Hlavní navigace

Příchod hackerů: z mainframu až do cloudu

10. 5. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock.com
Celkem 350 tisíc cestovních kanceláří, stovky aerolinií, 100 tisíc hotelů, 25 řetězců autopůjčoven, 50 železničních společností a 17 lodních dopravců: to je SABRE po více než 50. letech.

Dnešní SABRE má se svým předchůdcem z počátku 60. let pochopitelně společné jen jméno a kořeny, samotné systémy (ty hlavní jsou celkem tři – platforma pro aerolinky, platforma pro hotely a globální distribuční systém) pracují v moderních datových centrech a o jejich běh, podporu a další agendy se stará na deseti tisíc zaměstnanců ve více než 60 pobočkách. Za globálním rozšířením SABRE stály nejen počáteční úspěchy, ale i některá prozíravá rozhodnutí týkající se jeho dalšího vývoje v průběhu 60. a 70. let.

Portál Travelocity založila Sabre Corporation v roce 1996, dnes už jí ale nepatří.

Nejen American

Prvním zásadním krokem, který se odehrál ještě před plným rozjetím Sabre u American Airlines, byl úspěšný prodej řešení dalším aerolinkám – například americké Deltě (zde byl pojmenován Deltamatic) nebo Pan American (Panamatic). Dalším, snad ještě důležitější rozhodnutí padlo v roce 1968, kdy byl představen projekt PARS – Programmed Airline Reservation Systém, vycházející ze SABRE, ale běžící na dostupnějších (a přitom poměrně škálovatelných) System/360 – síťový rezervační systém se tak stal dostupným i pro menší aerolinie. Na System/360 migroval vroce 1972 i původní Sabre. Postupně byl obměněn vlastní operační systém napsaný původně v assembleru, později v proprietárním SabreTalk a nakonec v C/C++.

Přestože systémy vycházející z technologie vyvinuté pro Sabre postupně zaváděly další aerolinie, náskok, který v American Airlines díky SABRE získaly, i samotná velikost systému American znamenaly, že SABRE měl na trhu velmi specifické postavení. Ostatně American od počátku (jak jsme zmínili v minulém díle) uvažovali o rozšíření Sabre coby nástroje pro partnerské aerolinky i cestovní kanceláře a agenty. SABRE byl proto na samotném počátku vyčleněn do samostatné společnosti.

Sabre Corporation

Přestože Sabre Corporation byla založena již v roce 1960, několik let před plným rozjezdem rezervačního systému, zůstala majetkem American Airlines po dalších čtyřicet let. Po celá šedesátá léta byl SABRE výhradně záležitostí American a partnerských aerolinií. První velká změna přišla po migraci na platformu Systém/360 a přesunu systému do nového datového centra v Oklahomské Tulse (lokalita byla zvolena strategicky z geografického i nákladového hlediska). O čtyři roky později se SABRE objevil v první cestovní kanceláři (do konce roku 1976 pak byl již na 130 lokalitách u cestovek) – spolu se zpřístupněním Sabre kancelářím ale přišla ještě větší revoluce: systém se otevřel konkurenčním aeroliniím.

Byl to právě tento krok, který SABRE posunul o obrovský kus cesty vpřed. V 70. letech byla drtivá většina letů prodávána přes agenty a cestovní kanceláře. Možnost vyhledávat spoje u všech aerolinií na jednom místě – pomocí počítače či přesněji terminálu na stole a nikoliv voláním agentům v rezervačním centru aerolinií – byla stejnou revolucí, jako když první generace Sabre zkrátila dobu potřebnou k potvrzení rezervace na obsazenějším letu z 90 minut na několik vteřin. Agenti v cestovních kancelářích mohli provést celý rezervační proces sami.

Boj o pozice

Problém spočíval v tom, že to, jak se při vyhledávání v systému lety zobrazovaly (v jakém pořadí), bylo v rukou SABRE a potažmo American Airlines. Záhy se ukázalo, že SABRE skutečně tu více, tu méně zvýhodňuje lety American – zejména tím, že jich více zařadil na přední místa vyhledávání. Agenti nebyli natolik motivováni hledat nejvýhodnější či nejlevnější alternativu, aby se obtěžovali výsledky důkladněji prohledávat, a tak American sice konkurenci do systému pustili, ale nezdálo se, že za zcela rovných podmínek. Studie provedená v roce 1982 dokonce ukázala, že zaměstnanci cestovních kanceláří vybírali spojení zobrazené jako první i ve více než 90% případů. Záhy se proto objevily konkurenční systémy (například United Airlines) a aerolinky začaly bojovat o to, kdo dokáže do cestovních kanceláří protlačit více terminálů.

Konkurenční boj neustal ani poté, co byla vytvořena pravidla zakazující zvýhodňování letů některého dopravce ve výsledcích – ve hře totiž byly stále ještě poplatky za rezervace, které získal provozovatel daného systému i v případě, že byla prodána letenka konkurenčního dopravce. A tady byla ve výhodě Sabre Corporation coby aerolinkami sice vlastněná, ale přeci jen do značné míry nezávislá společnost.

Levné lety a vyhledávače

Bylo to v roce 1984, kdy se neobjevil jen Macintosh, ale také první služba pro vyhledávání levných letů – za BargainFinder nebyl nikdo jiný než Sabre. A právě v souvislosti s ním spory o férovost vyhledávacích algoritmů vrcholí a končí až u soudu – ukázalo se totiž, že Sabre v některých případech záměrně nezobrazoval zlevněné konkurenční lety – například aerolinií Continental. Sabre a American nakonec tlaku ustupují a slibují pravidla narovnat a napříště „sekat latinu“. Paradoxně i poté, co byly vyhledávací a zobrazovací algoritmy „srovnány“, agenti v cestovkách i nadále preferovali lety American v případě Sabre, a nebo naopak United, na jejich rezervačních terminálech Apollo.


Materiály Sabre

Bargainfinder – zde s „moderním“ rozhraním po roce 2000, uvnitř ale stále starý dobrý Sabre.

Již o rok později přichází další revoluce – děvět let po cestovních kancelářích se Sabre dostává, jak jsme již zmínili v minulém díle, do rukou koncovým uživatelům v podobě EasySabre, kteří si poprvé mohou sami rezervovat na dálku pomocí vlastního počítače lety, hotely a auta v půjčovnách – píše se rok 1985 a Sabre doposud za dvacet let provozu neměl významnější výpadek.

CS24_early

Nic ale netrvá věčně a o čtyři roky později přichází první vážnější zakolísání – díky léta přehlížené chybě v software pro diskové systémy jsou poškozeny adresářové a souborové struktury a Sabre je 12. května 1989 na 12 hodin zcela mimo provoz.


Optimeon

Web Travelocity v době své premiéry – prosinec 1996.

S devadesátými lety přichází internet a v těsném závěsu za ním v roce 1996 i další revoluce, kterou Sabre pohání: online rezervační portál Travelocity. Jeho páteř přitom tvoří stále systémy IBM 360/370, na nichž běží Sabre už více než 20 let. To se konečně mění rok poté, co se Sabre osamostatňuje – v roce 2001 tak Sabre přechází z mainframe IBM na servery HP a Linux. Následující desetiletí se nese ve znamení rozvoje systémů pro aerolinie i online portálu jako Travelocity. V roce 2014 vstupuje Sabre Corporation na Burzu (je ohodnocena na necelé čtyři miliardy dolarů) a o rok později prodává Travelocity a víceméně vyklízí stále drsnější svět vyhledávačů a srovnávačů letenek a dalších rezervací – a zaměřuje se výrazněji na řešení a systémy pro letecké dopravce.  

Odkazy

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku