Hlavní navigace

Názory k článku Otevřené vzdělávací zdroje: Česko jako open source velmoc?

  • 5. 11. 2019 11:36

    bez přezdívky

    Pěkný den,
    rád bych poprosil aspoň sem do komentářů rozepsat, jaké jsou ty "jasné a pozitivní kroky MŠMT".

    Před 10 lety jsem dostudoval FI MU a celou tu dobu učím na gymnáziu informatiku, což bylo sice velmi morální rozhodnutí, udělat něco pro dobro vzdělanosti a společnosti, ale už nějakou dobu toho lituji, že jsem byl naivní a plný ideálů, protože společnost to stejně neocení. Jsem jediný na škole, kdo má ve třídě alespoň dualboot Windows+Linux. Jsem velmi osamělý ve snaze učit v rámci typografie práci s LibreOffice. Velká část kolegů učí vektorovou grafiku s proprietárním Zonerem, je nás jen pár, co používáme Inkscape.

    Podstatné je, že to všechno je ale pouze a jen má osobní iniciativa, respektive osobní iniciativa každého konkrétního učitele.

    MŠMT v tomto nemá vůbec žádný vliv a nijak mi práci neusnadňuje ani nedodává potřebné informace. Kurzy akreditované v rámci DVPP (dalšího vzdělávání pedagogických pracovníku) mají tragicky mizernou kvalitu, těm hrůzám, co tam "učí", se už ani nedá smát a s FOSS to opravdu nemá nic společného. Microsoft tlačí svá proprietární řešení stejně jako v 90. letech. Naopak JMK nám práci ještě značně ztěžuje nucením do nákupů přes hromadné objednávání Cejiza, která jsou předražená a trvalo víc jak půl roku, než jsme počítače vůbec dostali. Veškerá výměna dokumentů s MŠMT a krajem je výhradně v podobě formátů Microsoftu.

    Navrhovaná reforma výuky informatiky hazarduje se vzdělaností, protože typografii by měli učit češtináři, jejichž typografické dovednosti končí někde u psacího stroje Consul a ještě dnes v češtině vtloukají dětem do hlavy, že cituji "nový odstavec začínáme pěti údery do mezerníku". Grafiku mají učit výtvarkáři, kteří vědí o software tak leda to, že existuje Photoshop a tím to končí. Na jeho licence samozřejmě nejsou peníze, ale svobodný software nikdo z nich používat nebude, protože ho neznají... No a informatici by měli sice konečně čas učit místo kancelářské elementární gramotnosti opravdovou vědu, ale k čemu je dobré učit teorii informace, algoritmizaci, automaty a gramatiky a podobné věci, když ti žáci nebudou schopní poslat správně e-mail, nebudou umět nakreslit si graf, nedokážou psát na klávesnici...

  • 5. 11. 2019 15:58

    Nick Sekáč Magor

    @jinejmuf

    "Jednoduché" :-D

    Čistě z taktickeho hlediska je potřeba zapusobit nejak na ty učitele. To je bottle neck na proudu spravnych znalostí ...
    Řediteli se dá prodat používání free nástrojů přes cenu ... a nebo se stát ředitelem ;-)

  • 5. 11. 2019 18:12

    bez přezdívky

    Souhlasím, nevzdělanost a neochota některých (obzvláště starších) kantorů je bottleneck, ale to je právě má otázka, kde jsou ty v článku zmiňované "jasné a pozitivní kroky MŠMT". Na vzdělávání kantorů se v reformě informatiky nepočítá podle mých posledních informací s vůbec žádnými prostředky. A současné ICT vzdělávání je kontraproduktivní a hlavně se v něm vůbec FOSS neobjevuje. Z projektů kupříkladu vůbec nelze platit školení CZ.NIC nebo návštěvu přednášek na VŠ v rámci celoživotního vzdělávání, protože to není akreditované DVPP.

    Akreditaci DVPP si vyřizují obvykle jen kolegové, kteří dělají kurzy jako vedlejšák k normálnímu příjmu (to nebývá vždycky špatné, absolvoval jsem i nějaké užitečné a zajímavé), ale to nejsou kurzy pro neinformatiky. Jinak informatickou gramotnost ostatní kolegové získávají na kurzech organizací typu Středisko služeb školám, kde kurzy jsou už podle jejich názvů orientované pouze na produkty Microsoftu nebo jiné proprietární a pochybné technologie. Mimochodem tyhle kurzy od hudebky přes matiku, chemii až po "Excel pro pokročilé" nebo "Úprava fotografií v Zoneru" zvládne učit jedna odbornice na všechno...

    Kdysi jsem omylem na jinak zajímavé akci Počítač ve škole zavítal na přednášku, kde nějaká madam z jedné základky vysvětlovala, že kvalitní studijní materiál musí být dneska online stránka a že nejlepší je Glogster.com, který ona používá a děti moc baví, protože tam může cpát kolem textu rámeček, na kterém sedí kočička, co houpe ocáskem, nebo na pozadí dávat žluto-černé včeličky. A tenhle nevkus gradoval radou, že do stránek bychom měli dávat zdroje, ale "aby tam nezavazely, můžeme jim nastavit písmo 2 pt nebo je dát v barvě pozadí".

    Stav školství a informatiky je dost zoufalý a vesele se to ignoruje. Ze ZŠ děti nemají elementární gramotnost, nemají ji ani kantoři a vláda krom deklarování zcela neviditelné priority podpory vzdělávání jen neustále vymýšlí, jak zrušit maturitu z matematiky a udržet informatice směšnou hodinovou dotaci 2 ročníky na SŠ po 2 hodinách týdně. A na rootu vychází články, které ještě tvrdí, že MŠMT v tomhle směru dělá něco dobře. Samozřejmě bez příkladů, ty totiž neexistují. No prostě typické bušení slámy a utěšování se, že to není tak hrozné, v českém školství tak oblíbené... Tohle mě fakt dokáže napěnit.

  • 5. 11. 2019 18:32

    bez přezdívky

    Bohužel ani přes cenu to moc nefunguje. Přeci jen tady jsou EDU-ceny. Stálo mě dost úsilí prosadit, že MS Office budou mít jen učitelé, případně správní zaměstnanci, ale jinak všude budou Libre Office (žáci, asistentky). Víc než na cenu bylo slyšeno na to, že "raději jim ty MS Office koupíme abychom měli klid od jejich nářků, že jim to nefunguje jak byli zvyklí". Takže i to, že žáci mají LO, ten software, který mohou mít i doma, považuji za úspěch. Ostatně to byl můj klíčový argument, dát žákům do ruky nástroj, který mohou mít bezplatně a nediskriminovat cenou pořízení.

  • 5. 11. 2019 18:18

    Pavel Stěhule

    Já si vzpomínám na rok 2000, když jsem jezdil na vojnu do Olomouce a ve vlaku jsem se bavil s holkama z peďáku, když se učily na zkoušku z informatiky. Učili se mraky nesmyslů a pitomostí - s IT dělám od svých 15 a fakt jsem v životě nemusel znát nazpaměť parametry disket - počet stop, apod. Brácha vyprávěl, jak na základce se učili klávesové zkratky. Ten obor je velice mladý, a brutálně se mění - a školy nestíhají a nemůžou stíhat. Osobně si myslím, že místo zbytečného hraní si na IT může být užitečnější praktická výuka na téma jak vyměnit žárovku, opravit vypínač, nebo jít ven do přírody. Jednoduché věci jsou triviální - a není na škodu v rámci matematiky naučit děcka s kalkulačkou nebo spreadsheetem, ale nemá smysl z toho dělat vědu. Teorie informace, algoritmizace má smysl pro pár programátorů. Dělá se z toho věda už od komunistů, a věda to není - ale určit, co je pro tu či onu generaci důležité je problém, protože během 10 let je to zase jinak.

    Člověka neocení skoro nikde, z toho si nic nedělejte - ohledně IT mimo IT tuplem, jelikož skoro nikdo nemá vůbec nejmenší tušení jak věci fungují :). Ale vychovávat děcka je užitečný, jedna z mála věcí, o kterých člověk nemusí vůbec pochybovat.

    5. 11. 2019, 18:18 editováno autorem komentáře

  • 5. 11. 2019 23:19

    bez přezdívky

    Nu ano, i dnes se najdou lidé, kteří učí rozdíly v adresaci paměti na procesorech 286, 386 a 486. Chápu tu jako dobrý základ pochopení hardware a architektury počítačů u studentů VŠ, ale nechápu, proč takovou věc učit na SŠ.

    Na druhou stranu považuji za potřebné naučit studenty SŠ přibližné kapacity základních médií a schopnost počítat např. kolik přibližně se vejde fotek na jejich paměťovou kartu, protože někteří nemají ani řádovou představu a nedokáží odhadnout, jestli to budou desítky nebo miliony. Zrovna dneska se jeden student pozastavoval nad tím, že jeho 20slidová prezentace plná obrázku má jen 1 kB a že ji z flashky nemůže otevřít... (Prezentace formátu .lnk ;-))

    A zrovna klávesové zkratky jsou nezbytná znalost pro alespoň trochu efektivní práci s počítačem. Většina těch smysluplných je tu cca 20 let zavedených a významně urychlují činnost. Nejde ani tak o zapomatování si, k čemu je kombinace shift+ctrl+end dobrá, ale o koncept. Pochopit, že práce s klávesnicí je rychlejší než s myší a že počítač má práci usnadnit/zrychlit a ne zpomalit. Že některé kombinace jsou složeniny: tedy shift je "modifikátor", který u textu způsobuje označování, podobně jako ctrl změní význam klávesy end z konce řádku na konec dokumentu. Mimochodem klávesové zkratky pro rychlou orientaci v textu nebo takový alt+tab jsou pro studenty SŠ často velkým objevem, kterým se pak rádi chlubí, protože opravdu zrychlí práci s PC.

    Že vy považujete hardwarové hraní za důležitější než schopnost efektivní ovládat software je vaše osobní profilace. V rámci středoškolské informatiky je ale potřeba učit obojí. Technická výchova neexistuje, v rámci fyziky se elektronika učí často pouze teoreticky, historicky (žárovka se stíhá, ale LED už ne) nebo nesrozumitelně, takže je fajn mít nějaký kroužek Arduina nebo něco podobného pro zájemce o elektroniku a hardware, ale to je jen jedna část.

    Teorie informace a podobné věci má stejný smysl pro obecný rozhled jako třeba znalost rozmnožovací soustavy savců v biologii nebo inertních plynů v chemii. Gymnázium není učňák nebo prumka, aby se tam žáci učili "praktické věci pro život". Jeho smyslem je poskytnout základní přehled vědních oborů tak, aby si student potom dokázal kvalifikovaně vybrat svou další profilaci na VŠ. Smutné je, že dneska se plete význam gymnázia s učňáky a na gymnáziích končí lidi, kteří už vyprofilovaní jsou a nemají ambice na VŠ. Ti měli ale jít na prumku nebo učňák, kde to ale často potenciálně velmi šikovného řemeslníka a praktika odradí tou hrůzou, co tam chodí studovat, a raději se pak trápí teorií na gymnáziu... Každopádně není pravda, že Teorie informace nebo algoritmizace bude za 10 let jinak. Koncept znakových sad nebo rekurze je tu s námi už dost dlouho a nejde o konkrétní užití v konkrétní době, ale o koncepty, myšlenkové základy, které rozvíjí schopnost myslet a tvořit...

    Problém je asi v tom, že neexistuje konsensus ani diskuse o tom, co je potřeba z informatiky pro praxi, co je "obsolete", co je nutný teoretický základ, co je dočasná módní záležitost a co a jak vlastně učit.

  • 6. 11. 2019 9:02

    MarSik

    Se základem algoritmizace souhlasím. On by většinové populaci možná stačit i ten náš prastarý Karel. Ty aktivnější školy mají nějakého čárového robotka (viděl jsem třeba Ozoboty), aby to mělo přesah do fyzického světa.

    Stejně tak je potřeba studentům v dnešní době vysvětlit něco o fungování internetu, bezpečnosti a soukromí. A naučit je jak si pohlídat co které zařízení kam posílá by bylo velmi záslužné.

    Základy hardware a architektury jsou potřeba taky, přece jen to není magická krabička a pochopení principu snižuje strach z neznámého.

    No a představení zásadních nástrojů s logikou jejich ovládání je jednoznačně nutné. A nekončil bych u Wordu a Excelu. Osobně jsem asi měl štěstí, ale potkal jsem se na střední i s bitmapovým vs. vektorovým editorem, databází, CADem a LaTeXem. V rámci semináře pak i s dalšími, ale to už byla aktivita "navíc".

    Klávesové zkratky ano, ale zkoušet je u tabule je hloupost. To doufám dnes nikdo nedělá.. To už spíše ve formě praktického úkolu na rychlost.

    Teorie informace.. no.. nemohu říct, že bych ji považoval na SŠ za zásadní (třeba oproti algoritmizaci). Přece jenom tam nikdo kompresní nebo kryptografické algoritmy ještě dělat nebude. Možná nějaký základ jako ztrátová vs. bezeztrátová komprese, spojený právě s těmi kapacitami a typickými velikostmi souborů.

  • 6. 11. 2019 10:53

    bez přezdívky

    Jojo, přesně tak :-). Na Karla se dají vymyslet moc zajímavé úlohy. Občas v seminář programování tomu věnuju dvě dvojhodinovky. Ti nejchytřejší zvládnou implementovat binání sčítačku fungující tak, že políčko s kartičkou je 1 a políčko bez kartičky 0, to je hodně zajímavá algoritmizační úloha, vzhledem k tomu, že Karel nemá aritmetiku ani proměnné...

    LaTeX zvládám jen u některých 8letých tříd. Při dotaci 3 ročníky po 2 hodinách týdně za 8 let, je to nereálné. Když jsou děcka šikovná a zajímá je to, tak se to stihnout dá.

    U komprese se víc než dělení na ztrátová/bezez­trátová, příklady konkrétních použití u RAW/JPEG/PNG, míra ztrátové komprese (ukládání RAW obrázku do JPEGu s různou mírou komprese v GIMPu) a případně nějaký ručně nakreslený smajlík v poli 8x8 s předvedením zjednodušeného RLE stihnout taky nedá. Pak se jen porovnají velikosti těch souborů, odhadne kolik se čeho vleze na paměťovku a hurá na viry a antiviry :-).

    Klávesové zkratky nezkouším u tabule, ale požaduji používat při práci s počítačem. Většinu studenty ani netřeba do toho moc tlačit. Spíš jim připomenout, že něco šlo udělat klávesovou zkratkou a oni si toho nevšimli a lovili po stole myš. Tohle většinou sami považují za užitečné...

  • 5. 11. 2019 18:30

    t603

    Libí se mi, že učíte děcka práci v programech, které nemusí krást, jsou moderní, pro jejich práci dostačující atd. Sám sleduju, na čem se dnes děcka učí informatiku (MS Office dávné verze, Zoner…, ale i GIMP, ovšem v tak předpotopní verzi, že je mi do pláče).

    Ovšem nezdá se mi, že se vyhrazujete proti tomu, aby typografii učili češtináři, grafiku výtvarkáři a podobně. Podstatu typografie a grafiky podle mě musí učit češtináři a výtvarkáři. Protože LibreOffice a Inkscape a GIMP jsou jen nástroje tvorby. Děcka musí umět nejdřív teorii a praxi tužkou, pak teprve nastupují programy.

    Vidím to kolem sebe:

    1) Tvorba textových dokumentů jde přeci po cestě slovní zásoba -> mluvnice -> pravopis -> sazba. A sazba, o které mluvíte a která je na konci tvorby dokumentu, musí nejdřív být v rovině práce v hlavě a s tužkou – korektorská práce – aby děcka znala a dovedla použít různé druhy "pomlček", výpustek, uvozovek, pravidla pořadové sazby atd. Pak aby znala vlastnosti stránky, odstavce, pořadové sazby, řádek a slov. Na učení typografie pro děcka není dobrý ani MS Word, ani Libre Office Write, ale nějaký WYSIWYG CSS nástroj. A tak dále a tak dále.

    2) Tvorba grafiky. Opět práce pro výtvarkáře s tužkou. Děcka neučí a ona neznají pravidla kompozice, neumí tužkou nakreslit to, co vidí. Stejně práci s barvami.

    Tímto nijak nehaním a nezpochybňuji Vaši užitečnou práci. Akorát tím chci říct, že bez češtinářů a výtvarkářů budou sice děcka umět ovládat počítačové programy, ale výsledek bude často… no, takový ne moc hezký. Pokud tedy nesuplujete výše uvedenou práci čestinářů a výtvarkářů.

  • 5. 11. 2019 20:24

    bez přezdívky

    Dnes se tlačí na vyšší vzdělání, myslím, že zvažují i zrušení středních zdravotních škol. Když pak má studentka za úkol vytvořit seminární/závě­rečnou/bakalář­skou práci, tak jí jde hlava kolem jen z odborného stylu, zdrojů atd. Když ani neví, co je to font, velikost 12pt, že nadpis má být nadpis a ne zvětšené písmo, aby šlo udělat osnovu, tak je to o nervy.
    Za běhu jsem po telefonu učil s Wordem slečnu, která psala bakalářku a neznala nic z výše zmíněného a byl to boj.

  • 5. 11. 2019 22:36

    t603

    Neříkám vysoká typografie, ale úprava textu třeba když dělá někdo prezentaci. To je děs vidět, co jsou lidé schopni vyplodit v Office a ještě to ukazovat ostatním.

  • 5. 11. 2019 23:47

    bez přezdívky

    Základy typografie by se měly učit ne na SŠ, ale na ZŠ.

    Umět psát je elementární gramotnost. A dneska se píše na počítači. Tak jako se musí dítě naučit, jak vypadají jednotlivá písmenka, aby to po něm někdo přečetl, tak se musí taky naučit, kde se píší nebo nepíší mezery, jak fungují uvozovky, že obsah se nevytváří ručně, ale generuje automaticky, že existují nějaké zarážky pro zarovnávání, protože jinak se to nedá číst.

    Vždycky mi dokáže v restauraci zkazit chuť, když je jídelní lístek psaný fontem bez českých znaků, každá cenovka je někde jinde, protože někdo "zarovnával" mezerníkem apod.

    A dneska takové nečitelné hrůzy ale produkují i administrativní pracovníci FI MU nebo třeba zástupci organizací starajících se o talentovanou mládež. Je to jakoby do oficiálního dopisu napsali na úvod "čau lydi" a celý ho psali ostravským nářečím.

  • 6. 11. 2019 14:32

    Nick Sekáč Magor

    @jinejmuf

    No ze všech těch hovadin které se děti naučí opakovat v ZŠ/SŠ by se klidně mohl nějaký ten blok věnovat radši třeba na tu typografii ... klasicky aspoň vědět že něco takového existuje a vědět aspoň "jak to má vypadat" ...

  • 6. 11. 2019 15:52

    PD.

    Přijde na to. Typografie na úrovni profesionála určitě ne, ale základní věci jako nemíchat víc než 15 fontů na jeden řádek textu, držet jednotný vizuál aspoň na celé stránce, případně jemnou finesu jako kdy je lepší použít bezpatkové a kdy patkové písmo, ano. Učit výšku písma, přepočítávat didoty na pointy, kupovat padesát cicer látky na šálu - to je pochopitelně k ničemu. Ale na druhou stranu mít hrubou představu, že psát taháky fontem 1pt a tisknout to na 150 dpi nemusí dobře dopadnout.

  • 5. 11. 2019 23:39

    bez přezdívky

    To byla má základní motivace. Učit žáky v softwaru, který má potřebné funkce, ale zároveň je jim dostupný: multiplatformní, zdarma, používá otevřené formáty (sám mám doma staré soubory s notami ze Sibelia nebo mindmapami z jednoho starého Windowsího programu, a nic z toho dnes neotevřu) a nemusí za něj platit.

    Ty verze to je trochu problém. Vybavit u nás jen učebny informatiky novou licencí MS Office je i při EDU cenách stejně nějakých 200 000. Proto při nákupu budeme šetřit tím, že kantorům zvyklým na staré verze nebudeme pořizovat nové... Třeba u toho GIMPu je problém v tom, že se nepoužívají nástroje na správu verzí a software. O Microsoftím WDS (nebo jak se jmenuje ta věc na centrální správu a instalaci software) dlouho uvažujeme, ale není čas se zabývat tím, jak to funguje a instalovat to. A v českém školství funguje pořád "učitel = brouk pytlík" - práce všeho druhu, udělej si sám. Stíhat krom výuky a pomoci počítačově negramotným studentům i kolegům aktualizovat všechen používaný software ručně je nereálné. Já se snažím aspoň přes prázdniny všechno povýšit tak, abych neměl verze starší než rok, ale kolega si třeba šetří práci tak, že má několik let staré instalačky někde stažené a používá je klidně už 5 let i déle...

    Jinak já apriori neodmítám výuku "kancelářské práce" s pc v předmětu, kterému náleží. Ale problém je, že dobře vzdělaný informatik dnes ovládá základy daných oborů i na to navázanou práci s PC, zatímco "dobře vzdělaný" učitel konkrétního předmětu i dnes často neovládá ani práci s klávesnicí a operačním systémem natož specializovanými programy. Na VŠ se často učí s proprietárním software, takže třeba naše mladá kolegyně výtvarkářka je sice šikovná, pracovitá, učenlivá, ale o GIMPu jen slyšela a bojí se s ním učit, protože nemá takovou tu "informatickou" zvídavost a schopnost dohledat si materiály... Kolega matikář je sice šikovný, ale nekritický obdivovatel produktů Apple, přesvědčený o tom, že škola musí nakoupit jejich produkty a studenti používat něco, na co polovina z nich finančně nedosáhne.

    Pokud by se vzdělávali v přehledu software, pojmech jako Opensource, FOSS, multiplatformnost a především schopnosti dohledávat si informace, vyhodnocovat jejich užitečnost, učit se s novým software i učitelé konkrétních předmětů, pak by to fungovalo.

    Ale to je právě věc, která mě irituje na tomto článku, že nic takového neexistuje, ačkoliv se to ve článku nepřímo tvrdí.

    Já sám jsem byl na PřF MU nadšený z cvičení z Matematické analýzy s panem Plchem v programu Maple. Jenže k čemu mi je, že umím ovládat Maple, když jeho licenci si nemůžu dovolit a škola mi ji nepořídí? A přitom existuje Maxima, která pro potřeby SŠ bohatě stačí, jenže se ovládá jinak, není zdaleka tak pohodlná jako Maple a některé věci prostě dělá jinak. Přeučit se mi dalo dost práce a přitom jsem se to mohl naučit už dávno na VŠ... Jinak větší část kolegyň z matematiky má třeba z CAS nástrojů téměř hrůzu. Přitom to člověku ohromně usnadňuje přípravu a opravování písemek. A vzhledem k tomu, jak málo lidí studuje učitelství a jak pomalá je jejich obměna, tak těch, kteří umí pracovat aspoň s Geogebrou je dost málo... A to by se v matice měly dělat tabulkové procesory. A kdy, když se často nestíhá ani nezbytný diferenciální počet a v učebnách mimo informatiku nejsou počítače pro studenty... Celý ten koncept je prostě stejně nedotažený, jako zítřejší stávka.

  • 6. 11. 2019 9:17

    Torquemada666

    "učitel = brouk pytlík" - práce všeho druhu

    Technicka: Ferda Mravenec - prace vseho druhu, Brouk Pytlik byl jen predobraz dnesniho experta na skolstvi, vsechno znal, protoze se narodil v kine

  • 6. 11. 2019 15:44

    PD.

    Já tam neviděl, že by typografii neměli učit češtináři. Viděl jsem tam, že by ji neměli učit češtináři učící, že nový odstavec začínáme pěti mezerami. Grafiku by taky neměli učit výtvarkáři, jejichž znalosti končí u toho, že existuje jakási paní Photoshop Colombová.
    Doteď si pamatuju úču, která honila žactvo na znalost wordovského menu zpaměti a popořadě (bez toho, že by museli vědět, co to dělá - ale znát správná slovíčka), učila je psát makra ve VBA, ale to, že si můžou předělat vzhled nadpisů i jinak než jeden každý označit a překreslit, na to jí nezbyl čas...

  • 6. 11. 2019 14:55

    Mintaka

    Učím ICT více než 20 let.
    Můj pohled na "práci" MŠMT zdaleka není tak optimistický, jak vyznívá z článku.

    Jednání o Strategii Digi 2020 jsem se účastnil.
    Výsledek této "vyšumělé" akce můžete posoudit např. v tomto hodnocení:

    http://digivzdelavani.jsi.cz/

  • 12. 11. 2019 14:57

    jmk

    Docela se zděšením čtu tyto řádky kam to naše školství dopracovalo - samozřejmě asi není úplně vypovídající tento vzorek názorů dvou učitelů, ale věřím tomu.

    Mám kamaráda, který učí na základce a občas zabředneme hovor právě na IT vybavení a výuku na školách. On sám je učitel informatiky. Jak má zdravé názory jako člověk tak je naprosto zabedněný co se týče výuky Informatiky (ani nevím co to pořádně v jeho podání znamená). Nicméně, když mi začal vyprávět o tom jak zadává domácí úkoly, kde mají žáci formátovat text v MS Wordu, psát primitivní vzorce v české mutaci !! MS Excelu. Tak na mě šli mdloby.

    Stálé nářky jak na IT vybavení nejsou peníze a když jsem mu navrhl, proč nepostaví počítačovou učebnu na Linuxu (kupodivu je to jenom na jeho libovůli), že by jsem mu s tím i pomohl ve svém volném čase, tak to skončilo na tom, že by tam nemohl provozovat serverovou instanci One Note od MS - no k smíchu.

    Já osobně jsem nikdy informatiku nestudoval (slaboproud elektro VŠ), ale myslím si, že nejsem úplné kopyto a o Linuxu a IT obecně (kterým se nyní slušně živím) jsem se doslova a do písmena naučil všechno sám jako asi 99% ostatních co kdy přičichli k open source.

    Už to není k smíchu, ale spíše k pláči, ale jak z toho ven ? Ve světle toho, že můj syn půjde zanedlouho do školy a při představě co ho tam budou učit je mi smutno.