Po říjnové vlně agresivních spamových útoků bloggeři najednou zjistili, že i oni mají důvod vyžadovat antispamové zbraně a čelit otázkám, které již léta komplikují e-mailovou komunikaci. Jak velkou otevřenost si mohou bloggeři dovolit? Jaké svobody jsou ochotni se vzdát, aby spammery odlákali?
Problém spamů ve webových deníčcích není tak úplně nový. Loni začali „marketingoví pracovníci“ vkládat URL adresy svých klientů do odkazů v bloggerských zprávách. Přibližně ve stejné době si začali bloggeři stěžovat na spam, který se příležitostně objevuje v komentářích na jejich stránkách.
Až donedávna ale spam v komentářích znamenal víceméně jen příležitostné otravování. Ale po tom, co blogger Jay Allen zjistil, že mu spammeři během čtyř dní napadli 120 textů, došel k názoru, že problém začíná být závažný.
„Toho dne jsem si uvědomil, že máme v džungli další šelmu, a pokud se nepřizpůsobíme – a to rychle – tak si na nás pochutná k obědu,“ řekl.
Poslední vlna spamových útoků se zaměřila na oblíbený publikační systém Movable Type firmy Six Apart, jenž nevyžaduje při vkládání komentářů registraci a umožňuje tak bloggerům vkládat komentáře zaevidované jen IP adresou, což je omezení, kterému se spammeři snadno vyhnou.
„Systém komentářů je v Movable Type velmi otevřený, což je sice pro komunitu nástroj velmi příjemný, ale bohužel také vysoce náchylný ke zneužití,“ říká Allen.
Na konci září se z potůčku spamů stala řeka. Webový deníček programátora Flashe Michaela Gunna měl 150 vzkazů od „dětí pod 10 let“ a „Lolity“. Webový návrhář a vývojář D. Keith Robinson začal dostávat 40 spamů denně.
Po celém webu se bloggerskými komentářovými thready rozlézají larvy spamu a nechávají za sebou tucty linků s klíčovými slovy jako „potřebujete viagru“ nebo „dietní pilulky“. Jiní za sebou ještě odvážněji nechávají neškodné poznámky jako „Máte pěkné stránky!“ a v signatuře komentáře zanechávají spammerské URL, a to pod falešnými jmény jako „nezletilý“ nebo „levná obuv“.
Bloggeři se shodují na tom, že narozdíl od e-mailových spamů nejsou komentáře v jejich webových deníčcích zaměřeny na to, aby se na ně klikalo. Cílovou skupinou nejsou primárně lidé, ale vševidící roboti na prohledávání webu.
Od vkládání URL adres do stovek blogových komentářů si spammeři evidentně slibují, že oklamou prohledávací roboty – konkrétně Google – a vnutí jim myšlenku, že bloggerská komunita se nadšeně zabývá zprávami o novinkách na webových stránkách levné Viagry. Protože Google bere počet linků jako měřítko popularity, je logické, že tyto linky mířící z webových deníčků na stránky spammerů budou uvedeny v seznamu výsledků hledání mezi prvními.
Ačkoli webové deníčky Movable Type tvoří jen malý zlomek milionů blogů na webu, patří do tohoto zlomečku některá velmi populární a vlivná místa, jako je třeba velký blogger Glenn Reynolds (který nepovoluje komentáře), herec Wil Wheaton a prezidentská kampaň Howarda Deana.
„Když chcete vybrat produkt pro skupinu lidí, jejichž stránky jsou populární a je na nich velký provoz, je dobré začít s Movable Type,“ říká Cameron Marlow, tvůrce agregátoru deníčků nazývaného Blogdex.
Danny Sullivan, redaktor SearchEngineWatch.com, řekl, že komentářoví spammeři asi přeceňují vliv webových deníčků na výsledky vyhledávání vyhledávacích robotů.
„Někteří lidé si myslí, že webové deníčky mají nad prohledávacími stroji téměř nadlidskou moc, což není pravda,“ řekl. "Někteří do toho skočili po hlavě a uvěřili, že jediné, co potřebují ke zlepšení pozice, je získat pár linků z webových deníčků.
Sullivan dodává, že ať už je vliv komentářových spamů na prohledávací stroje jakýkoli, nebude pravděpodobně trvat dlouho. „Źádná spamovací strategie nemá dlouhodobý význam,“ říká. „Krátkou dobu to fungovat může, ale vyhledávací roboti se to naučí obcházet a tím je tu jen další kolo stále stejného boje mezi prohledávacími roboty a lidmi, kteří podle nich optimalizují.“
Dnes je ale komentářový spam považován za závažné obtěžování. V určitých aspektech je dokonce zákeřnější než jeho e-mailový protějšek. Zatímco e-mailový spam se dá snadno lokalizovat a smazat, komentářový spam se může kupit nepovšimnut v hromadách samostatných komentářových threadů.
A když už blogger napadení zjistí, zbavit se otravných komentářů může být velmi pracná záležitost.
Spoluzakladatelé Six Apart Ben a Mena Trottovi řekli, že v budoucích verzích Movable Type a vzdálených blogovacích službách TypePad plánují zlepšit nakládání s komentáři. Uvažuje se mezi jiným o nekompromisním mazání komentářů pocházejících z určité IP adresy a o schopnosti mazat komentáře přímo z notifikačních e-mailů posílaných pokaždé, když nějaký uživatel vloží komentář.
Trottovi ale upozornili, že žádná rychlá náprava nebude. „Stejně jako u e-mailových spamů zde neexistuje jednoduché řešení, které by stačilo zapnout a spam by úplně odstranilo,“ napsali v oficiálním blogu Six Aparts.
Nedá se ale říct, že by bloggeři přijali jednoduché řešení. Jen několik týdnů po tom, co spustili křik, navrhli uživatelé Movable Type mnoho hacků, profesionálních patchů a cestiček, které problém odstraňují nebo obcházejí. O všech se samozřejmě vedou diskuse.
Mnoho bloggerů hlásí úspěch při odstraňování spamů, ale zdá se, že všichni souhlasí s tím, že to, co zažili, není nic proti tomu, co ještě přijde.
Na WindsofChange.Net napsal „ozbrojený liberál“: „Nikdo nebrání spammerům vkládat do jednoho deníčku i stovky komentářů, a ani oni nemají důvod se v tomto směru omezovat.“
Zdroj: Wired News