mě teda daleko více než Aréna (kterou jsem hrál taky) bavily VYNIKAJÍCÍ dungeony Wizardry VII a Dungeon Master. Wizardry (i osmý díl) mají bezva tahové souboje, dungeon master runový systém kouzel...
myslím že pod dosboxem by jely taky, ještě existuje javová multiplatformní verze Dungeon Mastera...
a když už jsme u linuxu: ... a co takhle Nethack či Angband :) ?
A pak jeste treba ADOM (www.adom.de). Fajn je jeste Dungeon Master Java (http://www.cs.pitt.edu/~alandale/dmjava/). Ten ma vlastni dungeon, pak lze stahnout DM1, DM2, Eye of Beholder 1,2,3 a pak jeste par dalsich dungeonu existuje. Navic je k nemu leveleditor, takze o zabavu skutecne postarano :-) Take se naslo par nadsencu, kteri do nej dodelavaji predmety, priserky, kouzla atd.
Přesně můj vkus ;-) Ještě bych tam včlenil Black Crypt z Amigy. Udělali sice port na M$-DOS, ale údajně se příliš nepovedl.
Hezké bylo ještě Lands of Lore (to původní, pokračování už byla ubohá), ikdyž to byla spíš jen adventura s prvky RPG.
Poslední skutečně kvalitní RPG bylo Baldur's Gate II.
Lands of Lore, to bylo super, na to taky vzpominam doted... neuveritelny, co ti programatori dokazali dostat z 320x200x256 VGA, a ten soundtrack, a atmosfera celkove, to je fakt bomba...
Ale rozhodne bych nerekl, ze to byla spis adventura, imho to bylo cistokrevne RPG, i kdyz trosku zjednodusene (v tom smyslu, ze tam bylo malo cisel a vseho vsudy nejake tri ctyri atributy u postav, ale zas to aspon bylo snadno pochopitelne i pro zacatecniky), prestoze zdaleka ne jednoduche na dohrani. Par logickych hadanek a tam sice bylo, ale na adventuru jich bylo malo, a taky na pomery adventur tam bylo malo dialogu a prakticky zadna moznost je ovlivnit.