Předně se mi líbí, jak se tady rozproudí diskuze, pokud jde o focení nebo domácí automatizaci :o)
To jsme všichni odborníci.
Já si furt myslím, že fotografie je nejdřív řemeslo.
Až pak, když se to zvládne, tak u někoho třeba i umění.
Ono jednou za čas udělat hezkou fotku, která třeba i něco vyhraje, se může podařit skoro každému, kdo je ve správnou chvíli na správném místě.
Ale sekat kontinuálně aspoň průměrnou kvalitu, to už je těžší.
A technické vybavení je důležité, i když pro každého jinak.
Sporťák ocení rychlost, jak snímkovou, tak zaostření.
Portrétista ocení jen přesnost zaostření.
A pokud nemáte ten správný objektiv - třeba 200/2.8, tak prostě danou fotku neuděláte, i kdybyste ji měli 10x před očima.
https://eu.zonerama.com/LazyPam/Photo/10766298/428411302
( není moje ! )
Jinak fakt je, že nové bezzrcadlovky ( i když vlastně všechny bezzrcadlovky )
líp ostří. Sice třeba pomaleji, ale přesněji.
Btw. - zrovna koukám v televizi na Bártu jak fotí vážky přes zadní displej s nasazeným takovým tím zaostřovacím komínkem. Proč asi.
Už chybí jen ta černá plachta přes hlavu i s aparátem...
Já začínal fotit jako Pionýr se Smena 8, pak jsem se dopracoval k Praktica MTL5 a za sebe musím říct, že mi ty chvíle u zvětšováku v zabrané koupelně nechybí..
Obecně nerozumím té nostalgii nad analogovou fotografií nebo třeba LP deskách.
My co zažili ten rozdíl v obojím nechápeme.
Tady musím přiznat, že nevím kolik zde přítomných analogových experimentátorů pořádá výstavy se zvětšeninami na barytových papírech, ale mán neblahé tušení, že moc to nebude. Protože asi jen tam bych měl nějaké logické vysvětlení
Třeba fotky svatby vlastní dcery mám ve verzi analogu i digitálu, a ten digitál bych ve Photoshopu asi dokázal taky zmršit tak, aby se analogu podobal.
Kdo chce porovnat, tak tady máte z jednoho serveru fotky z filmu:
https://35photo.pro/genre_402/
A můžete porovnat s čímkoli jiným - třeba čb fotografií:
https://35photo.pro/genre_400/
Mimochodem, mají tam i hezkou kategorii Fine Nudes, ale to se musíte registrovat :o)
Bylo by zajímavé, kolik zdejších odborníků by tam dokázalo protlačit svoje fotky - mají docela přísná kritéria - musíte projít hlasováním "poroty".
Kategorií je spousta - každý by měl najít svoji parketu.
Za sebe přiznám, že se svými dvěma pokusy jsem zatím neuspěl...
Tak vlastně na můj názor nemusíte brát zřetel.
Naprosto chápu přesně celý tento příspěvek, ale... jde totiž o to, jestli něco můžeme nebo musíme. A jestli pro zábavu nebo výuku nebo pod tlakem termínů zakázky. Vyzkoušet si bude asi tady chtít víc lidí víc věcí. Ale odvážlivců, kdo by šli svému kamarádovi nafotit svatbu na Flexaretu, a jako jediný fotograf, asi moc nebude. Možná že nějací nedávno byli, ale prezentace zákazníkovi asi úplně nedopadla, protože nevím o žádném, který by přežil do dnešního dne :)
Ale zase, to je přeci výhoda amatérů, ne? Namátkou, na první dobrou z mé děravé paměti: já si např. posháněl návody a chemikálie na kyanotypii a zkoušel jsem vyvolávat fotky tímto způsobem. S kamarádem jsme podnikli několik výletů s kamerami 9x12 a 13x18. Díky tomu jsem si zkusil opravdový a pořádný shift a tilt - objektivu i filmu - a jako pod plachetkou osoba tak pochopil mnohé z optiky. Strávil jsem mnoho večerů i jiných hodin nad experimenty podle knihy pana Šmoka "Umělé světlo ve fotografii". S levným Canon Powershot, protože jsem na nic víc neměl. Experimenty s vysokým kontrastem podle té knihy pořád nevycházely, dávaje spousty fialových a zelených fleků. Když mi cca po roce kamarád půjčil na výletě svou DSLR, po cvaknutí dvou zkušebních kontrastních snímků jsem se málem rozbrečel jak malé děcko - rok v tahu a přitom jsem dělal všechno správně, jen ten kompakt to nezvládal...
A k čemu to? K tomu nejdůležitějšímu: bavilo mě to, baví mě to a učím se tím. Nic z toho bych neprezentoval nikomu, natož v nějaké prestižní galerii. Pochopitelně. Ale nic bych nevyměnil za to, že jsem si to mohl zkusit, mohl jsem se to učit, mohl jsem si projít všemi těmi procesy. Jsem tak šťastný, že jsem amatér!
14. 3. 2025, 22:26 editováno autorem komentáře
Podobnou historku s brekem mám : Můj první digitál byl Sony W-12. Časem jsem prostě zjistil, že mě fotoaparát limituje tak, že některé fotky prostě neudělám a hotovo. Taky to byl poslední foťák, který mě takto limitoval.
Nedavno jsem si dal dohromady rozsáhlou sestavu s Graflexem 4x5" a musím říct, že jeho plátěnná závěrka funguje doposud, byly změřené časy a byly více či méně v pořádku! Je mu víc jak 100let... Každopádně "co to znamená fotit" člověk skutečně pochopí až u formátu 4x5" a více. Naprosto to miluju. A téhle formě fotografie jsem naprosto podlehl.
BTW amatér... Nedávno jsem v knihkupectví ve FotoŠkodě našel v knize popis toho, co znamená fotograf amatér.
V knize "Jan Lauschmann", nakl. Odeon, se píše v kapitole "Doba a její možnosti" str.38 (jedná se 20.léta minulého století):
"..., bylo slovo fotoamatér téměř predikátem, vyznamenáním hodným úcty. Amatérská fotografie dosud plnila převážně reprezentativní funkci a byla známkou ušlechtilých kulturních snah svého tvůrce - umělce. Už samo fotografování, náročné na čas i na prostředky, bylo projevem společenského postavení, solidnosti, jistoty. Znamenalo, že se zabývám něčím, nač mám, co si mohu dovolit. Čím se nemusím živit, ale jen ušlechtile bavit. Čím se mohu prezentovat před širokou veřejností - doma i v cizině."
Sedí to v jakékoli době.
A já tento FAKT vzal za své, všude ho říkám a všude ho prosazuji. Narovnávám pejorativní nádech slovního spojení fotoamatér. A jak čtu Váš poslední odstavec, vy jste toho popisu zářným příkladem :)
Díky kolego :)