Já bych i souhlasil, ale u Pascalu je trošku problém v tom, že se musí souběžně s algoritmizací vysvětlovat i typový systém. To mi připadně na první krok jako hodně informací. Chtělo by to nějaký step-by-step jazyk, něco jako je možné v matematice (prostě se začne přirozenými čísly, přejde se na zlomky, potom na záporná čísla atd. - vše docela přirozenou cestou).
...souběžně s algoritmizací vysvětlovat i typový systém.
Já si myslím, že je lepší si na to zvyknout hned od začátku, aby pochopili, jak s tím pracuje počítač a nenaučili se nějaké zlozvyky jako "všechno je povoleno, napiš si tam co chceš, systém už si to nějak přebere". Klidně začít s celočíselným typem a pak teprve vysvětlit, jak se pracuje se znaky, s řetězci, se zápornými čísly a s desetinnou čárkou.
To je ovšem trošku problém, protože takto "odpadne" víc děcek, kterým by se jinak programování líbilo. Ale třeba Pascal, i jen primitivní výpočet, vypadá strašně složitě, je to dlouhý a polovina řádků vůbec nesouvisí s řešeným problémem.
My čtenáři Roota víme, že tomu tak není, že to má výhody, ale na začátku by byl odpad strašně velký (zvlášť dnes, když se "doba bdělosti" strašně zmenšila - teď neznám přesný termín, možná attention span je k tomu nejblíž).
Tady jde o začátky, potom ať se posunou někam dál, až narazí na limity (ale současně je to už mezitím chytne). Trošku OT, ale prakticky v přímém přenosu jsem viděl, kolik děcek je odrazeno už prvními úlohami ve škole, které je nebaví nebo jim vůbec nedávají smysl (navíc pokud to někdo zabije tím, že akceptuje jen to jediné správné řešení a ne vlastní snahu to vyřešit vlastní cestou). A přitom by stačilo někdy málo, ukázat něco s vizuálním výstupem a tak.