Naozaj nechápem, čo na tom ľudia vidia… asi keď neuspejú za celý svoj život v ničom inom toto im to trošku vykompenzuje, ale i tak… No k článku. Isto by som uvítal ďalší diel a keby som sa nebál, že by sa to mohlo rýchlo vyčerpať bol by som rád, keby z toho niekedy vznikla i pravidelná rubrika.
Filmu kde se mihne pocitac je habadej:
http://starringthecomputer.com/features.php
Stačí se podívat na Hackers (česky: nebezpečná síť)
Zde je takových věcí, od připojení na terminál kdy létají jakýmsi divným počítačovým světem, přes zdojový kód programu zobrazený v hexakódu až po virus michelangelo.
Jak bylo řečeno, filmů o počítačích je plno. Každopádně velice zajímavé zpraconání ve své době (1995) předvedl film Johny Mnemonic viz: http://www.youtube.com/watch?v=bL_8Ugp9zI4
Tak vem si do jake doby je film zasazen. Pri prvnim shlednuti, jsem se take usmival, ze stacilo zavolat, nadiktovat tel. modemu a pripojit se naterminal pod rootem s heslem buh. Po nekolikatem shlednuti a po precteni neco z hackerske historie (na hysterce vychazel dobry serial), jsem si uvedomil, ze ve statech v te dobe presne takova situace byla. Na nejake SSL muzete zapomenout, stacil klasicky telnet, trocha socialniho inzenyrstvi, zkusit proflaknuta hesla a treba to vyslo. Navic se hresilo na to, ze pocitac vlastne nikdo nema, tak naco resit prehnanou bezpecnost, spis to ani nikoho nenapadlo.
A co je na té hlášce špatně? Notebook s RISCovým procesorem? To musela být výkonnostně naprostá bomba! A architektura RISC s PCI? To musela být ještě větší bomba! A asi to byl nějaký super silný notýsek od SGI.
Jinak dnes má každý ve svém pecku RISCový procák a slastně si chrochtá blahem, jaké že to má výkonné „klasické“ pecko oproti starým čtyřiosmšestkám s S3ViRGE…
Notebooky s RISC procerosy se uplne normalne delaly. Napr. tento:
http://en.wikipedia.org/wiki/SPARCbook
Podobne napr. delala spolecnost RDI stroje se SPARCem a PA-RISCem.
No, to mi nepřijde moc divný. Přečtěte si "kukaččí vejce", http://hysteria.sk/folklor/vejce/
Ve Dni nezavislosti to nejsou Windows, ale starej Mac OS (asi osmicka nebo devitka, je to docela dobre videt i na tom obrazku plus na tom notebooku je jeste to barevny logo Apple). Jinak ten FSN opravdu existuje a myslim ze byl portovanej i mimo SGI – viz http://www.siliconbunny.com/fsn-the-irix-3d-file-system-tool-from-jurassic-park a http://en.wikipedia.org/wiki/Fsn ;-)
Dal se treba ve filmech Kongo a Twister objevili neexistujici notebooky SGI – viz http://www.siliconbunny.com/silicon-graphics-laptops ;-)
Tohle nemá konkurenci :-)
http://www.youtube.com/watch?v=hkDD03yeLnU
Prefix 555 je určen právě pro filmy a spol. - viz http://en.wikipedia.org/wiki/555_%28telephone_number%29
ona ten program potom aj napisala,akurat ze je to skor taka kombinacia gui a cli
http://www.youtube.com/watch?v=6Z70BmmSkMY
samozrejme, ze fsn z jurrasic parku existuje. existoval uz davno predtym.
vyzera takto http://www.javipas.com/wp-content/_FSN.png
http://en.wikipedia.org/wiki/Fsn
„What most people fail to realise is that FSN, the File System Navigator, was an demo system tool from Silicon Graphics IRIX“
http://www.siliconbunny.com/fsn-the-irix-3d-file-system-tool-from-jurassic-park/
krasne beha doma na indigu2.
takze ziadny nezmysel :)
Ještě bych k tomu přidal první programátorku a první debuggerku, ale je fakt že programátorky jsou velmi vzácné koření…
Tohle je moje oblíbená z filmu The Core (Jádro)
http://bit.ly/bNmtQk
Jádro je celkově našlápnutá komedie, nedávno jsem na něj četl boží recenzi.
To mě fascinuje kde jaká kriminálka, kde se ve svém IT středisku dívají vyšetřovatelé na záznam z kamery. Najednou se tam objeví osoba, která má na obrovské obrazovce hlavu velikost hrášku. Tak co udělají? No, přiblíží si to asi o 1000%, kdy se objeví velice rozostřený pohled na hlavu pachatele. Ale naštěstí vyšetřovatel prohlásí, že to zkusí zaostřit. Vyšetřovatel na počítači zmáčkne kouzelné tlačítko a hle? Máme tady úžasně ostrou fotografii hlavy pachatele. Je to snad v každé nové kriminálce. Kde na ty pixely chodí. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=KUFkb0d1kbU bez komentare :) proste dokonaly
Kazdy filmy vnimame jinak, takze se to da tezko zobecnovat. Kazdopadne ja to beru tak, ze to zoomovani v Blade Runnerovi beru jako „techniku jineho veku“ a neresim to. Ovsem zoomovani v kriminalkach las vegas & spol. beru jako kravinu, neb tam se mi snazi namluvit, ze to jde delat dnes a bezne. btw zrovna v tom BR jsou stejne krasne ty jejich analogo-digitalni zahadne pristroje ;-)
Asi ano, ale i „poctivá analogová fotka“ má své rozlišení. Uvádí se obvykle přepočet odpovídající digitální fotografii okolo 10 megapixelů, někdo uvádí o něco víc. Každopádně to bude přibližně v těch řádech. Čili představa analog = nekonečně (na úroveň molekul) zvětšitelný obraz, je špatně.
Tady by mohlo být zajímavé tvořit zrna pomocí nanotechnologií. Na jakou úroveň krystalické struktury bychom se byli schopni dostat? Na druhou stranu chápu, že by šlo čistě o teoretický pokus, protože tvořit manipulačně nanokrystaly zabere nějaký čas, paralelně jich jde také vytvářet určité malé množství a než by se takto vyrobilo bratru 1014 zrn na jedno kinofilmové políčko…
Ja to tak bral, ze je to normalni fotka. Coz me privadi na myslenku, ze je zajimave, jak ve filmech z budoucnosti nam autori uz davno ukazuji, ze budeme cestovat na Mars, ale takova digitalni fotografie, tak jak jik zname dnes, je ve vetsine filmu vubec nenapadla. Coz me privadi na dalsi myslenku. Jak si to tak v hlave promitam, tak bych rekl, ze vize budoucnosti se napriklad hodne netrefuji v uzivatelskych rozhranich ruznych technologii. Mame more autentizacnich technik, ale stejne doma furt odmykame klicem … ;-)
I've seen things you people wouldn't believe.
Jo, vetsinou se netrefi. Ale jsou i vyjimky, treba Vesmirna odyssea 2001. Ploche displaye, videotelefony, hlasove rozhrani (na to si pravda jeste trochu pockame, nez doshne kvalit HAL9000).
Kdyz si clovek odmysli nesmysly co si tam pocitac porad pise a kresli jakoby pro sebe na cetne obrazovky tak to byla vzhledem ke stari filmu celkem strefa.
Doporučuji shlédnout film To New Horizons, kde uvidíte, jak si lidé v roce 1940 představovali svět v roce 1960: http://www.archive.org/details/ToNewHor1940
Ak je to z jednej fotky – tak ano – je to kravina. Ak je to z videa tak uz to taka kravina nie je. Ale to co v kriminalkach ukazuju je naozaj kravina. (to by nam stacil 1Mpix fotaky a doma pristroj co z toho spravi 12Mpix ostre fotky :), alebo este lepsie – odfotim si DVDcko 5MPix fotakom a viem zreprodukovat cely obsah DVD :) )
Ale budoucnost komprimace je jinde, udelas z DVD (nebo cehokoliv) treba MD5 a podle toho ho pak zrekonstruujes
S nekonecne vykonnym pocitacem by to slo, protoze sice existuje mnoho kombinaci dat ktery udelaj stejnej kod, ale jenom nekolik by jich udelalo takovej film na kterej se da koukat a to se da docela jednoduse overit
Ale tak je to vždycky. V reálném světě je problém diagnostikovat HIV pozitivní, zatímco v CSI během pár minut izolují z krve samotný virus a provedou jeho DNA analýzu. Srovnáním DNA viru pak odhalí, že pan X se nakazil od paní Y. V reálném světě vám vykradou firmu a vy po ohledání činu zjistíte, že si u vás zloděj i policie zapomněli páčidlo. Po telefonátu na policii vás požádají, abyste jim to páčidlo přivezli na služebnu. Na dotaz, zda ho máte nějak balit do igelitu se vám vysmějí, že se moc koukáte na detektivky. Ve světě CSI zanalyzují stopy po páčidle, odeberou vzorky prachu a po analýze jejich složení zjistí, kde se právě tohle páčidlo prodalo a mají štěstí, že se tam za poslední rok prodalo jen a pouze jedno páčidlo a zákazník platil kartou.
Ale i vážněji míněné filmy občas uklouznou. Autor i scénárista si dají záležet na tom, aby vše vypadalo uvěřitelně a realisticky, ale režisérovi se to pak nezdá dost dobré. Viz film „Andělé a démoni“, kde skutečně natáčeli u opravdového urychlovače, ale bohužel to byl LHC, který antihmotu neumí zachytit. Jenže když on ten ATLAS je tak fotogenický :-)
Tohle je zcela zasadni pravidlo: Kazdou fotografii ve filmu lze libovolne zoomovat, protoze ma nekonecne rozliseni. Pokud nekonecne rozliseni nestaci, maji tam k dispozici software, ktery si chybici detaily dokaze domyslet nebo je nejak vycte z sumu. Neni tak treba problem cist text na papire, ktery nekdo drzi za oknem o deset kilometru dal.
A některé lze dokonce i pootočit, aby bylo možné podívat se ze strany… :-)
I způsob pořizování fotografií nemá chybu. Při noční sledovačce ani není třeba super-světlý super-teleobjektiv a přesto jsou výsledkem ostré detaily tváří, na kterých lze poznat, zda se podezřelý dobře oholil…
Super-agenti takové fotografie pořizují i mobilním telefonem :-)
supermobilnim supertelefonem. protoze v americkych serialech jsou vsichni super a k tomu nadlidi. viz treba hvezdna brana, kde parta supermanu vyrazi do boje proti vysoce pokrocile civilizaci, ktera ma po zuby ozbrojene bojovniky. jenze nepratele jsou chudaci, protoze supermani obejdou jakykoli bezpecnostni system a neznicitelnou vesmirnou lod bez problemu vyhodi do vzduchu pouzitim c-4.
supermani maji proste nezanedbatelny bonus na uspech pri jakekoli cinnosti. :-)
SG-1 nemuzes brat vazne, jedna se o sci-fi fantasy… takze ano, jedna se o „partu supermanu (hrdinu)“ a neni na tom nic spatneho :) divat se na SG stylem „tohle neni mozne, tohle se nemuze stat“ je chybne… ten serial se ani nepokousi vypadat realne (v mnoha ohledech), jedna se o druzinu bojovniku/dobrodruhu, kteri plni questy. Skvely podklad pro zajimavou RPG, docela se divim, ze dodnesniho dne tu neni zadna poradna hra s SG tematem.
Tak se podivej na pripravovane Stargate Worlds :)
BTW: SG-1 je vedecky podlozeno uplne stejne jako byl Star Trek. Nejsem si jisty jestli to dokonce nebyli ti sami 2 vedci z NASA kteri spolupracovali s tvurci. Uznavam, ze mimozemske systemy byli trochu mimo, ale ty pozemske se tvarili realne. V prvnich dilech SG-1 se dokonce dal poznat Memory check pri restaru :)
No jo, pripravovane… teprve ted a navic je to MMORPG. Spis jsem myslel nejake RPG s propracovanym singleplayerem a poutavym pribehem. Serial mel 10 serii a to nepocitam dva spinoffy. Myslim, ze o zajimavy pribeh by nebyla nouze. Dokazal bych si predstavit Stargate v provedenim Might and Magic (6/7/8) :) to by bylo neco!
Nezda se mi… je fakt, ze se to dost v prubehu vyvijelo a pres paraziticke radoby bohy Goauldy se to pres replikatory a ruzne povznaseni Antiku dostalo az k anti-Antikum Ori. Ale ono je dle meho dost slozite rict, tohle je scifi a tohle je fantasy. Myslim, ze od zacatku do konce si to drzelo podobny styl… tj. SG-1 je skupina hrdinu, ktera osvobozuje galaxii (nejen nasi) od zlych padouchu. To ze jedni padouchove jsou vice scifi a druzi zas vice fantasy dava dohromady zajimavy mix, proto je potreba to cele hodnotit jako celek a nazvat to jako scifi fantasy :). Je potreba vzit v uvahu, ze i Goauldi jsou dost fantasy… ackoliv jejich rasa je dost technicky vysvetlitelna narozdil od takovych Ori. Osobne si myslim, ze scenaristi se za vytvor vubec nemusi stydet, povedlo se jim napsat pomerne zajimavy a bohaty fantasy svet, ktery muze konkurovat „Tolkienovskym“ svetum s elfy,trpasliky a carodeji.
S tim rozplyvanim se bych pockal. Mozna, ze to ma obcas nejakou historku, ovsem take to ma herecke vykony, ktere jsou dost tragicke a patrne i scenar musel byt tragicky tak, ze ani Max von Sydow by z toho nic nevytriskal. Jako treba v jednom dilu, kde na jakesi vesmirne zakladne na jakesi planete, jakysi zakladnik, ktery sam sebe naklonoval pred nekolika stoletimi, opravuje rozpadajici se zakladnu tim, ze velkym kladivem trapne poklepava do kanalizacnich stoupacek, cimz zajiste vyresi problem selhavajiciho kyslikoveho generatoru. Opravdu slabomyslne. Obcas, nektery dil se snad da sledovat, ale z toho, co jsem takle nahodne obcas nekde zahledl v televizi, vim asi tak o jednom.
Osobne jsem s hereckymi vykony problem nemel (co se tyce hlavnich ucinkujicich (tj. nejen SG1 tym)) a to jsem dost narocny filmovy nadsenec. Pokud vsak mluvis o presvedcivejsich emocich a mezilidskych vztazich apod. tak serial Stargate: Universe je pro tebe asi to prave, postavy se chovaji vice lidsky a ono epicke hrdinstvi SG-1 uz v podstate zmizelo (SG-1 jako tym neucinkuje) a na pocitacovych problemech se dela dele nez 5minut… osobne mi to vsak ale k vesmiru Stargate moc nesedi, ale uplne spatny serial to neni. A co se tyce nesmyslu (nejen pocitacovych) tak ty jsou vicemene vsude :) a s takovym pristupem bych nemohl koukat skoro na nic, ale samozrejme… pokud se nekde zajde presprilis pres limit, tak mi to vadi a to i co se tyce SG a ze tam par tehle kravin bylo. Treba Stargate: Continuum kdy se vratili v case… celkove zajimavy namet, ale byly tam diry v pribehu jak v ozonovy dire, celkove jsem tedy samozrejme byl z toho filmu spis zklamany. Stejne tak serial… ne kazdy dil byl epicky nebo aspon prumerny… par jich tam skutecne za moc nestalo (hlavne ten balastovy material, kdy museli zaplnit serii). Ver mi, nad SG se opravdu nerozplyvam, ale zaroven si myslim, ze je to jeden z lepsich scifi fantasy serialu a ten svet (vesmir) je vskutku bohaty a dokaze zaujmout… a to je dle meho to hlavni.
Pribehove diry v SG Continuum? Muzes mi rict jake :) asi jsem nedaval bacha. SG Universe je jako divat se na Lost nebo temer jako Big Brother. Ted na konci serie se to diki Lucian Alliance trochu priostrilo, ale nova serie se zatim jenom nataci, takze se neda posoudit jestli SG bude opet scifi.
Jardo pokud jsi se na SG-1 dival s ceskym dubbingem tak se nedivim, ze nadavas na scenar. Ja kdyz jsem slysel ceskou verzi tak jsem byl ve stavu rofl pekne dlouho :) Srovnal bych to z prekladem filmu „Postman“.
Jestlize nekde pobiha obtloustly strejda v nejakem podzemnim skladu, tluce do kanalizacnich stoupacek velkym kladivem, ktere asi drzel v ruce poprve a rika pri tom, ze opravuje kyslikovy generator a jeste spoustu dalsich veci, dubbingem to nebude.
Kvalit ceskeho dubbingu jsem si plne vedom. Je vsude uplne stejny, at se jedna o debilni americkou mydlovou operu nebo historicke drama. Stejne hlasy, stejna intonace… Treba film Est-Ouest jsem videl v originale a kdyz ho pak davali v cestine, vydrzel jsem to asi 10 minut. Ten film totalne zabili a udelali z nej sracku.
Tlučení do kanalizačních trubek se dá lehce vysvětlit. Odstraňuje tím námrazu, usazenou na jejich vnitřním povrchu.
Když ne námrazu, ta všichni víme jaký je vodní, respektive kanálový kámen prevít. Takový ucpaný odpad dokáže v kritickém okamžiku značně potrápit a to ne jen čtenáře Rootu.
„The name soap opera stems from the original dramatic serials broadcast on radio that had soap manufacturers such as Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, and Lever Brothers as sponsors[1] and producers.[2] These early radio serials were broadcast in weekday daytime slots when mostly housewives would be available to listen; thus the shows were aimed at and consumed by a predominantly female audience.[1]“
http://en.wikipedia.org/wiki/Soap_opera
Vseobecne si vytreli s nejakou kauzalitou zadek :) stali tam u te „popravy“ a spousta lidi zmizela, ale oni ne… kdyby Baal zmenil minulost, tak udelaji vsichni puf a je hotovo, Baal vyhral, konec filmu… ne ze zmizi jen pulka lidi a oni staci odejit a pak se vymluvit na pruchod branou :) a navic jim zustane pamet na udalosti, ktere se vlastne nestaly. Proste dle meho nazoru v tom filmu pristoupili k problematice cestovani v case moc lehkomyslne a dost to odflakli. Proste ten scenar byl moc okaty… kdyz vsak pomines toto, tak to uslo a melo to svetle chvile.
Jak rikam, SG:Universe se dost lisi a nekomu se to muze vic libit… me to prislo v pohode, naopak se mi zas libilo, ze tim vic obohatili historii Antiku. A Robert Carlyle je zajimave zpestreni… ikdyz jsem kazdou chvili cekal, ze nekomu rozbije pullitr o hlavu a zacne besnit :D
Přesně na to jsem si vzpoměl také :)
http://www.youtube.com/watch?v=vHjuV7kRpFQ
Presne na tohle byla narazka v nektere nove futurame. Na Nimbusu koukali na jakousi hvezdu smrti a Zapp to chtel priblizit, tak Kiff priblizil a hvezda byla kostickata. Zapp prohlasil neco ve smyslu, ze to chce zaostrit a Kiff rika: „Bigger picture doesn't mean better resolution“. Na to Zapp opaci: „It does in CS Miami“. :D
http://www.thedeemon.com/articles/what_is_super_resolution.html – tady to je i s ukázkama různých metod a jde vidět, že tento způsob převzorkování sice zajistí určité zlepšení přiblížené oblasti snímku, ale jak jsem řekl v předchozím příspěvku, tak není to nic moc. To v kriminálkách to dokáží lépe. :-)
Většina těhle algoritmů je založená buď na modelování nebo syntéze více obrázků. Modelování se dá použít třebas na rozpoznání SPZ. Prostě generujete všechny možné SPZ a zkoušíte, zda by po „rozpixelování“ vypadala podobně. Proto jsou veškeré „rozmazávače“ používané v televizích a časopisech poměrně neúčinné. Jenže to funguje na přesně definované objekty (psaný text, model auta apod.), ale selhává na ostatním.
Tam je ale možné použít metodu syntézy. Tu známe všichni z „fotek vesmíru“. Teleskopy mají také omezené „rozlišení“, ale kompenzují to nasnímáním stovek snímků, které jsou následně „přepočítány“ do jednoho velkého ostrého. Začíná se to používat i u moderních digitálních fotoaparátů, které dokáží rychle nasnímat několik záběrů stejného a pak to „spočítat“. Možná to i někoho překvapí, ale z „obrázků“ 10×10 pixelů se dá spočítat megapixelový výsledný obrázek. Jenže je na to potřeba stovek (možná tisíců?) fotografií toho samého a velmi slušná výpočetní síla (NASA byla vždy dobrým zákazníkem v oboru superpočítačů). Ostatně NASA k tomu měla kdysi (minulé tisíciletí) na webu krásné ilustrační video. Možná se by se tam ještě našlo, nebo snad na youtube.
Jenže ačkoliv tohle jsou dvě velice účinné metody, ani jedna nefunguje tak, jak je v CSI prezentováno. Sice umíme z pár pixelů přečíst SPZ, ale lidskou tvář „zrestaurovat“ neumíme. Maximálně tak ověřit „je tohle obrázek pana X?“ No a syntéza by sice pomohla, ale běžná průmyslová kamera neudělá dost snímků toho samého, aby se to dalo rozumně použít.
Zoomovat se da do haleluja..
http://www.saasta.fi/saasta/wp-content/uploads/2009/10/zoooooooom.jpg
Co si vzpomínám, tak dobrej přehmat byl v bondovce Zítřek nikdy neumírá (snad se to tak jmenuje). Někde z počátku se tam po zásahu záškodníkovou zbraní potápí britská fregata. Velitel dá příkaz k odeslání polohy. Na obrazovce čehosi tam začnou vyskakovat souřadnice, které po vyhledání v mapě odpovídají myslím Tibetu nebo poušti Gobi nebo tak něco.
Ten filemanager pro irix opravdu existuje. Mel ukazovat v te dobe hvezdne graficke schopnosti pocitacu SGI. Dokonce jsem ho jednou videl na INVEXu nebo nejake podobne vystave, kde s tim machrovali nekdy v devadesatych letech.
Ovsem ze terminator bootoje od adresy 0×4000 a pak zahy skoci na 0×C311, to je opravdu informace dne. Co me ovsem fascinuje jeste vic nez ze bezi (stejne jako Bender) na 6502jce je to ze ‚vidi‘ svuj vlastni boot, vcetne zdrojoveho kodu. To je dokonala autoreference, Godel by se divil ;)
Zajimavej film je taky Mission to Mars. Na jednu stranu vypada jak kdyby meli poradce z NASA, protoze lod vypada celkem verohodne, i pocitace v ni (dotykove displaye, celkem verohodna synteza reci (z dnesniho pohledu az moc `pocitacova')). Na druhou stranu jsou tam obcas takovy seky ze rozum zustava stat. Asi nejvetsi je pointa filmu, ze ta interference kterou na zacatku slyseli ve sluchatkach svych skafandru je geneticky kod cloveka s chybejicim jednim chromozomem zakodovany tak ze trojice po sobe jdoucich tonu vzdy udava souradnici atomu! Neni mi jasny jestli poradci neumi nasobit nebo si scenarista nenechal vymluvit svuj napad i kdyz mu rekli ze tech zhruba 3G*15*3 souradnic by trvalo prehrat 428 pozemskych let kdyby se vysilalo 10 tonu za sekundu (rekl bych ze ten jejich zvuk byl jeste pomalejsi) a kodovaly se jen pozice atomu v bazich na jedne strane sroubovice bez atomu ktere tvori nosnou strukturu. Oni to ve filmu samozrejme prenesli behem par minut.
Pritom jsou v tom filmu i nektery hezky detaily (takovy ty co nejsou primo vysvetleny, ale kdyz se clovek zamysli tak prijde na co to je a proc to tak je), napriklad odpocitavani ke startu v mimozemskem kosmodromu je ve dvojkove soustave, nebo ‚Ciolkovskeho vejce‘ v martanske rakete. Pro neznale: Ciolkovskeho vejce je jev ktery muzete s trochou stesti pozorovat kdyz upustite sklenici v niz plave ve vode vejce. Pri dopadu by se nemelo rozbit, protoze vnitrni a vnejsi tlaky vznikle zrychlenim kapalin (zhruba stejnych hustot) se vyrovnaji — proto Ciolkovskij navrhl ze by bylo vhodne aby lide startovali zcela ponoreni v nadrzi s vodou, pro lepsi vysledky s nejakou kapalinou bohatou na kyslik aby ji mohli mit vyplnene plice i dutiny (s clovekem to pokud vim jeste nikdo nezkousel, ale laboratorni mysi neco podobneho dokazou, i kdyz ne zcela dobrovolne — davaji jim dychat nejakou tu teflonovou nahradu krve ktera se da hodne nabohatit kyslikem).
No a prave tohle je na konci filmu, martanska lod pak ma mnohonasobne vetsi zrychleni nez pozemska.
Touch fil ve filmu: http://img823.imageshack.us/img823/4898/startrekbluescreen.gif
Jinak clovek ponoreny do kapaliny tu uz take byl. Pokus delali kdysi davno na profesionalnich potapecich, kdy je nechali dychat vodu nasycenou kyslikem. Pro jistotu se pokusu zucastnila pouze jedna plice, zatimco druha byla nejak zablokovana.
A ten „fluorokarbon“ je nějaká konkrétní chemikálie, nebo už je dnes název „fluorouhlík“ považován za politicky/historicky/jinak nevhodný? Týká se to i uhlovodíků (tedy „hydrokarbonů“), chlorovodíku (tedy „hydrochloridu“), soli (tedy „natriumiodidu“) a jiných chemikálií? :-)
Ono ve filmu to vždy trvá rychleji. :)
http://www-ucjf.troja.mff.cuni.cz/scheirich/comics/mff_life_38.jpg
Proč by nemohl vidět vlastní boot? Nejsou všechno PC, třeba u serverů je úplně běžné ho vzdáleně vypnout, zapnout, zrestartovat, zkontrolovat hlášení HW o chybách, apod., jak na konzoli, tak i přes web. A tyto vrstvy bývají i dvě. Ta hlavní běží na samostatném service processoru. Ta další je hypervisor. Teprve potom se startují operační systémy.
V tom bych neviděl nic špatného – pokud si dám traceroute a dostane se to na moji gateway a mám tam úmyslně zveřejněné routování ICMP na můj domácí komp a vím, že žádný soused to tak nemá… Už mockrát jsem se ve svém životě setkal s ping -R, který v sobě obsahoval intranetové adresy…
Den nezávislosti je jednoznačně nejlepší – ti marťané co používají FTP a procesory powerpc, to je fakt perla. Jinak za zmínku stojí také klasika Wargames, dost jsem se pobavil při Takedown a fanoušci Napsteru by si neměli nechat ujít The Italian Job. Doporučit můžu ještě Digital Fortress od Dana Browna – jde o knihu, nikoli o film – kde si milovníci absolutních počítačových blbostí přijdou na své :)
PS – omlouvám se, že neznám české názvy těchto dílek.
PS2 – vzpomínám si, že v nových dílech Arabely mají na jakémsi pohádkovém úřadě v kanceláři na stole Amigu :)
Preco by nemohli pouzivat ftp? ved je predsa zname, ze ftp neni nijak zabazecene, cize sa kludne mohli naburat do Pozemskeho… ftp klienty su volne dostupne na internete.. mozno martanski spehovia niekde ukoristili pozmesky hw.
Co sa tyka Arabely, spominam si na film Rumburak – tam vypisy zaklinadiel bezali zo ZX 81 alebo Spectra :)
No, co se týká Rumburaka, tak lidé znalí poznali klasické teslácké konektory pro desky, takže ona paměť vytažená z kecálka byla zaručeně české výroby. A co se týká výstupu? Na Sinclaira bych to neviděl. Neměl jsem pocit, že to mělo 22 řádek textu, spíš méně, ale zase na proklad na každý druhý řádek to nevypadalo… Takže pokud nepoužili přímo systémové rutiny, mohlo jít klidně i o PMDčko…
Každopádně ten hlasový syntezátor byl dokonalý…
Podle fontu je to Sinclair, text jede v rozlišení 16 znaků x 9 řádků, s poněkud většími rozestupy na výšku, takže bych to tipnul na nějaký „zvětšovací“ prográmek. Nepozná ho někdo z pamětníků?
Petre dej si velkou facku… to, ze jsi poprve v clanku na cnews tuto chybu udelal je omluvitelne, clovek nemuze vedet a ocekavat vsechno… filmy si radi vymysleji, takze kdyz se jim jednou neda verit, proc jim verit znova, ze? Ale kdyz jsem ti na cnews jasne v diskuzi popsal o co slo a dal i odkaz na video s bezicim FSN, dalo by se cekat, ze az budes za necelych 14dni recyklovat svuj clanek, tak to udelas poradne! A ne, ze ten samy odstavec pouzijes znovu s vymluvou, ze to tak mozna vlastne neni. Kdyz to tak neni, proc to tedy v clanku sakra vubec zminujes?! To by pak, ale v tom clanku asi uz nezbylo, ze?
Co tvurci dokazou, to je fakt unikum. Posledni dobou, kdyz v nejakem filmu jde o pocitace, radeji zaviram oci. :-)
Dalsi skvele kategorie jsou vedle PC nesmyslu fyzikalni a biologicke. Obzvlaste ty odporujici ucivu zakladni skoly doslova miluju. :-) V cele s pobytem v otevrenem kosmu bez skafandru (cemuz se, zel, nevyhnula ani SG) a mutaci (vcetne kompletni reverze, jede-li o hlavniho hrdinu) vseho druhu behem nekolika minut. :-)
mozno ta to prekvapi, ale magneticke pasky sa dnes este vo velkom pouzivaju na zalohovanie dat, ked si zoberies fakt, ze na jednu pasku sa zmesti 3TB dat (najnovsie typy) tak to nieje az take spatne…tieto pasky su cenovo vyhodnejsie ako klasicke disky + mas tam tam garanciu zachovania dat (za danych podmienok) az 30 rokov
jo to znam bylo na JOJ nebo Markize a byla sranda jak ten Shephard vrazil tu flešku do klavesnice a ukazal se mu hologram startovaciho obrazku Win98 a taky že snímkem z družice objevili papír s heslem admina Interbanky snad 50,000x zvětšené a jak mohli vědět že admin bydlí v 45 West High Street, Carlisle, Cumberland, Pennsylvania, United States to je hloupost.....Tenhle film se jim nepovedl ani konec jak jel v tom autě a GPS Garmin mu rekla "odbočte vlevo a dávejte pozor ať nesletíte z útesu,musíte potom odbočit doleva tak aby se nerozbil stabilizační čip..." no a on řekl "..tak mi kup Win Vista na Amazon.com a nemluv mi do řízení..."..prostě propadák...
Jo na kompu tam kupovala ta holka(12-15)Win Vista tam stála 450,-(dolarů).no jo ale dolar měl v tom podle burzy měl 3x vyšší cenu než euro které stálo 5,- CZK(scéna s tím jak zkoumali kolik je rubl dolarů...no a s tou fotkou ta technologie byla od Pluťanů,kteří měli super-moderní kompy ale běžely na Mac-u a Win Vista a Unix-u
Pokud jde o pobyt ve vesmíru bez skafandru – krátkodobě (do půl minuty) je opravdu možné to přežít bez trvalých následků. Rozdíl v tlaku odpovídá tomu, když budete dlouhodobě v hloubce 10 metrů pod vodou a pak se vynoříte na hladinu (1 atmosféra) – pokud se nebudete snažit zadržet dech ale co nejvíc vydechnout, plíce to přežijí. Teplota – vakuum je perfektní izolant, takže zase tak rychle člověk nezmrzne, spíš se vám naopak začnou vařit sliny na jazyku. Krev se vařit nezačne, tlak v ní udrží tělo.
Problém je, že máte asi patnáct sekund do ztráty vědomí. Nepamatuji si už příliš dobře, ale mám pocit, že je to cekem věrně udělané v hororu „horizont“ (nebo tak nějak – je tam experimentální loď, která cestuje vytvořením červí díry a po prvním „skoku“ zmizí posádka, tak další letí zjistit, co se stalo)
film se jmenuje The Event Horizont (Horizont Udalosti)
http://www.csfd.cz/film/149-horizont-udalosti/
Např. režisér filmu si vymyslí, že výpis jakéhosi textu musí doprovázet nějaké nepochopitelné cvrlikání, přiblížení nebo otevření nějakého okna musí doprovázet nepochopitelné zahučení – zkrátka každý vizuální efekt musí být doprovázen svým zvukovým doprovodem, použitá písma musejí být zásadně co nejnemožnější, protože to je přeci počítač, a vůbec celé to počítačové prostředí vymýšlí nějaký výtvarník… Tak to všechno bych ještě překousnul. Ale že si to někdo musí vyrobit i na opravdovém počítači, na němž chce normálně pracovat, takže mu hučej okna při maximalizaci a minimalizaci apod., to mi vážně rozum nebere. Podle mě to musí být nějaká psychická porucha. :-)
no ono to cvrlikani je ve skutecnosti kvuli tomu aby ti film stale udrzoval pozornost. pri kazdym pismenku totiz mozek musi znalyzovat odkud jde a vyhodnotit (zjistit ze je to nasledek obeveni se pismenka), to te furt zamestnava a tak ten deseti sekundovej zaber na pocitac neunudi.
S jedním takovým Irixem zhruba z doby filmu jsem se setkal. Bylo to při příležitosti jedné výstavy historických počítačů a ten kousek byl plně funkční :-)
Pamatuji si jen, že jsme na tom zkoušeli 3D šachy – tedy ohledně grafických možností bych rozhodně nebyl skeptický. Tuším (je to už pár let), že i celé rozhraní bylo plně ve 3D, takže mi to přijde celé poměrně realistické.
Našel jsem to!
Tady – http://www.cracked.com/article_15229_5-things-hollywood-thinks-computers-can-do.html .
…
Je tam zmíněn i film Síť, Den nezávislosti (ano, fakt je to macbook), apod. U každého filmu je krátký rozbor situace, proč to odporuje skutečnosti a jak by to ve skutečnosti asi vypadalo.
…
Krátká citace:
Why It's Ridiculous:
That thing that qualified as a „supercomputer“ in 1984? Your Xbox 360 is 500 times faster. Look it up. And, it' pretty hard to imagine your Xbox giving birth to sentience when what it calls „A.I.“ involves the enemies in a World War II shooter running confusedly into brick walls, face first.
Nezapomenme take na to, ze ve filmu jsou vsichni velci haxori vzdy alespon napul slepi. Kdyz sedi u terminalu a pomoci tri prikazu hacknou vesmir nebo alespon nejakou ultratajnou databazi, tak vse, co je vypisovano na pocitaci, je vypisovano alespon peticentimetrovymi pismeny, abych te lepe videla.
V nejakem filmu jsem take videl, jak nekdo nekomu hacknul konto v bance a prelevani penez z jednoho konta na druhe tam bylo znazorneno pomoci progress baru, ktery trval alespon minutu, protoze prevest miliardy z konta na konto neni ve filmu operace, kde se na jednom konte cislo odecte a na druhem pricte, ale operace, kdy se penize „prelevaji“ dolar po dolaru.
Progress bar by mohl jeste nejak vyjadrovat, ze s vykonal urcity pocet operaci nutnych k prevodu. Nevo ve stylu, kontaktuji druhou banku, zadam o prevod penez, predavam cisla kont… Ten progress bar by nepravidelne tak poskakoval po kusech, protoze tech kroku by bylo jen par a trvaly by ruznou dobu. Jenze ve filmu ten progress bar jede plynule po pixelovych prirustcich a jeste pod nim roluji cislice vyjadrujici pocet prevedenych dolaru, protoze ty dolary se tam prevadeji jeden po druhem, aby snad nezabloudily.
Biolog by měl určitě taky výhrady ke King Kongovi…
Ale s těmi velkými písmeny – no, ty tam jsou proto, aby se nápisy daly sejmout a byly vidět v kině. Asi největší byly ve filmu Poradce (knížka je jako obvykle lepší, asi o 1000%), kde byl výstup na rychlotiskárnu a traktorový papír – nejdřív vyjelo několik stran A3 a na poslední bylo ASCII artem vypsáno „SYNTAX ERROR!“. Pochopitelně – makroobjektiv přece kvůli výpisu shánět nebudou…
Pocopitelně to byl film z dob mainframů.
Jasne, ze jo. Jde o to, aby to divak precetl. At si ale daji praci a zazumuji to. Terminal, na ktery se, kvuli velikosti pisma, vejdou akorat tri radky, vypada dost trapne. I ZX-Spectrum jich zvladalo vice, horsi byly akorat kapesni pocitace Sharp, kde clovek editoval basicove programy na jednom radku.
Jenomže takto se to bohužel občas chovalo. Ještě v roce 1995 byla jediným výstupním zařízením na fi.muni.cz maticová tiskárna. V šestém patře si člověk něco poslal vytisknout a do suterénu si přišel pro sjetinu na ±A3 traktoráku. Na první stránce byly „ASCII artem“ (každé písmeno bylo složeno z desítek týchž písmen, L bylo z asi 40 L) dva řádky – název tiskového serveru a login. Podle toho si člověk poznal, že je to jeho. Tam se staraly operátorky (i mužského pohlaví) o to, aby se nehrnulo z tiskárny nic, co nemělo. Pokud člověk poslal na tiskárnu něco, co tiskový server nevyhodnotil jako validní, vůbec to nepustil. Jednou se ale stalo, že vyletělo třicet listů a na konci ve stejném ASCII artu SYNTAX ERROR. O co šlo to nevím, ale viděl jsem tu sjetinu na vlastní oči.
No, to byl celkem komfort. Vy asi nepamatujete Teslu 200 se vstupem z dernych pasek z dalnopisu. To clovek deroval na dalnopisu, az do nemoty, pak svinutou pasku hodil do krabice a cekal, kdy si bude moci prijit pro vypis (na te Tesle 200 byl prekladac Pascalu). Kdyz doslo k chybe (preklep nebo chyba pri derovani=syntax error), tak znovu na dalnopis, odkrokovat puvodni pasku az k chybe, opravit chybu a odkrokovat zbytek za chybou. Pri trose stesti i nekolikrat. A kdyz tam jeden dobrak nadeklaroval v programu trirozmerne pole trirozmernych poli trirozmernych poli, Tesla 200 lehla a musel se znovu zavest system. Operator si na toho dobraka tehdy pockal a ptal se ho, co tim sakra myslel.
Nevim, ale pred 1989 tam byly same 286 a v jedne pocitacove ucebne meli dokonce i jednu tiskarnu Robotron. Vazila aspon 50 kilo, byla velka, jako krava a mela vyrovnavaci pamet na jeden znak. Samozrejme zadna sit, takze kdyz clovek potreboval tisknout, musel jit uskemrat toho cloveka, co sedel u pocitace s tiskarnou. On ukoncil, co zrovna delal, z diskety se na pozadi v MS DOSu pustil tisk, on si znovu spustil svoji praci, cimz ten pocitac zamestnal tak, ze se to v tom „musltitaskingu“ tisklo znak po znaku treba pul hodiny, kdyz vypis mel, nedejboze, treba 10 stranek.
Ano, pro nás „znalé“ lidi jsou všechny tyhle věci srandovní:
- peníze se přelévaj progress barem
- virus ze všeho nejdřív efektně sežere obsah obrazovky, popřípadě maže písmenka z právě rozepsaného Wordu
- textový terminál vypisuje text děsně pomalu písmenko po písmenku a vzápětí spustí plynulou a detailní 3D animaci šroubovice DNA
- když už je vir co k čemu, zabrání vám dokonce vyškubnout síťový kabel z notebooku
atd.
Ale, ruku na srdce, tyhle „nesmysly“ jsou tu ve filmech často proto, aby i „obyčejný“ divák snadno pochopil, co se děje. Proto velké červené „access denied“, proto progress bar při přelévání peněz, proto virus schramstne obraz atd.
Já třeba, neznalý ekonomie, zase oceňuju, že kdykoli jde filmová firma do kytek, tak mi filmaři místo suchého sloupku čísel ukáží pěkný červený graf poskakující k nule a podobně :-)
Filmy jsou plné blbostí. A nejen IT, fyzici nebo chemici brečí, stačí se podívat na film z té „akční“ stránky, třeba proslulá Kobra 11, zde brečí kdokoli kdo má nějakej šajn o chování zbraní atd… Voják, policista, ale stačí zažraný fanda military či airsofťák. Pistole na nekonečno nábojů, závěr nelítá, žádný zpětný ráz, se zbraní manipuluje jak debil ale i různé použité taktiky a pohyby akčních hrdinů. U nějaké kriminálky se přes to lze přenést, ale u nějakého seriozního válečného filmy nikoli. Občas by se měli tvůrci nad sebou zamyslet. Proto asi mě osobně nejvíc baví komedie -člověk se baví a neřeší filmařů prohřešky proti přírodě.
Historické filmy jsou vůbec kapitola sama pro sebe…
http://www.pbfcomics.com/archive_b/PBF209-Now_Showing.jpg
Lidi vědí ve skutečnosti o zbraních ho*no, protože jsou vychováváni emeryckými sra*koidními filmy a seriály, takže tato oblast je těžce zamýtizovaná. Příklad: Ve většině emeryckých "kriminálek" jsou nějaké ty přestřelky, všichni to praží, co to dá, ale hluk jim nijak nevadí. Divákovi přijde všechno v pořádku. Když se pak objeví v novinách fotka, jak jde Harman kosou vykosit sídliště v Děvínské Nové, všichni se ptají, proč má na uších ty chrániče sluchu!!!
Ja mam nejradeji kdzy nejaky „jako fakt hodne dobry“ hacker hackuje v nejakem 3D GUI.
Nebo kdyz vedci staci sekundovy pohled na tabuli (clanek) plnou vypoctu a hned vi o co go…
Vedci ve filmech maji casto k dispozici software na vse co zrovna potrebuji (opet nejlepe 3D GUI) – casto do nej nepotrebuji ani vlozit zadna data.
Potapeci spolu pod vodou mluvi bez celooblicejovych masek, to je taky dost sila…
NCIS je poměrně málo chybový seriál. S tím zaměřováním mobilů bych to neviděl tak tragicky, vpodstatě to odpovídá realitě. Mobil bez GPS jde zaměřit podle toho k jakým buňkám sítě se přihlašuje, v praxi řádově na stovky metrů přesně, v horším pokrytí signálem je to mnohem horší. Čili vlastně na nic. Mobil s GPS prostě dálkovým povelem požádáme aby nám laskavě poslal svou polohu tak to budeme mít na pár metrů. Pro potřeby sledování člověka ve městě je zaměření bez GPS úplně k ničemu, asi by to stačilo na hledání zatoulaného dítěte v lese. Ale mají tohle všechno v tom seriálu vysvětlovat? Nevím jak v USA ale tady těch mobilů s GPS zas tak moc není.
to jsem v rukách neměl tak to nevím jak přesné to je. Otázka je jak moc je to v praxi použitelné. To že to na jednom místě určí polohu relativně přesně ještě neznamená že o pár metrů dál nevyskočí třeba stometrová chyba protože tam je bídné pokrytí signálem. GPS taky v husté zástavbě má menší přesnost protože se mu některé satelity ztrácí a to je dnes už velmi sofistikovaný systém u nějž je určení polohy prvořadým smyslem.
Na druhou stranu signál z GPSek má mnohem delší trajektorii, což do něj kvůli odrazům zavádí značnou chybu. Ve městě jsem s určováním polohy pomocí BTSek neměl problém, nejhorší to bylo v místech, kde Google neměl pro některé BTSky uloženou pozici (předpokládám, že operátoři tím netrpí), tam se to rozletělo na desítky metrů (což je ale stále dost na to, aby šlo osobu sledovat). Mimo město to tedy bylo horší, tam to bylo místy i ± několik kilometrů, protože se chytala jedna nebo dvě vzdálené BTSky
Až na to, že telefon se na BTSky nepřihlašuje, to byste měl baterku do hodiny v čoudu.
Telefon se přihlašuje pouze do oblasti. Oblast je veliká třeba jako Praha, nebo Pardubický kraj. Ústředna ví, kde ve které oblasti se telefon nachází, ale netuší, kterou BTS sleduje. Telefon je totiž relativně pasivní, pouze pasivně přijímá stav sítě a ladí se na nejsilnější signál.
Pokud Vám někdo volá, nebo posílá SMS, síť prohledává celou oblast a to tedy paralelně, všechny BTS v oblasti se dotazují na Vaše ID. Váš telefon se pak ozve na _jedné_ BTS a přes tu se začíná komunikovat. Pouze během hovoru má síť přehled o Vaší poloze, protože dochází k předávání signálu mezi BTSkami.
Popisoval jsem, jak to funguje v GSM síti, nebo aspoň fungovalo do nedávna, když jsem to ještě relativně sledoval. Samozřejmě, jsem ochoten připustit, že existují konspirační nástroje sítě, speciální příkazy, které třeba umí telefon přesvědčit, že má nabonzovat IDčka nejbližší BTSek. I možnost GSM-Pingu, kdy síť z různých BTS posílá na telefon tenhle příkaz a měří rychlost odpovědi a tím odvozuje vzdálenost
(mimochodem, vzdálenost v GSM síti se dá měřit s přesností na 0.5km, a to pouze během hovoru. Nemluvím o triangulaci, ale o technologickém zpožďování signálu díky konečné rychlosti přenosu radiových vln. Zpoždění se určuje, jako číslo 0–63, tzn. že maximální rozsah jedné BTS je omezen na 32km a dál ani ránu).
A ještě připomínku. Bez SIMky se telefon do sítě nepřihlašuje, pouze jen pasivně sleduje nejsilnější signál. Jenom v případě, že je potřeba provést tísňové volání se telefon nejprvé k síti připojí. Opět to ale nevylučuje možnost konspiračních teorii s možnými technickými řešeními. Ale už to vyžaduje kooperaci všech operátorů, protože v danou chvíli může být telefon připojen k libovolnému operátoru. Platí v případě, kdy v telefonu SIMka je, ale konkrétní operátor v místě nemá signál.
Ach ty oficialni teorie zname verejnosti jsou k smichu cim dal vic. Koho tady chcete oblafnout?
Zkuste si to sami doma. Vezmete telefon, vyndejte SIM kartu, vlozte baterku, ale telefon nezapinejte. Polozte ho na vypeckovany zesilovac k vasemu hifi kde nebude nic hrat a nechte ho tak.
Pak vam zustane otazka. Jak je mozne, ze to obcas (1–2× za den) hodi vazbu?
Jasne. A ja jsem mezi tim jak jsi to zkousel, pesky obehl svet :)
Tohle mam vyzkouseno na mobilech z ery Nokia 3210, pres 3510i az po dnesni a delaji to i SE, Samsungy, atd. SmartPhony jako HTC a pod. jsem na tohle jeste nezkousel. Obycejne mobily to proste nedelaji jenom pokud v nich neni baterka.
A pak jste se probudil a měl jste ruku v nočníku. Proč tedy všechny mobily tak zdlouhavě bootují. Třeba HTCčko mi z úplně vypnutého stavu nabíhá asi minutu, z čehož GSM naběhne někdy až mezi posledními. Pokud je mobil i po vypnutí aktivní, tak veškeré to nabíhání je tedy k ničemu?
Aby mohl telefon komunikovat s BTS, tak musí mít GSM modul aktivní, GSM modul musí neustále sledovat stav sítě, vyhledávat nejsilnější BTSky a to jen proto, aby nepřeslechl příkaz určený pro něj.
Nevěřím Vám, neověřil jsem to, vy tu jen trotlujete :-)