, určené pro nejmenší zařízení, jako jsou mobilní telefony a některá PDA. Na příkladech jsou postupně vysvětlována všechna témata, jako jsou midlety, tvorba GUI pomocí MIDP API, zpracování událostí v této knihovně nebo používání RMS databáze přístroje.
Samostatná kapitola je věnována práci v síti, protože všechna zařízení pro profil MIDP musejí mít připojení k internetu a pravděpodobně je to jeden z důvodů, proč si začínáte s MIDP. Jelikož se síťové programování u MIDP poměrně značně liší od J2SE, je mu věnována zvláštní pozornost. Poslední kapitola v této části je zaměřena na oblíbený operační systém pro PDA – PalmOS. Protože PalmOS verze 3.5 nebo vyšší plně podporuje CLDC/MIDP konfiguraci, může vám být vhod naučit se instalovat, spouštět a testovat midlety přímo v PalmOSu (nebo v originálním PalmOS emulátoru).
Poslední část slouží jako reference. Dle mého názoru je to mrhání papírem. Je ale pravda, že bez ní by byla kniha příliš tenká, má totiž pouhých 264 stran.
Překlad není zrovna z nejpovedenějších. Některé výrazy nejsou nejšťastněji přeloženy a dokonce jsem narazil na paragraf v angličtině, který překladatel asi opomněl přeložit. V mnoha příkladech je přeložena jen část a zbytek zůstal anglicky. Místo toho, aby se překladatel soustředil na vlastní překlad, tak se věnoval počešťování obrázků mobilních telefonů.
Celkově na mě však kniha udělala dobrý dojem. Jako úvod do problematiky zcela postačí, protože materiálu ohledně MIDP (a Javy vůbec) je na internetu spousta. Dílo doporučuji všem, kteří to s programováním MIDP myslí vážně. Zbývá dodat, že celá kniha se věnuje verzi MIDP 1.0 (v současné době je na světě verze 2.0, která se dočkala mnoha změn a vylepšení a přináší novinky zejména v oblasti programování her).
Kniha je k dostání u všech dobrých prodejců literatury nebo na internetu. Cena se pohybuje okolo 300 korun.