Hlavní navigace

„Nový“ Rust: tohle jsme si objednali?

10. 10. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: playrust.com
Koupit nedodělanou hru s sebou nese značné riziko. Je to jako koupit zajíce v pytli. V první řadě nemáte jistotu, že autoři svůj projekt zdárně dokončí. U již recenzované hry Rust jde ale o jiný případ. Autoři překopali celou podstatu svého produktu. Nedostanou nakonec hráči něco jiného, než si objednali?

Sandboxová hra Rust se doslova měnila před očima. Nejdřív začala jako postapokalyptická akce se zombiemi. Některými hráči byla dokonce považována za sprostý klon známějšího DayZ, na němž pracuje české studio Bohemia Interactive. Pak ale přišla změna a autoři nahradili krvelačné nemrtvé nespoutanou faunou a víc než počítačem řízených nepřátel jste se začali bát o uspokojení základní životních potřeb. Z Rustu se tak stala „zálesácká hra“ o přežití. (Přečtěte si původní recenzi.)

Nový Rust

Na Rustu se dá dobře ukázat jak je zakoupení předběžného přístupu ke hrám ošidné. Ti, co si původně koupili postapokalyptický simulátor, dostali po nějaké době zcela jinou hru. Trochu kontroverznímu vývoji do jiného směru, než se původně plánovalo, však nebyl konec. Když se hra dostala do slušně hratelné fáze, autoři přišli s radikální myšlenkou, že herní systém a grafiku od základu přepracují. Fanoušci zvyklí na pravidelné páteční aktualizace v tu ránu odstrouhali.

Nový Rust

Experimentální verze

Vedle původního Rustu se totiž začala vytvářet další verze s označením experimentální. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby původní verze neztratila své obsahové updaty. To se projevilo v poklesu počtu aktivně hrajících hráčů. I když byla hra v poměrně pokročilé fázi, obsah byl trochu omezený a po několika hodinách jste mohli dosáhnout nejlepších zbraní a vybavení. Nebýt tak multiplayeru a interakce s ostatními hráči, asi by po prozkoumání všech zákoutí nebyl moc důvod v hraní pokračovat. Rust totiž není Minecraft a ve stavění nebo vyrábění nových věcí jste výrazně omezeni. To naopak hra dohání v části přežití a PVP soubojích.

V říjnu se autoři rozhodli, že po dlouhých měsících vývoje upřednostní experimentální verzi. Hráči se tak po spuštění hry defaultně dostali právě do ní. I v současném stavu se ale nová verze té staré ani zdaleka nevyrovná a je jen s obtížemi hratelná. Navíc je prostě nehratelná pro některé staré zálesáky.

Nový Rust

V první řadě se totiž drasticky zvedly hardwarové nároky. Starou verzi jsem na starším notebooku bez problémů spustil i na vysoké detaily. Tu nynější na stejném železe jde hrát jen při nejnižším nastavení grafiky, a přesto počet snímků v některých situacích neuvěřitelně klesá. Autoři se slušně řečeno na optimalizaci vybodli. I když nynější Rust vypadá opravdu nádherně, bez nabušeného počítače si prostě neškrtnete. Pokud tedy hrál někdo původní verzi na střední detaily, upgradu hardwaru se prostě nevyhne.

Jednodušší, ale s více možnostmi

Nejde ale novému Rustu jen křivdit. Důvodem, proč na hře začali vývojáři pracovat znovu, bylo složité přidávání nového obsahu. I jednoduchý úkon se musel napsat na mnoha řádcích a vzhledem k tomu se autoři mohli později špatně orientovat v kódu. Bylo ho prostě velké množství. Nová verze je v tomto případě úspornější a už netrpí jakousi paranoiou. Nemáte náhle pocit, že někdo vzal zombie hru a pak pomocí módů změnil její podstatu. Nyní je vše hezky konzistentní.

Nový Rust

Také bylo přidáno několik biomů. Nyní se už nenacházíte jen v lese, ale cestujete i do hor nebo na vyprahlou poušť. Bylo vylepšeno i vytváření nových předmětů a stavění budov. Nyní už hráči nemusí stavět jen jakési dřevěné či železné paneláky. Jde postavit opravdu realisticky vypadající domek, a navíc ještě rychleji a pohodlněji. Tyto změny dávají naději, že budoucí verze razantně překoná tu předchozí, jenže to bude chvíli trvat.

UX DAy - tip 2

Vývoj se prostě táhne a ve fórech se začínají objevovat vzteklé příspěvky hráčů. Někteří dokonce žádají vrácení peněz. Nová verze je stále ještě nehratelná a stará už naopak příšerně ohraná a několik měsíců bez nového obsahu. Autoři svými kroky jednoduše neudělali nejvstřícnější krok ke svým fanouškům, kteří byli podle nepsané domluvy zvyklí na nový páteční obsah. Dalo by se i říct, že preferováním experimentální verze před tou původní se vývojáři také trochu unáhlili. V současné době prostě Rust vypadá, jako by udělal krok zpět.

Nový Rust

Nové zbraně, větší světy, více možností a celistvější styl hry – tím argumentují autoři, proč se rozhodli k tak radikálnímu kroku. Na oficiálních stánkách je vidět, že na Rustu pracují s nadšením a zápalem, jenže je tu ještě jedna otázka. Nekoupili si na začátku hráči vlastně úplně jinou hru, než jim vývojáři slibovali?

Byl pro vás článek přínosný?