Jedná se o možnost vytvářet různá geometrická omezení pro kreslené či editované objekty ve výkrese. Jedno z nejjednodušších omezení, které lze těmto objektům přiřadit, spočívá v tom, že se úsečce předepíše, že může být pouze horizontální nebo vertikální. Pokud je toto omezení zadáno před začátkem kreslení úsečky (pomocí tlačítka na ovládací konzoli), je již v průběhu kreslení zajištěno, že úsečka bude buď vertikální či horizontální (tj. po zadání jejích okrajových bodů se jeden z bodů přesune na správné místo).
Minimalne pro nove kreslene objekty (aspon v Microstationu, se kterym mam zkusenost) to jde bezne. Zvoli se zpusob kresleni napr. usecky – uhlem a delkou. Jeden atribut se nastavi „natvrdo“ pomoci klavesnice a zbyvajici „volny“ mysi. Kolmice (i obecny uhel) jdou samozrejme taky. Ale asi jsem to spatne pochopil a je tim mysleno ze mohu libovolne prechazet mezi horizontalami a vertikalami bez neustale potreby menit „pevny“ atribut uhlu. To by se muselo nejak delat pomoci chytaci mrizky.
Aha, tak ne, je to mysleno tak, ze to jine CAD/CAM aplikace neumi ( mnoha současných kreslicích aplikacích – ktere?).
To je právě ono :-) Slavné uStation a AutoCAD samozřejmě mají uchopovací režimy, ortho režim, mřížku a podobné jednoduché věcičky (to dokážete naprogramovat i s minimální znalostí geometrie), ale Sketchpad, alespoň podle toho videa (doporučuji shlédnout) umí aplikovat geometric constraint i na již vytvořenou kresbu, což je podle mě naprosto geniální myšlenka a toto již implementačně jednoduché vůbec není.