Vlákno názorů k článku Proč fotím 17 let starou zrcadlovkou? Fotky nedělá technika, ale člověk za ní od MilanV - Omlouvám se, že jsem nejdříve napsal obecný text...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 3. 2025 21:11

    MilanV

    Omlouvám se, že jsem nejdříve napsal obecný text než reagovat na autorovu myšlenku z článku. Důvod je jednoduchý: zformulovat toto mi šlo podstatně hůře, aby to nevypadalo, že autorovi něco vkládám do úst. Kdyby to tak vypadalo, tak předem pardon :)

    Jak já totiž pochopil článek, tak je to vlastně ohromně podobné situaci před malováním nové olejomalby na velký formát. Pro mozek je totiž velké lákadlo zabývat se detaily, u malby je to kvůli blízkosti očí u plátna, u moderních foťáků touha "si zkontrolovat zaostření". Proto v obou případech si zkušenější sami na sebe vymýšlejí různé triky, jak se soustředit na celek, na obraz. Např. u malby jeden z triků je začínat cca pěticentimetrovou skicou, často dokonce nejdříve černobílou, a to ŠIROKÝM štětcem. Tj. zaměřit se na velké plochy bez detailů. A pak při práci na velkém plátně, krom odstupování si od plátna, si to také stále kontrolovat podle těch skic.

    A tady vidím tu paralelu: vyberu si foťák, který mě fakt nebude lákat prohlížet si pidivýřezy na LiveView v měřítku 1:1, ale budu se o to víc zaobírat celkem: jak jsem to chtěl zkomponovat, co jsem chtěl mít na obraze kde - jak z pohledu obsahu, tak formy. A podobně s dalšími moderními "vychytávkami", stejná myšlenka: ano, nebudu mít všechny ty možnosti a nebudou fotky technicky dokonalé (a musím tomu podřídit záběry), ale tím pádem mě to osvobodí od toho myslet na všechny ty parametry a donutím sám sebe se soustředit na to, co chci, např. na obraz jako celek.

    A když mám nápad na sérii fotek=obrazů nebo se v tom chci pocvičit, jdu do podobné akce. A pak ty zkušenosti můžu zúročit i později na jiném projektu s jinou technikou. A nebo mě to prostě baví :)

    Trefil jsem?

  • 16. 3. 2025 8:38

    David Ježek

    Jo, vlastně trefil. Sice tahle linka mi hlavou při psaní nešla, ale když nad tím přemýšlím, tak ono tohle v tom hraje také roli. Ostatně staří mistři také "nemasturbovali" nad subpixelovými detaily fotky na svém 4k OLED HDR monitoru žejo. Maximálně do detailu jako Ansel řešili dodging/burning, gradační filtry, masky atd atd atd.

  • 16. 3. 2025 12:29

    Fattal

    "... staří mistři také "nemasturbovali" nad subpixelovými detaily fotky na svém 4k OLED HDR monitoru..."

    To protože neměli 43" jako tady mistr Izák. A už vůbec neměli jeho uměleckou průpravu, briskní myšlení a trénované oko, jako zdejší zmíněný mistr. A vůbec tomu určitě nerozuměli jako on. Proto jsou staří a zapomnění (ikdyž to je sebevětší blábol, určitě to tak je).

  • 16. 3. 2025 22:50

    Michal Kubeček

    Ostatně staří mistři také "nemasturbovali" nad subpixelovými detaily fotky na svém 4k OLED HDR monitoru žejo.

    Tady se ale nabízí otázka, nakolik je to proto, že takové věci nepovažovali za důležité, a nakolik proto, že tu možnost neměli. Koneckonců mnozí z nich se hodně snažili, aby se technickou kvalitou dostali na hranice toho, co tehdejší technika umožňovala - a někteří dokonce ty hranice i posouvali.

    To souvisí s tím, co už jsem psal před pár dny: je jen velmi málo fotek, které by byly méně uměleckými nebo ztratily na působivosti, kdyby byly technicky kvalitnější. To, že i technicky nedokonalá fotka může být krásná a působivá, neznamená automaticky, že je taková proto, že je technicky nedokonalá. Většinou je to spíš přesto.