Oni na stránkách píší přímo "the closest native equivalent to Cubase® for Linux (Sound on Sound)" - s tím bohužel nemůžu souhlasit. Škoda, že autor nemohl Rosegarden porovnat byť i s nějakou oklešťenou verzí Cubase, které se běžně dodávají k poloprofesionálním zvukovým kartám. V ovládání MIDI jsou si možná trochu podobné, ale například absence podpory VST instrumentů (je nějaký Linuxový ekvivalent?) sráží využitelnost Rosengarden opravdu pouze na amatérské využití.
Ještě by mě zajímalo, jak autor dospěl k tvrzení v perexu "Jedná se o profesionální audio a MIDI sequencer". V článku se o zpracování audia vůbec nepíše; z vlastní zkušenosti musím říct, že je Rosegarden ke zpracování audia naprosto nepoužitelný (navíc dost nestabilní). Aha, ono se to slůvko "profesionální" vyskytuje přímo na webu programu. Škoda, že se autoři nezmiňují o nikom, kdo to profesionálně používá (u Ardouru alespoň pořád vypichují jedno studio, kde na tom jedou).
Navíc jsem moc nepochopil:
To nám přináší výhody, potřebujeme-li nějaký nástroj nastavit na stejnou hodnotu jako jiný, abychom si stále nemuseli pamatovat nastavenou hodnotu.
Mixážní pult je podle mě prostě pult na míchání. Tady bych prosil o dovysvětlení.
Obecně mám z článků o zpracování audia na Linuxu trochu rozporuplné pocity. Mohl bych z nich nabýt pocitu, že je to jednoduché, stabilní a přívětivé - je to spíš taková silně optimistická recenze. Sám jsem jiného názoru, ale rád se nechám přesvědčit o opaku. Proto, prosím, pokud někdo audio software pod Linuxem používá, ať už profesionálně (divil bych se; promiňte za rýpnutí), nebo pro prachobyčejný home recording, ať se podělí o své výplody. Nejde mi o srovnání "tohle jsem udělal v Cubase na Win" a "tohle jsem udělal v Rosegarden na Linuxu", ale spíš jako důkaz, že je to použitelné a dává uspokojivé výsledky. Jinak se budeme pod každým článkem topit v abstraktních flamewars.
>Ještě by mě zajímalo, jak autor dospěl k tvrzení v perexu "Jedná se o profesionální audio a MIDI sequencer"
taky jsem pozdeji doplnil, dle meho nazoru, ze je vhodny pouze pro amaterske editace
Dovysvetleni trosku nestastne formulace: Myslel jsem to tak, ze v instrument editoru nalevo si treba Piano nastavim na urcity stupen hlasitosti, kdyz si v nem prepnu na treba organ tak nevidim na kolik jsem to piano nastavil, na klasickem mixaku vidim vse najednou, nci vic v tom neni :)
Jak jsem uvedl, maximalne poloprofesionalni, ci pro home recording. Pro me potreby mi vzdy stacil, prevazne muziku poskladavam ze stop nahranych (ardour) a bicich (hydrogen), tedy MIDI nepouzivam na hard-core profi urovni, samozjrejme ze vidim radu nedostatku a chyb, ktere snad budou opraveny a program bude lepsi a lepsi (jako vsechno :)). Pokud si odmyslim instalacne konfiguracni orgie, tak je program vcelku stabilni, vykreslovaci problem jsem take uvedl (pomale vykresleni), u vsech qt programu mi to nedela, a je mi divne ze by pomala libcairo zrovna zde brzdila se svym vykreslenim fontu...
Vážení a milí "mistři zvuku", rád bych vás upozornil, že amatára nebo profesionála nedělají nástroje, které používá...
Rosegarden je momentálně nejlepší audiosekvencer pro Linux. A pustíte si na něm jak LADSPA efekty a instrumenty (ekvivalent VST -- například Hexter je výborná emulace FM7), tak i některé VST efekty z Windows z emulátoru a díky modularitě zvukového systému v Linuxu skýtá neutušené možnosti.
Abstraktní flamewar rozpoutává leda tady pan kolega (příspěvek výš), který zřejmě audiu na Linuxu nerozumí, když mu to nechodí. Já znám člověka, který ma na Linuxu postavené celé studio - jistě, má tam i pár krabiček, Maca a Windows stanici, ale to hlavní (Ardour a spol) se odehrává v Linuxu.
> Já znám člověka, který ma na Linuxu postavené celé studio
Konečně. Hrozně rád bych na Vašeho známého dostal nějaký kontakt. Moje příspěvky berte, prosím, tak že bych byl hrozně rád někým přesvědčen o tom, že to na Linuxu může fungovat v profi/poloprofi praxi.
Vzhladom k tomu, ze v takom (aj poloprofi) studiu je polozka za software nie az tak velky cinitel oproti ostatnym investiciam, tak sa naozaj necudujem, ze sa tieto free alternativy nepouzivaju.. Ardour/Rosegarden su mozno na slusnej urovni, ale stale maju daleko ku komercnym a supportovanym rieseniam (a slusnou podporou hardware vsetkeho druhu).. okrem stale omielaneho odkazu na jeden clanok v SoS a zmienke, ze Ardour (upravena verzia) bezi v nejakom hw mixe stale nic..
Pokud nesouhlasíš s označením "the closest native equivalent to Cubase® for Linux", měl bys taky napsat, který program je "closer", jinak jsi to tvrzení nijak nevyvrátil.
Jasně, nechtěl jsem popírat, že to není nejbližší ekvivalent Cubase pro Linux. Ale tohle tvrzení ve mě vyvolává dojem, že se ty dva programy můžou jaksi srovnávat. Napadá mě přirovnání "MC is closest native equivalent to Total Cmd for Linux" (myšleno velmi s nadsázkou!!). A nad tím jsem se chtěl právě pozastavit.
OK, beru. Možná by nebylo špatné pro čtenáře napsat, co všechno Ti na RoseGardenu chybí (kromě těch VST pluginů). Já třeba přistupuju k tvorbě hudby (resp. hraní si s ní) pragmaticky. Nainstaloval jsem si deMudi a přijde mi, že to, co tato distribuce nabízí, je pro mě zatím dostatečné. Zvuky na svoje experimenty (pokud se nechci omezit na těch pár syntezátorů, které jsou na Linuxu k dispozici) si vytahám z mojí Yamahy PSR E303 (amatérské samohrajky, no jo), časem snad pořídím něco lepšího. Ale určitě se rád dozvím, co mi vlastně chybí, abych se rozhodnul, kudy dál.