Hlavní navigace

Porrasturvat: Stair Dismount

20. 1. 2006
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dnes se podíváme na velmi netradiční hříčku, která byla svého času velmi populární na MS Windows a později se dočkala linuxového portu. Bude to trochu masakr.

Hra Porrasturvat: Stair Dismount (dále jen PSD) je velmi specifická svým námětem, náplní – a vůbec je hodně specifická. Otázka taky je, jestli se vlastně jedná o hru. Spíše bych tento kus software nazval velmi propracovaným simulátorem lidské mechaniky.

Instalace

Instalace je naprosto jednoduchá: navštivte stránku projektu a stáhněte si linuxový balík. K dispozici je jen binární verze. Ten rozbalte na libovolné místo, třeba u sebe v domovském adresáři. Pro jistotu je v balíku soubor libfmod-3.74.1.so. V mnoha distribucích totiž tato knihovna není standardně nainstalována. Pokud ji nemáte, stačí soubor zkopírovat třeba do /usr/lib. To je celá instalace. Nyní už stačí pustit

./porrasturvat.bin 
Porrasturvat 1

Hrajeme

Stair Dismount je možno přeložit jako shození ze schodů. Ono to taky docela dobře vystihuje princip hry. Na začátku vidíte 3D pohled na vysoké schodiště (v tomto případě spíš shodiště) na kterém stojí figurína. Na schématu vlevo dole můžete vybrat, na který bod bude vedeno prvotní udělení hybné síly. Na samotnou figurínu míří šipka, která neustále pulzuje společně s ukazatelem nad schématem těla. Pomocí myši můžeme měnit úhel, kterým míří na zvolený bod těla.

Porrasturvat 2

Kromě toho je možno měnit úhel pohledu kamery, kterých je celkem deset. Slouží k tomu pochopitelně tlačítko s kamerou. Dalšími ovládacími prvky jsou: nota pro vypnutí hudby, reproduktor pro vypnutí zvuků, tlačítko Top Scores pro zobrazení bodové tabulky, Replay pro opakované přehrání posledního kroku a konečně největší tlačítko Dismount.

Po jeho stisknutí dojde k následujícímu: na zvolený bod těla figuríny bude udeřeno ve zvoleném směru silou, která se rovná aktuální poloze ukazatele. Zjednodušeně: prostě do něj kopnete. Figurína začne padat ze schodů. Jednotlivá poškození virtuálního těla jsou naznačována rudým zbarvením příslušné části. Za poškození se načítají body. Záleži nejen na místě úderu, ale také na rychlosti, úhlu a podobně.

Porrasturvat 3

Možná se vám princip zdá trochu moc morbidní, ale záleží hodně na úhlu pohledu. Pokud za hlavu hodíte myšlenku, že by se mohlo jednat o živého člověka a budete se držet toho, že se jedná o podobnou figurínu, které se používají při bezpečnostních zkouškách automobilů (crash-test dummies), můžete být naprosto v klidu.

Fyzikální a kinematický model je docela věrný, a tak si prostě můžete zkoušet, co to asi udělá, když takovou figurínu shodíme ze schodů tím správným směrem.

Porrasturvat 4

V rámci motivace hráčů byl dříve k dispozici online bodovací systém, kam jste mohli odeslat své výsledky. Nová verze ovšem změnila systém bodování, a tak byla zatím síň slávy uzavřena. Moje nejvyšší score je v tuto chvíli 150763.

Grafika

Graficky je hra vyvedena plně ve 3D, potřebujete tudíž akceleraci. Jedná se ovšem spíše o schématické znázornění, takže si oslnivé grafiky příliš neužijete. Chybí textury a je použito jen několik barev.

Porrasturvat 5

Má to ale i své výhody. Hra je velmi svižná a také vám nenavozuje nepříjemné pocity přílišnou realističností hlavní postavičky.

Zvuk a hudba

Zvuky jsou ovšem velmi realistické a je slyšet křupání kloubů, občasné zaječení a podobně. Slabší povahy pravděpodobně vypnou. Hudba je naopak velmi příjemná a přestože se stále opakuje tentýž motiv, nějak vás to neomrzí. Já jsem si ke hře pouštěl tématické Crash Test Dummies – Mmmm Mmmm Mmmm Mmmm.

CS24_early

Vedle PSD existuje také její mladší bratříček s názvem Rekkaturvat: Truck Dismount, kde je místo schodů použito nákladní auto s řidičem, které rozjíždíte proti zdi. Princip je velmi podobný, je ovšem možno použít také překážky a další vychytávky. Bohužel Truck je zatím k dispozici jen pro MS Windows. Třeba se ale taky dočkáme.

Shrnutí

Jedná se jen o jakousi drobnou blbůstku bez hlubšího morálního poselství a originálního grafického zpracování. Historie ale ukázala, že právě takové věci dokáží lidi nejvíce chytit a zaujmout. Zkuste ji, je to neuvěřitelná zábava.

Zdá se vám hra morbidní?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.