No, on je to krásný příklad jednoho negativního jevu daného neomezenými zdroji. Lidé ho mají v povaze a neomezené zdroje ho snadno vytáhnou na povrch. U tohoto projektu neomezené jsou - vývojáři mají dostatek financí na to, aby nebyli motivovaní v daném termínu hru vydat. A ten negativní efekt se projevuje tak, že autor vyhodí co má a začne znovu a lépe. V případě tohoto projektu už vlastně autoři pracují na třetí hře, aniž by některou z těch prvních dvou dokončili.
Zkrátka mám pocit, že někdo dostal hromadu peněz a teď si hraje. Snaha dodat konečný produkt je nulová, místo toho se zkouší nové věci a nové koncepty. Stále platí rčení z dob čekání na Diablo 2: "Kdy to bude? Až dojdou peníze."
Otázkou je, zda jsi právě nepopsal zcela nový trend vývoje her. To není přístroj na měření srdce, aby to muselo být uzavřené, otestované a předané. Naopak, hry jsou zdrojem zábavy a jestli hráče baví mít neustále něco nového, tak proč jim to nenabídnout? Podívejte se na Minecraft, ten není hotový, skoro žádné pluginy k němu nejsou 100% odladěné a podívej se, jaký to má úspěch. Lidé vyžadují další verze (tohle je patrné zejména u modpacků) i za cenu toho, že to není "hotové". Ostatně, dá se vůbec o hře, která nemá žádné definované zadání, říci: "je hotová"?
Jenze minecraft je v tomhle ohledu spis zarnym prikladem toho, jak to vypadat ma.
Autor nejdrive za vlastni (ve volnem case) napise zcela funkcni hru. Pak ji nabidne verejne s tim, ze mozna za ni nedostane ani korunu => OK, byla to fajn zabava, ale zivit se tim neda, nebo utrpi uspech => da vypoved a zacne hru rozsirovat jako fulltime dzob...
Nevsim jsem si, ze by autor hru 5x zahodil a zacal od nuly delat neco uplne jinyho. A ze by $$$ jiste byly, a slo by treba zasadne prekopat grafiku. Pluginy jsou veci svych vyvojaru, ne Minecraftu samotnyho.
Naopak, zarnej priklad jak to vypadat nema je trebas SC. Tam je nadherne videt, jak jim ty desitky mega totalne zatemnily mozek. Takze ze slibovane alfa soucasti, ktera mela byt hotova za 3 mesice se nakonec stalo 3/4 roku a 4 odklady. Samozrejme, najde se hromada bezmozku, kteri v tom nevidi zadny problem, ale oni nechapou, ze vyvojari za sve neudelali vubec nic => ani do budoucna nebudou delat nic "gratis" a to zcela zakonite a pochopitelne povede k tomu, ze jednoho krasneho dne prisun $$$ vyschne, ale hra nebude ani zdaleka funkcni.
A tohle vidim jako zcela zasadni problem - veskere riziko nesou darci (nikoli investori, o investovani nemuze byt rec). Vyvojari jen rozfofrujou prachy, ale odpovednost nemaji vubec zadnou.
Ale on Minecraft je hotový. Dá se hrát a hraje se dobře. Vzniká do něj nový obsah, vylepšuje se, ale hrát se dá. Rust je ten opačný případ - když už to vypadá, že by se to dalo hrát, tak to autoři překopou a udělají z toho něco jiného, co se zatím hrát nedá, ale vypadá slibně, že by se už brzo i dalo.
Zjevně se oba shodneme na tom, že "hotová" není finální stav, ale nějaká fáze, kdy se to již dá úspěšně hrát. Ale hranici máme asi někde jinde. Já považuji za hotové něco, co se dá pár hodin dobře hrát (kupříkladu Elite: Dangerous je dle mého názoru hotový, přestože mi padá a planet je málo). V případě zde recenzované hry jsme ale ve fázi, kdy to naběhne, ale tím to (zatím a opět) končí.
A ano, je to bohužel trend vývoje her. Dříve se vydávaly hry "až to bylo hotové". Pak se vydávaly hry v "beta verzi". Jenže dnes se za hru vydává už něco ve fázi "konceptuální vize", případně "technologické demo". Což není nutně problém, ale bohužel v té fázi to často i končí, případně se to do ní v pravidelném intervalu vrací.
"Jenže dnes se za hru vydává už něco ve fázi "konceptuální vize", případně "technologické demo"."
Osobně v tom nevidím problém pokud je to přiznané. Sám jsem si koupil několik her v alfa fázi a nijak toho nelituji. Naopak jsem rád, že mi vývojáři umožnili nahlédnout pod pokličku a podívat se za něco, co bych za běžných okolností viděl možná za pár let a možná taky vůbec (pokud by se majitel rozhodl to prostě nepublikovat.)
Co mi vadí mnohem víc je podvod typu tady máte plnou odladěnou hru za $49.9, na kterou si budete muset další dva roky instalovat patche, aby se vám to vůbec spustilo.
Zkrátka chci férové jednání.
Ale jako asi se shodneme. RUST znám jen z letsplayů, tohle je hra, kterou bych stejně nehrál a tedy si ji ani nekoupil, ale rád se koukám na LP. Tohle je mimochodem další zajímavá oblast her jakoby pro LP. Je hromada her, které bych nikdy nehrál, ale velmi mě baví se koukat na letsplaye z těchto her.
"Osobně v tom nevidím problém pokud je to přiznané."
Potiz je, ze autor ti zaroven slibuje, ze to za ty tve $$$ dodela, ale nechce se k tomu slibu nijak zavazat. Tzn, je to zhruba stejny, jako kdybych ti dal spicku rohliku za 10Kc, s tim, ze pokud se vybere dost a ja budu mit na pekarnu a zaroven ta pekarna bude zasobovat celej okres, tak ti dodam zbytek.
Dal bys mi tech 10Kc? Nebo bys me(opravnene) povazoval za magora? A to to jeste muzu vylepsit, ja ti za tech 10Kc dam ne spicku rohliku, ale jeho fotku.
Tohle přirovnání je trochu mimózní ale tak dobře. Ano, 10Kč za špičku unikátního rohlíku bych ti klidně dal. Vzhledem k tomu, jak mizerné pečivo se u nás běžně prodává, tak bych podlehl pokušení, že se to může zlepšit a pokud bych tomu zlepšení mohl pomoci, tak bych pomohl. Za fotku ne.
Jak jsem psal, pokud to někdo řekne na férovku, tak proč ne.
lol, ta grafika je otrasna (vyzera to ako zo zaciatku 2000), to ani nema ziaden antialiasing? To UI vyzera asi najlepsie na tom vsetkom (aj ked mam trocha pocit ze je okopirovane z TF2). Minecraft ma lepsiu grafiku ked to mam porovnat. Toto vyzera nejake neohrabane z grafickeho hladiska.
Ked si taky mudry tak ukaz mi podobnu scenu ako napriklad tuto http://i.iinfo.cz/images/415/novy-rust-6.jpg vo vysokom rozliseni. Aj keby si mal neviem aku detailnu texturu, ale ta geometria je otrasna.
http://media.moddb.com/images/mods/1/21/20560/quake2xp_2012-06-19_09-35-35-76.jpg quake 2 z roku 1997, aneb najdi 5 rozdielov.