hmmm uz jsi nekdy zkousel vazne pracovat treba na postarsim serveru s PII/300 s CirrusLogicem pri pouziti VESA-FB? (FB pro CL je na nic, blbe se prekresluje obrazovka a zustavaji artefakty...)
no tak az si to vyzkousis a pri scrollingu ti to pojede rychlosti cca 3 radky za sekundu, snadno ocenis vyhody text modu. a rady, ze mam poridit nejakej novej server, jsou pro kocku - tenhle na svou praci (DNS) bohate staci...
Presne tak, s FB jsou na spouste mist problemy (ostatne pamatuji, ze KT se rozebiralo, ze spousta driveru pro FB je dost obsolete) a jeste k tomu je to brutalne pomale (cemuz se neni co divit, protoze to bez jakekoli akcelerace prekresluje celou obrazovku na tvrdo).
Jeste k STM:
Lepsi (a stabilnejsi) je zjistit, zda kernel dobre podporuje VESA textmody ve vasi karte - tzn pri bootu LILA dat vga=ask a nechat si vyhledat mody (tusim enter ci space) a jeden si vybrat. Ja takhle jedu na GF2MX400 a vse OK. Co se tyka zmeny modu vs. iXy:
Chovani je zcela logicke - iXy si pri startu zapamatuji nastaveni karty (prectou z registru) a pri prepinani na konsolu to zpet narvou do karty. Bez teto techniky by na nekterych kartach prepinani nefungovalo vubec (viz starsi verze iXu)
Framebuffer je příšernost. Nevím, proč bych měl používat příšernosti, který v zásadě používat nemusím, když je tu spousta příšerností, který používat musím.
Jednak jsem nikdy nepochopil, proč bych měl počítač zatěžovat tím, co stejně umí grafická karta, druhák jsem jakýsi zpomalení všeho cítil i na P4@1.7GHz, přičemž jsem naznal, že nemá smysl, abych kvůli framebufferu pořizoval něco rychlejšího, když to na všechno ostatní stačí třikrát.
Nikdy jsem nepřišel na to, k čemu je framebuffer dobrej. (Někdo na to přišel??) mplayer provozuju s svgalib...
Popravdě, SVGATextMode používám už dost dlouho. Nejprve jsem to instalil na notebooku, neb tam jaxi při jiném rozlišení, než 800x600 byla písmenka buď nějak divně pokřivená, nebo se zas využívá jenom prostředek displaye, tohle to ukázkově řeší.
Co takhle prostudovat si, jaký je rozdíl mezi VESA framebufferem (to je opravdu nepoužitelná a pomalá příšernost, která je v jádru pouze jako berlička pro nepodporované karty a nehodí se na nic jiného, než zobrazování loga při bootu) a skutečným framebufferem, který je naopak velmi rychlý, akcelerovaný (a to se dá ještě znásobit, například pomocí DirectFB) a velmi použitelný. Na grafiku je to snad jediná možnost, pokud člověk z nějakého důvodu nemůže nebo nechce použít Xka (ono ne každý hardware, na kterém běží Linux, je nutně PCčko, že ano).
Dobre je to recene v konfiguraci kernelu:
"Say Y here and to the driver for your graphics board below if you are compiling a kernel for a non-x86 architecture.
If you are compiling for the x86 architecture, you can say Y if you want to play with it, but it is not essential."
Tj, framebuffer je pro x86 experiment, pro ne-x86 nutnost.
To snad závisí na způsobu použití, ne ? Pokud se bavíme o klasickém desktopu nebo serveru, tak tam je FB asi opravdu jenom na hraní (i když třeba u matrox Gxxx je to dobrá možnost, jak pracovat s dualheadem).
Jenže opakuji, linuxové mašiny nejsou jenom servery a desktopy. Kromě toho jsou tu různé malé subnotebooky, TabletPC, PDA, chytré mobily, všelijaké embeded systémy, multimediální přehrávače atd atd. Tam je FB obvykle nutností, x86 ne x86. Pokud se má linux v oblasti těchto zařízení prosadit, tak by rozhodně bylo dobré, kdyby měl ovladače grafik přímo v jádru a nebyl v tomto směru závislý pouze na Xkách.
Osobne jsem smysl SVGATextMode nikdy moc nepochopil, za behu jsem textovy mod nikdy prepinat nepotreboval (pokud mi ho nejaka SVGALib aplikace nezmrsila), a na nastavovani pri startu se mi mnohem lepe osvedcil vga= parametr kernelu.
Tedy dokud jsem nepresel na framebuffer. Programy, ktere maji co docineni s grafikou, nemusi byt setuid ani je nemusim poustet pod rootem, nepreblikava mi obrazovka, muzu pouzivat v mplayeru cvidix (uzasna vec), radeonfb je sice pomalejsi, nez cisty textmode, ovsem projevuje se to pouze pri opravdu masivnim scrollovani. Ovsem primarni duvod prechodu byla citelnost - pote, co jsem si usilovne kazil nekolik let oci ziranim na zubaty 8x8 fontik, jsem se rozhodl, ze toho mam dost - font 16x8 v rozliseni 1024x1024 (coz mi dava 128x50 oproti drivejsimu 132x43 - pravda, ztratu tech 4 znaku jsem nesl dost tezce [to nemyslim ironicky], ale zvykl jsem si) je *vyrazne* citelnejsi a pro zrak setrnejsi a nakonec bohate vyvazil vsechny ostatni nevyhody.
Zdravim
Ja pouzivam VESA framebuffer vcelku bezne a nikdy jsem se nesetkal s nejakym problemem s rychlosti. Nedelal jsme na tom zadne harakiry, jen jsem chtel mit vetsi rozliseni v konzoli. Podle me je to mnohem min prace nbez nejaky STM. Lilu staci dat spravnej parametr a mit to v jadru.
Zdenek