Toto je post člověka z Phoronixu, community která kromě jiného částečně rozchodila onen leaknutý Steam client z dřívěška.
phoronix.com posted:
Michael
Phoronix Join Date: Jun 2006
Location: United States
Posts: 5,037
To address the many emails/inquiries from today, aside from the individualized emails I have provided on the matter, I will simply say Valve is still working on the Linux client and it is still coming. It may not be delivered on Valve's original time-line (end of Summer), but by year's end is still not out of question. I haven't made a news post of these recent matters though since there will continue to be doubters and those just trying to tarnish the Phoronix brand claiming its for ad views, etc, however, the Steam Linux client is still coming. Though beyond this statement I probably won't answer more until I have something to link to ValveSoftware.com or when there's something else to shut up those doubting this information, just take it as you will. This is just a similar situation to when I had broke the news on the new ATI „Orca“ Linux driver back in 2007, SplashTop info, etc etc…
Besides anything that I say or from my sources, it's been independently confirmed by The Telegraph that it's coming, there's been the Steam Linux binaries shown, Steam continues to hire Linux engineers (they don't need that many for a server port, you've likely seen all the work done by Ryan „Icculus“ Gordon for Linux server ports that he has individually done for major game titles), to this day you can continue to find Valve's Chris Green of recruiting saying they are really looking for Linux engineers (such as on LinkedIn), etc etc. [Not to mention that Valve was very quiet about the OS X client up until their closed beta was quite soon.]
Michael
Valve je známo často velmi kryptickou a ne zrovna vždy jasnou komunikací.
Nebo to skutečně vyvíjeli, prostě zkoušeli, a zjistili, že je s tím víc práce než se čekalo a že se to prostě nevyplatí.
Portovat Steam (delivery platform) a neportovat Source (herní engine) na kterém běží i samotné hry skoro ani nemá smysl. Pokud by chtěli portovat i herní engine – podpora OpenGL je významný krok, ale OpenGL není celé DirectX, musíte napsat podporu pro zvuk (který pak systém, Alsu? Pulse? SDL_audio?) vstupy, síť, instalátor, anti-cheat system, security, copyright ochrana,…práce jak na kostele.
I portovat samotný Steam, to UI je dost nadupané, a Cairo to jako backend asi nepoužívá, stále řešíte věci jako portace síťového rozhraní, security, copyright ochrana.
Nejen, že hráčů je málo, ono uživatelů desktopového linuxu je obecně strašně málo, dělat něco pro 1% uživatelů, to chce silnou motivaci.
Ad The Telegraph, četl jsem ten článek online, a bylo to v poslední větě, takový výkřik, bez uvedení zdrojů, byť jen v náznaku, spíš to znělo jak přání autora a ne objektivní informace. Nebral bych to moc vážně.
Empirická zkušenost velí že, v případě pochyb a nedostatku informací ta varianta co se nám líbí nejméně má k pravdě nejblíže.