Vlákno názorů k článku Tučňákologie aneb i z BFU bude Guru od Pepe II - No nevim. Nejsem zvykly se vyjadrovat k clankum,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 6. 2002 7:41

    Pepe II (neregistrovaný)

    No nevim. Nejsem zvykly se vyjadrovat k clankum, ale toto je uz moc. Pokud bude clanek pokracovat timto tempem, nez skonci KDE, budeme mit na svete minimalne 100 dilu. A co pak GNOME, konzole, kernel .... To se ma BFU opravdu na co tesit. Podle mne takto pojate tema nema smysl. Za predpokladu, ze se BFU dostane k nainstalovanemu Linuxu s KDE, je zbytecne detailne rozpytvavat, co se stane, kdyz zmackne nekde pravou mys. Tos si snad zkusi kazdy sam a nebude tyden cekat, jestli to nahodou nebude uvedeno v dalsim dile. Chtelo by to spise shrnout a vystavit naraz (treba KDE kompletne) ...

  • 14. 6. 2002 8:29

    Johanka (neregistrovaný)

    Presne tohle jsem si rikala, kdyz jsem to opravovala, fakt jsem z toho nemohla...nic proti zpristupneni Linuxu BFUckum, ale co je moc...proc na zacatek nedat neco udernyho, jako otevrete si konzoli a pustte si forbesu? Vzdyt na nastaveni pozadi a setrice obrazovky prijde primerene rozumny clovek na jakemkoli systemu v kratke dobe sam a kdo ani tohle nezvladne, tak asi nechodi na roota :) Proste treba na uvod lehke overview nad Xkama, BFUcko si bude tejden klikat, zjisti, ze si umi zmenit pozadi, bude mit samo ze sebe desnou radost a trast se na dalsi dil serialu ;)

  • 14. 6. 2002 11:24

    Zjoova (neregistrovaný)

    No ja si zase myslim, ze tohle pojeti clanku (a serialu) MA smysl pro Windows BFU. Hlavni antipropagatori Linuxu ukazuji ze je L. slozitej, normalni clovek se s nim pracovat nenauci, pokud neco udela tak zmrvi system - a ted je mu pekne polehoucku ukazano ze to az tak pravda byt nemusi. jestli se dobre pamatuju, tak prvni pruvodci Win. vypadaly skoro presne stejne - ukazali lidem, ze se s tim da lehce pracovat. Tady se ukazuje, ze to pro BFU nemusi byt problem, ze nemusi - pokud nechce - nijak radikalne menit svoje zakladni navyky - a o to BFU (ruku na srdce) jde predevsim. A ze se Linux takhle komercionalizuje - jasne, aspon se do sveta OSS privedou penize a vyvojari nebudou muset louskat cvrcky. Komerce prece OSS nezabiji, ne? Viz dopis peruanskeho kongresmena MS zde na Rootu 4.6.

  • 14. 6. 2002 14:09

    Tomas Mrkvicka (neregistrovaný)

    Souhlasim, tohle je opravdu moc. Myslim, ze jsem presna cilovka tohoto clanku (pouzivam wokna, ale chci prejit na linux, neumim programovat, ctu roota...), ale nenasel jsem v nem nic, co by mi migraci jakkoli usnadnilo. Jak pise Johanka, zmenu pozadi obrazovky si dovede kazdy pocitacove gramotny clovek naklikat i v uplne neznamem GUI za par vterin. Co bych naopak potreboval vedet (bez poradi dulezitosti):
    - jaka je standardni adresarova struktura linuxu? Kde jsou uzivatelska data, kam se instaluji programy, kde jsou konfiguracni soubory?
    - jak se instaluji (ev. kompiluji) programy, jak se odinstalovavaji, co jsou dependence?
    - jak pouzivat zakladnich deset shellovych prikazu? (napr. ve srovnani s dosem)
    - co delat v pripade problemu? Kde jsou drivery hardwaru, konfigurace, jak je zmenit, jak je aktualizovat? Jak sestrelit chybny proces?
    - jak pridavat/odebirat programy na liste? Co se spousti pri startu systemu a k cemu to je? Jak upravim kontextova menu a asociace programu?
    - kde najdu dokumentaci a pomoc?
    - jak vyresit eventuelni problemy s cestinou v aplikacich?
    - jake jsou standardni (k BFU nejvstricnejsi) nahrady za Internet Explorer, Word, Notepad, Outlook, ZoneAlarm, Photoshop..., co pouzit pro FTP, kompresi souboru, prohlizeni obrazku, prehravani multimedii?
    Berte tenhle seznam spis jako doporuceni (ja pochopitelne radu tech veci vim, ale snazim se vcitit do kuze nekoho, kdo nevi vubec nic). BFU se musi predevsim v systemu zacit ORIENTOVAT. To je ze vseho nejdulezitejsi, na zbytek si prijde sam (a nebo mu ten zbytek stejne nikdy k nicemu nebude).

  • 14. 6. 2002 16:24

    triumf (neregistrovaný)

    K textu na ktery odpovidam- souhlasim. Vystridal jsem uz nekolik distribuci, zkousel jsem GNOME, WindowMaker, Kde a v těch začátcích bych opravdu radši uvítal jiné věci, než základní funkce KDE. Ty si může každý osahat sám.

  • 17. 6. 2002 17:40

    hlustis (neregistrovaný)

    Nevim jak jini zacatecnici, ale muj postoj vystihuje dost presne tento prispevek. Kdo klika uz nejaky ten rok ve Windows, prijde bez problemu na to jak klikat v KDE. Problemy mam ale s tim co kde najit v adresarove strukture, co mi nemusi bezet a jak se toho zbavit, jak nahradit oblibene Win programy, a podobne. Jak dlouho mi jenom trvalo najit srozumitelne vysvetleni toho co je X Window, nebo proc se musi disketova mechanika primountovat (a odmountovat:-)! Takze bych mozna uvital kdyby se dalsi dily clanku zamerily trochu na ty nejvetsi rozdily, ktere mohou novemu uzivateli Linuxu delat problemy.

  • 18. 6. 2002 15:09

    Maa01 (neregistrovaný)

    Pokud chcete prejit na linux, je tady hlavni jedna vec: Chcete byt spravce nebu uzivatel? Windozova cesta a unixova cesta se lisi hlavne v tomhle, pokud chcete byt uzivatel, tak vam staci to co je v tom clanku, zadnou z veci na ktere jste se ptal nepotrebujete a orientovat se budete muset jenom v tom desktopu ktery vam spravce nainstaluje (nemusi to byt zrovna KDE, stacil by i windomaker + mozilla + openoffice.org). Pokud chcete byt spravce, doporucuji zahodit kde, koupit si nejakou knihu (treba dokumentacni projekt) a zacit v shellu, pokud mozno s necim jednodussim nez je mdk nebo rh, treba debianem. Treba se vam povede nazacinat poznamenan rpm :) BTW: Jakto ze pokud se doazete za nekolik vterin zorientovat v KDE, tak vas nenapadlo misto Wordu spustit KWord a misto Outlooku Kmail :)

  • 19. 6. 2002 10:01

    hlustis (neregistrovaný)

    Nesouhlasim, neexistuje jasna hranice mezi uzivatelem a spravcem. Ja chci svuj poc uzivat jako bezny uzivatel (hudba, web, +- nejaka hra, prohlizeni i tvorba textu), ale chci mit system aspon castecne pod kontrolou a trochu mu rozumet a moci ho prizpusobovat (do hloubky, ne jenom nastavovanim pozadi :-). Taky mam hodne slabou sestavu, takze KDE nebudu zcela jiste pouzivat. A navic jestli neco nesnasim, je to kdyz mam s necim pracovat, ale nemam poneti jak to funguje :-)

  • 14. 6. 2002 16:10

    OldFrog (neregistrovaný)

    Panecku, Johancin prispevek ma ten spravny riz! Me taky linux poradne nadchnul teprve tehdy, kdyz jsem si pustil DVD v textovem rezimu...

    OldFrog.

  • 18. 6. 2002 15:12

    Maa01 (neregistrovaný)

    Nejhorsi je, ze BFUcka nerozlisuji mezi spravci a uzivateli, takze chteji byt ,,jenom uzivatele, ne nejaky programatori`` a pritom chteji instalovat (nebo nedejboze kompilovat) pogramy a sluzby etc.

  • 14. 7. 2002 17:01

    Mikimaus;-) (neregistrovaný)

    s tvim nazorem naprosto souhlasim souhlasim;
    poznamka:
    ve clanku je uvedeno ze installace mandrake 8.2 je jednoducha, s tim souhlasim je jednoducha, ale stejne by bylo dobre napsat par rad jak si ji ujednodusit a jak si vylepsit budouci system. např: nepouzivejte ext3 protoze jeste neni uplne odladena reiserFS je stabilnejsi, neni na skodu nainstallovat si gcc3 misto gcc2.7 a docela by se tu hodilo popsat jak naistallovat cookra

    jinak muj senzma distribuce byl byl a je nasledovny:
    Slackware 7.1, Mandrake 8.2, Mandrake 8.2cook, a ted stahuji iso Debienu 3.0

    for BFU: dejte si pozor na znamou radu z win:!! vypnou a zapnou a system to nejak opravi !! tohle v linuxu neplati, ale zase se vam nestane ze musite preinstallovat system protoze vam nejaky program znicil registry :-)))

  • 14. 6. 2002 11:55

    ant_39 (neregistrovaný)

    Taky nejsem zvykly komentovat clanky. Nevadi, vsechno je jednou poprve.

    Je jasne ze kdyz uz si novacek distro nainstaluje, veci jako je nastaveni setrice, pozadi a ikonek tam najde intuitivne, protoze zkratka to gui je delane tak, aby podobna nastaveni byla co mozna bez problemu.
    Jenze, clovek ktery jede na woknech a uvazuje ze by do toho linuxu sel, at k tomu ma duvod jaky chce, potrebuje vedet ze to jde. Ze se v te prikazove radce neztrati. Povazte - nainstalovat gigo softu a zkoncit na prikazove radce. Takze ma pochopitelne obavy.

    Tenhle dil clanku ukazal: jasne, linux umi byt jednoduchy, kdyz ho takovy mit chcete. Tempo serialu se muze stupnovat, neni nutne seznamit uzivatele detailne s kazdym nevyznamnym rysem gui, serial se muze pohodlne vejit do zdravych deseti dilu.
    Osobne si myslim ze zrovna takhle ma vypadat popularizace linuxu mezi windowsaky. A neni otazka, zda je popularizace a zasvecovani bfu do linuxu spatna, nebo dobra - pokud ma clanek oslovit klikace, tak zvolil nejlepsi formu jakou mohl. Kdyz jim navic ukaze jak je konzole skvela, budiz mu to ke cti.

    Ja jsem linuxovy zacatecnik a linux pouzivam od letosniho brezna. Nez jsem zacal neco delat v konzoli, trvalo mi to asi mesic. Ted jsem ve stavu, kdy si konzoli oteviram pro pakovani, rozpakovavani, prejmenovavani silenych windowsich souboru se jmeny plnymi diakritiky a mezer, kopirovani, praci pod rootem, cteni manu, hledani souboru, grepovani, psani jednoduchych textu atd... zkratka zacal jsem ji vyuzivat. A vzhledem k jeji prakticnosti ji budu asi vyuzivat cim dal vic. Ale jak to zacalo? Nastavenim sertrice v odpornem a zavrzenihodnem windows-like gui.