"bozie meno", jak se teda jmenuje?
Kdyz reknes Alah je <|> tak to plati, ale kdyz reknes buh je <|> tak to neplati, kdyz reknes Buh je <|> tak to je dost nepresny, protoze porad nevime jestli je to krestanskej, budhistickej, satanistickej nebo jakej. Kdyz reknes Satan je <|> tak to plati, ale proste ten blabol z 2. prikazani je blabol, protoze neposkytuje jmeno, pouze vseobecnou definici s velkym pismenem. Navic vsichni vime, ze "God is the girl" a jmenuje se Haruhi.
"géniové takoví bývají, aby se dokázali prosadit mezi ostatními."
"genius" by se mel prosazovat svymi genialnim myslenkami nebo ciny, ale ne vyse popsanymi vlastnostmi. Ony vlastnosti muzou byt za urcitych okolnosti, nekterymi osobymi trpeny protoze prinos komunikace s geniem je pro vic, ze ztrata zpusobena jeho verbalnim zneuzivanim. Pokud ovsem nekomu prinos nevyvazi ztraty, pak je logicke ze se proti uvedenemu chovani ohradi.
@Unknown
Keep calm. To je jenom Ivan Jasánek Nový a mentálně pokřivené vnímání světa.
Nepochybuji o tom, že by Linus ve vaší hospodě za to dostal do huby. Pochybuji ale, že začne hostinský hned potom sepisovat nějaké morální kondexy korektnosti.
Zvažme případ, že místo prostředníčku by Linus prostě přišel na konferenci NVIDIA a tam se jim jenom vysmál. Přidáme do kodexu zákaz smíchu na konferenci?
Zvažme případ, že místo aby LInus někomu napsal, že ten jeho kód stojí za hovno, tak mu napíše: "Ten tvůj kód . . :-D:-D:-D:-D". Přídáme na morální kodex zákaz v jedné větě mít "kód" a ":-D" ?
Nakonec asi zakáží vyslovovat jeho jméno? A co bude potom? Co se těmhle $#@$ #@ %$ # @ % $#ŧ@rvám přestane líbit potom?
O smichu nebyla rec, bavime se o vulgarnich nadavkach. Jinak Vase predstavy o zakazech jsou legracni:
Spolecnost si stanovovuje vnitrni (casto nepsana) pravidla chovani tak, aby se jeji vetsina uvnitr citila komfortne. Pokud jsou pravidla (obecne se jim rika Slusnost ci Zdvorilost, ale na pojmenovani prilis nezalezi) porusovana a citlivejsi jedinci se nasledkem chovani jinych prestavaji citit komfortne, zpravidla se ozvou bud oni, nebo nekdo kuraznejsi vystoupi na jejich obranu (a cini tak i ve svem vlastnim zajmu, protoze beztrestne porusovani pravidel se vetsinou casem stupnuje). Pokud je spolecnost dostatecne velka, nebo prilis ruznoroda a k porusovani pravidel dochazi prilis casto, byva efektivni dat jim psanou formu (rika se tomu nekdy Eticky kodex, ale na tom prilis nezalezi) a pri prvnim prohresku je dat dotycnemu precist. Pokud je spolecnost dostatecne semknuta tak muze notoricke porusovani pravidel resit vyloucenim hrisniku. Pokud jde o spise volne spolecenstvi, byva resenim spise odchod citlivejsich jedincu. Zalezi na spolecnosti a urovni jejiho leadershipu zda se s podobnymi pripady dokaze vyrovnat tak, aby ji to co nejmene oslabilo.
"O smichu nebyla rec, bavime se o vulgarnich nadavkach"
jo, není to tak dávno, kdy nebyla řeč ani o podobných hovadiních jako tady prezentuje autor. Jinak na základě tvého textu soudím, že absolutně netušíš, o čem je tady řeč a evidentně ti uniká rozdíl mezi oficiální vynucovanou normou na základě které tě mohou vyhodit z práce, mediálně zostuzovat a napadat a tím, že si lidi sami mezi sebou nedrží a odmítnou vulgární a nepříjemné lidi (to je to tvoje "Slusnost ci Zdvorilost, ale na pojmenovani prilis nezalezi")
Ano, je to těžké téma a je to opravdu na hranici. Pouštím se na tenký led, protože mi tu nyní zase asi vrátíš nějaký hezký referát o ideálním světě, ale vzpomeň si třeba na cigarety. Pomiňme, že ti je stát prodává a zároveň zakazuje kouřit. Sám po 15 letech kouření spoustu let nekouřím (nepočítám, protože si to užívám, počítal jsem jenom to otroctví cigaret). Opravdu ani prásk. Nehodnotím jestli je to se zdravím tak a tak. Mám vlastní rozum, odpovědnost a život. Dobře, stanovili jsme si počáteční situaci a vraťme se k tomu příkladu. Odpůrci zákazu kouření tehdy namítali, že jde o pricip, zakazování není cesta a co bude další. . . Dnes už to víme. Je to cukr v automatech, je to alkohol a pobyt po 10 hodině večer na oslavě (jako by nestačila vyhláška o rušení nočního klidu) a nyní se k tomu přidává tato debilní agenda. A znova se můžeme ptát, co bude další a opravdu to chceme řešit touto cestou? A proto ten příklad se smíchem. Uvidíš, Pak se nějaká skupinka začne cítit ohrožená/uražená/nekomfortně i kvůli tomu smíchu/výsměchu (protože co ti pak zbude až budeš nasraný/zblázněný/uražený) a fakt to zakážeš a budeš u toho plácat o nějakých normách a komfortu? Všechno jsou to gesta z komunikace. Tak nosme burky, nesmát se, nenadávat, nebrečet mluvit jenom jedním tónem aby se někdo necítil nekomfortně místo toho, aby si to vyřešil kolektiv/firma/okolí sama jako to bylo tisíce let? Tohle chceš?
"Tak nosme burky, nesmát se, nenadávat, nebrečet mluvit jenom jedním tónem aby se někdo necítil nekomfortně místo toho, aby si to vyřešil kolektiv/firma/okolí sama jako to bylo tisíce let? Tohle chceš?"
Cely Vas prispevek je zalozen na false dilemma resp. slippery slope na coz nehodlam reagovat. K poznamce o idealnim svete:
Popsal jsem zjednodusene jak funguji mensi spolecenstvi lidi, zda je to dobre nebo spatne nehodnotim. Pouze jsem odpovidal na neci udiv na tim, ze se proti Linusovi ozval nekdo na koho Linusovi urazky vubec nemirili...
@ disrespect
"bozie meno", jak se teda jmenuje?
Jestli mate na mysli jmeno krestanskeho boha, tak to mi nerikejte, ze jste jeste nikdy nepotkal svedky jehovovy. No, jestli se s nimi nekdy potkate, muzete se jich zeptat. Mimochodem, ta maturitni otazka na Jidasovo prijmeni by pro vas asi taky byla orisek.
Judas je Iskariotsky, tolko este viem, aj ako ateista.
Boh je proste boh. V niektorych bibliach je to jhvh. Niekde na neho proste referuju ako "elohim", alebo je zmieneny ako "on".
Kazdopadne, monoteisticke nabozenstva uznavaju jedneho boha. Takze ich nema zmysel pytat sa, ze "ktoreho".
@ balki
Ja jsem odpovidal disrespectovi. Na Slovensku je obecne povedomi o nabozenstvi vetsi, takze ani nepredpokladam, ze by to vetsina Slovaku nevedela. :-) Ale v Cesku pred dvema roky mela u statnich maturit pocetna skupinka studentu s Jidasovym prijmenim necekane potize.
Nejsem nejaky expert a presne vysvetleni bych nechal vystudovanemu teologovi, ale podle toho co jsem cetl, tak "elohim", podobne jako "el", ktere je jeste starsim vyrazem, "adonai" a spousty dalsich jsou v zasade hebrejske, chetitske, aramejske ... apod genericke oznaceni boha podobne jako treba ceske "buh", "pan", apod. Jmeno boha judaismu a krestanstvi by melo byt "YHVH", jen uz par tisic let nikdo nevi, jak se vlastne puvodne vyslovovalo. V odbornych kruzich prevlada nazor, ze se asi vyslovovalo jako "Jahve", ale nepanuje v tom shoda a aktualne nejrozsirenejsi (nikoliv nejpravdepodobnejsi) vyslovnosti je "Jehova".
Celkove mi prijde docela usmevne, ze si stari Hebrejci to prikazani o nevzeti boziho jmena nadarmo vzali k srdci az tak, ze prestali to jmeno uplne vyslovovat az po x staletich zapomneli, jak presne zni. Stari Hebrejci totiz v pisemne forme vynechavali samohlasky a zapisovali pouze souhlasky, takze proto se vi, ze se ve jmene vyskytuje "YHVH", ale kde patri ty samohlasky, "to vi buh".
Ale naprosto stejny jev nastal prece i u nas, jakoz i ostatnich Slovanu, v pripade medveda. Medved, to je taky takovej opis a la elohim (to se mmchd. nejvic u nas preklada jako hospodin). Protoze medved jako nejstrasnejsi vrah nasich koncin byl prilis desivej (asi jako JHVH), nebylo radno jeho jmeno rikat, aby se nahodou neobjevil.
@j
Kdyz se na to podivate v souvislostech, tak to relativne dulezite je, ale ne pro vykonavani pristi profese, na kterou se ten maturant pripravoval, ale pro obecny rozhled, povedomi o kulture, o korenech, ze kterych jeho zeme vychazi. Vite jakou roli plni kultura a nabozenstvi a k cemu je uzitecny obecny rozhled?
Myslim si napriklad, ze pokud nastane cas, kdy maturant v Ceske Republice nebude znat prijmeni Jidase, ale zato bezvadne odrecituje z pameti prvni ctyri verse koranu, bude i vam (@j) jasne, proc a jak jsou takove vedomosti obecne dulezite (ovsem nikoliv profesne dulezite).
Prominte, ale tady nejde o to jmeno jako takove. Tady jde o povedomi o historii sve zeme, o znalost jeji kultury. Vite jak hluboke mely tyto znalosti postavy z romanu 1984? Jestlize to nechcete pochopit, tezko vam to vysvetlim. Kdyz se podivate na soucasnou spolecnost a predevsim soucasne "spolecenske tlaky", mozna vam to napovi ... Ale jestli ne, k te zkusenosti musite prijit sam, nikdo vam ji za vas nezprostredkuje.
Ja si naopak myslim, ze je dobre vedet "o nabozenskych pohadkach i o propagande". Jestli pro nic jineho tak proto, aby si clovek "mohl vypestovat protilatky". Myslim si, ze nejaka znalost nejake veci je uzitecna jak "pro spojence, tak pro protivnika". Napriklad znalost psychologickych triku prodejcu predrazenych hrncu je uzitecna pri obrane proti nim. Bez ohledu na to, ze ty psychologicke triky se snazi manipulovat s myslenim obeti a ja sam je nechci pouzivat, je uzitecne je znat.
Jak jsem zminoval vyse, nejde tu o jmeno, ale o souvislosti. A cim vice souvislosti si clovek je vedom, tim lepe pro nej. Muze tak delat kvalifikovanejsi rozhodnuti a utvaret si presnejsi obraz o tom co je a co neni skutecnost. Obzvlaste v dnesni dobe se potkavam s manipulaci prakticky denne. A to at uz vedomou nebo nevedomou, kdy "tomu ten blbec fakt veri". Prestoze vim, ze tohle a tohle je smyslene, je pro me uzitecne tento "argument" znat.
Mimochodem, znate vyznam a roli pohadek?
Samozrejme ze v drivejsich dobach, dokonce jeste i ve stredoveku, existovala prijmeni v jine podobe nez jak je zname dnes. (Nekteri prijmeni treba nemeli vubec, povinne je zavedla na ceskem uzemi az Marie Terezie.) Jak byste ale oznacil ten pridomek za jmenem a jaka si myslite ze je geneze podstatneho jmena "prijmeni"?
Prominte, ale ani v tomto kontextu to sproste slovo neni. Lepe by vam to urcite vysvetlil libovolny krestan, jeste lepe knez, ale pokud vam bude stacit laicky pohled, tak v kontextu, ktery zminujete, je to spise neco na zpusob drzosti az v krajnim pripade urazky, ale nikdy na urovni sprosteho slova.
Napriklad, kdyz sefovi na porade reknete, "ty jsi hloupy", tak take nepouzijete sproste slovo, ale muze to byt mimo jine prave neco mezi drzosti a urazkou. Tedy alespon nepredpokladam, ze povazujete vyraz "hloupy" za sproste slovo.
Tot otazka - viz. https://cs.wikipedia.org/wiki/Sprosté_slovo.
Jinak v podstate, jak tvrdite: Alespon krestane a judajiste berou jakekoliv zbytecne uziti jmana boha, nebo jeho dovolovani se, zaprisahani se jim a pod... Jako prestupek proti druhemu prikazani desatera (zakladnich zakonu narizenych prave samotnym Bohem) a vedomou urazku samotneho Boha (https://cs.wikipedia.org/wiki/Rouhání). Ve vsech nejakym zpusobem figuruje osloveni Boha - a ten je jen jeden (z pohledu techto nabozenskych systemu), proto je i oznaceni teto bytosti brano jako jeji prime jmenovani. V krestanstvi se toto pravidlo vztahuje i na Jezise Krista. (Pozn: Zbytecnym uzitim se mysli hlavne uziti mimo kontext uctivani. A i v tomto pripade existuji pro vericiho zavazna pravidla, jakym zpusobem Boha oslovit.)
Toleruje se obecne oznaceni v pripade hovoru o Bohu, v krestanstvi v takovem pripade i urcita konkretizace (treba jmenovani Krista a pod.).Proto ani tento text by nemel byt branim boziho jmena nadarmo.
Kdezto uziti ve zvolani, kdyz ctu tuto diskuzi (jako celek - nenarazim jen na konkretni prispevek) "Boze, Boze! Do ceho jsi to zase dusi vrazil????" uz ale ano.