Ono to nebude zas až tak složité. Nejprve je potřeba posoudit, jestli se jedná o skrytou formu výdělečné činnosti. Což je velmi častý případ těchto spolků. Pokud ano, tak se to samozřejmě musí účtovat a danit jako každá jiná činnost. Protože se posuzuje faktický stav, nikoliv formální stav. Ty nejlepší spolky mají činnost spíše odpovídající právnické osobě - družstvu.
Ještě na okraj zmíním, že rozhodujícím není ani, jestli spolek generuje zisk, nebo zachovává "nulu", nebo zisk přerozděluje. Stále tam dochází k plnění směrem ke koncovému uživateli.
Jinak není samozřejmě problém za 10.000 Kč si vyžádat od správce daně závazné posouzení, ve kterém se spolek dozví - závazně pro finanční úřad - jak bude danit.
Ma to dve vady - jednak proti tomu zavaznemu posouzeni neexistuji opravne prostredky, takze zadatel riskuje, ze vystupem toho posouzeni bude stav, co uplne nechtel - aneb zaplatite 10 tisic za to, ze si sam na sebe upletete bic.... :-) Ale to je malickost...
To zasadnejsi je, ze danova legislativa se meni s cetnosti div ne obdobnou vymene spodniho pradla. Takze to zavazne posouzeni bude platne prave jen v urcity casovy moment. A validita toho posouzeni bude mit jepici zivot. Za pul roku vas ten urad posle do mist, kam ani slunce nesviti - protoze se proste zmeni zakony, na zaklade kterych to puvodni posouzeni bylo puvodne vydane.
A tak samozrejme... muzete tu zadost na urad posilat kazdy mesic :-) Jenom mozna bude vyhodnejsi se na to vykaslat a radsi zaplatit normalni dan...
Obvykle je v závazném posouzení odůvodnění, ze kterého se dají vyčíst premisy, ze kterých finanční úřad vychází. Ale samozřejmě, že výsledkem nemusí být, co chcete slyšet. Pokud si chcete razit odvážnější výklad, musíte si ho umět obhájit, i s riziky daňového sporu (průměrně trvá sedm let).
Potíž těchto spolků je, že žádný daňový poradce a případně auditor na tento typ (ne)podnikání své razítko nedá. Takže pálit prsty si nebude finanční správa, ani daňový poradce. (Kdyby na to poradce dal svoje razítko, patrně by nevznikl tento článek.)
Osobně si myslím, že za vlasy přitažený způsob vedení spolků je neprůchozí. Poměrně se divím, že to odpovědní lidé na sebe berou, protože na jejich hlavu spadne případné dodanění - a daň může správce určit pomocí pomůcek, například komerčních firem téže činnosti a srovnatelné velikosti.
A vite, ze v tomto nemate pravdu? ;-) Jeden z triggeru teto kauzy - tedy diskutovane Pilsfree ma auditovane zaverky uz od roku 2016....
Dívám. Jen pro pořádek, auditor neposuzoval zdanění, svoji činnost ukončil závěrkou. Teprve ze závěrky se řeší zdanění. Takže toto neposouvá ani o píď vpřed. Naopak zmiňuje:
Nevýznamnější dopad na Spolek má zamítavé rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 14.4.2023, pod sp. zn. 3 Afs 284/2022 ve věci Spolkem podané kasační stížnosti proti rozhodnutí Krajského soudu v Plzni ze dne 6. 9. 2022 pod sp. zn. 57 Af 1/2022 ve věci výsledku kontroly DPPO za roky 2014 a 2015.
Takže je to dokonce i rozhodnuto soudem.
Za povšimnutí stojí, že kancelář zpracovávající audit je zároveň daňově poradenskou kanceláří, ale zjevně razítko daňového poradce (ručícího za správnost zdanění) tam nedala. Z toho mi přijde poměrně zřejmé, že ani DP neviděl zdanění tímto způsobem a nehodlal za škody ručit.
DPH by bylo extrémně nepříjemné, protože to se odvádí z "plnění", a to se zase určuje z ceny obvyklé, pokud je cena vykázaná podstatně nižší. Vzhledem k tomu, že subjekt nebyl plátcem DPH, nemohl by si uplatnit daň na vstupu, ale na výstupu by ji doplatit musel. To by byla velká chuťovka.
Co si budeme povídat, ty spolky reálně existují jen za účelem neobratné "daňové optimalizace". Pokud se jedná skutečně o přijímaní členů, odpovídající formou by bylo družstvo (které samozřejmě daní jako každý jiný podnikající subjekt).
Popravdě, pokud DÚ dojde k názoru, že je třeba kompletně změnit právní režim subjektu (neplátce -> plátce DPH, spolek -> podnikající subjekt), tak by to měl při vyměření daně reflektovat i na nákladové straně. Například umožněním mimořádného opravného podání.
Ty spolky nemohou nahlásit náklady jen pro případ, že se ta klasifikace někdy v budoucnu změní.
Stát a FÚ obzvláště přece není čistě represivním orgánem. Mají dohlížet na plnění zákona, ale to neznamená přehlížet práva kontrolovaných v tom zákoně. Dokonce ani policie a státní zástupci by neměli hledat jen důkazy proti obžalovaným..
Jinými slovy. FÚ má lhůty ze zákona. Zahájením kontroly se prodlužuje lhůta, kterou na další kontrolu mají. Úplně stejně by se ovšem měla s výsledkem kontroly prodloužit lhůta pro opravná podání. Jestli to zákon neumožňuje, možná to bude chtít oslovit soudy a poslance.
FÚ tě může vyzvat k dodatečnému daňovém přiznání, ale pouze může, stejně tak může rovnou udělat platební příkaz na doměřenou daň, kterou si může doměřit defakto dle své vůle, nemusí to vůbec s tebou diskutovat.
Jakmile začne kontrola, nemůžeš již sám podat opravné daňové přiznání a k dodatečnému tě musí vyzvat. Bohužel tady FÚ našel díru v zákonech a prostě oficiálně ta kontrola běží několik let v kuse, takže jsi zablokovaný k opravám, uměle prodlužuje dobu, která je aktivní (až do horní hranice 10 let) a ty máš svázané ruce. O tom, že probíhá kontrola tě nemusí vůbec vyrozumnět.
Ano, je dost nefér změnit kvalifikaci příjmů, ale už ne nákladů a vypočítat daňový nedoplatek pouze z příjmů. To nám udělali a je to smutné, obrana je špatná, chyba je na naší straně, měli jsme příjmy i náklady správně uvádět. Uplatnění nákladů je dobrovolné, to ti také řeknou.
Bohužel, FÚ se někdy chová represivně, to jde vidět z těch zajišťovacích příkazů, které se dostaly do médií. I jako firma s ním občas bojuji, nedodržuje postupy a není zastání, GFŘ všechny kroky potvrzuje, i ty které jsou podle daňového poradce chybné. Šachujeme pořád přes právníky, často ustoupíme a zaplatíme, protože zadržují vratky na DPH i za několik milionů kvůli nesrovnalostem u pár položek, což je pro provoz velké peníze.
DPH je uz dlouho vyresene tou ekonomickou cinnosti. Tam se zadna nekomercnost neresi...