Prosím pěkně, co to je ten úžasný projekt RawThreapee 5.4, který přichází po RawTherapee 5.3 a nabízí to vylepšené rozhraní i HDR?
(No jo já vím, na anglické wikipedii první věta a je vše jasné. Jen jsem asi příliš staromódní, když si myslím že by čtenář neměl muset dohledávat, o čem to vlastně článek je.)
Srovnani je pomerne jednoduche a vcelku ho vystihuje tenhle screenshot. Nalevo RT napravo DT.
https://i.pinimg.com/originals/70/a8/f9/70a8f91632576a00c927217b155c674e.jpg
Neni to Ferrari ale vice nez Volvo, takove Subaru WRX STi :-)
https://itunes.apple.com/us/app/affinity-photo/id824183456?mt=12
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/
Desktop povtaveny na linuxu stěží lze považovat za rozumnou platformu. Byla je a bude to pořád jen snůška hacků, které se každá společnost co vyvíjí pořádný software a něco jí říká slovo "kvalita"obloukem vyhne.
Nic, absolutně nic ti nebrání neřešit platformu ale spíše aplikace. Když lpíš na konkrétní platformě (navíc blbé). tak si nesvobodný a přivázaný. Tolik tedy krátká estej na téma proč jsou na linux grafické programy věčné nedodělky a parodie na frašku.
Jenže v práci se investice do HW vyplatí, protože to má nějakou návratnost. V práci pravděpodobně budete mít kalibrovaný monitor, pracovat s tabletem, mít x monitorů , fotit budete full formátem nebo středo formátem.... atd... Kolik lidí si jen tak na doma koupí digitální středoformát?
To že Vás ale něco baví Vám ty peníze nevyčaruje ani není výmluvou pro libovolné výdaje do vybavení.
Tyto editory sice nepoužívám, vystačím si s Gimpem a Inkscape, nicméně grafika není jen o 2D.
Pokud vás zajímá, kdo OSS řešení používá, tak se můžete inspirovat třeba u http://blenderdiplom.com/en/interviews.html
Pochybuji, že byste měl byť jen zlomek rozhledu, zkušeností a skvostných výsledků jako
Sean Kennedy který ke své práci používá Blender viz. https://www.youtube.com/watch?time_continue=582&v=exAwxzhBL8w
To, že je něco mainstream ještě neznamená, že je to to nejlepší co vyhovuje všem.
Dost často tyhle mainstreamové věci těží z toho, že je používá hodně lidí, kteří leckdy ani nemají na vybranou.
BTW: A dokonalé není nic. Naštěstí.
Ondreji, opravdu je ovladani plochy dulezitejsi nez primarni aplikace kterou pouzivate? U me jsou pouzivane aplikace fcpx a lightroom. Cim to mam sakra na linuxu nahradit? Je hezke mit deset virtualnich ploch, ale dokud nebude nejaka pouzitelna nahrada na linuxu, tak proste musim zustat na macu.
No, ani moc ne. Já jsem měl dlouho dual boot, a nakonec jsem Windows smazal úplně, protože jsem je vůbec nepoužíval. Když jsem měl jednou možnost porovnat svůj letitý laptop s tím, co používají kolegové, tak jsem zíral. Práce na mém byla daleko rychlejší a plynulejší.
Ano, nepoužívám žádný speciální software a kolegové mají laptopy nižší třídy, ale i tak jsem rád, že má Windows nemusím. Ten rozdíl v rychlosti na tom samém počítači je neuvěřitelný.
to je stejna story, jako kdyz se tu dvacet picusku pri hlaseni chyby ozve s "works for me"; v globalu to neplati, viz statistiky toho, co si uzivatele mysli o linuxu, i z toho posledniho pruzkumu na stackoverflow vyplynulo, ze pro vyvojare neni linux zadne terno (ta spravna polozka ke zreni neni cilova platforma ale platforma pouzivana vyvojari - c. 1 = win); ja bych podobne pocitove mohl rici, ze zabugovanost (ktera je samozrejme dusledkem nekonecneho cyklu reimplementace vseho drive, nez se opravi chyby toho stavajiciho) dnesniho linuxu (tozn. mainstreamu = nabootuju, pustim, co tam dali za ui, delam uplne zakladni trivialni veci) si s nicim nezada se zabugovanosti win 95/98, zatimco na druhe strane barikady doslo k vyraznemu posunu; pak je tu ta vec, ze opak linuxoveho desktopu != win desktop..
proste cokoli na linuxu, co zahrnuje graficke prostredi, je totez, jako si objednat neco z dealextreme
Trochu si plete úpravu fotek z digitální zrcadlovky s malováním ve Photoshopu. Affinity je takový komerční fotokrám pro chudé.
Na úpravu fotek se opravdu primárně nepoužívá Photoshop ani jiný bitmapový grafický editor. Protože úprava fotek není primárně retušování, fotomontáže , aplikace nějakých "hipster" filtrů, ani falešné HDR.
Affinity je plnohodnotna raw "temna komora". Fotosopoviny jsou tam jen bonus navic. Uz se to tento tyden resilo v diskusi zde: https://www.root.cz/clanky/adobe-kaze-vodu-a-pije-vino-tvrdi-dolby/nazory/
Capture One
Bohužel, pro Linux není :(
https://www.phaseone.com/en/Products/Software/Capture-One-Pro/Highlights.aspx
Dalsi malo znamy ale skvely je Hasselblad Phocus. Dokonce je zdarma i kdyz nevlasntnite Hasselblad fotak a umi tech formatu vice. Samozrejme pro linux neni a nikdy nebude. Ale protoze Mac desktop tu tady ma kde kdo, tak snad vas to zaujme:
https://www.hasselblad.com/phocus/
Je potrebna jen registrace zdarma nebo vyuzijte login z bugmenot.com.
Drive jsem pouzival kombinaci geeqie + ufraw (s vyexportovanymi barevnymi profily z Nikon Capture). Problem je, ze v podstate vsechny linuxove nastroje jsou postaveny nad dcraw (popr. libraw, coz je o hackovany dcraw) a vystup zejmena pri vyssim ISO je slabsi. To znamena, ze vetsina programu je akorat GUI na stejnou knihovnou. Zkousel jsem i Corel AfterShot, ale vystup mi neprisel lepsi nez z dcraw. Za vyzkouseni stoji program polarr (ktery si ale raw prevede do jpegu a pak nad nim pracuje), ale ma zajimave rozhranni. Kdyz jsem si koupil novou zrcadlovku, tak chvilku trvalo nez se dostala do open source programu, takze jsem si zvykl na soft do winu primo od vyrobce (Nikon Capture-D), ktery take neumi zadne extra zazraky, ale vystup ma dobry (zejmena na vyssi ISO, v dobrem svetle je srovnatelny s dcraw). Nakonec jsem si ale do winu poridil DxO PhotoLab a ten ma vystup jeste lepsi (rozumej defaultni nastaveni je agresivnejsi - kontrast, microkontrast, sw doostreni, odstraneni vad objektivu a jemna zmena svetla ve scene). To co me celkem prekvapilo, kdyz jsem do Nikoniho softu nahral rawy ze starsi zrcadlovky, byl vystup lepsi nez pred 6-8 lety s tehdejsimi nastroji (proste vyvoj vyvolavaciho softu udelal velky krok dopredu). Jinak souhlasim s nekterymi predrecniky, ze ukrutne resime kvalitu, ale nakonec nejvice tisknem fotky 10x15cm a vyjimecne 20x30cm a jeste vyjimecneji 30x45cm. Pri rozliseni 24mpx a 300dpi se dostavame nekam k 33x50cm fotce, vsechny ostatni se zmensuji, cimz se zmensuji i vady. Dobre svetlo vsem. Vice fotte a mene sedte u pocitace.
Koukám, že tady je to samý vystavovatel metrových zvětšenin, když řeší rozdíly mezi Lightroom, Darktable a Rawtherapee ohledně kvality výstupu.
Ono je to většinou spíš tak, že je člověk líný se naučit jiná hejblátka a jiný postup práce, než byl doposud zvyklý a kecy o kvalitě jsou pak spíš výmluva.
Skoro bych se vsadil, že by tito odborníci nedokázali určit, která varianta byla upravena jejich favoritem, a která těmi "outsidery".
Je to stejné jako když zuřiví zastánci analogu nakonec na stejné kvalitní aparatuře nedokáží rozlišit, kdy hraje analogový originál a kdy ten samý signál prohnaný přes D/A a A/D na obyč. 16 bitech/44 kHz.
Svaty duchu internetu proc se lemplove a amateri michaji do digitalniho audia a przni fora nesmysly?
To jestli v PCM amplitudu popises 16bity nebo 24bity nema NIC s kompresi. To kvalitnejsi rozliseni jen amplitudu (os Y) popise trochu verneji.
Komprese je totiz neco jineho - zvukar pri masteringu vyhuli hlasitost (umele zvysi amplitudu) protoze na shitnejsich sluchatkach to pak zni lepe. Ale to jestli ji vyhuli pri 16bit nebo 24bit nema zadny vlyv, zmrsis jak master 24bitovy tak 16bitovy. U digitalniho zaznamu to totiz lze udelat. Repraky ten orez stejne nezahraji ale prirozene obali krivkou. Ale dej takovy master na LP tak ti bude prenoska vyskakovat z drazky :-) Schvalne se koukni po loudness war sajtach a DR database a uvidis ze spoustu 24bit nahravek je kompresovano taky. Ale za to vubec ale vubec nemuze PCM format 16@44 nebo 24@96 ale jen a jen slendrian za mixpultem.
Suma sumarum 16@44 je dostatecne na jakykoli zvukovy zaznam pro lidske usi. Od vazne hudby, pres tuc tuc az po mluvene slovo. Akorat je potrebny neposrat mastering.
Poznali - záleží pravděpodobně, jak na které fotce, viz předřečník výše. A nejde jen o rozdíl ve fotkách, ale i o ergonomii.
Teď jsem si schválně RawTherapee stáhnul a spustil. No, je to typický open source software. Vytvořený geeky, kteří sice evidentně hodně vědí o počítačovém zpracování obrazu, ale o potřebách a postupech cílové skupiny (fotografů) mají představu jen velmi mlhavou.
Takže je tam změť různých matematických procesingů s mnoha parametry, u kterých drtivá většina fotografů nebude vůbec tušit, k čemu jsou dobré. Zato chybí spousta pro fotografy podstatných věcí:
- Organizace / výběr. Výběr fotek flagy (to nemá ani CaptureOne a byl to jeden z důvodů, proč jsem ho zavrhl). Kolekce fotek vůbec nemá. Hvězdičky sice má, ale ty se mi zrovna osvědčily nejméně a nad to jsem nepřišel na to, jak v RT udělat třeba "zobraz jen fotografie s více než třemi hvězdičkami". Označování barvičkami má, ale opět nejde vybrat více barev (ani kombinovat s hvězdičkami!) a na označení barvou snad ani není shortcut (možná se dá přiřadit?)
- Odstraňování skvrn/healing (fakt tam není?!)
- Korekce červených očí (občas se hodí)
- Lokální úpravy / přechodové filtry
- Ovlivnění jasu / saturace / tónu podle barvy. A tím nemyslím RGB, LR rozeznává osm různých barev a je to dost mocná funkce a přitom jednoduchá na použití.
- Split toning
- Jak se zdá, nejde jednoduše udělat operace "vyexportuj všechny tyhle fotky s nejdelší stranou 1600px a pak 5000px".
- Celé se to hrozně seká a to mám hodně výkonný stroj. Že by to umělo využívat akceleraci GPU, o tom si asi můžu nechat jen zdát...
Možná tam něco z toho je, věnoval jsem tomu zhruba půl hodiny. Nicméně jestli to tam je a já to ani po takové době nenašel, i to je vypovídající. Každopádně za mě je verdikt jasný: Nepoužitelné.
Jelikož jste ani u jedné chybějící věci nenapsal, jak že se tedy dělá, takže tam evidentně opravdu nejsou, pak ano, je to chyba RT. Software, který bych pro nějakých 50-70% případů nemůžu použít vůbec a zbytek mě trvá násobně déle, je opravdu nepoužitelný.
P.S.: Ještě jsem zapomněl na jednu naprosto kritickou věc, co jsem taky neobjevil: Jednoduchou synchronizaci nastavení mezi jednotlivými fotkami.
"Selektivní barvy" tam jsou, tedy korekce různých tónů na HSV. Ale také mi dalo práci to najít a není to úplně jednoduché k použití.
Je to "barevné kartě" pod "HSV korekce" a chtěné parametry se musí přepnou z lineární na graf. Zobrazí se barevná škála, kterou lze manipulovat v dost širokém rosahu.
Já se v RawThrapee také teprve zaučuji a zvykám si na jeho logiku. :-)
Co se týče výřezu, mám dojem (jinou možnost jsem zatím nenašel), že ten se "definitvně" aplikuje jen na exportované fotky (do JPG atd.). V samotném editoru je vždy vidět jako pouhé označení ořezu v původním rawu.
Chce to změnit barvu pozadí náhledu (Background color of the preview, je na to čudlík v řadě přepínačů vpravo nad obrázkem) na černou nebo šedou a pak se zobrazuje jen ořezaná část. Je trošku na houby, že se při zmenšení obrázku na velikost okna ukáže i jednobarevná ořezaná plocha, ale to se nechá obejít pomocí klávesové zkratky Alt+F.
Ackoliv jsem fanousek linuxu, tak jsem se po nekolika mesicich pouzivani DT nastval a koupil si LR bez subscription, protoze mam dual boot. Prace v nem je mnohem rychlejsi (z meho pohledu) a u darktable jsem si musel kompilovat svuj lensfun, nikdo v tom projektu se neobtezoval dost dlouhou dobu otagovat a vydat novou verzi, tak tam muj fotak a objektivy nebyly.
Co se tyce rychlosti ovladani, tipuju ze po shlednuti par videi o lightroomu se s nim clovek nauci rychle, je intuitivnejsi. Rawtherapee jsem zkousel, ale neoslovil me.
Já tyhle alternativy taky zkoušel, ale dělalo to na mě dojem sandboxu pro vývojáře, kde si spíš postupně zkouší co všechno se dá s fotkou udělat. Takže je tam mraky nastavení typu demosaicing, které typický fotograf opravdu nevyužije, ale jiné často používané funkce jako třeba jednoduchá rychlá retuš tam nejsou. Nebo jsem u jednoho kdysi zápasil s takovou trivialitou jako kapátko na vyvážení bílý. Možná to tam bylo a možná to bylo i někde popsaný, ale aby to bylo jednoduše na dva kliky jako to má každý normální nástroj pro fotografy, to ne.
Ad označení fotek s více jak třemi hvězdičkami.
Až pochopíte princip ctrl + klik a shift + klik ( už nějaký pátek se dost obecně používá k označování ), tak pochopíte i to označování zobrazení podle hvězdiček.
Polopaticky - třeba vybrat s více jak 2 hvězdičkami.
Klik na 3.hvězdičku, shift a klik na poslední = 6. hvězdičku
A kouzlo - mám zobrazené jen požadované fotky.
Ale pozor, neusnout na vavřínech, protože DT to má zas jinak, a sice přímo pomocí logických výrazů větší, menší, větší nebo rovno atp. Chudák fotograf aby skoro byl programátorem.
Jak to je v LR nevím, protože po letech práce s DT a RT mi po 5 min zkoušení práce s ním přišla nepraktická a víc šancí jsem mu nedal.
Pak tu někdo psal. že možná nějaká funkce má klávesovou zkratku, ale neví jakou.
Přitom klávesová zkratka se zobrazuje vždy bublině nápovědy u kurzoru, když myší najedete na příslušnou funkci!?!
Tak co si sakra o takových lidech a důvěryhodnosti jejich hodnocení mám myslet....
Náhodou po několika měsicích před xx lety letech jsem zjistil jak třeba fóra o digitálním fotografování jsou plná technických pedantů , dbajících na technickou dokonalost. Aa fotí snímky které jsou výrazově obsahově o ničem. :)
V psychologická fáze vytěsnění jim slouží k tomu aby nezešíleli z představy že "oni to umí" a pak přijde někdo kdo tak neumí, nemá takové vybavení a přesto udělá moc hezký snímek.
Z moji zkušenosti, pixel peepers na fórech jsou, ale zas tak moc jich není. Spíš tam jsou technokrati, kteří furt řeší, který foťák má jaký nejnovější výkřik technologie a co je lepší. Ale opravdových fotografů je tam fakt málo.
Jinak, co se týče "moc hezkých snímků", fotografie není o tom, že by totální amatér nemohl udělat hezkou fotku. Může. Když je náhodou ve správný čas na místě, kde je zrovna dobré světlo a náhodou namíří svůj foťák tak, že trefí kompozici, tak ho udělá. Zkušenost fotografa se projevuje v tom, že tyhle věci nenechává na náhodě, ale má je pod kontrolou, takže dokáže dosahovat dobrých výsledků konzistentně(ji). A pak dokáže výslednou fotku upravit tak, že podpoří její klady a potlačí negativa.
Ale jo, dokáží to rozpoznat. Každý z těhle programu "poškodí" fotky nějakým způsobem, který je rozpoznatelný. Svého času člověk poznal Photoshop podle typického "rozmazání gradientem". Přestože to vlastně fotku zničilo, tak to plno lidí používalo, protože to bylo v návodech.
Podobné závady mají i jiné programy (kupříkladu si tipněte, ze kterého z nich lezou samé narůžovělé obrázky), které ovšem jejich uživatelé považují za známku punku (nebo kvality).
No to mne fakt baví
Tady někdo kritizuje a není schopen najít triviální funkci vyvážení bílé podle barvy na fotce.
Pravda, oba programy to mají "velmi" rafinovaně skryté:
DT: Vyvážení bíle - fotoaparát - bod - myší označím danou plochu a klik.
RT: barvy - vyvážení bílé - tlačítko jako kráva "bodové vyvážení" - klik na místo na fotce
Doporučuji zůstat u programu "Malování" z Windows.
Další zas pokud po půlhodině zkoumání programu nenajde a nepochopí ovládání ve srovnání s programem, který používá rutinně, tak nad tím zlomí hůl.
Někdy mi to tu přijde jak diskuze důchodců po absolvování kurzu ovládání PC, když jim změní verzi MS Office nebo prohlížeče. Protože tam, kde to tlačítko bylo dřív už není, ale možná je o pár desítek pixelů jinde.
no to mne zas prijde jak exkurze do retardlandu kdyz nabootuju nejnovejsi ubuntu a v default konfiguraci je plocha desktopu slozena z ploch mych dvou displeju .. oddelenych asi 300 px mrtvym mistem protoze to je prece zabavnejsi mez motd v konzoli
v ui ktere je k tomu urcene vec zmenit nejde, jednoduse to skace jak kralik, zmenim rucne v konfiguraci xek, nepreziva to reboot..
ne, nereportoval jsem bug
takže DT: otevřu fotku, vyberu záložka vyvážení bílé, tady jsou jen nějaký tahátka. Každá normální apka pro fotografy která si nedělá z uživatele legraci má kapátko už tady. Aha, tady je vlastně položka "předvolby", pod "předvolbou" si teda představuju něco jinýho, než autoři DT, ale budiž, a hele, je tady položka "bod".... co by to mohlo být... nastavení WB podle bodu ve fotce.... vybírám "Bod" a následně kliknu bod to fotky.... nestane se vůbec nic, žádný bod se nekoná... ahá, když v předvolbách vyberu bod, musím vlastně zadat obdelník.... jo, je to tam....
Pro srovnání LR: záložka "basic settings" a rovnou kapátko....
Co mi to přinese, abych tu hůl po půlhodině nelámal? Ono použitelná aplikace neni jenom o tom nasypat co nejvíc funkcí na jednu hromadu (LR asi jenom 9 sekcí nastavení a pár nástrojů, DT přes 50 modulů), ale aby se to dalo co nejjednodušeji a intuitivně ovládat a respektovalo to třeba nějaké typické forkflow.