Tady je několik mých (i když opožděných) postřehů k článku a diskuzi.
Z pohledu mých dotazů přímo na článek:
Jen bych se chtěl zeptat k tomu "na stranu k OGL přešlo od DX alespoň 20 lidí co znám" - zajímalo by mě, zda to byli programátoři, kteří se zabývali vývojem 3D grafických aplikací déle, či to byli lidé kteké odradila už jen ta "dlouhá inicializace" DX když začínali programovat? Jinak řečeno, kolik z těch, co "zběhli" (ano, jsem zaujatý:)) byli zkušení programátoři kteří to API opravdu znali?
Z pohledu trochu obecnějšího:
Osobně si myslím, že tento článek určitě nebyl ztrátou času (stejně jako jimi nebyly ty předchozí!) jak někteří výše v diskusi naznačovali. Podle mě je jen správně, že byl napsán a uveřejněn. Nejvíc si na něm asi cením toho, že autor byl veřejně schopen přiznat chybu. To neudělal třeba v téhle diskuzi, co jsem ji tak pročítal, nikdo (ani v žádné jiné).
Celá tahle diskuze podle mě zaběhla někam jinam, než měla. Každý tu akorát křičí a to na všechny, od autora, přes lidi v diskuzi až po Johanku. Myslím, že tohle určitě není účel diskuzí. Ten je, aby se zkorigovaly výroky, aby se člověk něco dozvěděl. No, z tohohle jsem se dozvěděl akorát to, že autor je člověk, kterého je třeba si vážit za to, že se pokusil o velice těžké srovnání a pak ještě dovedl přiznat chybu a také jsem se dozvěděl to, že nemá cenu číst větší část diskuze o komunismu a tak obecně.
Rozhodně si myslím, že by byla velká škoda zahodit vše co autor napsal. Podle toho, jak se tu spousta lidí holedbá svými (ne)znalostmi a názory, bych čekal, že se ozve alespoň jediný, co by autorovi nabídl pomocnou ruku. Když toho všichni tolik vědí, proč nikdo nechce pomoct? Máme tu tolik odborníků... ale odborník může být dobrý ke stejnému s prominutím hovnu jako laik, když dovede akorát kritizovat. Moje znalosti DX a 3D grafiky určitě nejsou nikterak rozsáhlé a určitě se nepovažuji za odborníka, ale i tak tímto autorovi nabízím pomocnou ruku, pokud by ji chtěl přijnout a v seriálu nějakým způsobem pokračovat. Už jen proto, že nemá cenu zahazovat tolik práce... můj mail je v hlavičce, tak ať ho autor s klidným srdcem použije, kdyby chtěl pokračovat a chtěl znát názor někoho "z druhé strany" a společně tenhle článek dokončit.
Možná tohle už někdo někde tady navrhl, ale promiňte, kdyžtak mne opravte, ale opravdu NEMÁM sílu ani chuť tu všechny ty řeči dočítat do konce.
Pavel.
Nic není jednobarevný - ti i ti. No, když mám být čestnej, tak těch začátečníků v DX i GL bylo asi nejvíc a pokročilých v DX a začátečíků GL cca. pět (porovnání k dvaceti!). Pár jich bylo něco mezi - směska. Díky nehe.opengl.cz znám spoustu gl-oriented programátorů, ale jak jsem uvedl v článku, moc neznám DX stranu plotu, takže to opravdu nejsou relevantní data :-/
Ale proto sem nepíšu.
Dík za to, cos napsal i za nabídku pomoci, tahle výzva byla myslím už v prvním dílu smajlík_povzdechu-), seš první a KONEČNĚ NĚKDO, kdo takhle zareagoval - takže oboustraný RESPEKT :-) Souhlasím s naprostou většinou toho, co jsi napsal.
Asi před půl hodinou jsem uvažoval, že kompletně všechno smažu (viz výše, ctrl-F "Woq"), aby se to nikdy nikomu a za žádných okolností nedostalo do rukou. Ale na netu jsem na jiným kompu, takže jsem se k tomu na(ne)štěstí nedostal.
Teď už dokonce silně váhám, jestli sem nedat i odkaz na jistý soubor na svym webu, kde by se pokračování čistě teoreticky dala stáhnout... ale ne, nebudu vyvolávat další flame - pořád trocha zdravýho rozumu :-) a opatrnosti, dost jsem se spálil, asi všichni chápete.
Další díly ode mě určitě NEBUDOU, do mailu posílám i odkaz na "onen jistý soubor". Kdybys čistě teoreticky chtěl psát pokračování, dávám svolení k použití jakýchkoli textů, buď v originální nebo upravené podobě, ale zároveň se od nich ABSOLUTNĚ DISTANCUJI, bude jenom na tobě jestli budeš mít odvahu (myšleno pozitivně, v žádném případě nespojovat se slovy jako "sralbotka, suchar, netroufá si"!!!!!) a něco uveřejníš.
Upřímně tě od toho ale zrazuju. Pozorně si přečti diskuze ke všem třem dílům a odpověz si sám sobě, jestli ti stojí za to psát pro lidi, kteří tam píšou (samozřejmě ne všichni píšou negativně a jsou lidi, kteří nepíšou vůbec) a jak by ses cítil, kdyby to nebylo adresovaný mě, ale JENOM A POUZE tobě - určitě se na něco takovýho připrav, není to nic příjemnýho...
Pokud se přece jenom rozhodneš, napiš mi na mail, dám ještě pár praktických rad (tenhle příspěvek začíná být moc dlouhej).
Ať tak nebo tak, rád bych zůstal nějakej čas v kontaktu. Od lidí, jako ty, se člověk může naučit spoustu věcí.
Taky bych rád nabídl spolupráci na jednom totálně gigantickym projektu, o kterým začínám pomalu ale jistě uvažovat, ale psát o něm na tohle místě rozhodně nebudu, protože by mě všichni hned ukamenovali :-) Když nevíte o co jde, tak to zní dost blbě, ale kdybyste věděli ... :-) Kdo máte zájem, tak pište na mail, co nejdřív bych chtěl vytvořit nějaký stránky a začít nabírat lidi... Jo, a ne pouze gl-oriented programátoři, ale je potřeba i pár lidí, kteří znají opravdu dobře i dx...
Děkuji za pěkná slova, hned se podívám na mail.
Jinak jen zběžně k tomu, co jsi teď napsal:
ad. přechody, jo jo, to jsem si myslel :)
V rozhodnutí nedávat sem ten odkaz můžu asi jen souhlasit... myslím, že by nezůstal bez (možná záporné) odezvy i když je pravda, že když už by někdo nebyl dost líný :) na to, aby si to stáhl, rozzipoval a začal číst, tak to už samo o sobě vylučuje spousty lidí co jen chtějí něco rychle přečíst a začít kritizovat :) Ale jinak je dobře, že tu odkaz neuveřejňuješ.
To, že další díly od Tebe nebudou chápu. No, já ještě nevím, jestli se do toho pustím "jen tak sám". Já jsem totiž zase spíš z té "DX strany barikády". A tady je HODNĚ tvrdé obecenstvo... Rozhodně bych to nedělal bez pořádné konzultace OGL pozitivního člověka (Tebe?:) ale to se dohodnem kdyžtak mailem. Jak jsem psal, odborník nejsem a ani na té "DX straně" se necítím dost silně na to, abych něco velkého psal.
Každopádně, jestli se do toho někomu chce jít, tak to můžem zkusit, třeba se někdo ozve (já vím, jsem naivní a věřím na pohádky).
Na zacatek- udelej si dalsi carku u lidi D3d -> OpenGL..
Jsem nestastnym majitelem one nekolikrat zminovane knihy.. po nekolika desitkach stran jsem knihu znudene odlozil(to sem si jeste myslel ze na chvili), prosurfoval oblibene sajtny a co nevidim, porovnani opengl a directu dil druhy. Pres nevalny dojem z clanku me opengl zaujalo, zasurfoval jsem na tvou stranku a od te doby neprocitam knizku ale neheovy/tvoje tutorialy.. Musim rict DIKY, protoze nebyt tveho clanku tady asi bych se camral nekde u nacitani textur.. A pritom je to TAK jednoduche :D
Od te doby mi pouze chybela trocha "sebereflexe" z tve strany, rekneme omluva za neschopnost pochopit jiny system.. a voila.. Je to tu. Duvodem proc vubec pisu jsou lidi kteri tohle vubec nepochopili a jsa(nebo jsouc, jsouce?? cestin ach ten muj kobil) sami neschopni sesmolit aspon neco takoveho (nemluve o prekladech) kafraji i do tretiho, rekneme nejpovedenejsiho, clanku. Zamyslete se a zkuste si to sami! (konstruktivni kritika.. to beru, urazky autora, hnidopisstvi a tu cast o komunismu NE). Tot vse.