Ani nevím, jestli se prosadil ten mix architektur, kdy je procesor sice v 64bitovém módu, ale software používá 32bitové ukazatele, takže délka programů nenaroste? Pokud ne, tak přechod z 32 na 64 vyžaduje přidat 1/3 RAM, což stojí peníze, takže je to hloupost dělat (neb 64bitů žádné citelné výhody nepřinese).
Jinak aktuálně mám doma asi pět funkčních 32bitových počítačů, na které 64bit cpát nebudu. Dám tam Lubuntu/Xubuntu 16.04 a akorát budu muset oželet Chrome, takže i Flash, který je bohužel u mnoha nejen Googlích produktů pořád klíčový.
Jen tak BTW -- hádej, odkud si zmiňovaný pepperflashplugin-nonfree bere ten flash plugin.
Doporučuju přečíst si popis toho balíčku a popřemýšlet o tom, co nastane, až google přestane vydávat 32 bit verzi chrome...
Ahoj Petre. Myslis PAE? Ja to napriklad pouzivam porad, skutecne nemam zadnou aplikaci, ktera by potrebovala sama pro sebe vic nez 4 GB.
Ona i Java umi pouzivat 'compressed oops', coz jsou vlastne 32bitove reference (neprime ukazatele), namisto 64bitovych. Tam je to tedy jeste vylepseno bitovym posunem (protoze se nemusi adresovat po bajtech), ale i javisti si uvedomuji nektere prednosti tohoto modelu.
Řekl bych, že má na mysli x32 - 32-pointery s 64-bitovou instrukční sadou, tedy něco podobného jako zmiňovaná java, akorát bez compressed, tedy s rozsahem 4GB. Viz https://en.wikipedia.org/wiki/X32_ABI
Jedna z hlavních výhod 64-bit je relativně moderní instrukční sada, nevýhoda je samozřejmě větší nárok na paměť (a hlavně cache). x32 ABI tohle řeší elegantně, ale pokud vím, tak do mainstream se to snad nikdy extra neprosadilo. Ale v zásadě je to na aplikaci, pořád je to jen další multiarch set.
PAE - nechtěli to už dříve v kernelu zrušit? Někde jsem četl, že psát kód PAE-friendly je docela peklo, ohledně mapování HW paměti apod. Navíc samozřejmě limity - 1GB na kernel včetně cache apod...
Ajo no x32 by byla jeste lepsi. Oni tam ten bitovej posun pointeru dat nemuzou, protoze v C se muze adresovat libovolny bajt, kdezto v Jave si klidne reknou, ze objekty budou vzdycky zacinat treba na adrese delitelne 16 a tim padem spodni bity budou nulovy. Ale i tak to vypada (x32) zajimave, chtelo by to nejake benchmarky, jak se to chova v realnem desktopu (tj. jak se lepsi vyuziti cache projevi na vykonu).
Já jsem o tom psal dva články: 32 bitů + 64 bitů = to nejlepší z obou světů v x32 ABI a x32 ABI: rozporuplná architektura, kterou vlastně nikdo nechce. Dostal jsem nějaké informace od vývojářů Gentoo, kteří tvrdí, že to je výrazně méně výkonné než plný 64 bit a celkově to prostě nestojí za režii kolem údržby další architektury. Reálně se tím ušetří pár procent paměti, čili to řeší neexistující problém.
jj vím, četl jsem a přiznám se, že potom jsem se s tím nikdy v praxi nesetkal, takže to skutečně asi málokdo využívá (na rozdíl od PAE, ale to má jinou historii a vlastně existuje z jiného důvodu). Nakonec dneska, kdy se čím dál tím víc přechází na jazyky s vlastní VM je to asi už jedno, ty VM si klidně mohou používat 32 bitové reference.