Hmm, zajímavé.
Ještě se dozvím, že to umí pole, běžné matematické operace, výstup/vstup do/ze souboru a začnu tento jazyk používat místo Céčka/Excelu na programování jednodušších výpočtů. A to hlavně proto, že oproti řádkovému Céčku je grafický výstup na obrazovku doslova primitivní :).
Umí to tedy?
Popravdě řečeno si nejsem jistý, jestli je ta otázka myšlena vážně :-)
Ale běžné matematické operace a funkce to samozřejmě umí, pole je to stejné co seznamy (pokud nás nezajímají implementační detaily), matice a pole o více dimenzích to NEumí a souborové IO taky ne - alespoň ne originální Scratch. Ale ukážeme si i různá rozšíření, která už umí různá kouzla.
Myšleno bylo částečně vážně.
Pro neprogramátory nemá smysl se učit jazyk pro jazyk.
Asi je jedno jestli synovi vysvětlim podmínku v Basicu, v C/++ nebo Pascalu, Javě nebo ve výše uvedeném.
Když mu jí ale vysvětlim v jazyce, který nemá některé základní možnosti práce s daty/čísly, ztratím zbytěčný čas. (Budu pak řikat: ale Vojto, když to chceš uložit do souboru, to už potřebuješ něco profesionálnějšího, tam to už nevyskládáš z obrázků)
Budeme pracovat jen s nástrojem, na kterém se učí principy. Přitom by to mohl být i nástroj, který odvede krom učení i nějakou práci, ne? A zrovna myšlenka Scratche- skládání z kartiček se mi líbí.
Pamatuju si, jak jsem na 486 byl smutný, když jsem všechny svoje prográmky s příponou BAS (často z ABC) spouštěl interpretovaně a spolužák psal v C a jeho kompilované prográmky byly rychlejší.
Jó, dneska se moc špatně vysvětluje, když si vše můžete koupit/stáhnout :(...."A ploč si to tati nekoupíme/nestáhneme? Ondla má folmule a nemusel nic ploglamovat."
Tenkrát nebyl net, PC měl málokdo, a když si chtěl člověk zahrát, musel si něco napsat. Nebo to někde vysomrovat.
Nebo prepsat z knizky / casopisu :)
Ja si myslim, ze kdyz nekdo zacina s programovanim, prejit na jiny jazyk neni zas takovy problem, zvlaste v mladi, takze nema smysl posuzovat vhodnost jazyka pro prvni seznameni s programovanim podle toho, jestli umi (treba) lambda vyrazy, vyjimky nebo jinou vlastnost, kterou povazujete zasadni pro uzitecnou praci :).
Dulezitejsi totiz je, nakolik to bude dite bavit - tzn. skola hrou. Scratch mi prijde jako docela dobra volba, ale jeste jsem ho nezkusil.
Napriklad jediny program, ktery kdysi napsal muj bratr, byl v "jazyku" AGT, Adventure Game Toolkit, kde si napsal jednoduchou adventuru zahrnujici krysu s modrym tlacitkem na zadech, ktera po pouziti chcipla :). Doba pokrocila a tak muzete napsat IF textovou hru v jazyce Inform7 (http://inform7.com/), kde se hra zapisuje temer jako volne vypraveni. S durazem na slovo TEMER :).
Souhlasím s Vámi. Je v to celkem fuk, s čim se začne. (to jsem vlastně myslel i prvním příspěvkem). Ale je třeba začít aspoň něčim trošku schopným (ne jen hračkou)-můj subjektivní názor.
Může to totiž být první a zároveň poslední jazyk se kterým se dítě setká.
Já jsem třeba stavař. Je mi celkem fuk v čem si výpočet napíšu. Uměl jsem od mala jen Basic, napsal jsem učiteli IT nějakou hru a dal mi pokoj (střední). Potřeboval jsem víc paměti, zpracovávat mnoho dat,kamarád navrhl C a ukázal...napsal jsem výpočet hluku v holém C s výstupem do texťáku (vysoká)...učitel IT dal pokoj.
Teď v práci nejdřív kouknu, dá-li se to koupit, pokud ne, a má to smysl, napíšu v C (teď už vlastně spíš v C++, beru z něj spoustu objektů ale píšu pořád spíš strukturovaně:). Nemá-li smysl (není-li tam moc IF-ELSE-THEN,řetězce), napíšu v EXCELu
IT se mi smějou, ale já mám nástroj, oni sliby co vše umí .NET a podobné věci.
Pan Tišnovský považoval dotaz za vtip. Pokud by Scratch umožnil zápis do souborů a práci s řetězci, nemám problém s ním generovat KKS na celé elektrárně, a je mi fuk že je pro děti :). Pro mě je programování ztracený čas. Uspokojuje mě, až když mi program šetří práci.
Co člověk ví, co bude jeho dítě chtít dělat? Když se nebude zabývat IT, bude jazyk jen jeho nástroj. Třeba to bude botanik, bude chtít spočítat lodyhy, vzpomene si na Scratch a namastí to v něm.
A naopak, bude-li potřebovat, doučí se jiný, jak říkáte. Tak mu prostě chci ušetřit 1 krok při učení :) a mám blbé dotazy.
Scratch vypadá dost schopně. Budeme sledovat seriál a uvidíme. Basic to vždy jistí :)
Já myslím, že k celé problematice máte zdravý přístup a třeba ten Excel mi přijde v pohodě. Váš dotaz jsem za vtip nepovažoval (jestli to tak vyznělo, omlouvám se), ale byl jsem skutečně na vážkách, jestli se jedná o dotaz člověka, kterého Scratch třeba trošku zaujal, nebo jestli jde o typický začátek flame, kdy zastánce nějaké jiné technologie začne na všechny strany pokřikovat, jak je nejlepší (u minulého článku se to trošku zvrhlo :-). Je dobře, že to není Váš případ :-)
Jak jsem psal v jiném příspěvku (bude asi zobrazen o něco níž), může pro vás být možná lepší se podívat na Panthera, no a když to nevyjde, tak to Basic skutečně jistí :-) Popravdě řečeno jsem o něm cca před rokem taky uvažoval, samozřejmě ne o nějakém 8bit like Basicu, ale spíš o Gambasu, nakonec doma mladej pán tahá bloky namísto psaní špagetového kódu :-)
Scratch mě zaujal velmi. Honit po obrazovce želvu sekvencí příkazů mi edukativní nepřišlo-to už si to napíšu v tom Basicu-takže jsem seriál u NetLoga přestal číst.
Scratch, ale už na obrazovce tvoří,to co mám zhruba v hlavě jako představu, když dělám program.
Hned jsem se pustil do prohlížení výstupů...a ona je to zase "jen honěná želva"...to mě bylo trošku líto. Evidentně to trklo víc lidí a udělali Panther.
Na odkaz jsem koukal. Dokonce mi přijde lepší původní znění...překlad snad i škodí-kartičky s nápisy IF-THEN-ELSE dávají tušit jaká syntaxe za tím je schovaná.
Scratch je skutečně tak na 1stupeň ZŠ. V osmičce už jsme si psali co jsme chtěli v Basicu (hlavně hry ze starých ABC, aby nám utekla nudná výpočetka, protože hry se jako hotové nosit nesměly).
Snad by i stálo za to, staré hry z ABC vyštrachat, a učit to na hodinách programování na základce :). Tenkrát ty pindy o OR, NOT, AND, XOR stejně nikomu nic nedali a kdo chtěl, uměl ovládat DOS už z domova nebo od rodičů z práce. Hra aspoň motivovala.
njn, sucastny problem spociva v tom ze vela programatorov je naucena akurat par fraz v tom ktorom jazyku a co nie je to si opajcne z webu... teda ked im niekto da uz hotovy algoritmus :D kdezto ludi co vedia algoritmus vymysliet a pripadne ho modifikovat pre jazyky ktore ovladaju je malo, miesto zaberaju lacne sily ktore vlastne zliepaju lego z objektov v knizniciach javy alebo visual basicu ;)
No já doma začal se Scratchem právě kvůli tomu, aby toho vysvětlování bylo co nejméně. V podstatě jsem synovi naznačil něco málo o programových smyčkách a on si už ve Scratchi domyslel a odzkoušel sám, že se dají zanořovat.
Co mě to dalo práce kdysi v Basicu, dobře zpárovat "for" a "next" :-) když manuál nebyl a jediné hlášky byly buď READY nebo něco na způsob:
ERROR 123 AT LINE 10
Jinak já jsem to v článku moc nezmiňoval, ale Scratch, stejně jako Squeak, je založen na persistenci, takže práce se soubory není až tak kritická a když nás to začne omezovat, plánuji přechod na Panthera (http://wiki.scratch.mit.edu/wiki/Panther), ovšem zatím s tím nechci začínat, protože bych se určitě dočkal množství otázek nesouvisejících až tak se základy programování :-)
Souhlas,
na druhou stranu, nesmíme to těm malým prevítům zlehčovat.
Tj. ať si tahají bloky, ale současně, ať vědí zač je toho loket-tj nainstalovat pěkně v angličtině.
Třeba Java taky neni česky.
My jsme měli počítače odjakživa v anj, a nic divného mi na tom nepřišlo. Synovec teď seděl u mého Stellaria v anj a kafral, že neni česky-a to je ovládání jednoduché.
To oni frflu vzdy, ked maju prejst do stavu s vyssou kinetickou, potencialnou alebo mentalnou energiou. V Scratch-i sa da lahko zmenit jazyk rozhrania a popisu blokov, tak sa potom lahko vidi, co ktore slovko znamena v inom jazyku a postupne sa da prejst len do anglictiny. Pokial to nepomoze, treba pouzit pedagogicke postupy Jary Cimmermana aplikovane pri vyucbe hry na husle.
Coz mi pripomina, ze v davnych dobach se u nas (myslim CR nebo snad jeste CSR) ucil Pascal, ktery mel klicova slova pocestena. Pamatuje si to nekdo?
Mimochodem: byla to dost hruza, ona precejen anglictina neohyba slova tolik jako cestina, v cestine to vypadalo dost strnule (navic prikaz a infinitiv je v EN v podstate stejny, kdyz pomineme "to").